f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
├ľnder Nar Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun   ├ľnder Nar / Vahid├╝ddin Han'dan
       
Makale No: 2089 Hit : 10301 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Her ferdini kapsayacak ┼čekilde bir insan tan─▒mlanmas─▒ neredeyse imkans─▒zd─▒r ve hayal pe┼činde ko┼čmaktan ├Âteye bir ger├žekli─či de olamaz. Beklentilerimizi insana yapt─▒rabilmenin tek yolu onun bunlar─▒ yapmay─▒ istemesini sa─člamaktan ge├žmektedir. Hakikati olgunlukla kar┼č─▒lamal─▒y─▒z. F─▒trat─▒m─▒z─▒n uygun olmamas─▒ sebebiyle bizlerin en nihai ┼čekliyle hakikatlerin bilgisine ula┼čabilmemiz ebediyete kadar m├╝mk├╝n olamayacakt─▒r . J. Huxley
married men affairs i cheated on husband my boyfriend cheated on me with a guy
treatment of aids early hiv symptoms in men aids pictures
bystolic coupon 2013 click bystolic coupon 2014
abortion pills over the counter how much do abortions cost when is it to late to get an abortion
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
gabapentin use in psych gabapentin use in psych gabapentin use in psych

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )

 

Her ferdini kapsayacak ┼čekilde bir insan tan─▒mlanmas─▒ neredeyse imkans─▒zd─▒r ve hayal pe┼činde ko┼čmaktan ├Âteye bir ger├žekli─či de olamaz.

Beklentilerimizi insana yapt─▒rabilmenin tek yolu onun bunlar─▒ yapmay─▒ istemesini sa─člamaktan ge├žmektedir.

Hakikati olgunlukla kar┼č─▒lamal─▒y─▒z. F─▒trat─▒m─▒z─▒n uygun olmamas─▒ sebebiyle bizlerin en nihai ┼čekliyle hakikatlerin bilgisine ula┼čabilmemiz ebediyete kadar m├╝mk├╝n olamayacakt─▒r .

J. Huxley

 

  

J. Huxley,  her┼čeyden ┼č├╝phe etmeyi Complete Scepticism imkans─▒z g├Ârmekte ve insan─▒ bir ┼čekilde herhangi bir dine ya da inanca  zorunlu kabul etmektedir. Religion of some sort is propably necessary.  [1]    Ama ona g├Âre Yeni ├ça─č DiniÔÇÖnin ilahs─▒z ve vahiysiz olmas─▒ gerekmektedir. ─░lk bak─▒┼čta manas─▒z ve abes bir d├╝┼č├╝nceymi┼č gibi g├Âr├╝n├╝yorsa da bu d├╝┼č├╝nceler ├žok say─▒da akl─▒ etkileyen bir felsefenin ana  temas─▒d─▒r.

Bu d├╝┼č├╝nce sahipleri temelde hemfikirlerse de ,konunun detaylar─▒nda ittifak halinde de─čillerdir. Herhangi bir dini inanca inananlardan oldu─ču gibi , din kar┼č─▒tlar─▒ndan da taraftarlar─▒ vard─▒r. Vahiyle hidayete ula┼čmak yerine di─čer insani bilimlerde oldu─ču gibi insani bir gayretle hidayete ula┼čma d├╝┼č├╝ncesi, en ├Ânemli m├╝┼čterekleridir.

Lord  MarlyÔÇÖin tabiriyle; Bilimin en son ve en b├╝y├╝k vazifesi insanl─▒k i├žin bir din yaratmas─▒d─▒r.  The next great task of science is to create religion of mankind  [2]       .

Bu g├Âr├╝┼č ,din kavram─▒n─▒ yayg─▒n manas─▒yla de─čil daha ├Âzel bir manada kullanmaktad─▒rlar. Onlara g├Âre din vahiyle ya da ilhamla ula┼č─▒lan bir hakikate inanmak de─čil, salt akli bir fenÔÇÖdir.  Intellectual Art . Bu dinin en temel hedefi ise,  d├╝┼č├╝n├╝rlerinden birisinin tabiriyle , Koltu─ču AllahÔÇÖtan al─▒p insana vermektir.  Transfer of seat from God to man. Taraftarlar─▒ bu yeni dini , ─░nsanl─▒k  Dini  Humanism ya da ─░nsanl─▒k Mezhebi  olarak isimlendirmektedirler.

Alexis CarrelÔÇÖin 1935ÔÇÖlerde ilk bask─▒s─▒n─▒ yapan kitab─▒ bu yeni dini tesis i├žin yap─▒lm─▒┼č en ├Ânemli bilimsel ├žal─▒┼čmalardan birisi kabul edilmektedir. Eser her ne kadar b├╝t├╝n y├Âneli┼člerin g├Âr├╝┼člerini temsil etmiyorsa da yine de hala bu ├ževrelerde ├Ânemini kaybetmemi┼čtir.

─░nsan, kaydetti─či onca teknolojik ve bilimsel ilerlemeye ra─čmen problemlerinin k─▒skac─▒ndad─▒r .

Bu mesele asr─▒m─▒z d├╝┼č├╝n├╝rlerini me┼čgul eden en ├Ânemli problemlerin ba┼č─▒nda gelmektedir. Baz─▒lar─▒ bu problemlerin dinin eski konumunu kaybetmesinden kaynakland─▒─č─▒n─▒ ├Âne s├╝rerken, dini de─čerlere iman etmeyenler daha farkl─▒ bir te┼čhis ortaya koymaktad─▒rlar. Onlara g├Âre hayat─▒ konu alan bilimler maddeyi konu alan bilimler kadar ilerleme kaydetmemi┼čler  s─▒k─▒nt─▒ da, hayat─▒ konu alan bilim dallar─▒n─▒n ihmal edilmesinden do─čmu┼čtur. Bu tespite g├Âre , hayat-bilim ├╝zerine yap─▒lan ├žal─▒┼čmalara daha bir ciddiyetle sar─▒l─▒nmal─▒ ve en k─▒sa s├╝rede ├Ânemli ilerlemeler sa─član─▒lmal─▒d─▒r.

Dr. Alexis Carrel bu bo┼člu─ču doldurman─▒n ├Ânemine i┼čaretle ┼č├Âyle demektedir:

Maddi d├╝nyay─▒ de─či┼čtiren bilim, insana da kendi kendisini de─či┼čtirme g├╝c├╝n├╝ verecektir. Dr. Carrel  ,─░nsan─▒n Yeniden Yap─▒lanmas─▒  The Remarking of Man ba┼čl─▒─č─▒n─▒ ta┼č─▒yan  b├Âl├╝me bu c├╝mlelerle ba┼člam─▒┼čt─▒r.

ÔÇťTarihte ilk defa olarak insan bilimsel geli┼čmeler sayesinde kaderi ├╝zerinde etkili olabilme konumunu elde etti. Bug├╝n art─▒k, ayn─▒ maddeye h├╝kmedebildi─čimiz gibi,  ruh ve bedenimizi de irademize tabi k─▒lmay─▒ ba┼čarm─▒┼č bulunuyoruz. Ahmakl─▒k, ahlaks─▒zl─▒k ve su├ž i┼člemenin kal─▒tsal olmad─▒─č─▒n─▒ biliyor, hastal─▒klar─▒ tedavi edebildi─čimiz gibi ay─▒plar─▒ da iyile┼čtirebiliyoruzÔÇŁ

ÔÇťSanat ve meslekler insanlar─▒ metafizik de─čerler do─črultusunda y├Ânlendirmi┼čler, bilimsellik ruhu do─črultusunda ilerlemelerine mani olmu┼člard─▒r.ÔÇŁ

Bizim de─či┼čik y├Ânlerimizle ger├žekler aras─▒nda konulan perde ve engelleri ortadan kald─▒rmam─▒z gerekmektedir. Problemlerimizin k├Âkeninde GalileoÔÇśnun Genial TheoryÔÇÖsi yatmaktad─▒r. Galileo s─▒fatlar─▒ ├Âncelikli s─▒fatlar -buudlar a─č─▒rl─▒klar─▒ kolayca ├Âl├ž├╝lebilenler- ve -┼čekil, renk, koku ve a─č─▒rl─▒klar─▒ ├Âl├ž├╝lemeyen- ikinci derecede ├Ânemli olan s─▒fatlar olmak ├╝zere ikiye ay─▒rm─▒┼č ve b├Âylece keyfiyet, kemmiyetten ayr─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu taksim neticede son derece ├Ânemli ayr─▒┼čmalar─▒ beraberinde getirmi┼čtir.

─░nsandaki ├Âl├ž├╝l├╝p tart─▒lamayan ├Âzellik ve de─čerler, di─čerlerinden daha b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒maktad─▒rlar. ├ľrne─čin, d├╝┼č├╝nce ve hayal; kan─▒n renksiz s─▒v─▒ Blood Serum k─▒sm─▒ndaki  kimyevi dengeden daha az ├Ânemli de─čillerdir. Keyfiyet ve kemmiyet arz eden ┼čeylerin aras─▒ndaki u├žurum DescartesÔÇÖin ruhla bedenin aras─▒n─▒ ay─▒rmas─▒yla daha bir artm─▒┼čt─▒. Sonras─▒nda da maddi ┼čeyler, ruhi ┼čeylerden ayr─▒l─▒nca; beynin fonksiyon ve i┼člevleri yorumlanamaz ve izah edilemez hale geldi. V├╝cut iskeleti yap─▒s─▒ ve i┼čleyi┼či Physiological Mechanism hayal, lezzet, h├╝z├╝n ve g├╝zellikten daha ├Ânemli hale geldi. Yine bu yanl─▒┼č sebebiyle bilim ilerleme kaydetti ve geli┼čti ama insan yerinde sayd─▒ ve geriledi.

Do─čru yolu bulabilmek i├žin bilimsel at─▒l─▒mlar─▒n ger├žekle┼čti─či d├Ânemin fikirlerinden faydalanmal─▒, DescartesÔÇÖin ikili taksim anlay─▒┼č─▒n─▒  Dualism  terk etmeliyiz. Beynin madde i├žerisindeki ├Ânemli yerini lay─▒k─▒yla  tekrar almas─▒n─▒ sa─člamal─▒, gelecekte ruh ile kaderin aras─▒nda bir ayr─▒m yapmamal─▒y─▒z. Ayn─▒ zamanda maddenin kanununa verdi─čimiz de─čeri duygular─▒m─▒za da vermeliyiz"

├ť├ž y├╝z sene kadar ayd─▒nlar─▒m─▒z─▒n kafas─▒nda yer etmi┼č bir kanun ya da d├╝┼č├╝nceden kolayca kurtulmak elbette zor olacakt─▒r. Ama bunu ba┼čard─▒─č─▒m─▒z taktirde son derece ├žarp─▒c─▒ ve s─▒ra d─▒┼č─▒ bir tak─▒m neticeler elde edece─čiz. MaddeÔÇÖnin ├Ânc├╝l├╝─č├╝ ve h├╝km├╝ sona erecek. Ahlaki, sanatsal, dini davran─▒┼člar ├╝zerine olan ara┼čt─▒rmalar ayn─▒ matematik, tabiat, kimya ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒n konumuna y├╝kselecektir. Art─▒k t─▒p bilginleri di─čer sorularla birlikte kendi kendilerine ÔÇťni├žin yaln─▒zca bedensel hastal─▒klar─▒n tedavisine ├Ânem veriyoruz da , akli ve sinirsel hastal─▒klar─▒n tedavisi ├╝zerine ├žal─▒┼čma yapmay─▒ ihmal ediyoruzÔÇŁ, sorusunu y├Âneltmelidirler.

T─▒p bilginleri bedensel kar─▒┼č─▒m bozukluklar─▒n─▒ Humours inceledikleri gibi Universal bozukluklar─▒ da inceleyeceklerdir. Beynin dokular, dokular─▒n da beyin ├╝zerindeki etkilerini vb. ara┼čt─▒racaklard─▒r.[3]

B├╝t├╝n ara┼čt─▒rmalar─▒n sonunda insan─▒n problemlerinin temelinde , maddi bilimlerin s─▒ra d─▒┼č─▒ ilerleyi┼či kar┼č─▒s─▒nda. insan─▒n iptidai ve geri kalm─▒┼čl─▒─č─▒n─▒n varl─▒─č─▒ g├Âr├╝lecektir. ─░┼čin ├Âz├╝ bu olmasayd─▒  ,biz bu bilimsel ilerleyi┼člerle kapkara ve k├Ât├╝ kokulu zifti, g├╝zel ve renkli bir yap─▒da, ├žirkin bir demiri faydal─▒ ho┼č ve al─▒ml─▒ bir makine olarak g├Ârebildi─čimiz gibi, insan─▒ da ├žok daha ilgin├ž .g├╝zel ve al─▒ml─▒ bir halde g├Ârebilecektik. Dr. CarrelÔÇÖin tabiriyle:ÔÇťBizler hayat bilimlerin, maddesel bilimler kar┼č─▒s─▒nda geri kalm─▒┼čl─▒─č─▒n─▒n kurbanlar─▒y─▒z.ÔÇŁ We are wictims of the back wardness of the sciences of life over those of matter

Bu problemin daha ├žok ve derin ara┼čt─▒rmalar yap─▒p kendi kendimizle alakal─▒ bilgilerimizi yeterli d├╝zeye ├ž─▒karmaktan ba┼čka bir ├ž├Âz├╝m yolu yoktur. Elde edece─čimiz bu bilgiler modern hayat─▒n ┼čuur ve bedenimiz ├╝zerinde nas─▒l bir etkisinin oldu─čunu anlamam─▒z─▒ sa─člayacaklard─▒r. ─░├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z ├ževreye nas─▒l adapte olaca─č─▒m─▒z─▒, bu ├ževrenin yap─▒s─▒n─▒n de─či┼čtirilmesi gerekiyorsa bunu nas─▒l yapmam─▒z gerekti─čini ├Â─čretecektir. Yapt─▒─č─▒m─▒z yanl─▒┼čl─▒klar─▒, kusurlar─▒m─▒z─▒, ahlaki ve akli hastal─▒klar─▒m─▒z─▒  ├Â─črenebilece─čimiz   oraya ├ž─▒km─▒┼č olacakt─▒r.

ÔÇť─░┼čin ger├že─či bizler ruhi hareketlerimizin kanunlar─▒n─▒ tespit etmemize yarayacak vesileler ve vas─▒talar─▒, haram ve helal aras─▒n─▒, iyi ve k├Ât├╝ aras─▒n─▒ ay─▒rt etme yollar─▒n─▒ kendimiz ve ya┼čad─▒─č─▒m─▒z toplumun ├Âzg├╝rle┼čmesinin  nas─▒l olabilece─činin metodunu bilmekten aciz durumday─▒z.

 ÔÇť─░nsan bilim Science of Man di─čer bilim dallar─▒na nispetle ├žok b├╝y├╝k bir ├Ânem kazand─▒. ├ľzellikle de ├ža─čda┼č medeniyetin hayat─▒n tabii yap─▒s─▒n─▒ tahrip etmesinden sonra..ÔÇŁ [4] . ┼×iddetle ihtiya├ž duydu─čumuz bu bilgilere nas─▒l ula┼čabiliriz?Her ge├žen sene bilim adamlar─▒n─▒n ├╝reme, do─čum, ahlak, al─▒┼čkanl─▒klar, cerrahi, kimya, tabiat, psikoloji, genel sa─čl─▒k, terbiye, sosyoloji, iktisat gibi alanlarda ├Ânemli ilerlemeler kaydettiklerini duymaktay─▒z.  Ama bu elde edilen ├Ânemli geli┼čme ve bilgilerin esasta hayata ├žok ├Ânemli belirgin bir fayda yans─▒mas─▒ olmamaktad─▒r. Nedeni ise; bu ├Ânemli ve b├╝y├╝k yek├╝n tutan bilimsel verilerin tek bir ┼čahs─▒n beyninde toplan─▒lmay─▒p farkl─▒ farkl─▒ beyinlerde kalmas─▒ ve hepsini birden tahsil etmi┼č bir beyin taraf─▒ndan bu bilgilerin hayati menfaatler do─črultusunda kullan─▒lamamas─▒d─▒r.ÔÇŁ

Bu bilimsel verilerden gere─či ├╝zere ve azami derecede faydalanabilmemiz i├žin bu b├╝y├╝k veri y─▒─č─▒n─▒n─▒ tek bir beyinde toplamay─▒ ba┼čarmam─▒z gerekmektedir. Ancak bu ┼čekilde bu bilimlerden gere─či ├╝zere faydalanabilme imkan─▒n─▒ elde edebilece─čiz.

Bir ┼čahs─▒n bunca bilimsel veriyi ├Â─črenip hazmetmesi m├╝mk├╝n m├╝d├╝r ? Bir ┼čahs─▒n Cerrahi, Fizyoloji, Canl─▒lar Kimyas─▒, Psikoloji, Metafizik, T─▒p gibi bilimlerde barizle┼čmesi imkan dahilinde midir? Ve bunlar d─▒┼č─▒ndaki bilimlerde de derinlemesine s├Âz sahibi olabilmesi m├╝mk├╝n m├╝d├╝r ?

Bu tabiat─▒yla m├╝mk├╝n de─čildir. Ama yine de b├Âyle bir ┼čeyi ba┼čar─▒p, bir ┼čahs─▒ 25 sene m├╝ddetle b├╝t├╝n bu bilim dallar─▒nda e─čitsek ve bu tarz e─čitimi tamamlam─▒┼č y├╝z bilim adam─▒ elli ya┼člar─▒na geldiklerinde insan hayat─▒nda ve medeniyetin genel ve ├Âzel y├Âneli┼činde ├žok etkin bir rol oynayabilirler.

F─▒tri yap─▒lar─▒na, akli ve bedensel kabiliyet ve ├Âzelliklerine g├Âre insanlar─▒n e─čitildi─či e─čitim kurumlar─▒na ihtiyac─▒m─▒z vard─▒r. Bu kurumlar ├Âncelikle insanlara insanla alakal─▒ genel bilgiler vermelidir. Buralarda ara┼čt─▒rmac─▒ ve bilginler yeti┼čtirilmeli, buralar─▒n y├Ânetimi belli alanlarda uzman ara┼čt─▒rmac─▒lar yerine b├╝t├╝n bilimlerde uzman bilim adamlar─▒nda olmal─▒d─▒r. Belirli alanlarda uzman bilim adamlar─▒ ise onlara yard─▒mc─▒ olarak g├Ârevlendirilmelidir. Bir psikolog, kimyac─▒ ya da sosyolog yaln─▒zca bir bilim dal─▒nda uzman olduklar─▒ndan di─čer bilim dallar─▒ndan habersiz olma durumundad─▒rlar. Bu ise onlar─▒n insan─▒n mahiyetini bir b├╝t├╝n olarak kavramalar─▒na engel te┼čkil eder. Di─čer taraftan onlara uzman olduklar─▒ alanlar─▒n d─▒┼č─▒nda itimat da edilmez.

G├╝n├╝m├╝zde ger├žekten anlatt─▒─č─▒m─▒z i┼člevi yerine getirme istidad─▒nda ├žok say─▒da ara┼čt─▒rmac─▒  ve bilim  merkezi vard─▒r. Ama bu merkezlerle az ├Ânce ifade etti─čimiz b├╝y├╝k hedefin ger├žekle┼čtirilmesi imkan─▒ yoktur.

Matematik bilimler, tabiat bilimi, kimya bilimi vazge├žilmez bilimlerdir. Ama insan bedeninin kanunlar─▒n─▒n incelemelerinde esas bilimler de─čildirler. Bu bilimlerin insana ├Âzel d├╝┼č├╝nceler ├╝retmesi imkans─▒zd─▒r. Hayat bilimi alan─▒nda ara┼čt─▒rma yapacak uzmanlar─▒n ara┼čt─▒rmalar─▒ndaki temel hedefin sadece yapay ya da m├╝cerret hayat kanunlar─▒ olmad─▒─č─▒n─▒, temel hedefin canl─▒ bedenin kanunlar─▒n─▒ ortaya ├ž─▒karmak oldu─čunu hi├žbir suretle ihmal etmemelidirler. Ve yine BaylissÔÇÖin ke┼čfetti─či fizyoloji biliminin , bu temel anlay─▒┼č─▒n ├žok c├╝zi bir k─▒sm─▒n─▒ olu┼čturdu─čunu da unutmamal─▒d─▒rlar.

Bu ara┼čt─▒rmalar belki nesiller boyu s├╝rmek durumunda olabilecektir. Bu sebeple elde, bu ara┼čt─▒rmalara ev sahipli─či yapacak kapsaml─▒ ve nitelikli bir merkez olmal─▒ ve bu ara┼čt─▒rmalar kesintisiz bir ┼čekilde en az─▒ndan bir as─▒r devam etmelidir.

Akli bilimlerde ├žal─▒┼čanlar ittifak edip ,├žal─▒┼čma, tespit ve y├Âneli┼člerini tek bir y├Ânde birle┼čtirmelidirler ki, bu ortak ├žal─▒┼čmadan dev bir ak─▒l yaratabilsinler, ve o ak─▒l insanl─▒─č─▒n gelece─či ├╝zerine d├╝┼č├╝nebilsin, yeni ve g├╝zel bir gelecek planlay─▒p bu plan─▒ uygulamaya ge├žebilsin. ─░nsanl─▒─č─▒n daha da ileri gidebilmesine katk─▒da bulunabilsin. [5]      

─░lahi bir din yerine, insani bir din getirmek isteyenlerin d├╝┼č├╝ncelerinin ├Âz├╝ budur. Bu  al─▒nt─▒lar─▒, Dr. Alexis CarrelÔÇÖin ─░nsan─▒n Geli┼čimi  isimli eserinden  aktard─▒k. Eser ┼ču c├╝mlelerle bitmektedir;

ÔÇť─░nsanl─▒k, tarihinde ilk defa olarak akla dayanan bir medeniyet, d├╝┼č├╝┼če ge├žmesinin sebeplerini tespit edip, bilimin o muhte┼čem g├╝c├╝n├╝ kontrol├╝ alt─▒na almay─▒ ba┼čarm─▒┼čt─▒r. Bilim, s├Âz konusu bu muhte┼čem g├╝c├╝n├╝n tamam─▒n─▒ kullanabilmektemidir ? Bilimin b├╝t├╝n g├╝c├╝n├╝ kullanabilmek, ├Ânceki medeniyetlerin kaderi olan sondan kurtulabilmek i├žin tek umudumuzdur. Bizler ┼ču an i├žin kaderimize h├╝kmetme konumunday─▒z. Ve yepyeni bir yol ve strateji takip etmemiz gerekiyorÔÇŁ  [6]

 

Bu d├╝┼č├╝nceler a┼ča─č─▒da ifade edece─čimiz temel hatalar─▒ i├žermektedir.

Birincisi: Maddi bilimlerle insani bilimler aras─▒nda gayet belirgin bir fark vard─▒r. Bu fark─▒n da g├Âsterdi─či gibi, insan─▒n kendi mahiyetinden tamamen farkl─▒ bilimler vas─▒tas─▒yla kendisini anlamas─▒ imkans─▒zd─▒r. ─░nsan maddenin incelendi─či metotlarla kendi kendisini anlayamaz. Problemin k├Âkeninde insanla alakal─▒ bilimlere gereken ├Ânemin verilmemesi yoktur. Bilakis insan─▒ anlamaya y├Ânelik bilimsel ├žabalar, maddi bilimlerden daha ├Ânceleri ba┼člam─▒┼čt─▒r. Ama buna ra─čmen insanla alakal─▒ bilimlerde kayda de─čer bir ilerleme kaydedilememi┼čtir.

Dr. CarrelÔÇÖin ifadesiyle; tanr─▒ tan─▒maz da ,ruhbilimci de sodyum klor├╝r├╝n  ne oldu─čunda hemfikirdirler. Ama mesele insan zat─▒na gelince d├╝┼č├╝nceleri y├╝zde y├╝z de─či┼čir, z─▒tla┼č─▒r.ÔÇŁ  [7]┼×u ana kadar bir ara┼čt─▒rma ya da inceleme bunun gelecekte de─či┼čebilece─čini bizlere haber vermemi┼čtir. Biz hangi esasa g├Âre insan─▒n hayat─▒n s─▒rlar─▒n─▒ kendi kendine ke┼čfedebilece─čine inanaca─č─▒z. ? Dr. CarrelÔÇÖde madde kanunlar─▒n─▒ ve madde ile ilgili bilgileri, insan zat─▒ ├╝zerinde tatbik edenleri ele┼čtirerek ┼č├Âyle demektedir:

Hareketin ikinci kanununun -sarf edilen kuvvetin yay─▒lmas─▒- baz─▒ c├╝ziyatta i┼čimize yaramas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r. Bununla beraber, az yorulup ├žok dinlen, prensibinin hakim oldu─ču psikolojide kullan─▒lmas─▒ ise imkans─▒zd─▒r.

├çekim g├╝c├╝ vb. kanunlar─▒n, ┼čuurla alakal─▒ meselelerin ├ž├Âz├╝m├╝nde bir  katk─▒s─▒n─▒n olmas─▒ imkans─▒zd─▒r. Psikolojik olaylar─▒n ,h├╝crelerin fizyolojisiyle ya da Kuantum Mekani─čiyle  Quantum Mechanics izaha yeltenilmesi demagojiden ba┼čka bir ┼čey de─čildir [8]   

Bu isabetli de─čerlendirmesine ra─čmen Dr. Carrel insanla alakal─▒ bilimlerin ,maddi bilimlerde oldu─ču gibi tamam─▒n─▒n ke┼čfedilebilece─čini savunabilmektedir. Bu ise 19.yy. fizyolog ve mekanik bilim adamlar─▒n─▒n Mechanictic Physiologists nazariyelerinin bir tekrar─▒ndan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Bizim insanla alakal─▒ olarak elde edebildi─čimiz bilgiler vas─▒f-bilgi Descriptive olmaktan ├Âteye ge├žmedi─či gibi insan─▒n sadece maddi taraf─▒yla alakal─▒d─▒rlar. Bu sebeple dinden ba─č─▒ms─▒z olarak anlamaya ├žal─▒┼čanlar─▒n geli┼čtirdikleri b├╝t├╝n nazariyeler maddi bir unsura dayanma durumunda olmakta ve ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n bilimsel a├ž─▒dan 19.yy  m├╝lhidlerinden bir farklar─▒ kalmamaktad─▒r.

─░kincisi: Dr. Carrel eserinde , insan─▒n bilgisinin de─či┼čik bilimlerde uzman grup ya da topluluklarca ortaya konmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir. Bu i┼č i├žin her bilim dal─▒nda uzman bir tek bilim adam─▒na ihtiya├ž vard─▒r, demektedir.

ÔÇť─░htiya├ž duyulan noktaya  de─či┼čik bilimlerde bilim adamlar─▒n─▒ bir araya toplay─▒p konferanslar, seminerler yapmak suretiyle ula┼čmak imkans─▒zd─▒r. B├╝t├╝n bilim dallar─▒nda uzman bir ┼čahsa ihtiya├ž vard─▒r. Ancak b├Âyle birisi bu i┼čin ├╝stesinden gelip hakk─▒n─▒ verebilir. Bir sanat├ž─▒lar kurulu olu┼čturulmas─▒ suretiyle bir sanat├ž─▒ yeti┼čtirilemeyece─či gibi bir grup ara┼čt─▒rmac─▒n─▒n bir kurul olu┼čturarak bir araya gelmelerinden ,├žok ├Ânemli bir bilimsel ke┼čif de ger├žekle┼čmez. B├╝t├╝n bilimler bir insan─▒n zihninde toplanmal─▒, ─░nsanl─▒─č─▒n geli┼čimi ve ilerleyi┼čini temin i├žin tek bir insan─▒n beyninde bir araya getirilmelidir.ÔÇŁ[9]

Bu ├Ânerilen ├ž├Âz├╝m ┼čekli ,i├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z zaman ve ┼čartlarda uygulanmas─▒ m├╝mk├╝n olmayan bir ├ž├Âz├╝m ┼čeklidir. Her ┼čeyden ├Ânce, insan─▒n s─▒n─▒rl─▒ bir ├Âmr├╝ ve sonunda ihtiyarl─▒k d├Ânemi vard─▒r. Ve biz ┼ču ana kadar ya┼članmay─▒ engellemenin ya da ├Âl├╝me ├žare bulman─▒n bir yolunu bulamad─▒k. ─░├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z ┼čartlarda b─▒rak─▒n birden fazla bilim dal─▒n─▒, tek bir bilim dal─▒nda bile uzmanla┼čmak i├žin yeterli vakit yoktur. Hal b├Âyleyken ya┼čl─▒l─▒k ve ├Âl├╝mle ku┼čat─▒lm─▒┼č bir hayatta b├╝t├╝n bilimlerde uzmanl─▒k derecesinde bir e─čitim almaya, nas─▒l m├╝mk├╝nd├╝r, denilebilir. 

Dr. CarrelÔÇÖin 25 y─▒lda b├╝t├╝n bilim dallar─▒nda uzman derecesinde bir e─čitimin tamamlanabilece─čini s├Âylemesi olduk├ža c├╝retli bir iddia olmu┼čtur. Karl Marx yaln─▒zca iktisat bilimi ├╝zerine ├žal─▒┼čmas─▒na ve ├Âmr├╝n├╝n en k─▒ymetli y─▒llar─▒ndan 35 senesini bu bilim dal─▒na vermesine ra─čmen ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒ tamamlayamam─▒┼čt─▒r. Bu uzun y─▒llara ra─čmen ancak  Sermaye isimli eserinin birinci cildini tamamlayabilmi┼čtir. Buna g├Âre CarrelÔÇÖin 25 senede bilim dallar─▒nda ileri derecede bir e─čitimin al─▒nabilece─čini iddia etmesi ger├žekten ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒d─▒r.

Problem sadece bu kadarla kalmamaktad─▒r. ─░nsan olduk├ža karma┼č─▒k bir yap─▒ya sahiptir. Pek ├žok z─▒dd─▒n bir araya gelmesinden  Mixture of Opposites olu┼čmu┼čtur. Ve bu sebeple de, insan hakk─▒nda ┼č├╝pheden uzak bir ┼čey s├Âyleyebilmek, neredeyse imkans─▒zd─▒r. Ama insan hakk─▒nda bilimsellikten uzak bir ┼čekilde ve cehalet halinde Dr. CarrelÔÇÖin de Illusive Confidence diye niteledi─či aldat─▒c─▒ g├╝ven duygusunun olu┼čmas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r.

Her alanda elimizde o kadar ├žok ve z─▒t soru var ki, bunlar─▒n aras─▒nda nihai bir ayr─▒m yapabilme imkan─▒ yoktur. ─░┼čte bu sebeple pek ├žok bilim dal─▒ birbirleriyle uzla┼čmayan neticelere varmakta, pek ├žok ara┼čt─▒rmac─▒n─▒n g├Âr├╝┼čleri bir di─čerlerininkiyle ├želi┼čmektedir. ├ľrne─čin, Watson ve di─čer Behaviouristler irsi olarak elde edilen hi├žbir ├Âzelli─čin olmad─▒─č─▒n─▒, e─čitim ve ├ževre fakt├Ârleri kullan─▒larak insan─▒n istenildi─či ┼čekilde y├Ânlendirilebilece─čini savunurlarken, genetik bilimciler Geneticsts irsi olarak al─▒nan ├Âzelliklerinin insan─▒n kaderini belirledi─čini ├Âne s├╝rmektedirler. Buna g├Âre de insanl─▒─č─▒n kurtulu┼ču, sadece yeni nesillerin iyi terbiye edilmesiyle de─čil, sa─čl─▒kl─▒ nesiller yeti┼čtirilmesiyle ger├žekle┼čtirilebilecektir.

Bu verilere g├Âre bilim adamlar─▒ndan bir grubun ├ž─▒k─▒p uzun y─▒llar ├žal─▒┼čarak b├╝t├╝n bilimleri son derece iyi bir ┼čekilde tahsil etmeleri, sonra da belirli bir bilim dal─▒nda uzman bilim adamlar─▒nda oldu─ču gibi zihinlerinde bir ihtilaf ve farkl─▒l─▒─č─▒n ortaya ├ž─▒kmamas─▒ ,bir hayalden ├Âteye ger├žekli─či olamayacak bir d├╝┼č├╝ncedir.

├ť├ž├╝nc├╝s├╝: Dr. CarrelÔÇÖin unuttu─ču bir di─čer ├Ânemli nokta da ,insan─▒n irade sahibi bir canl─▒ oldu─čudur. Onu b├╝t├╝n di─čer maddesel canl─▒lardan ay─▒ran en temel ├Âzelli─či budur.

Maddi bir ┼čeyin ├╝zerinde yapt─▒─č─▒m─▒z ara┼čt─▒rmalardan bir neticeye ula┼čt─▒─č─▒m─▒zda ayn─▒ ┼čartlar alt─▒nda bu neticeyi di─čer maddesel varl─▒klarda alaca─č─▒m─▒z─▒ biliriz. Ama i┼č insana gelince durum farkl─▒l─▒k arz ediyor. ├ç├╝nk├╝ insan, kendi kendini de─či┼čtirebilme g├╝c├╝ne sahiptir. Dr. Carrel bunu itiraf ederek ┼č├Âyle diyor; ÔÇťYeni madde bilim ile hayat bilim aras─▒nda ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒ bir fark vard─▒r. Yap─▒, mekanik, tabiat bilimleri matematiksel bir dille ifade edilebilirler. Hayat bilim ise bu t├╝rden bir bilim de─čildir. Hayat bilim alan─▒nda ara┼čt─▒rma yapanlar, de─či┼čik renkli binlerce a─ča├žtan olu┼čan ve s├╝rekli farkl─▒la┼čan bir ormana girmi┼č gibi olmaktad─▒rlar. Bu de─či┼čiklik sebebiyle ormandan nas─▒l ├ž─▒k─▒laca─č─▒ dahi bilinemez hale gelmektedir. Hayat-bilim alan─▒nda ara┼čt─▒rma yapanlar─▒n ak─▒llar─▒ ,├Ânlerine ├ž─▒kan ├žok say─▒daki hakikatler sebebiyle fel├ž olmakta, bir k─▒s─▒m hakikatleri tespit edebilseler de matematik ├Âl├ž├╝lerle yap─▒labildi─či gibi net bir ┼čekilde bu hakikatleri ifadeden aciz kalmaktad─▒rlar. [10] 

Biz bu sebeplere binaen b├╝t├╝n insan cinsine ┼čamil olabilecek ,bir insan bilim yorumu yap─▒labilmesi d├╝┼č├╝ncesini, serap pe┼činde ko┼čmak ve imkans─▒za ula┼čmaya ├žal─▒┼čmak olarak niteliyoruz.

Bizce insan─▒n problemlerini ├ž├Âzmede ger├žek├ži ├ž├Âz├╝m yolu insan─▒n iradesini harekete ge├žirmenin o t─▒ls─▒ml─▒ yolunu bularak insan─▒n kendi kendisinin menfaatine olacak ┼čekilde iradesini kullanmas─▒n─▒ sa─člamakt─▒r. Bir caddenin ayd─▒nlat─▒lmas─▒ i├žin elektrik d├╝─čmesine basmak yeterli olabilir. Ama insan i├žin durum ├žok farkl─▒d─▒r. B├╝t├╝n insanlar hakk─▒nda ge├žerli olan bu t├╝rden bir kanun yoktur. Ve insan s├╝rekli olarak kendi ├Âz iradesiyle kendisini de─či┼čtirebilmektedir. Onu belirli bir kanuna uymaya mecbur eden bir d─▒┼č etken de yoktur. ─░nsan bilim ara┼čt─▒rmac─▒lar─▒n─▒n bu ├Ânemli hususa dikkat etmeleri gereklidir.

D├Ârd├╝nc├╝s├╝:  Ahlaks─▒zl─▒k, toplumsal olumsuzluklar ve su├žlar, sinirsel ya da akli hastal─▒klar olarak nitelenip ,ayn─▒ sivilceler, yaralar, nezle ya da hummaÔÇÖn─▒n tedavi edilebildi─či gibi , bunlar─▒nda  hastahanelerde tedavi edilebilecekleri kabul edilmektedir.. Dr. CarrelÔÇÖin deyimiyle:  ahlaki duygular ayn─▒ akli davrani┼člar gibi insan─▒n bedensel yap─▒s─▒ ve fiillerine ba─čl─▒d─▒rlar. Fiillerinin  bu halleri ise , beynimizin tabiat─▒yla dokular─▒m─▒z─▒n do─čal neticeleridirler. ├çocuklu─čumuz ve geli┼čme d├Ânemimizde  ya┼čad─▒─č─▒m─▒z olaylarla da ├žok s─▒k─▒  ba─člant─▒lar─▒ vard─▒r.

Sopenhaur Shopenhaur Kophenhag─▒nÔÇÖdaki Kraliyet Bilim Kuruluna sundu─ču ├žal─▒┼čmas─▒nda ;sahip oldu─čumuz ahlaki esaslar─▒n k├Âklerinin tabiat─▒m─▒zda oldu─čunu, bir di─čer ifadeyle: sevgi, bencillik ya da k├Ât├╝l├╝k duygular─▒n─▒n insan─▒n f─▒trat─▒nda var oldu─čunu ├Âne s├╝rm├╝┼čt├╝r [11] .

Bu d├╝┼č├╝nce bir sa├žmal─▒ktan ├Âteye bir ┼čey de─čildir. ┼×├╝phesiz insan─▒ k├Ât├╝l├╝k i┼člemeye sevk eden bir tak─▒m sebepler vard─▒r. Ama bunlar─▒n hepsi ikinci planda etkili ve ek sebepler olmaktan ├Âteye ge├žmezler. ─░nsan─▒ k├Ât├╝l├╝─če iten en etkin ve temel sebep yine insan─▒n kendi iradesidir, bir ba┼čka ┼čey de─čil. Ve k├Ât├╝l├╝k e─čilimindeki bir akla engel olman─▒n tek yolu, sahibinin iradesine egemen olabilmektir. Ahlaki su├žlular─▒ bedensel hastalar gibi hastahanelerde tedavi etmek imkans─▒zd─▒r. Zira su├žlar─▒ kendi iradeleriyle i┼člemekte ve kas─▒tla yapmaktad─▒rlar. Hastal─▒k ise kas─▒ts─▒z ger├žekle┼čen bir olayd─▒r. Cerrahlar─▒m─▒z─▒n hasta bir uzvu ger├žekle┼čtirdikleri bir ameliyatla sa─čl─▒─č─▒na kavu┼čturmalar─▒ m├╝mk├╝n ise de , su├ž e─čilimli bir insan─▒n iradesini iyile┼čtirmeye g├╝├žleri yetmez. ─░┼čte bu sebepten dolay─▒ cerrah ve doktorlar─▒n k├Ât├╝l├╝k yapma iste─či duyan hastalar ve ahlaki hastalar ├╝zerinde etkili olabilme imkanlar─▒ yoktur. Esasen insan iradesinin yapay y├Ântemlerle tedavisi de s├Âz konusu de─čildir .

Bunu sa─člaman─▒n tek yolu dini inan├žlara d├Ânmek, Allah korkusu, vicdan muhasebesi ve ahiret korkusunu insan benli─činde ihya etmektir. Ancak bu sayede, insan─▒n ahlaki su├žlar diye isimlendirdi─čimiz g├╝nahlardan uzak tutulabilmesi s├Âz konusu olabilir

Be┼čincisi: Yazar─▒m─▒z, insan─▒n yaln─▒zca kendi ├žabalar─▒yla hayat─▒n bilgisine ula┼čmas─▒n─▒n elinde olmad─▒─č─▒n─▒  kabul etmekte, ama yine  bilimsel bir esasa dayanmayan, i├ži bo┼č bir hayali ├ž├Âz├╝m yolu olarak  ├Âne s├╝rmektedir;

ÔÇť─░nsan bilimdeki yava┼č ilerlemeye kar┼č─▒l─▒k tabiat, kimya, mekanik bilimlerindeki m├╝thi┼č ilerleme, ├Ânceki nesillerin ellerindeki son derece s─▒n─▒rl─▒ imkanlar, konunun karma┼č─▒kl─▒─č─▒ ve  beynimizin ├Âzel yap─▒lar─▒ sebebiyle bu ┼čekilde ger├žekle┼čmi┼čtir. Ve i┼čin hakikatine bak─▒l─▒rsa bu problemleri ortadan kald─▒rma ├╝midimiz de yoktur. Bu engelleri a┼čabilmek olduk├ža zor olup, kendi kendimiz hakk─▒nda elde edebilece─čimiz bilgilerin, tabiat─▒m─▒z─▒n temizlenip, ar─▒nmas─▒na ya da g├╝zelle┼čmesine bir katk─▒s─▒ da olmayacakt─▒r. ─░nsan BilimÔÇÖin geli┼čmesine ve ilerlemesine engel olan sebeplerin ortadan kald─▒r─▒lmas─▒ imkans─▒z g├Âr├╝nmektedir. Netice itibar─▒yla ─░nsan BilimÔÇÖin, bilim dallar─▒n─▒n en zoru oldu─čunu itiraf etme durumunday─▒z.[12]   

Bu zorlu─ču asr─▒m─▒z─▒n b├╝t├╝n d├╝┼č├╝n├╝rleri itiraf etmektedir. ├ľrnek olarak J. HuxleyÔÇÖin bu meseledeki g├Âr├╝┼č├╝n├╝ al─▒nt─▒layal─▒m:

─░lah inanc─▒n─▒n son bulmas─▒ , dinin son bulmas─▒ manas─▒na gelmemektedir. ─░lah inanc─▒n─▒n bitmesinin manas─▒, evrenin bir ilah─▒n eseri olmas─▒ inanc─▒n─▒n son bulmas─▒ demektir. Ama bu son bulu┼č ,ilah d├╝┼č├╝ncesini ortaya ├ž─▒karan di─čer dini duygular─▒ yok etmemektedir. Yarat─▒c─▒ ilah , fikrinin son bulmas─▒; ilahÔÇÖ─▒n yerini insan─▒n almas─▒ ve insan─▒n omuzlar─▒na , daha ├Ânceleri ilahÔÇÖa y├╝klenilen a─č─▒r sorumluluklar─▒n y├╝klenilmesi manas─▒na gelmektedir. Ve bu sorumlulu─čun beraberinde getirdi─či en ├Ânemli g├Ârev , s─▒rlar alemine ve bizim bilgilerimizin yetersizli─čine kar┼č─▒ ba┼čar─▒l─▒ olmak y├╝k├╝ml├╝l├╝─č├╝d├╝r.

─░nsan ├Ânceleri bu a─č─▒r y├╝k├╝ml├╝l├╝─č├╝ , idrak ve anlay─▒┼č─▒ d─▒┼č─▒nda bir ilahÔÇÖ─▒n omuzlar─▒na y├╝klemi┼čti. Ama ┼čimdi  bu a─č─▒r sorumlulu─ču y├╝klenmek konumundad─▒r. Bununla birlikte, s─▒n─▒rl─▒ f─▒tri yap─▒m─▒z sebebiyle, varl─▒klar─▒n hakikatlerinin nihai bilgisine hi├žbir zaman ula┼čamayaca─č─▒m─▒z ger├že─čini kabullenmeye de kendimizi haz─▒rlamal─▒y─▒z. [13]   

Bunlar ne korkun├ž tenakuz ve ├želi┼čkilerdir... Bir yandan insan─▒n kendi hakk─▒nda bilgiye ula┼čmaktan aciz olu┼ču itiraf ediliyor, di─čer yandan bu aciz insan─▒n ├Ân├╝ndeki b├╝t├╝n engelleri a┼č─▒p bu bilgiye ula┼čaca─č─▒ hayal ediliyor. ├ťstelik insan─▒n problemlerini ├ž├Âzebilmesinin ,ancak kendi kendinin bilgisine ula┼čmas─▒ndan sonra olabilece─či itiraf edilirken... ┼×u insan─▒n ne ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒ i┼čleri var. Ona bir ok AllahÔÇÖ─▒ i┼čaret edince, tam aksi y├Âne d├Ân├╝p o y├Ânde ilerlemeye ├žal─▒┼č─▒yor.



  • [1] Hindustan Times,  Oct.  1961

  • [2] C.A. Coulson, Science and Christian Belief  p. 8

  • [3] Man The Unknown (1961) p.57-63

  • [4] Age.  p. 39

  • [5] Age.  p. 264-276

  • [6] Age.  p. 298

  • [7] Age. P.17

  • [8] Age.  p.43

  • [9] Age.p.55

  • [10] Age.p.15

  • [11] Age. P.127

  • [12] Age.p.23

  • [13] Man in The Modern World,p.133


  • Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
    # Makaleler Ad─▒
    Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

    ! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
    ├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

    Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Muhammed Ender / 19.04.2012



    Eski Eserler


    Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

    Hesap ─░┼člemleri

    ├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

    Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...