E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 895 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Yazar Arama
Uzmanl─▒k Alanlar─▒
............
Ahilik K├╝lt├╝r├╝ Uzman─▒
Akaid
Antropoloji
Arap Dili ve Bela─čat─▒
Arap├ža
Ara┼čt─▒rmac─▒-Yazar
Arkeoloji
Asker
Astroloji
Astronomi
Atat├╝rk ─░lkeleri
Beste
Bestekâr
Bibliyografya
Bilgi ve Belge Y├Ânetimi
Bilim Tarihi
Biyografi
B├╝rokrat
Co─črafya Bilgini
Cumhuriyet Tarihi
Çeviri
├çocuk Edebiyat├ž─▒s─▒
Deneme Yazar─▒
Deniz, Harita
Devlet Adam─▒
Dil Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
din
Din Bilimleri
Din E─čitimi
Din Felsefesi
Din Musikisi
Din Psikolojisi
Din Sosyolojisi
Dini Gruplar
Dinler Tarihi
Divan ┼čiiri
Dramaturg
Ebru Sanat─▒
Edebiyat
Edebiyat Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Edebiyat Tarihi
E─čitimci, Yazar
Ejiptoloji
Ekonomist
Eski├ža─č Tarihi
Fars Dili Edebiyat─▒
Felsefe
Felsefe Tarihi
Felsefe ve Din Bilimleri
Fen ─░limleri
Feraiz
F─▒k─▒h
Filoloji
Fizik
Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒
Foto─čraf Sanat├ž─▒s─▒
F├╝t├╝roloji
Gazeteci, yazar
Grafiker
Haberci
Hadis
Halk Bilimi
Halk Ozan─▒
Halk ┼×airi
Halkla ─░li┼čkiler
Hat Sanat─▒
Hekim ve fikir adam─▒
Hikâye ve Roman Yazarı
Hikâye Yazarı
Hititoloji
Hukuk
H├╝k├╝mdar
─░ktisat
─░lahiyat
─░slam Bilimleri
─░slam Felsefesi
İslâm Hukuku
─░slam ─░ktisad─▒
─░slam Mezhepleri Tarihi
─░slam Sanat─▒
─░slam Tarihi
─░slam Tarihi ve Sanatlar─▒
─░sl├ómi Bilimler Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
─░slami ─░limler
─░slam-T├╝rk Medeniyeti Tarihi
Kelam
Kelam ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K─▒raat ilimleri
Kimya
Kuran-─▒ Kerim
K├╝lt├╝r Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K├╝rdistan Ehli S├╝nnet Alimi
K├╝t├╝phanecilik
Latin Dili ve Edebiyat─▒
Mant─▒k
Matematik
Mevlevi ┼×eyhi
Mevlidhan
Mezhepler Tarih├žisi
Mezhepler Tarihi
Mimarl─▒k
Mitoloji
Mûsîki
Mutasavvıf, İslâm Bilgini
M├╝ft├╝
M├╝zik
M├╝zikoloji
Nakka┼č
Nesih
Nestalik
N├╝mizmatik
Orta├ža─č Tarihi
Oryantalist
Osmanl─▒ ─░dari ve ─░ktisadi Tarihi
Osmanl─▒ M├╝ellifi
Osmanl─▒ Tarihi
Oyun ve Roman Yazar─▒
├ľyk├╝ Yazar─▒
Papaz
Politika
Psikoloji
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Resim
Sanat Tarihi
Sanat├ž─▒
Saz ┼×airi
Senarist
Ses Sanat├ž─▒s─▒
Sihirbaz
Siyaset
Siyaset Adam─▒
Siyaset Bilimi
Sosyal Bilimler
Sosyal Psikoloji
Sosyolog
Sosyoloji
S├Âzl├╝k
S├╝merolog
S├╝ryani Dili ve Edebiyat─▒
┼×ark─▒ S├Âz├╝ Yazar─▒
┼×iir
┼×iir
T. E.
Tarih
Tarih ve Halkbilimi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Tasavvuf
Tefsir
Temel ─░slam Bilimleri
Teoloji
Tezhip Sanat─▒
Tezkire Yazar─▒
T─▒b
Tiyatro
Toplumbilim Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒
T├╝rk Din Musikisi
T├╝rk ─░slam Edebiyat─▒
T├╝rk ─░slam Sanatlar─▒ Tarihi
T├╝rk Leh├želeri Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk├že
T├╝rkoloji
Yak─▒n├ža─č Tarihi
Yak─▒n├ža─č Tarihi ve ─░ktisat Tarihi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Yeni ├ça─č Tarihi
Y├Ânetmen

G├Ârevler
......
Akademisyen
Allame
Arap din bilgini
Ara┼čt─▒rmac─▒
Arkeolog
Arkeoloji
Ar┼čiv uzman─▒
Asker-Komutan
Ate┼če (Din Hizmetleri)
Atom m├╝hendisi
Avukat
Bakan
Bankac─▒
Ba┼čbakan
Ba┼čdan─▒┼čman
Belediye Ba┼čkan─▒
Bestekâr
Bilim adam─▒
B├╝rokrat
Cemaat Lideri
Çevirmen
Dan─▒┼čman
Defterdar
Dekan
Dekan Yrd.
Dersiam
Devlet Adam─▒
Devlet Ba┼čkan─▒
Din Hizmetleri M├╝┼čaviri
Din ─░┼čleri Y├╝ksek Kurulu ├ťyesi
Din Psikolojisi
Dinî musiki
Diplomat
Divan Katibi
Divan ┼×airi
Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒
Eczac─▒
Edebiyat Tarih├žisi
Edebiyat├ž─▒
Edit├Âr
Ekonomist
el Ezher ┼×eyhi
El├ži/Sefir
Fakih
Filozof
Gazeteci
Halife
Hanende
Harema─čas─▒
Hatip
Hattat
Hekim
Hekimba┼č─▒
Hoca
Hukuk├žu
H├╝k├╝mdar
─░lahiyat├ž─▒
─░lim Adam─▒
─░mam
─░mar M├╝d├╝r├╝
Jeolog
Kad─▒
Kad─▒asker
Kaptan-─▒ Derya
Karikat├╝rist
Kâtip
Kaymakam
Kelâmcı
Kimya M├╝h.
Kur'an m├╝tercimi
K├╝lt├╝r Bak. D─▒┼č ─░li┼čkiler Gnl M├╝d.Yard.
K├╝t├╝phaneci
Memur
Mesnevi Yorumcusu
Milletvekili
Milli E─čitim M├╝d├╝r├╝
Mimar
Molla
Muallim
Muhabir
Muhaddis
Muhasebeci
Mutasarr─▒f
Mutasavv─▒f
M├╝ctehid
M├╝derris
M├╝d├╝r
M├╝ezzin
M├╝fessir
M├╝ft├╝
M├╝ft├╝ Yrd.
M├╝hendis
M├╝h├╝rdar
M├╝┼čavir
M├╝zehhip
M├╝zikolog
Neyzen
N├╝mizmat
Okutman
Oryantalist
Osmanl─▒ M├╝ellifi
├ľ─čretim G├Ârevlisi
├ľ─čretim ├ťyesi
├ľ─čretmen
Padi┼čah
Pa┼ča
Pedagog
Pilot
Piskopos ( Hristiyan Din Adam─▒)
Psikolog
Redakt├Âr
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Reis├╝lk├╝ttab
Rekt├Âr
Ressam
Sadrazam
Sanat Tarihi
Seyyah (Gezgin)
Sinema
Siyaset├ži
Sosyolog
S├╝ryani Din Adam─▒
┼×air
┼×eyh
┼×eyh├╝lislam
Tabip/Doktor
Tarih├ži
Tasavvuf ┼×eyhi
Terc├╝man
Te┼črifat├ž─▒
Ulum-i Diniye
Vaiz
Vakan├╝vist
Vali
Veteriner
Veziriazam
Yarg─▒├ž
Yazar


Rasim ├ľzden├Âren

 Yazar Detay─▒ Yazar No : Y- 949  
K├╝nyesi/Titri Lakab─▒ Tabakas─▒ E-mail
19yy.
Do─čum Yeri Tarihi ├ľl├╝m Yeri Tarihi
Kahramanmara┼č 1940
G├Ârev Ald─▒─č─▒ E─čitim Kurumu Mezun Oldu─ču E─čitim Kurumu
   
G├Ârevi Uzmanl─▒k Alan─▒
Akademisyen, Ara┼čt─▒rmac─▒, Yazar, Avukat, Memur, Deneme Yazar─▒, Hik├óye Yazar─▒,
Bildi─či Diller Mezhebi
Osmanl─▒ca, ─░ngilizce,
       
Yazar No: 949 Hit : 8292 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler ┼×iirler Hikayeler Fetvalar
   Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒ Tan─▒t─▒m Makaleleri        

Yazar─▒n Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n E-Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Yazar─▒n ┼×iirleri

Yazar─▒n Hikayeleri
Yazar─▒n Fetvalar─▒
# Fetva Ba┼čl─▒k

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Hayat Hikayesi

Rasim ├ľzden├Âren
┼×air Alaeddin ├Âzden├Âren'in ikiz karde┼čidir. ─░lkokula Kahramanmara┼č Sakarya ─░lkokulunda (1947) ba┼člad─▒. ├ť├ž├╝nc├╝ s─▒n─▒fa ge├žti─činde babas─▒n─▒n tayini ├╝zerine Malatya'ya g├Â├ž ettiler.
─░n┼čaat m├╝hendisi olan babas─▒ Bay─▒nd─▒rl─▒k ─░l M├╝d├╝rl├╝klerinde fen memuru olarak ├žal─▒┼čt─▒. Rasim ├ľzden├Âren, babas─▒n─▒ 25 May─▒s 1982'de, annesini 6 ┼×ubat 2002'de kaybetti.
─░lkokul ├Â─črenimini Malatya Cumhuriyet ─░lkokulunda (3. ve 4. s─▒n─▒flar) ve Gazi ─░lkokulunda (5. s─▒n─▒f) tamamlad─▒. Ortaokula 1952'de ayn─▒ ilde ba┼člad─▒. Ortaokul ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒n─▒fa ge├žti─či y─▒l, babas─▒ Tunceli'ye tayin edildi. Ortaokulu Tunceli'de bitirdi. Bir y─▒l sonra babas─▒ emekliye ayr─▒ld─▒ ve Kahramanmara┼č'a d├Ând├╝ler. 1955'te ba┼člad─▒─č─▒ Mara┼č Lisesinden 1958'de mezun oldu.
Ayn─▒ y─▒l ├╝niversite ├Â─črenimi i├žin ─░stanbul'a gitti, istanbul ├ťniversitesi ─░ktisat Fak├╝ltesi Gazetecilik Enstit├╝s├╝n├╝ (1964) ve ─░stanbul ├ťniversitesi Hukuk Fak├╝ltesini (1967) bitirdi. Avukatl─▒k staj─▒n─▒ Ankara Barosunda yapt─▒.
1967 y─▒l─▒nda DPT'ye uzman yard─▒mc─▒s─▒ olarak girdi. Bu g├Ârevini s├╝rd├╝r├╝rken kalk─▒nma ekonomisi konulu y├╝ksek lisans program─▒n─▒ tamamlamak i├žin Amerika'ya gitti.
1970-71 y─▒llar─▒nda ABD'nin ├že┼čitli eyaletlerinde ekonomik konularda ara┼čt─▒rmalar yapt─▒. Eyl├╝l 1971'de yurda d├Ând├╝. Haziran 1975'te K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒na bakanl─▒k m├╝┼čaviri olarak atand─▒.
Ayn─▒ bakanl─▒kta bir y─▒l da m├╝fetti┼č olarak ├žal─▒┼čt─▒ (1977-78). 28 Eyl├╝l 1971'de Ay┼če ├çalkayayla Kahramanmara┼č'ta evlendi. Bu evlilikten ├ľmer Umran (23 ┼×ubat 1973) ve Merve (13 Haziran 1974) adlar─▒nda iki ├žocu─ču oldu.
Ekim 1972'de Bursa'da yedeksubay personel okulunda alt─▒ ay e─čitim g├Ârd├╝. E─čitimini tamamlad─▒ktan sonra k─▒┼čla g├Ârevi i├žin Mart 1973'te ┼×─▒rnak'a gitti. Askerli─čini 1974 ┼×ubat'─▒nda tamamlad─▒. May─▒s 1978'de, K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ndaki g├Ârevinden ayr─▒ld─▒.
1980 May─▒s'─▒nda yeniden DPT'ye d├Ând├╝ ve bu tarihten sonra gazetedeki yaz─▒lar─▒n─▒ oradan ayr─▒ld─▒─č─▒ 1983 y─▒l─▒ May─▒s'─▒na kadar A. Gaffar Ta┼čk─▒n imzas─▒yla s├╝rd├╝rd├╝. Devlet Planlama Te┼čkilat─▒na bu ikinci giri┼činden sonra s─▒ras─▒yla uzman (1980), Yay─▒n ve Temsil Dairesi Ba┼čkan─▒ (1981), Genel Sekreter Yard─▒mc─▒s─▒ (1984-88), Genel Sekreter (1988) ve M├╝┼čavir (1990) olarak ├žal─▒┼čt─▒. 20 May─▒s 2005'te DPT'den Genel Sekreter iken emekliye ayr─▒ld─▒.
Rasim ├Âzden├Âren, lise ├Â─črencili─či s─▒ras─▒nda edebiyatla yak─▒ndan ilgili bir arkada┼č grubunun i├žindeydi. Cahit Zarifo─člu, Erdem Bayaz─▒t, Alaeddin ├ľzden├Âren ve Mehmet Akif ─░nan'dan olu┼čan bu grup bir yandan T├╝rkiye'nin ├Ânde gelen edebiyat dergilerini izliyor, bir yandan da yerel gazetelerde sanat sayfalan d├╝zenliyordu. Ayn─▒ ├žabalar─▒n─▒n uzant─▒s─▒nda, o d├Ânemde yay─▒n─▒na ara verilen Mara┼č Lisesinin yay─▒n organ─▒ Hamle dergisini tekrar ├ž─▒kard─▒lar (1958).
Lisedeki grubun i├žinde hik├óyeyle ilgilenen tek ki┼či Rasim ├Âzden├Âren'di. O y─▒llarda yazd─▒─č─▒ hik├óyeleri Varl─▒k, Se├žilmi┼č Hik├óyeler, T├╝rk Sanat─▒, Dost dergilerine g├Ânderdi.
─░lk hik├óyesi "Akarsu", Varbk (1 Ocak 1957) dergisinde ├ž─▒kt─▒. Bu hik├óyeden sonra Varl─▒k'ta iki hik├óyesi daha ├ž─▒kt─▒: "Kasap" (1 Mart1957), "Bay─▒r Dereden ├Âyk├╝ler" (1 Haziran 1958).
Ayn─▒ y─▒llarda T├╝rk Sanat─▒ (1957-58) ve Aray─▒┼č (1958) dergilerinde de hik├óyeleri yay─▒mland─▒. Soraki y─▒llarda Yeni Devir gazetesinde "Notlar" ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda g├╝nl├╝k yaz─▒lar yazd─▒ (Nisan 1977-May─▒s 83).
├Âzden├Âren, 1962 y─▒l─▒nda Sezai Karako├žla tan─▒┼čt─▒. Bu tan─▒┼čma sanat hayat─▒n─▒n ve d├╝┼č├╝nce d├╝nyas─▒n─▒n ┼čekillenmesinde etkili oldu. 1962-65 y─▒llan aras─▒nda yakla┼č─▒k ├╝├ž y─▒l yaz─▒ yazmad─▒. Sezai Karako├ž'un iste─či ├╝zerine tekrar hik├óye yazmaya ba┼člad─▒. 1964-65 y─▒llar─▒nda haftal─▒k Yeni ─░stikl├ól gazetesinin sanat sayfas─▒n─▒ y├Ânetti. Bu sayfada 1950'li y─▒llarda yazd─▒─č─▒ on hik├óyesini yay─▒mlad─▒. Rasim ├ľzden├Âren'in Yeni ─░stikl├ólde yay─▒mlanan

H─░KAYELER─░

  •  "Eski­yen" (30 Eyl├╝l 1964),
  • "Oda" (7 Ekim 1964),
  • "Yolda" (17 Mart 1965, "Yol ├Âtesi"ad─▒yla Mart 1958'de T├╝rk Sana­t─▒ dergisinde de yay─▒mland─▒);
  • "Kan Ot­lar─▒" (14 Nisan 1965),
  • "Mani Olunmu┼č Adam" (26 May─▒s 1965),
  • "Ricat" (7 Nisan 1965),
  • "├çark" (24 ┼×ubat 1965),
  • "Sabah" (24 ┼×ubat 1965),
  • "Koridor" (21  Nisan 1965), 
  • "D├╝─č├╝m" (4 A─čustos 1965, Mahmut ├çukuroba ad─▒y­la).

 

Yeni ─░stikl├ól'in sanat sayfas─▒nda, ba┼čta Cahit Zarifo─člu olmak ├╝zere, Alaeddin ├ľzden├Âren, Erdem Bayaz─▒t, Mehmet Akif ─░nan gibi ┼čairlerin eserlerini yay─▒mlad─▒. ├ľzellikle Cahit Zarifo─člu, ilk kitab─▒ ─░┼čaret ├çocuklar─▒'n─▒n on ├╝├ž ┼čiirini bu sayfada yay─▒mlad─▒.
Rasim ├ľzden├Âren, 1967 y─▒l─▒nda ilk kitab─▒ Hastalar ve I┼č─▒klar'─▒ ├ž─▒kard─▒. Daha ilk kitab─▒yla kendine ait bir hik├óye dili kurmay─▒ ba┼čard─▒. Bireyi merkeze alan bu hik├óyelerinde toplumsal ba─člar─▒ndan kopart─▒lm─▒┼č insan─▒n trajedisini anlatt─▒. Kendine ve ├ževresine yabanc─▒la┼čm─▒┼č, hayatta kar┼č─▒l─▒ks─▒z kalm─▒┼č ki┼čilerin kendileriyle ve ├ževreleriyle ya┼čad─▒klar─▒ ├žat─▒┼čma, hik├óyelerinin de─či┼čmez konular─▒ndan biri oldu.
Hastalar ve I┼č─▒klar'da her ┼čey bireyin etraf─▒nda d├Âner. Yer yer d├╝┼č ile ger├žek birbirine kar─▒┼č─▒r. ├çevresince anla┼č─▒lamayan birey gittik├že hastal─▒kl─▒ bir duruma s├╝r├╝klenir. Dramatik bir son neredeyse ka├ž─▒n─▒lmazla┼č─▒r.
─░kinci kitab─▒ ├ç├Âz├╝lme'de (1973). g├╝n├╝m├╝z insan─▒n─▒n i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝ bunal─▒mlar, ├Âz de─čerlerinden ├ž├Âz├╝lmeyle birlikte gelen sorunlar─▒n aileye yans─▒mas─▒ ├╝zerinde durdu. ├ç├Âz├╝lme, edebiyat ├ževrelerinde, T├╝rk edebiyat─▒ndaki en dikkate de─čer uzun hik├óyeler aras─▒nda g├Âsterildi. ├ťlkemizdeki sosyal de─či┼čimi aile ├╝zerinden yans─▒tan bu hik├óyelerde bireyin devindi─či ├ževre, ilk kitaba nazaran olduk├ža geni┼člemi┼čtir.
├ť├ž├╝nc├╝ kitab─▒ ├çok Sesli Bir ├ľl├╝m (1974), bireyin bilin├žalt─▒na, ruhsal soranlar─▒na ili┼čkin a├ž─▒l─▒mlar─▒yla dikkat ├žekti. D─▒┼č d├╝nyayla uyu┼čamayan insan─▒n trajedisini k├╝lt├╝rel ve ekonomik temelleriyle birlikte verdi. Rasim ├Âzden├Âren'in ├çok Sesli Bir ├ľl├╝m (1984) ve ├ç├Âz├╝lme (1973) adl─▒ hik├óyeleri ayn─▒ adlarla TV filmi yap─▒ld─▒. ├çok Sesli Bir ├ľl├╝m, Prag'da yap─▒lan Uluslararas─▒ TV Filmleri Yar─▒┼čmas─▒nda J├╝ri ├Âzel ├ľd├╝l├╝'n├╝ kazand─▒ (1978).
D├Ârd├╝nc├╝ kitab─▒ ├çarp─▒lm─▒┼člar (1977), her ┼čeyden ├Ânce bi├žimsel ├Âzellikleriyle dikkat ├žekti. Kitapta ba┼čtan sona hi├žbir hik├óyede noktalama i┼čaretine yer verilmedi. B├Âylelikle bilin├ž ak─▒┼č─▒n─▒n, duygu ve d├╝┼č├╝ncelerin kesintisiz ak─▒┼č─▒ ama├žland─▒. K├╝lt├╝r ba─člar─▒ndan kopar─▒lm─▒┼č insanlar─▒n ya┼čad─▒klar─▒ a├žmazlar bir sanat├ž─▒ dikkatiyle g├Âzler ├Ân├╝ne serildi.
1979 y─▒l─▒nda yay─▒mlanan G├╝l Yeti┼čtiren Adam roman─▒nda T├╝rkiye'nin girdi─či Bat─▒l─▒la┼čma s├╝recinden sonra ortaya ├ž─▒kan yeni durum, meselenin yeni ku┼čaklara yans─▒mas─▒ ele al─▒nd─▒.
Tek parti d├Âneminin bir Anadolu ┼čehrinden g├Âr├╝n├╝┼č├╝ ba┼čar─▒yla anlat─▒ld─▒. 1984 y─▒l─▒nda yay─▒mlanan Denize A├ž─▒lan Kap─▒'da toplumsal d├Ân├╝┼č├╝mlerin, k├╝lt├╝r krizlerinin, b├╝y├╝k ┼čehrin i├žine s─▒k─▒┼č─▒p kalm─▒┼č insanlar─▒n s├╝kunet aray─▒┼člar─▒na yer verildi. A─č─▒rl─▒kl─▒ olarak tasavvufun i┼člendi─či kitap ├Âzde-n├Âren hik├óyesinin yeni bir y├Ânelimi olarak alg─▒land─▒. Bireyin i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝ yabanc─▒la┼čman─▒n, yak─▒n ├ževre ve toplumla ya┼čanan uyu┼čmazl─▒klar─▒n ├žaresi olarak beliren s├╝k├╗net aray─▒┼č─▒ kitab─▒n ana dinami─či oldu.
Rasim ├Âzden├Âren, Denize A├ž─▒lan Kap─▒'dan sonra uzun bir s├╝re hik├óye yay─▒mlamad─▒. On be┼č y─▒l aradan sonra 1999'da Kuyu'yu ├ž─▒kard─▒. Kuyu'nun ana ekseni yine tasavvuftu. Tek hik├óyeden olu┼čan Kuyu'da ├ž─▒k─▒┼č noktas─▒ Hz. Yusuf k─▒ssas─▒d─▒r. Ans─▒z─▒n Yola ├ç─▒kmak'ta (2000) tasavvuf konusunu s├╝rd├╝ren ├Âzden├Âren, bu kitab─▒nda acemi dervi┼člerin hik├óyesini yazd─▒.
Bireyin i├ž ├žat─▒┼čmas─▒, kendisi ve ├ževresiyle hesapla┼čmalar─▒ anlat─▒ld─▒. Aray─▒┼č ve kendini a┼čma ├žabalar─▒yla birlikte d├╝nyaya direnme kitab─▒n ana eksenini olu┼čturdu. Bu kitab─▒n ard─▒ndan gelen H─▒┼č─▒rt─▒'da (2000) evlilik ve a┼čk konular─▒na e─čildi. 2002'de yay─▒mlad─▒─č─▒ Toz'da bir karga┼ča ortam─▒na at─▒lm─▒┼č insanlar─▒n a├žmazlar─▒ anlat─▒ld─▒.
T├╝rk hik├óyesine getirdi─či yerlilik unsuruyla, sa─člam kurguyla birlikte i┼čletti─či son derece rafine diliyle T├╝rk hik├óyesinde ayr─▒ bir ├Ânem kazanan Rasim ├Âzden├Âren 1969'da Nuri Pak-dil, Mehmet Akif ─░nan, Erdem Bayaz─▒t ve Alaeddin
├ľzden├Âren'le birlikte Edebiyat dergisinin kurucular─▒ aras─▒nda yer ald─▒.
Edebiyat dergisinden sonra Aral─▒k 1976'da Cahit Zarifo─člu. Mehmet Akif ─░nan, Erdem Bayaz─▒t ve Alaeddin ├ľzden├Âren'le birlikte Mavera dergisinin kurucular─▒ aras─▒nda yer ald─▒. Hik├óye ve yaz─▒lar─▒ bug├╝ne de─čin Varl─▒k, T├╝rk Sanat─▒, Aray─▒┼č, Hamle. Dost, Soyut, Yeni ─░stikl├ól, Dirili┼č. Edebiyat, Mavera, Yeni Devir, Yeni Zemin. Yedi ─░klim, Ka┼čgar, Hece, Zaman. Yeni ┼×afak, Yeni D├Ânem dergi ve gazetelerinde yay─▒mlad─▒.
Rasim ├Âzden├Âren, hik├óyesini. Cumhuriyetle ba┼člayan k├Âkl├╝ k├╝lt├╝rel d├Ân├╝┼č├╝mlerin insan─▒m─▒zda a├žt─▒─č─▒ yaralar ├╝zerine kurdu. Modernizmin. b├╝y├╝k ┼čehir olgusunun T├╝rk insan─▒n─▒n hayat─▒na yerle┼čmesini dikkatle izledi. Yak─▒n tarihimizde ├Ânemli bir yer tutan, k├Âyden ┼čehre g├Â├ž olgusunun getirdi─či sorunlarda bir yandan ┼čehre tutunmaya ├žal─▒┼čan insanlar─▒ ya┼čad─▒─č─▒ de─čerler ├žat─▒┼čmas─▒n─▒ izledi. bir yandan da bu sorunlar─▒n arka plan─▒ndaki ekonomik sorunlara dikkat ├žekti.
Bu ├žer├ževede, i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝ bunal─▒m─▒ a┼čamayan tedirgin ruhlar anlatt─▒. K├Âkl├╝ d├Ân├╝┼č├╝mlerin ya┼čand─▒─č─▒ evrelerde sanat─▒yla tarihten s├╝z├╝l├╝p gelen de─čerlerimize sahip ├ž─▒kt─▒. Kendisini bu d├Ân├╝┼č├╝mlerin yol a├žt─▒─č─▒ krizlerin i├žinde bulan insan─▒m─▒z─▒n kendine ve ├ževreye yabanc─▒la┼čmas─▒, Rasim ├Âzden├Âren hik├óyesinin vazge├žilmez konular─▒ndan biri oldu.
Silinen toplumsal haf─▒zaya geri d├Ân├╝┼č iste─činin ortaya ├ž─▒kard─▒─č─▒ a├žmazlar, Anadolu insan─▒n─▒n ya┼čad─▒─č─▒ ge├žim s─▒k─▒nt─▒s─▒, b├╝y├╝k ┼čehrin da─čda─čas─▒nda kaybolan s─▒radan insanlar ger├že─če en yak─▒n ┼čekliyle hik├óyelerinde yer ald─▒. ├Âzde─čerlerimize sahip ├ž─▒k─▒┼č─▒yla kendisine kadar gelen hikayecilerden farkl─▒la┼čt─▒. Hikayelerinde ├Âz de─čerlerimizi savundu; fakat bunu yaparken hik├óyesini ideolojik bask─▒ alt─▒nda tutmad─▒; ya┼čanan trajediyi didaktizme ve retori─če d├╝┼čmeden anlatmay─▒ ba┼čard─▒.
Hik├ó-yelerindeki titiz dil i┼č├žili─čiyle dikkat ├žekti. Yer yer ┼čiirsel bir eda takman dili sadelikten ayr─▒lmad─▒. Ayr─▒nt─▒lara verdi─či ├Ânemle, bilin├žalt─▒n─▒n gelgitlerini metne yans─▒tmadaki ba┼čar─▒s─▒yla ayr─▒ca dikkat ├žekti. "Roman bir sava┼č alan─▒d─▒r, oysa hik├óye bir d├╝ellodur," diyen ├ľzden├Âren, bir kesitin sunumuna dikkat kesildi─či hik├óyelerinde k─▒sa hik├óyenin en ba┼čar─▒l─▒ ├Ârneklerini verdi.
├Âzellikle 1983'ten sonra d├╝zyaz─▒ya y├Ânelen ├Âzden├Âren denemelerinde ├Âzg├╝n tespitleri ve kendine ├Âzg├╝ ├╝slubuyla hakl─▒ bir ├╝ne kavu┼čtu. ─░ki D├╝nya adl─▒ deneme kitab─▒yla T├╝rkiye Mill├« K├╝lt├╝r Vakf─▒ Fikir ├ľd├╝l├╝n├╝ (1978) ald─▒. Denize A├ž─▒lan Kap─▒ Ue T├╝rkiye Yazarlar Birli─činin hik├óye (1984), Ruhun Malzemeleri ile de deneme (1986) ├Âd├╝llerini kazand─▒.
"Hastalar ue I┼č─▒klar, kendine ger├žek├ži ad─▒n─▒ veren, bol ├Ârnekli, ├žok propagandal─▒, r├Âportaj benzeri bir ├Âz ta┼č─▒yan, san'at kat─▒na bir t├╝rl├╝ varamam─▒┼č hik├óyecilik ak─▒m─▒n─▒n, neorea-list diyebilece─čimiz ─░kinci Yeni hik├óyecili─činin ve bir t├╝rl├╝ yerle┼čememi┼č, yabanc─▒l─▒ktan kurtulamam─▒┼č varolu┼č├žu hik├óyecili─činin gelip de t─▒kand─▒─č─▒, s├Ând├╝─č├╝, son s─▒n─▒rlar─▒na var─▒p ufukta netliklerini kaybettikleri bir d├Ânemde yay─▒mlanm─▒┼č, ├ž─▒km─▒┼č bulunuyor" (Sezai Karako├ž)
"Rasim ├ľzden├Âren hikayesiyle bize Anadolu kasabas─▒nda ya┼čan─▒lan zaman'─▒n trajik ger├že─čini ve ┼čiirini duyurmaya ├žal─▒┼č─▒r." (Mehmet Kaplan)
"Rasim ├Âzden├Âren'in T├╝rk hik├óye-cili─čine kazand─▒rd─▒─č─▒ en somut unsur 'yerlilik' olay─▒d─▒r, ├Âzden├Âren bu yer-lilik yakla┼č─▒m─▒yla T├╝rk hik├óyecili─čine yepyeni bir hava, yepyeni bir soluk getirmi┼čtir." (Necip Tosun)
"Rasim ├Âzden├Âren 1967'de yay─▒mlad─▒─č─▒ Hastalar ve I┼č─▒klarla, yani
daha i┼čin ba┼č─▒nda, bir hik├óye dili koymu┼čtur ortaya." (Alim Kahraman)
"Rasim ├Âzden├Âren, ├Âyk├╝lerinde bizim insan─▒m─▒z─▒ ve onun i├ž d├╝nyas─▒n─▒ dile getirmektedir. ─░ki as─▒rd─▒r asl─▒ndan uzakla┼čt─▒r─▒lan insan─▒m─▒z─▒n, bunalm─▒┼č, tedirgin ve k├╝lt├╝rel erozyona u─črat─▒lm─▒┼č insan─▒m─▒z─▒n toplumsal de─či┼čme ve ├ž├Âz├╝lmesini bunlar─▒n sebep ve sonu├žlar─▒n─▒ ele almaktad─▒r.
"Onun ├Âyk├╝lerindeki bu ├žileli insanlar b├╝t├╝n olumsuzluklara ra─čmen, tevek├╝ll├╝ ki┼čilerdir.
"Yazar─▒n eserlerine dil ve teknik bak─▒m─▒ndan zengin, ak─▒c─▒ ve canl─▒ bir ├╝slup hakimdir. Sezai Karako├ž'un deyi┼čiyle 'Rasim ├ľzden├Âren'in hik├óyeleri toplumuzun derinli─čindeki tarih├« - metafizik ac─▒y─▒ yans─▒tan ├Ârneklerdir'." (Remzi Matur)

 

ESERLER─░:

 

HİKÂYE:

  • Hastalar ve I┼č─▒klar (1967),
  • ├ç├Âz├╝lme (1973),
  • ├çok Sesli Bir ├Âl├╝m(1974),
  • ├çarp─▒lm─▒┼člar (1977),
  • De­nize A├ž─▒lan Kap─▒ (1983),
  • Kuyu (1999),
  • H─▒┼č─▒rt─▒ (2000),
  • Ans─▒z─▒n Yola ├ç─▒kmak (2000),
  • Toz (2002).

ROMAN:

  • G├╝l Yeti┼čtiren Adam (1979).


 
DENEME:

  • ─░ki D├╝nya (1977),
  • M├╝s-l├╝manca D├╝┼č├╝nme ├ťzerine Denemeler (1985),
  • Ya┼čad─▒─č─▒m─▒z G├╝nler (1985),
  • Ruhun Malzemeleri (1986),
  • Yeniden ─░nanmak (1987),
  • Kafa Kar─▒┼čt─▒ran Ke­limeler (1987),
  • ├çapraz ─░li┼čkiler (1987),
  • Yumurtay─▒ Hangi Ucundan K─▒rmal─▒? (1987),
  • M├╝sl├╝manca Ya┼čamak (1988),
  • Red Yaz─▒lar─▒ (1988),
  • Yeni D├╝nya D├╝­zeninin Sefaleti (1996),
  • Ben ve Hayat ve ├ľl├╝m (1997),
  • ─░pin Ucu (1997),
  • Ace­mi Yolcu (1997),
  • Kent ─░li┼čkileri (1998),
  • Y├╝zler (1999),
  • K├Âpek├že D├╝┼č├╝nceler (1999),
  • E┼čikte Duran ─░nsan (2000),
  • Yaz─▒ ─░mge ve Ger├žeklik (2002).
  • A┼čk─▒n Diyalekti─či (2003),
  • D├╝┼č├╝nsel Duru┼č (2005).


 

ÇEVİRİ:

  • Hayvan ├çiftli─či (George Onvell'dan, 1964),
  • ─░sl├óm'da Devlet Nizam─▒ (Mevdudi'den, 1967),
  • ─░sl├óm Devletinde Mali Yap─▒ (Dr. S.A. S─▒dd─▒k├«'den, 1972)




RAS─░M ├ľZDEN├ľREN K├ľR BULU┼×MA
G├╝ne┼čin s─▒cak, parlak ─▒┼č─▒klar─▒ kalabal─▒─č─▒n ├╝st├╝ne s─▒z─▒p kalm─▒┼čt─▒. B├╝y├╝memi┼č, gen├ž kestane a─čac─▒n─▒n g├Âlgesi mermer g├Âm├╝l" ta┼člar─▒n─▒n ├╝st├╝nde k─▒p─▒rdamadan duruyordu. G├╝ne┼č yak─▒c─▒yd─▒. Her yerden gelmi┼č cenaze t├Âreninin k├╝├ž├╝k kalabal─▒─č─▒ iki musalla ta┼č─▒n─▒n bulundu─ču caminin ├Ân taraf─▒ndaki k├╝├ž├╝k b├Âlmenin g├Âlgesine toplanm─▒┼č, s─▒k─▒┼čm─▒┼čt─▒.
Kan ter i├žinde gelmi┼čti oraya. Uzak bir kentten.. Yeti┼čece─čini biliyordu. Ve yeti┼čmi┼čti. G├Âzleri ├žabucak kalabal─▒─č─▒ tarad─▒. ├çevresindeki birka├ž ki┼činin aras─▒nda hemen ayr─▒msad─▒ onu: ─▒slak, k─▒zarm─▒┼č g├Âzleriyle ve isyan dolu bak─▒┼člar─▒yla oydu, oradayd─▒.. O─čullar─▒ da oradayd─▒. O─čullar─▒! (Bir onlar an─▒msat─▒yor aradaki p├╝r├╝zs├╝z, y─▒llar─▒n doldurdu─ču bo┼člu─ču: kendinden olabilirdi bu o─čullar, kendi d├Âl├╝nden gelebilirlerdi.) G├Ân├╝l k─▒r─▒kl─▒─č─▒. Ne kadar zaman ge├žmi┼čti aradan? Ka├ž y─▒l? Soluk bir pardes├╝ vard─▒ ├╝st├╝nde. Yoksa kendisine mi ├Âyle gelmi┼čti? Bir an., bak─▒┼člar─▒ kar┼č─▒la┼čt─▒. Cesaret edebilecek miydi ona yakla┼čmaya? K├Âr bak─▒┼člarla bakt─▒lar birbirlerine. Ka├ž y─▒l ge├žmi┼čti?
Bunu kim bilebilir? Y─▒llar ├Ânce bu tabloyu -i┼čte tam bunu- kim bilir ka├ž kez ya┼čatm─▒┼čt─▒ d├╝┼č├╝ncelerinde, d├╝┼člerinde? ├Âlen onun kocas─▒yd─▒. Kendisiyse eski sevgili.
Da─č─▒l─▒p toplan─▒yorlard─▒ onun ├ževresinde. O, h├ól├ó uza─č─▒ndayd─▒ onun.
G├Âm├╝t ta┼člar─▒n─▒n aras─▒ndan bak─▒ms─▒z otlar f─▒┼čk─▒r─▒yordu.
G├╝ne┼č ola─čan├╝st├╝ parlak bir fanus gibi ─▒┼č─▒klar ve ate┼č sa├žan g├Âvdesiyle bir kubbenin tepesine as─▒l─▒p kalm─▒┼čt─▒.
Kalabal─▒─č─▒n ortas─▒nda bir ba┼č─▒na, karars─▒z, yapayaln─▒z duruyor, isyan eden sesi bir t─▒slama h├ólinde, g├Â─č├╝n enginliklerine do─čru k─▒r─▒k d├Âk├╝k da─č─▒l─▒yordu: yank─▒s─▒z, yans─▒mas─▒z, yan─▒tlamas─▒z, "├Âld├╝─č├╝ne yanm─▒yorum, nas─▒l ac─▒ ├žekti, nas─▒l h─▒rpalad─▒lar onu, bilemezsiniz."
M─▒r─▒lt─▒lar─▒ do─ča├žlama bir il├óhi, sessiz bir ┼čivan gibiydi.
─░├žinde bulunduklar─▒ oda d├╝nyan─▒n ├Âteki ucuna f─▒rlat─▒lm─▒┼č├žas─▒na uzakt─▒, bir mutlulu─čun ├ž─▒─čl─▒─č─▒ uzay─▒n izbe yerlerinden ikisini de ku┼čatm─▒┼čt─▒.
K─▒skan├žl─▒k nedir bilmiyordu daha. K─▒skan├žl─▒─č─▒n, a┼čk─▒n yemi┼či, a┼čk─▒n do─čal t├╝revi oldu─čunu bilmiyordu. A┼čk yaln─▒zca ├Âzlemle kar─▒┼č─▒k bir mutluluktu daha, s├╝rekli ├Âzlemdi. Yoksul bir odan─▒n kilimi ├╝st├╝nde ya da bir bah├ženin ├žimenlerinde yan yana uzanm─▒┼člarken terli avu├ž i├žleriyle onun ├ž─▒plak omuzlar─▒n─▒ ok┼čamak ve kelimesiz s├╝ren konu┼čmalar─▒ boyunca birlikte olmak, bir ba┼č─▒na bu, b├╝t├╝n bir gen├žli─či ├Âm├╝r boyu ya┼čamak kadar de─čerliydi.
Ama ├ž─▒k─▒lan bir yolculukta sarp yollardan ge├žmek de vard─▒: bu da bir yazg─▒ olarak kabul edilmeliydi. Ve gelip dayan─▒l─▒yordu ge├žit vermeyen bo─čazlara. Geriye d├Ânmek yok. ─░leri ge├žmek yok. Ne olursa orada, o dorukta olacakt─▒r. Kenetlenmi┼č ellerde art─▒k birbirini tutacak g├╝├ž kalmam─▒┼čt─▒r.
─░kisinden biri, kad─▒n ya da erkek, u├žurumdan sarkmaktad─▒r, tutu┼čan elleri gitgide mecalsizle┼čmektedir, isten├ž bo┼čunad─▒r, eller birbirini b─▒rakacakt─▒r. ─░├žinde alev alev yanan k─▒skan├žl─▒k tohumlan g├╝rle┼čirken, tutu┼čan eller birbirinden bo┼čanacakt─▒r. K─▒skan├žl─▒k, ge├žen zaman i├žinde ilkin ac─▒ya d├Ân├╝┼čecek, sonra da k├╝llenmi┼č bir h├╝z├╝n tortusu y├╝re─činin diplerine ├ž├Âk├╝p kalacakt─▒r.
Ama daha bilmiyordu bunlar─▒, hi├žbirini.
G├╝n├╝ geldi─činde bilmedi─či bir adam, bilmedi─či dilde bir haberi verdi ona. B├╝t├╝n bu bilinmezliklerden ├ž─▒kar─▒lan a├ž─▒k bir anlam vard─▒, anlam─▒┼čt─▒. ├çimenlerde gezinmekten inciniyordu. Yaln─▒zl─▒ktan kahroluyordu. Kelimeler. Verilmi┼č s├Âzler. Hepsi ger├žekli─čini yitirmi┼čti. Bunlar sanki hayat─▒nda hi├ž olmam─▒┼čt─▒. Bir tek ┼čey kalm─▒┼čt─▒ geriye: ac─▒.
Bir ba┼č─▒nayd─▒ orada, g├Âm├╝tlerin aras─▒nda. Kalabal─▒k da─č─▒l─▒yordu. G├╝ne┼č ├žarpmas─▒ gibiydi, ba┼č─▒ d├Ân├╝yordu. Bir g├Âm├╝t ta┼č─▒n─▒n ├╝st├╝ne ├ž├Âkt├╝, ba┼č─▒n─▒ koluna yaslad─▒, ├Âylece kald─▒. Taze ├Âl├╝ biraz ├Âtesindeydi, g├Âm├╝lm├╝┼čt├╝. Taze toprak t├╝msek y─▒k─▒lm─▒┼č bir duvar gibi serilip kalm─▒┼čt─▒ ├Âylece. Bir bir ge├žip gittiler ├Ân├╝nden, yanlar─▒ndan. Tel├ó┼č bitmi┼čti. Ad─▒mlar─▒n─▒n sesi bu koca kentin beyaza kesmi┼č g├Â─č├╝n├╝n parlak, duru maviliklerinde eriyip gidiyordu, ├Âlg├╝n, bayg─▒n bir sessizlikle, yank─▒s─▒z ├ž─▒nlamalarla.
Az ├Ânce t─▒rmand─▒─č─▒ yoku┼ču inmeliydi. Gitmemi┼člerse e─čer, onu, orada, cami kap─▒s─▒n─▒n ├Ân├╝nde o─čullar─▒n─▒n aras─▒nda bulacakt─▒. Yol boyunca dilenen ├žocuklar ve pa├žavralara sar─▒lm─▒┼č insanlar ├ževirdi ├Ân├╝n├╝. A┼ča─č─▒lardan ta┼č ve demir k├╝l├želerinin bo─čuk g├╝r├╝lt├╝leri duyuluyordu. Durgun ayak sesleriyle bir yere do─čru ilerliyormu┼č gibi de─čil de, ricat eden bir insan─▒n ta┼č─▒d─▒─č─▒ umutsuzluk duygusuna kap─▒lm─▒┼č, y├╝r├╝yorlard─▒. Alanda kimsecikler yoktu. Y─▒k─▒lm─▒┼č ve hen├╝z yap─▒lmam─▒┼č alan─▒n ┼čantiye g├Âr├╝nt├╝s├╝nde, yo─čun, bunalt─▒c─▒, sevimsiz ─▒┼č─▒k, insanlar─▒ ├žekip gitmeye, ortal─▒─č─▒ bombo┼č b─▒rakmaya zorlam─▒┼čt─▒. Garip, derin, ba┼č d├Ând├╝r├╝c├╝ bir terkedilmi┼člik devrilip kalm─▒┼čt─▒ ortal─▒k yerde. Kestane a─čac─▒n─▒n oraya do─čru y├╝r├╝d├╝.
Oradayd─▒! Oydu! ─░├ži titredi. O─čullar─▒n─▒n aras─▒nda, bir basma, y─▒k─▒k ve ┼ča┼čk─▒n, e┼čarb─▒ ba┼č─▒ndan savrulmu┼č duruyordu. Y─▒llard─▒r kurdu─ču kar┼č─▒la┼čma ger├žekle┼čiyordu. Ama bekledi─či bu g├Âr├╝nt├╝ olamazd─▒.
Bu kad─▒n o de─čildi, kendisi o adam (yoksa delikanl─▒ m─▒ demeli? Ama hani o istekler, pi┼čmanl─▒klar, geceler boyu a─člamalar -umars─▒zl─▒ktan de─čil, hay─▒r, dolu dolu ya┼čamaktan- bin y─▒l─▒ bir ├óna s─▒─čd─▒rabilen gizil, gizemli g├╝├ž, iliklerinden f─▒┼čk─▒ran dirim, co┼čku selleri.. nerde? Bir kez daha ele ge├žiremeyece─či o kutsanm─▒┼č gece nerde? Hani sevgilisiyle ayn─▒ yata─č─▒ payla┼č─▒p da, tanr─▒sal ba─č olmad─▒─č─▒ i├žin ona el s├╝rmedi─či, s├╝remedi─či gece?) de─čildi.
Kurgular─▒, ta┼čanlar─▒ u├žup gitmi┼čti, da─č─▒l─▒p gidiyordu. Ona diyecekti ki., hay─▒r hay─▒r, ona hi├žbir ┼čey s├Âyleyemezdi art─▒k: o ya┼čananlar, o ge├žmi┼čte duyulan ├Âzlemler ba┼čka bir d├╝nyaya aitti ve o d├╝nya arak yoktu, belki de hi├ž olmam─▒┼čt─▒. Kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒nda, g├╝ya, seni seviyorum, diyecekti, ama art─▒k bir yalandan ba┼čka bir ┼čey olmazd─▒ bu. ├ľylece durup kalm─▒┼člard─▒. Geveleyebildi─či birka├ž avuntu s├Âz├╝ne, kad─▒n nice sonra, bo─čuk, t─▒karak, kurumu┼č bir sesle: "Nas─▒l eziyet ├žekti, ah, kimse bilemez, inlemeleri kula─č─▒mdan gitmiyor" diye cevap verdi. Bu s├Âzler, bu yak─▒nma, o kendisi oldu─ču i├žin de─čildi, kar┼č─▒s─▒nda kim olsa ona s├Âylenecekti. Dalg─▒n bak─▒┼člar─▒ birbirine tak─▒ld─▒. Son bir kez. G├Ârmeden bakt─▒lar birbirlerinin g├Âzlerine. Adam, mendiliyle aln─▒n─▒n terini sildi, nice sonra garajlara do─čru y├╝r├╝mekte oldu─čunu ayr─▒msad─▒, yerde ezilmi┼č bir ├ži├žek s├╝r├╝n├╝yordu, tozlu ayaklarla ├╝st├╝ne bas─▒lm─▒┼č.

HASTALAR VE I┼×IIKLAR

Sezai Karako├ž
Rasim ├Âzden├Âren'in yeni yay─▒mlanan Hastalar ve I┼č─▒klar adl─▒ hik├óye kitab─▒ i├žin yazd─▒─č─▒m uzun bir inceleme yaz─▒s─▒n─▒n ├Âzetini burada sunuyorum.
Kitapta, hikayecimizin daha ├Ânce dergilerde yay─▒mlanm─▒┼č on be┼č hik├óyesi bir araya gelmi┼č bulunuyor.
Hastalar ve I┼č─▒klar, kendine ger├žek├ži ad─▒n─▒ veren, bol ├Ârnekli, ├žok propagandal─▒, r├Âportaj benzeri bir ├Âz ta┼č─▒yan, san'at katma bir t├╝rl├╝ varamam─▒┼č hik├óyecilik ak─▒m─▒n─▒n, neorealist diyebilece─čimiz ─░kinci Yeni hik├óyecili─činin ve bir t├╝rl├╝ yerle┼čememi┼č, yabanc─▒l─▒ktan kurtulamam─▒┼č varolu┼č├žu hik├óyecili─činin gelip de t─▒kand─▒─č─▒, s├Ând├╝─č├╝, son s─▒n─▒rlar─▒na var─▒p ufukta netliklerini kaybettikleri bir d├Ânemde yay─▒mlanm─▒┼č, ├ž─▒km─▒┼č bulunuyor.
Hastalar ve I┼č─▒klar, b├╝t├╝n hik├óyelerinde hep ayn─▒ insan─▒n ya┼čama ser├╝venini anlat─▒yor. Kitap bir b├╝t├╝nl├╝k g├Âsteriyor bu bak─▒mdan. Bu insan, g├╝ne┼č ─▒┼č─▒klar─▒n─▒ s─▒rt─▒nda bir "kam├ž─▒" gibi duyan. ─▒┼č─▒klar─▒n bile h─▒rpalad─▒─č─▒, ├Ârseledi─či bir ├žocuktur ba┼člang─▒├žta. S├╝rekli olarak korkuyla ├ževrilidir. E┼čyayla olan belli ba┼čl─▒ ilgisi korkudur. S├╝rekli olarak bir y─▒k─▒nt─▒n─▒n tablosudur e┼čya. Bu e┼čyan─▒n sembol├╝, "temelinden insafs─▒z bir kazmayla sallanan'", "her yan─▒ndan fare t─▒k─▒rt─▒lar─▒na benzeyen ├ž├╝r├╝y├╝┼č├╝n keskin u├žlar─▒", "├ž├Âk├╝nt├╝n├╝n ├ž─▒nlayan sesleri" duyulan "ev"dir. Anne ve baba, evin diyalekti─čidir. Diyalo─čun sert ucu, mahk├╗m eden ucu baba, koruyan yumu┼čak ucu anad─▒r. Kahraman─▒n ilk bak─▒┼čta mahk├╗m eder g├Âr├╝nd├╝─č├╝ baba, asl─▒nda en karanl─▒k ve bu bak─▒mdan en ┼čanss─▒z adam─▒d─▒r bu hayat─▒n. O, hi├žbir zaman i├žini a├ž─▒klayamayacakt─▒r. Onu ancak bir do─čum ans─▒z─▒n ─▒s─▒t─▒yor. Bir de ├Âl├╝m, halan─▒n ├Âl├╝m├╝ baban─▒n bu sert kabu─čunu k─▒r─▒yor. Anne, hep evin i├žinde oldu─čundan, eve kar┼č─▒ bir nevi ba─č─▒┼č─▒kl─▒k kazanm─▒┼čt─▒r. Fakat gerek baba, gerek day─▒ yani evin erkekleri, evin s─▒z─▒lt─▒s─▒n─▒ ve i├že i┼čleyen ├ž├Âk├╝┼č├╝n├╝ d─▒┼č d├╝nya idrakleriyle olan ├žat─▒┼čmas─▒ndan ├Ât├╝r├╝ keskince duyarlar..
Baba, en yaln─▒z ki┼čisidir kitab─▒n.
Day─▒yla ye─čen aras─▒ndaysa, bir nevi, ayn─▒ kaderi payla┼čmaktan gelen bir arkada┼čl─▒k kurulmu┼čtur. Dede, b├╝y├╝kanne, b├╝y├╝khala kat─▒na ├ž─▒k─▒nca, onlar, ayr─▒ bir d├╝nyan─▒n adam─▒ gibidirler art─▒k. Onlar─▒n yaln─▒z ├Âl├╝m├╝ anlat─▒l─▒r. Ve burada, dar bir ├žer├ževe i├žinde, tarih s─▒zar hik├óyelere. Dedenin ├Âl├╝m├╝n├╝n anlat─▒ld─▒─č─▒ "Pus" hik├óyesinde, dede ├Âl├╝rken, kahraman─▒m─▒za bir tabanca b─▒rakmaktad─▒r. Bu, "art─▒k kullan─▒lmayan, paslanm─▒┼č, i┼če yaramaz bir tabanca"d─▒r. Hayat─▒n sembol├╝ ve sun gibi bu arma─čan─▒ b─▒rakm─▒┼čt─▒r dede. Dede bir ┼čeyler anlatmak istemi┼čtir bununla. Fakat onun ├╝lkesi bir sis, bir pus alt─▒nda kaybolmaktad─▒r. "Yank─▒" hik├óyesinde anlat─▒lan halan─▒n ├Âl├╝m├╝ndeyse, ev halk─▒, bir tarih├« ┼čuuraltmdaki folklor s─▒z─▒nt─▒s─▒yla, dedenin ├Âl├╝m├╝ndeki tabancan─▒n simetri─či olan, yumu┼čak bir yank─▒yla y├╝z y├╝ze geliyorlar.
Kitap ilerledik├že, ─▒┼č─▒klar─▒n b├╝sb├╝t├╝n kayboldu─ču ak┼čama ve geceye do─čru h─▒zla ge├žildi─či g├Âr├╝l├╝r. "Sabah"la ba┼člayan hik├óyeler, bir gece kunda─č─▒yla son buluyor. Korkular vizyona ula┼č─▒yor. Korkunun, yaln─▒zl─▒─č─▒n, i├že kapan─▒┼č─▒n, evden ka├ž─▒┼č ve d├Ân├╝┼člerin son ucuna vard─▒─č─▒ "Kundak" hik├óyesinde, bu vizyon, "┼čeytan g├Âr├╝nt├╝s├╝"ne kavu┼čuyor.
Tek ├žare olarak s─▒─č─▒n─▒lan dost, ─░lyas da, o da kahraman gibi ruh├ža yaral─▒ oldu─čundan, bir fayda sa─člayamaz. Dost ger├že─či ve korku vizyonu, sonunda bir sese d├Ân├╝┼č├╝r.
Bu hik├óyeler, sanki b├╝t├╝n├╝yle bir pani─čin roman─▒d─▒r. Tarih miras─▒n─▒n ├ž├Âkertti─či bir evin, bir insan─▒n kader trajedi-sidir. Bir ruh yaralan─▒┼č─▒n─▒n, tarihin karanl─▒k bask─▒s─▒ alt─▒nda, metafizik bir var olu┼č bunal─▒m─▒na ├ž─▒k─▒┼č─▒n─▒n hik├óyesi. Hastalar ve I┼č─▒klar, T├╝rk hik├óyecili─činde, toplumumuzun derinli─čindeki tarih├«-metafizik ac─▒y─▒ yans─▒tan, yeni bir y├Ân ve alan g├Âsteren, ├Ânemli bir hamledir.
(S├╝lun-I, 1969)

click here website why do married men cheat

Dipnotlar

Hocalar─▒    

├ľ─črencileri    

H. Bilgi Kaynaklar─▒
Muzaffer Uyguner / Hastalar ve I┼č─▒klar (Varl─▒k, 15.10. 1968), Sezai Karako├ž / S├╝tun-I (1969), Abdullah U├žman / Hik├óyemizde Geli┼čme (Edebiyat, Kas─▒m 1973) - Romanc─▒y─▒ M├╝jdeleyen Bir Hik├óye: ├ç├Âz├╝lme (Hareket, Ocak-┼×ubat 1973), Ali Ba┼čo─člu / ├ç├Âz├╝lme (Mill├« Gazete, 14.6.1973), ibrahim Sar─▒ / Rasim ├Âzden├Âren'in Hik├óyelerine Bak─▒┼č (Milli Gazete, 24.9.1975), Selim ─░leri / Yeni Edebiyat Kitab─▒ (Politika, 1.11.1976) - Modern T├╝rk Edebiyat─▒nda 99 Hikayeciden 99 Hik├óye (1997), Nuri Pakdil / Biat-H (1977), M. ┼×erif Onaran / Mavera'da Bir ├Âyk├╝ (T├╝rk Dili, 1 ┼×ubat 1977), Mehmet Mara┼čl─▒o─člu / Rasim ├Âzden├Âren'in ├Âyk├╝s├╝nde ─░nsan (Mavera, ┼×ubat 1977) - ├çarp─▒lm─▒┼člar ├ťst├╝ne (Mavera, May─▒s 1977)-─░ki D├╝nyan─▒n Roman─▒ (Mavera, Temmuz 1980), Erdem Bayaz─▒t / ├ç├Âz├╝lme ├ťst├╝ne Konu┼čmalar (Mavera, Temmuz 1978). Mustafa Kutlu / Ni├žin ├çarp─▒lm─▒┼člar (Hisar, Mart 1978)-G├╝l Yeti┼čtiren Adam (Hareket, Kas─▒m-Aral─▒k 1979), Cahit Zarifo─člu / Rasim ├Âzden├Âren G├╝l Yeti┼čtiren Adam─▒ Anlat─▒yor (Mavera, Eyl├╝l 1979), Yurt Ansiklopedisi VIII (1982-83), G├╝lse-ren Akba┼č / Rasim ├ľzden├Âren'in Hik├óyecili─či ve Romanc─▒l─▒─č─▒ (Bitirme Tezi, Ankara DTCF, Ankara 1983), Tevfik Y─▒lmaz Demir / Rasim ├ľzden├Âren'in ├Âyk├╝lerinde ve Romanlar─▒nda Ki┼čiler (Bitirme Tezi, Ankara DTCF, Ankara 1983), Sel├žuk Kaplan / Denize A├ž─▒lan Kap─▒ ├ťzerine (Mavera, Kas─▒m-Aral─▒k 1984), Alim Kahraman / G├╝l Yeti┼čtiren Adam veya ├ça─čda┼č insan─▒m─▒z─▒n Sergilenmesi (Mavera, Nisan 1980) - Hastalar ve I┼č─▒klar'la Gelen (Mavera, Ocak 1983) - Bir Duyarl─▒─č─▒n ├ça─čda┼č Bi├žimleri (1985), ├ľmer Lekesiz / Eskiler ve Yeniler (Mavera, Mart 1985), Sad─▒k K. Tural-Zeynep Kerman-M. Kayahan ├ľzg├╝l / Hik├óyecili─čimizin 100. Y─▒l─▒nda Y├╝z ├Ârnek (1987), T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒ Ansiklopedisi VII (1990), Fikri ├Âz├želik├ži / T├╝rkiye'de Hik├óye: Rasim ├Âzden├Âren'in Hayat─▒ ve Sanat─▒ ├ťzerine Bir ─░nceleme (─░kindi Yaz─▒lar─▒, Eyl├╝l 1990), Ahmet Ers├Âz / Ard─▒m─▒zdaki Y─▒llar (1991), Arif Ay / Anne Hik├óyeleri (1991), ┼×aban Sa─čl─▒k / Rasim ├ľzden├Âren Eserlerinin Tematik ─░ncelenmesi (Y├╝k-sek Lisans Tezi, 19 May─▒s ├ťniversitesi, Samsun 1992), K├ómuran Eronat / T├╝rk ├ľyk├╝c├╝l├╝─č├╝nde Rasim ├ľzden├Âren (Y├╝ksek Lisans Tezi, F─▒rat ├ťniversitesi, 1995), Feridun Anda├ž / ├Âyk├╝lerin ├ľyk├╝c├╝lerin Evreninden Notlar: T├╝rk ├Âyk├╝c├╝l├╝─č├╝nde Rasim ├Âzden├Âren (Varl─▒k, Eyl├╝l 1996), Necip Tosun / T├╝rk ├ľyk├╝c├╝l├╝─č├╝nde Rasim ├ľzden├Âren (1996), Yedi ─░klim dergisi Rasim ├ľzden├Âren ├ľzel Say─▒s─▒ (┼×ubat-Mart 1999), Ahmet Kabakl─▒ / T├╝rk Edebiyat─▒ IV (1997), Mehmet Erdo─čan / Hik├óyemizin Hik├óyesi Rasim ├ľzden├Âren'in Hik├óyedeki Yeri (S├╝bjektif Yaz─▒lar, 1997) Erhan Sezai Toplu / T├╝rk Edebiyat─▒ndan Se├žme Hikayeler (1997), Korkut Soylu / Kent ili┼čkileri (Hece. A─čustos 1999), Cemil ├çift├ži / Mara┼čl─▒ ┼×air-Yazar-Alimler (2000), B├╝┼čra Mira├ž / Kuyu-Rasim ├ľzden├Âren (Hece, ┼×ubat 2000), ├ľmer Lekesiz / Yeni T├╝rk Edebiyat─▒nda ├Âyk├╝ IV (2001), At─▒f Bedir / Okurken (Hece, Aral─▒k 2002), Y├╝cel O─čurlu / Rasim ├ľzden├Âren'in Denemelerinde Hukuk - ├ľmer Say / Toplumsal ├ç├Âz├╝lme ve Rasim ├Âzden├Âren'in Hik├óyecili─či-Ali Haydar Haksal / Toz: ─░nsan─▒n Ruh Damarlar─▒nda Gezinen ├ľyk├╝ler - B├╝lent Ata / Toz Bize Neyi Hat─▒rlat─▒r (Ka┼č-gar, Ocak 2003), Meral Demirci / Rasim ├Âzden├Âren'in Mevsim Sonu ├Âyk├╝s├╝n├╝n Ki┼čileri ├ťzerine (Hece├Âyk├╝, Aral─▒k-Ocak 2004), Mehmet Nuri Yard─▒m / Yazar Olacak ├çocuklar (2004), Mehmet Kaplan / Hik├óye Tahlilleri (10. bas. 2004). Kitap Postas─▒-├Âzel Say─▒ (Nisan 2006).

Yazara Ait Ses Dosyalar─▒
# Media Ad─▒

Yazara Ait Videolar
# Media Ad─▒

Yazara Ait G├Ârsel Eserler
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nalan Sert / 15.02.2008



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...