f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Yazar Arama
Uzmanl─▒k Alanlar─▒
............
Ahilik K├╝lt├╝r├╝ Uzman─▒
Akaid
Antropoloji
Arap Dili ve Bela─čat─▒
Arap├ža
Ara┼čt─▒rmac─▒-Yazar
Arkeoloji
Asker
Astroloji
Astronomi
Atat├╝rk ─░lkeleri
Beste
Bestekâr
Bibliyografya
Bilgi ve Belge Y├Ânetimi
Bilim Tarihi
Biyografi
B├╝rokrat
Co─črafya Bilgini
Cumhuriyet Tarihi
Çeviri
├çocuk Edebiyat├ž─▒s─▒
Deneme Yazar─▒
Deniz, Harita
Devlet Adam─▒
Dil Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
din
Din Bilimleri
Din E─čitimi
Din Felsefesi
Din Musikisi
Din Psikolojisi
Din Sosyolojisi
Dini Gruplar
Dinler Tarihi
Divan ┼čiiri
Dramaturg
Ebru Sanat─▒
Edebiyat
Edebiyat Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Edebiyat Tarihi
E─čitimci, Yazar
Ejiptoloji
Ekonomist
Eski├ža─č Tarihi
Fars Dili Edebiyat─▒
Felsefe
Felsefe Tarihi
Felsefe ve Din Bilimleri
Fen ─░limleri
Feraiz
F─▒k─▒h
Filoloji
Fizik
Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒
Foto─čraf Sanat├ž─▒s─▒
F├╝t├╝roloji
Gazeteci, yazar
Grafiker
Haberci
Hadis
Halk Bilimi
Halk Ozan─▒
Halk ┼×airi
Halkla ─░li┼čkiler
Hat Sanat─▒
Hekim ve fikir adam─▒
Hikâye ve Roman Yazarı
Hikâye Yazarı
Hititoloji
Hukuk
H├╝k├╝mdar
─░ktisat
─░lahiyat
─░slam Bilimleri
─░slam Felsefesi
İslâm Hukuku
─░slam ─░ktisad─▒
─░slam Mezhepleri Tarihi
─░slam Sanat─▒
─░slam Tarihi
─░slam Tarihi ve Sanatlar─▒
─░sl├ómi Bilimler Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
─░slami ─░limler
─░slam-T├╝rk Medeniyeti Tarihi
Kelam
Kelam ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K─▒raat ilimleri
Kimya
Kuran-─▒ Kerim
K├╝lt├╝r Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K├╝rdistan Ehli S├╝nnet Alimi
K├╝t├╝phanecilik
Latin Dili ve Edebiyat─▒
Mant─▒k
Matematik
Mevlevi ┼×eyhi
Mevlidhan
Mezhepler Tarih├žisi
Mezhepler Tarihi
Mimarl─▒k
Mitoloji
Mûsîki
Mutasavvıf, İslâm Bilgini
M├╝ft├╝
M├╝zik
M├╝zikoloji
Nakka┼č
Nesih
Nestalik
N├╝mizmatik
Orta├ža─č Tarihi
Oryantalist
Osmanl─▒ ─░dari ve ─░ktisadi Tarihi
Osmanl─▒ M├╝ellifi
Osmanl─▒ Tarihi
Oyun ve Roman Yazar─▒
├ľyk├╝ Yazar─▒
Papaz
Politika
Psikoloji
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Resim
Sanat Tarihi
Sanat├ž─▒
Saz ┼×airi
Senarist
Ses Sanat├ž─▒s─▒
Sihirbaz
Siyaset
Siyaset Adam─▒
Siyaset Bilimi
Sosyal Bilimler
Sosyal Psikoloji
Sosyolog
Sosyoloji
S├Âzl├╝k
S├╝merolog
S├╝ryani Dili ve Edebiyat─▒
┼×ark─▒ S├Âz├╝ Yazar─▒
┼×iir
┼×iir
T. E.
Tarih
Tarih ve Halkbilimi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Tasavvuf
Tefsir
Temel ─░slam Bilimleri
Teoloji
Tezhip Sanat─▒
Tezkire Yazar─▒
T─▒b
Tiyatro
Toplumbilim Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒
T├╝rk Din Musikisi
T├╝rk ─░slam Edebiyat─▒
T├╝rk ─░slam Sanatlar─▒ Tarihi
T├╝rk Leh├želeri Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk├že
T├╝rkoloji
Yak─▒n├ža─č Tarihi
Yak─▒n├ža─č Tarihi ve ─░ktisat Tarihi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Yeni ├ça─č Tarihi
Y├Ânetmen

G├Ârevler
......
Akademisyen
Allame
Arap din bilgini
Ara┼čt─▒rmac─▒
Arkeolog
Arkeoloji
Ar┼čiv uzman─▒
Asker-Komutan
Ate┼če (Din Hizmetleri)
Atom m├╝hendisi
Avukat
Bakan
Bankac─▒
Ba┼čbakan
Ba┼čdan─▒┼čman
Belediye Ba┼čkan─▒
Bestekâr
Bilim adam─▒
B├╝rokrat
Cemaat Lideri
Çevirmen
Dan─▒┼čman
Defterdar
Dekan
Dekan Yrd.
Dersiam
Devlet Adam─▒
Devlet Ba┼čkan─▒
Din Hizmetleri M├╝┼čaviri
Din ─░┼čleri Y├╝ksek Kurulu ├ťyesi
Din Psikolojisi
Dinî musiki
Diplomat
Divan Katibi
Divan ┼×airi
Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒
Eczac─▒
Edebiyat Tarih├žisi
Edebiyat├ž─▒
Edit├Âr
Ekonomist
el Ezher ┼×eyhi
El├ži/Sefir
Fakih
Filozof
Gazeteci
Halife
Hanende
Harema─čas─▒
Hatip
Hattat
Hekim
Hekimba┼č─▒
Hoca
Hukuk├žu
H├╝k├╝mdar
─░lahiyat├ž─▒
─░lim Adam─▒
─░mam
─░mar M├╝d├╝r├╝
Jeolog
Kad─▒
Kad─▒asker
Kaptan-─▒ Derya
Karikat├╝rist
Kâtip
Kaymakam
Kelâmcı
Kimya M├╝h.
Kur'an m├╝tercimi
K├╝lt├╝r Bak. D─▒┼č ─░li┼čkiler Gnl M├╝d.Yard.
K├╝t├╝phaneci
Memur
Mesnevi Yorumcusu
Milletvekili
Milli E─čitim M├╝d├╝r├╝
Mimar
Molla
Muallim
Muhabir
Muhaddis
Muhasebeci
Mutasarr─▒f
Mutasavv─▒f
M├╝ctehid
M├╝derris
M├╝d├╝r
M├╝ezzin
M├╝fessir
M├╝ft├╝
M├╝ft├╝ Yrd.
M├╝hendis
M├╝h├╝rdar
M├╝┼čavir
M├╝zehhip
M├╝zikolog
Neyzen
N├╝mizmat
Okutman
Oryantalist
Osmanl─▒ M├╝ellifi
├ľ─čretim G├Ârevlisi
├ľ─čretim ├ťyesi
├ľ─čretmen
Padi┼čah
Pa┼ča
Pedagog
Pilot
Piskopos ( Hristiyan Din Adam─▒)
Psikolog
Redakt├Âr
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Reis├╝lk├╝ttab
Rekt├Âr
Ressam
Sadrazam
Sanat Tarihi
Seyyah (Gezgin)
Sinema
Siyaset├ži
Sosyolog
S├╝ryani Din Adam─▒
┼×air
┼×eyh
┼×eyh├╝lislam
Tabip/Doktor
Tarih├ži
Tasavvuf ┼×eyhi
Terc├╝man
Te┼črifat├ž─▒
Ulum-i Diniye
Vaiz
Vakan├╝vist
Vali
Veteriner
Veziriazam
Yarg─▒├ž
Yazar


Mehmet Akif Ersoy

 Yazar Detay─▒ Yazar No : Y- 781  
K├╝nyesi/Titri Lakab─▒ Tabakas─▒ E-mail
19.yy
Do─čum Yeri Tarihi ├ľl├╝m Yeri Tarihi
─░stanbul Kas─▒m 1873 ─░stanbul Aral─▒k 1936
G├Ârev Ald─▒─č─▒ E─čitim Kurumu Mezun Oldu─ču E─čitim Kurumu
Darul Hikmetil ─░slamiyye - ─░stanbul -    
G├Ârevi Uzmanl─▒k Alan─▒
┼×air, Yazar, ├çevirmen, Milletvekili, Veteriner, ┼×iir,
Bildi─či Diller Mezhebi
T├╝rk├že, Arab├ža, Fars├ža, Osmanl─▒ca, Frans─▒zca, ─░tikad─▒: Ehli S├╝nnet, Ameli: Hanefi,
       
Yazar No: 781 Hit : 8822 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler ┼×iirler Hikayeler Fetvalar
   Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒ Tan─▒t─▒m Makaleleri        

Yazar─▒n Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒
1 Safahat

Yazar─▒n E-Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
1 Duha Suresi Terc├╝mesi
2 Asr Suresi I

Yazar─▒n ┼×iirleri

Yazar─▒n Hikayeleri
Yazar─▒n Fetvalar─▒
# Fetva Ba┼čl─▒k

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒
1 Mehmet Akif Ersoy Hayat─▒ Fikirleri Eserleri

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
1 Mehmet Akifin M─▒s─▒rdaki ├çal─▒┼čmalar─▒ ve K├╝lt├╝rel ├çevresi
2 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
3 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒

Hayat Hikayesi

Mehmet Akif Ersoy

Fatih semtinin Sang├╝zel mahallesinde d├╝nyaya geldi.
Babas─▒ Fatih Medresesi m├╝derrislerinden Arnavut k├Âkenli ─░pekli Tahir Efendi (1826-88),annesi ise Buhara taraflar─▒ndan gelip ─░stanbul'a yerle┼čen bir aileye mensup Emine ┼×erife Han─▒md─▒r (1836-26).
Do─čumunda babas─▒ ├ékife ebced hesab─▒na g├Âre Ragif ad─▒n─▒ koyduysa da, ailenin di─čer ├╝yeleri telaffuzu daha kolay diye onu hep "├ékif" ad─▒yla ├ža─č─▒rd─▒lar.
B├Âylece Ragif, Akif oldu ve ┼čairimiz de bu ad─▒n─▒ benimsedi, y─▒llar sonra ┼čiirlerinde de bu ad─▒ kulland─▒.
Babas─▒ ─░pekli Tahir Efendi ise ├Âmr├╝n├╝n sonuna kadar o─člunu Ragif olarak ├ža─č─▒rmaya devam etti.
Mehmet Akif, Emir Buhari Mahalle Mektebi,Fatih Ibtidaisi (─░lkokul), Fatih Merkez R├╝┼čtiyesi (Ortaokul), M├╝lkiye ─░dadisi (Lise) ve Baytar Mektebini (Veterinerlik Fak├╝ltesi) bitirdi (1893).
Lise ├Â─črenimi s─▒ras─▒nda Fatih Camii'ndeki derslere devam ederek Arap├ža ve Fars├ža ├Â─črendi.
├ékifÔÇÖin resm├« ├Â─črenimi onun eserini ve ki┼čili─čini a├ž─▒klamak i├žin yeterli de─čildir.
Ald─▒─č─▒ ├Âzel ├Â─črenim de hesaba kat─▒lmal─▒d─▒r.
Babas─▒ndan Arap├ža ve ─░sl├ómi bilgiler,Esad Dede'den Fars├ža ve ─░ran kl├ósikleri okumu┼č olmas─▒, Ahmet Naim Bey ve ┼×evket Bey gibi arkada┼člar─▒yla din├« ve edebi Arap├ža metinler okumas─▒ ile kendi kendine Frans─▒zca ├Â─črenmi┼č ve yine arkada┼člar─▒yla Frans─▒z edebiyati ve Frans─▒zca vas─▒tas─▒yla Bat─▒ edebi-ya├╝, Bat─▒ d├╝┼č├╝ncesi okumu┼č olmas─▒ daha ├Ânemli g├Âr├╝nmektedir.
Otuz be┼č y─▒l arkada┼čl─▒k etti─či Mithad Cemal'in tan─▒kl─▒─č─▒na bak─▒l─▒rsa, az say─▒da eseri iyice sindirecek ve nerdeyse ezbere bilecek derecede yo─čunlukla okumu┼čtur.
Okudu─ču ilk manzum eserin Fuzuli'nin Leyl├« ini Mecnun mesnevisi oldu─čunu biliyoruz.
Arap├ža, Fars├ža ve Frans─▒zca sayesinde de ─░sl├óm'─▒n ve Bat─▒'nm b├╝y├╝k eserlerini okudu.
Damad─▒ ├ľmer R─▒za Do─črul, ├ékifin Lord Byron'─▒n Childe Harold destan─▒n─▒ okudu─čundan s├Âz etmektedir.
1893'te okulu birincilikle bitirip veterinerlik m├╝fetti┼či olarak ├žal─▒┼čmaya ba┼člayan Akif, g├Ârevli olarak d├Ârt y─▒l kadar Rumeli, Anadolu, Arnavutluk ve Arabistan'da bulundu.
Mektepten mezun oldu─ču y─▒l Hazineyi F├╝nun adl─▒ bir dergide bir gazelini yay─▒mlad─▒. Bu onun bilinen ilk matbu eseridir.
Gen├ž veteriner Mehmet Akif, 1898 y─▒l─▒na kadar Osmanl─▒ topra─č─▒n─▒n de─či┼čik yerlerini m├╝fetti┼č olarak dola┼čt─▒.
1898'de, yirmi be┼č ya┼č─▒ndayken kendisinden be┼č ya┼č k├╝├ž├╝k ─░smet Han─▒mla evlendi.
Kar─▒s─▒, Tophane-i Amire veznedarlar─▒ndan Mehmet Emin Bey'in k─▒z─▒d─▒r.
├ékifin ─░smet Han─▒mla evlili─činden ilk ├╝├ž├╝ k─▒z olmak ├╝zere alt─▒ ├žocu─ču oldu: Cemile, Feride, Suad, ─░brahim Naim, Emin, Tahir.
1907'de T├╝rk├že ├Â─čretmenli─čine ge├žti.
Bir y─▒l sonra Veterinerlik Dairesi M├╝d├╝r Yard─▒mc─▒s─▒ oldu.
Ayn─▒ y─▒l Me┼črutiyetin il├ón edilmesiyle me┼čru ve kanuni h├óle gelen ─░ttihad ve Terakki Cemiyeti ├╝yeli─čini ┼čartla kabul etti.
┼×art─▒, ├╝yelik yeminindeki, "Cemiyet'in b├╝t├╝n emirlerine kay─▒ts─▒z ┼čarts─▒z itaat" ibaresinin de─či┼čtirilmesiydi.
Akif i├žin yemin de─či┼čtirildi ve Akif ─░ttihad ve Terakki Cemiyetine ├╝ye oldu.
1908'de, Me┼črutiyetin ilan─▒yla siyasi yay─▒m faaliyetlerinin kap─▒s─▒ a├ž─▒l─▒nca ─░slamc─▒ ayd─▒nlar, Ebulula Mardin ve arkada┼č─▒ E┼čref Edib'in S─▒rat─▒-m├╝stakim dergisinde bir araya geldiler.
Akif derginin ba┼čyazar─▒yd─▒. Dergi daha sonra, 1912 y─▒l─▒nda Mardin'in ayr─▒lmas─▒yla E┼čref Edip'e kald─▒ ve ismi de Sebil├╝rre┼čat olarak de─či┼čtirildi.
S─▒rat─▒m├╝stakim / Sebil├╝rre┼čatla Mehmet Akif ili┼čkisi 1908'den derginin kapat─▒ld─▒─č─▒ 1925 y─▒l─▒na kadar hep s├╝rm├╝┼č, ├ékifin ┼čiirlerinin kitlelerle bulu┼čmas─▒na ara├ž olmu┼čtur. Akif de derginin politik y├╝r├╝y├╝┼č├╝n├╝n liderli─čini y├╝r├╝tm├╝┼čt├╝r.
Balkan Sava┼č─▒ nedeniyle Baytar Mektebi m├╝d├╝r yard─▒mc─▒l─▒─č─▒ ve Dar├╝lf├╝nun'daki Genel Edebiyat profes├Ârl├╝─č├╝ g├Ârevinden istifa ederek ayr─▒ld─▒ (1913).
S─▒rat-─▒ M├╝stakim ve Sebil├╝rre┼čad dergilerinde ├ž─▒kan makaleleri ve Fatih, Beyaz─▒t, ┼×ehzadeba┼č─▒, S├╝leymaniye camilerinde verdi─či vaazlarda, Ziya G├Âk├ólp'in ├Ânc├╝l├╝─č├╝n├╝ yapt─▒─č─▒ T├╝rk├ž├╝l├╝k ak─▒m─▒na kar┼č─▒ ─░sl├óm Birli─či g├Âr├╝┼č├╝n├╝ savundu (1912).
Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ndan ├Ânce M─▒s─▒r ve Hicaz'a gitti (1913).
Sava┼č s─▒ras─▒nda Almanya'daki M├╝sl├╝man esirlerin durumunu g├Ârmek ├╝zere Alman h├╝k├╝metinin daveti ├╝zerine Osmanl─▒ Gizli Te┼čkilat─▒ (Te┼čkilat-─▒ Mahsusa) taraf─▒ndan 1914te Berlin'e; 1914'├╝n sonlar─▒na do─čru ayn─▒ ├Ârg├╝t taraf─▒ndan ─░ngiliz yanl─▒s─▒ ┼×erif H├╝seyin'e kar┼č─▒ Osmanl─▒ Devletine ba─čl─▒ kalan Necep Emiri ─░bn├╝rre┼čid'e g├Ânderildi.
Bu gezi s─▒ras─▒nda Dar'├╝l Hikmet'il isl├ómiye ba┼čk├ótipli─čine atand─▒, d├Ân├╝┼č├╝nde g├Ârevine ba┼člad─▒.
─░zmir'in i┼čgalinden (1919) sonra Bat─▒ Anadolu'da ba┼člayan Mill├« M├╝cadeleyi desteklemek i├žin Bal─▒kesir'e giderek verdi─či vaazlarla halk─▒n direni┼č azmini artt─▒rmaya ├žal─▒┼čt─▒.
Ankara'ya geli┼činden k─▒sa bir s├╝re sonra (May─▒s 1920) se├žildi─či Burdur milletvekilli─čini 1923'e kadar s├╝rd├╝rd├╝.
Konya ─░syan─▒n─▒ ├Ânlemek, halka ├Â─č├╝t vermek ├╝zere Konya'ya g├Ânderildi.
Oradan ge├žti─či Kastamonu Nasrullah Camiinde co┼čkulu bir vaaz vererek Sevr Antla┼čmas─▒ ve Mill├« M├╝cadele hakk─▒nda halka bilgi verdi (Bu vaaz 1921'de bas─▒larak b├╝t├╝n vilayetlere ve cephelere da─č─▒t─▒ld─▒).
Sebil├╝rre┼čad'─▒ 20 Kas─▒m 1920'de Kastamonu'da yay─▒mlad─▒. Bu faaliyetlerinden dolay─▒ Dar'├╝l Hikmeti! Isl├ómiye'deki g├Ârevine son verildi (20 Aral─▒k 1920).
Ankara'ya d├Ând├╝─č├╝nde Taceddin Derg├óh─▒'na yerle┼čti.
Bu s─▒rada yazd─▒─č─▒ ┼čiir TBMM'de ├╝st ├╝ste birka├ž kez co┼č-de (1908-1910) ├ž─▒kan ├╝nl├╝ ┼čiirleri ve manzum hikayeleriyle dikkatleri ├žekmeye ba┼člam─▒┼čt─▒.
Fikir adam─▒ olarak t├╝m├╝yle ─░sl├óm'a ba─čl─▒l─▒─č─▒ savundu.
19. y├╝zy─▒l─▒n sonlar─▒nda sesini duyurmaya ba┼člayan ─░slamc─▒l─▒k, Mehmet Akifin ┼čahs─▒nda g├╝├žl├╝ bir temsilcisini buldu.
├ça─č─▒n─▒n ├╝nl├╝ ─░slamc─▒ d├╝┼č├╝n├╝rleri Muhammed Abduh (1948-1905), Abd├╝rre┼čid ─░brahim (1853-1944), Cemaleddin Afgani (1838-1897) ile g├Âr├╝┼č birli─či i├žinde olan Mehmet Akif, ─░sl├ómiyet'in hurafelerden kurtar─▒lmas─▒ ve M├╝sl├╝manlar─▒n d├╝┼čt├╝kleri bu ├╝z├╝nt├╝ verici durumdan ├ž─▒kabilmeleri i├žin temel kaynak olan Kur'an ve S├╝nnet'e sar─▒lmalar─▒ gerekti─čine inanm─▒┼čt─▒.
Bu g├Âr├╝┼č├╝n├╝ ┼čiirinde "Do─črudan do─čruya Kur'an'dan al─▒p ilham─▒ / Asr─▒n idrakine s├Âyletmeliyiz Isl├ómf dizelerinde dile getirdi. B├Âylece kendi ├ža─č─▒n─▒n ┼čairi olman─▒n, kendi anlay─▒┼č─▒na g├Âre ko┼čulunu koymu┼č oldu.
Sanat anlay─▒┼č─▒ t─▒pk─▒ Yunus Emre gibi Hak yolunda halk ile beraber olmakt─▒r. T├╝rk edebiyat─▒nda toplum i├žin sanat ak─▒m─▒n─▒n ba┼čl─▒ca temsilcilerinden biri say─▒lan Mehmet Akif i├žin ┼čiir, inan├ž ve d├╝┼č├╝ncelerini a├ž─▒klay─▒p yaymak, m├╝cadelesini s├╝rd├╝rmek i├žin bir vas─▒tadan ibarettir.

"Cenap Sahabettin, co┼čkunlukla 'edebiyat tarihi, ┼čimdiye kadar B├╝y├╝k Akiften daha b├╝y├╝k tslam ve T├╝rk ┼čairi tan─▒maz' derken, Akifle ilgili bir inceleme kitab─▒ olan Mithat Cemal Kuntay, T├╝rk nazm─▒n─▒n terkip kudretinin son noktas─▒na Akifin eliyle ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. B├╝t├╝n edebiyat tarih├žileri, Mehmed Akifin T├╝rk nazm─▒na getirdi─či sesi, canl─▒l─▒─č─▒, dil p├╝r├╝zlerinden ar─▒nm─▒┼č sadeli─či ├Âvmekte birle┼čirler. Bu kanaat, ─░slam edebiyat─▒n─▒n ortak vezni olan aruzu kullanmaktaki ustal─▒─č─▒ndan do─čmaktad─▒r." (D. Mehmet Do─čan)

"Hay─▒r, hayal ile yoktur benim al─▒┼čveri┼čim
─░nan ki, her ne demi┼čsem g├Âr├╝p de s├Âylemi┼čim
┼×udur cihanda benim en be─čendi─čim meslek
S├Âz├╝n odun gibi olsun, hakikat olsun tek!"
diyerek ┼čiirde ger├žek├žilik ak─▒m─▒n─▒n d├Ânemindeki ├Ânde gelen temsilcisi olmu┼čtur.

Seyfi Baba, Has─▒r, Mahalle Kahvesi, K├Âse ─░mam, Kocakar─▒ ile ├ľmer manzum hikayeleriyle edebiyatta ger├žek├žili─čin, aruz ├Âl├ž├╝s├╝ne hakimiyetin unutulmaz ├Ârneklerini veren Mehmet Akif, ├çanakkale ┼×ehitlerine ┼čiiriyle edebiyat tarihimize eri┼čilmez bir an─▒t dikmi┼čtir.
Arap├žadan ba┼čka Fars├ža, Frans─▒zca bilirdi.
Bir Kur'an meali haz─▒rlad─▒─č─▒ biliniyor ancak bu ├ževiriyle ilgili ├že┼čitli rivayetler vard─▒r. Sonu├ž itibariyle bu meal mevcut de─čildir.
"T├╝rk ┼čiirinin erkek sesi"... Cumhuriyet d├Âneminin g├╝├žl├╝ ┼čairlerinden Orhan Seyfi'nin bu tespitini Akif fazlas─▒yla hak etmi┼čtir. Safahat'm 1. kitab─▒ndaki halk├ž─▒ ┼čiirlerden ba┼člamak ├╝zere, ┼čair o zamanki ┼čiir ortam─▒n─▒n ┼čiire y├Ânelik ├╝├ž ├Ânemli beklentisini doyurmu┼č olarak ├ž─▒kar okuyucunun huzuruna.
1. Nazm─▒, vezni p├╝r├╝zs├╝zd├╝r. S├Âyleyi┼či ikna edicidir, kafiyeleri ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒d─▒r, s├Âzdizimsel ba┼čar─▒s─▒ tart─▒┼čma g├Ât├╝rmez. Mesleki yetene─čini ispat etmi┼č olarak yola ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. Akif, ┼čiir zanaat─▒n─▒n en ├Ânemli ustalar─▒ndan biridir.
2.  Dili ve s├Âyleyi┼či incelikli ve zekice bir sadeli─če sahiptir. G├╝nl├╝k konu┼čma dilinden bir ┼čiir yaratm─▒┼čt─▒r. Ki bu da modern ┼čiirin en ├Ânemli ama├žlar─▒ndan biridir.
3. Toplum sorunlar─▒n─▒ onun kadar tutarl─▒ ve b├╝t├╝nl├╝kl├╝ i┼čleyen bir ┼čair ne ├Ânceki ne sonraki d├Ânemlerde ortaya ├ž─▒kabilmi┼čtir.

"Cevdet Pa┼ča, Kur'an na┼čiridir; Akif, Kur'an ┼čairi. Ancak ikisinin aras─▒nda fark var; Kur'an Cevdet Pa┼ča 'n─▒n yaln─▒z k├╝lt├╝r├╝n├╝, ├ékifin, k├╝lt├╝r├╝yle beraber seciyesini yapt─▒." (Mithat Cemal Kuntay)

"Osmanl─▒ca; nesirde Nam─▒k Kemal'in mektuplar─▒yla; naz─▒mda Fikret ve ├ékifin ┼čiirleriyle T├╝rk├že oldu." (Mithat Cemal Kuntay)

 "Akif bey hayat─▒nda e─čilmedi, gerek istibdat devrinde, gerek me┼črutiyet senelerinde a├žl─▒─ča r─▒za g├Âsterdi, kimseye eyvallah etmedi. Umumi seferberlik zaman─▒ idi, Akif bir arkada┼č─▒ ile birlikte oturmu┼č, kuru fasulya a┼č─▒ yiyordu. Nezaret erk├ón─▒ndan biri ├ž─▒ka-geldi. Selam tebli─č etti. Yaz─▒lar─▒nda o derece ileri gitmemesini nazik├že s├Âylemek istedi, Akif p├╝rhiddet dedi ki:
Naz─▒r─▒na s├Âyle; kendilerini d├╝zeltsinler! Bu gidi┼č devam ettik├že bizi susturamazlar. Ben fasulya a┼č─▒ yeme─če raz─▒ olduktan sonra kimseden korkmam!" (Hasan Basri ├çantay)

"O, hem tahkiyede harikulade kudret e tasvir ├╝ ihsasta tekell├╝fs├╝z ve cu┼čacu┼č belagatler g├Âsteren bir ┼čair, hem e┼čyay─▒ ve vekayi'i ruhlar─▒na ve serairine n├╝fuz eden nazarlarla g├Âren bi-menend bir ras─▒dd─▒r. Mehmed Akif gibi ┼čiirlerini bizzat ya┼čam─▒┼č olan ┼čairlerin mahiyet ve k─▒ymetleri, eserleri serapa okunduktan sonra anla┼č─▒l─▒r. Yaz─▒lar─▒n─▒n yaln─▒z bir veya birka├ž─▒n─▒ g├Ârerek h├╝k├╝m vermek, bir v├╝cudun bir tek uzvunu tedkik ile heyet-i mecmuas─▒ ve mesela bir kemi─če bakarak. be┼čerenin g├╝zelli─čini te┼čhis etme─če ├žal─▒┼čmak gibi bi-sud ve na-k├óf─▒dir." (S├╝leyman Nazif)

"Din├« irade ile mill├« irade hi├žbir ki tapta ve hi├žbir dima─čda g├Âr├╝lmemi┼č ┼čekilde Safahat'ta birle┼čtirilmi┼čtir, o zamana kadar milliyet├ži denince dine kar┼č─▒ veya yabanc─▒ olan ki┼či, dinci ve M├╝sl├╝man deyince de, milliyet├žili─či tan─▒mayan insan akla gelirdi. Milliyet├ži, ─▒rk├ž─▒ yani kemik├ži idi. Dinci ise, hurafeci ve vatans─▒z varl─▒kt─▒. Ruhlar─▒m─▒z─▒ ayn─▒ zamanda bir hezeyan te┼čkil eden bu safsatadan kurtaran Mehmet Akif tir. T├╝rk├╝n M├╝sl├╝manl─▒ktan, milliyet├žili─čimizin ─░sl├óm'dan ayr─▒lamayaca─č─▒n─▒ bize ├Â─čreten o oldu." (Nurettin Top├žu)

"Yahya Kemal esere, hep esere bak─▒yor; imparatorluk idealine s─▒k─▒ s─▒k─▒ya ba─čl─▒d─▒r. ├ékifse eserden m├╝essire, yani imparatorluktan ├žok, medeniyetin tarihe serpili eser ve kurulu┼člar zincirinden ├žok, b├╝t├╝n o eserleri do─čuran ─░sl├óm'─▒n kendisine ba─čl─▒d─▒r. Bundand─▒r ki, O'nu yeni kurulan Devletin ─░stikl├ól Mar┼č─▒'n─▒ yazm─▒┼č olarak da g├Ârebiliyoruz. Milli Mars'─▒n ┼čairi bundand─▒r ki, Yahya Kemal de─čil Mehmet Akif tir." (Sezai Karako├ž)

ESERLER─░

A) Manzum Eserleri.
 
Mehmed Akif in sa─čl─▒─č─▒nda yedi ayr─▒ kitap halinde baz─▒lar─▒ birka├ž defa bas─▒lan, ├Âl├╝m├╝nden sonra tek cilt olarak yay─▒mlanan ve tamam─▒ aruzla yaz─▒lm─▒┼č 11.240 m─▒srai─▒k 108 manzumeden ibaret k├╝lliyat─▒n─▒n genel ad─▒ Safahatt─▒r. Birinci kitab─▒n d─▒┼č─▒nda di─čerlerinin ayr─▒ca birer ad─▒ da bulunmaktad─▒r,
1. Safahat: Birinci Kitap (─░stanbul 1329). Baz─▒lar─▒ ─░sl├óm tarihinden al─▒nm─▒┼č vak'alar ├╝zerine kurulmu┼č, ├žo─ču sosyal dertleri konu edinen k─▒rkd├Ârt ┼čiirden olu┼čur. Bunlardan "Tevhid yahut Feryad", "Ezanlar", "Canan Yurdu", "─░sti─črak", "Hasbihal" mistik ve felsef├« konularda yaz─▒lm─▒┼č lirik ┼čiirlerdir.
2. Safahat: İkinci Kitap: Süleymaniye Kürsüsünde (İstanbul 1330). Akif in İslâm dünyası, müslümanlar ve İslâm ideali konusundaki fikirlerini yansıtan 1002 mısraiık tek bir manzumedir.
3. Safahat: ├ť├ž├╝nc├╝ Kitap: Hakk─▒n SesIeri(─░stanbuI 1331). Balkan sava┼člar─▒ndaki ma─čl├╗biyetler sebebiyle ├žekilen ─▒st─▒raplar─▒n dile getirildi─či on ┼čiirden olu┼čur. Bu ┼čiirlerin sekizi baz─▒ ├óyetlere, biri bir hadise dayan─▒larakyaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Sonuncusu "Pek Hazin Bir Mevlid Gecesi" ba┼čl─▒─č─▒n─▒ ta┼č─▒yan on m─▒srai─▒k bir ┼čiirdir.
4. Safahat: D├Ârd├╝nc├╝ Kitap: Fatih K├╝rs├╝s├╝nde (─░stanbul 1332). 1692 m─▒srai─▒k tek bir manzumedir. ─░sl├óm'da ├žal─▒┼čman─▒n ve terakkinin ├Ânemiyle kader irade meselesi ├╝zerinde durulan ┼čiirin ilk yar─▒s─▒nda ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n peri┼čanl─▒─č─▒ tembelli─čine, kurtulu┼ču da ├žal─▒┼čmas─▒na ba─članmaktad─▒r.
5 Safahat: Be┼činci Kitap: H├ót─▒ralar (─░stanbul 1335). On ┼čiirden meydana gelen kitaptaki ilk yedi ┼čiirin d├Ârd├╝ ├óyetlerin, ikisi hadislerin a├ž─▒klamas─▒ olup bunlar aras─▒nda yer alan "Uyan" ba┼čl─▒kl─▒ manzume b├╝t├╝n m├╝sl├╝manlar─▒ ikaz eden bir sesleni┼čtir. Sondaki ├╝├ž uzun manzume ise ┼čairin M─▒s─▒r, Berlin ve Medine seyahatlerinin intihalar─▒ndan yola ├ž─▒karak ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n dertlerini dile getirdi─či fikr├« ve lirik ┼čiirlerdir. Bunlardan "Necid ├ç├Âllerinden Medine'ye" adl─▒ ┼čiir i├žin Ce-nab ┼×ahabeddin. "Bir hadisedir, bundan sonra Akif e eri┼čiiemez" demi┼č, S├╝leyman Nazif de bildi─či ┼×ark ve Garp lisanlar─▒nda bu kadar g├╝zel, p├╝r├╝zs├╝z ve kusursuz ┼čiir okumad─▒─č─▒n─▒, bunu yazmak i├žin Akif kadar ┼čair olman─▒n yetmeyece─čini, onun kadar da dindar olunmas─▒ gerekti─čini, hi├žbir sanatk├ór─▒n bu ┼čiirin benzerini yazamayaca─č─▒n─▒ ifade etmi┼čtir.
6. Safahat: Alt─▒nc─▒ Kitap: As─▒m (─░stanbul 1342). 2292 m─▒srai─▒k tek bir manzumeden meydana gelir. Memleketin i├žtima├« ve ahl├ók├« dertleri hakk─▒ndaki bu manzumenin tamam─▒na yak─▒n b├Âl├╝m├╝. Mehmed Akif in eserlerinde canland─▒rd─▒─č─▒ en ├Ânemli tip olan ve m├╝sl├╝man halk─▒n iman ve irfan─▒n─▒ temsil eden muhafazak├ór ve tenkit├ži K├Âse ─░mam ile yenilik├ži ve m├╝samahal─▒ Hoca-z├óde (Mehmed Akif), hakperest ve heyecanl─▒ bir gen├ž olan As─▒m [76]aras─▒nda ge├žen konu┼čmalard─▒r. ┼×airin "├çanakkale ┼×ehidlerine" ad─▒yla bilinen ├╝nl├╝ ┼čiiri de diyalogun bir par├žas─▒d─▒r.
7. Safahat: Yedinci Kitap: G├Âlgeler (M─▒s─▒r 1352/1933). Mehmed Akif in eski harflerle Kahire'de bast─▒rd─▒─č─▒, bir k─▒sm─▒ daha ├Ânce yaz─▒lm─▒┼č k─▒rk bir ┼čiirinden meydana gelen son kitab─▒d─▒r. Buradaki baz: ┼čiirler. ger├žekle┼čmeyen bir idealin verdi─či ├╝z├╝nt├╝ ile vatandan uzak ve i┼čgal edilmi┼č bir ─░sl├óm diyar─▒nda yaln─▒zl─▒k h├ólet-i r├╗hiyesi-nin do─čurdu─ču k─▒rg─▒nl─▒ktan kaynaklanan tevekk├╝l ve teslimiyetin mistik duygular─▒yla kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r. Kitaptaki son ┼čiir olan 208 m─▒srai─▒k "Sanatk├ór" adl─▒ manzume, ├ékifin b├╝t├╝n Safahat'─▒ boyunca g├Âstermedi─či ┼čahsiyetinin en m├╝him taraf─▒ olan sanatk├ór ruhunu ortaya koyar ve hayal k─▒r─▒kl─▒klar─▒n─▒, ac─▒lar i├žinde ge├žen ├Âmr├╝n├╝, ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n y├╝rek yakan halini i├žli bir dille m─▒sralara d├Âker. Safahat'─▒ te┼čkil eden yedi kitap, Mehmed ├ékifin sa─čl─▒─č─▒nda onun tashihinden ge├žerek sonuncusu hari├ž birka├ž defa eski harflerle bas─▒lm─▒┼čt─▒r. Eserin tamam─▒n─▒ ilk defa yeni harflerle ├ľmer R─▒za Do─črul, devrin siyasetine uygun d├╝┼čmeyece─či m├╝lahazas─▒yla yap─▒lan birka├ž ├ž─▒karma ile ne┼čretmi┼čtir (─░stanbul 1943). Bu haliyle 1973 y─▒l─▒na kadar yedi defa bas─▒lan Safahat yedinci bask─▒s─▒ndan itibaren M. Ertu─črul D├╝zda─č taraf─▒ndan tamam─▒yla g├Âzden ge├žirilip tashih edilerek yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. Safahat, eski ve yeni harflerle bir ┼čiir kitab─▒ olarak T├╝rkiye'de en ├žok bas─▒lan eser oldu─ču gibi bir├žok din├« halk kitab─▒n─▒n ula┼čt─▒─č─▒ bask─▒ say─▒s─▒n─▒ da a┼čm─▒┼čt─▒r.
Mehmed ├ékifin gerek 1908'den ├Ânce gen├žlik devrinde gerek sonraki y─▒llarda yazd─▒─č─▒, ancak Safahat'a almad─▒─č─▒, kendi ifadesiyle "Safahat hacminde" ┼čiirleri oldu─ču bilinmektedir. ├ľnemli bir k─▒sm─▒n─▒ bizzat kendisinin yok etti─či bu ┼čiirlerden devrin dergilerinde ve dostlar─▒na yazd─▒─č─▒ mektuplarda kalm─▒┼č veya baz─▒ ki┼čilerin h├ót─▒ralanyla ortaya ├ž─▒km─▒┼č olanlar─▒ birka├ž bin m─▒sra─▒ bulmaktad─▒r. Bunlar─▒n ├Ânemli bir k─▒sm─▒ M. Ertu─črul D├╝zda─č'─▒n haz─▒rlad─▒─č─▒ Safahat ne┼čirlerine eklenmi┼čtir. Mehmed Akif, Mill├« M├╝cadele'den sonra "─░kinci As─▒m", "Haccet├╝'1-Ve-d├ó". "Sel├óhadd├«n-i Eyy├╗b├«" (manzum piyes), "─░sl├óm Tarihinden Menk─▒beler", "├çocuk ve Mektep ┼×iirleri" gibi baz─▒ eserler yazmak istedi─čini dostlar─▒na s├Âylemi┼čse de bunlar─▒ ger├žekle┼čtirememi┼čtir.
├ékifin baz─▒ ┼čiirleri daha sa─čl─▒─č─▒nda Arap├ža'ya terc├╝me edilmeye ba┼članm─▒┼čt─▒r. 1932 y─▒l─▒nda M─▒s─▒r'da ├ž─▒kan el-Macri-fe dergisinde ─░stikl├ól Mar┼č─▒" ile "B├╝lb├╝l" ┼čiirleri Arap├žalar─▒yla birlikte yay─▒mlanm─▒┼č, bunlar─▒ "├çanakkale ┼×ehidlerine" ile "el-Uksur'da" ┼čiirleri takip etmi┼čtir. Yak─▒n arkada┼č─▒ Abd├╝lvehh├ób Azz├óm. "K├Âr Neyzen" ile "K├╝fe" ┼čiirini mensur olarak "S├╝leymaniye K├╝rs├╝s├╝ndÔÇÖenin baz─▒ b├Âl├╝mlerini de nazmen terc├╝me etmi┼čtir. Son Osmanl─▒ ┼čeyh├╝lisl├ómlar─▒ndan Mustafa Sabri Efendi'nin o─člu ┼čair ─░brahim Sabri. ├ékifin vefat─▒ndan on y─▒l kadar sonra G├Âlgeler' manzum olarak Arap├ža'ya ├ževirmi┼čtir. Ekmeleddin ─░nsano─člu iki ┼čiirini e┼č-┼×iV dergisinde Arap├ža ne┼čretmi┼čtir. Mehmed Akif hakk─▒nda Arap├ža bir monografi haz─▒rlayan Abd├╝ssel├óm Abd├╝laz├«z Fehm├«, Mekke'de yay─▒mlad─▒─č─▒ kitab─▒nda "el-Uksur'da" ile "Necid ├ç├Âllerinden Medine'ye" ┼čiirlerinin tamam─▒na yak─▒n─▒n─▒ ve incelemesine konu ald─▒─č─▒ baz─▒ par├žalan k─▒smen manzum olarak Arap├ža'ya ├ževirmi┼čtir. Ya┼čayan Arap ┼čairlerinden ayn─▒ zamanda T├╝rk├že divan─▒ da bulunan H├╝seyin M├╝c├«b el-M─▒sr├«, "├çanakkale ┼×ehidlerine" adl─▒ ┼čiiri nazmen Arap├ža'ya terc├╝me etmi┼čtir. Cemal Muhtar da ─░stikl├ól Mar┼č─▒" ile "├ésim" ve "H├ót─▒ralardan k├╝├ž├╝k birer par├žay─▒  Arap├ža'ya aktarm─▒┼čt─▒r.
M├╗sikiyle yak─▒n ilgisi olan Mehmed ├ékifin baz─▒ ┼čiirleri sanatk├ór dostlar─▒ taraf─▒ndan bestelenmi┼čtir. Ali R─▒fat ├ça─čatay, Zeki ├ľng├Âr, Ahmet Yekta Madran, Muallim ─░smail Hakk─▒, M. Z├óti Arca, K├óz─▒m Uz, Mustafa Sunar, ─░smail Z├╝ht├╝ taraf─▒ndan bestelenen "─░stikl├ól Mar┼čf'n─▒n d─▒┼č─▒nda Ali R─▒fat ├ça─čatay "Ordunun Duas─▒", "K├Âse ─░mam", "B├╝lb├╝l"; Sadettin Kaynak "├çanakkale ┼×ehidlerine"; ┼×erif ─░├žli "Ezelden A┼č─▒nan─▒m"; Ali Nihat Karame-mi┼čo─člu "L├ó-mek├ónlarda m─▒s─▒n?"; Ali Kemal Belviranl─▒ "Allah'a Dayan Sa'ye Sar─▒l" gibi manzumelerini bestelemi┼č olup notalar─▒ eldedir.
 
B) Mensur Eserleri. Telifleri,
 
a) Tefsirler. Mehmed Akif'in on sekizi manzum olan ve Safahat'a al─▒nm─▒┼č bulunan elli yedi tefsir yaz─▒s─▒n─▒n tamam─▒ Seb├«l├╝rre┼čdd'─▒n 183. say─▒s─▒ndan itibaren muhtelif n├╝shalar─▒nda "Tefs├«r-i ┼×erif" ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. Bunlar, d├Ânemin g├╝ncel meseleleriyle ilgili ├óyetlerin ele al─▒nd─▒─č─▒ yaz─▒lardan meydana gelmektedir. Dergide "Had├«s-i ┼×erif" ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda ├ž─▒kan d├Ârt yaz─▒s─▒ da g├╝n├╝n meselelerine ├ž├Âz├╝m olabilecek hadislere dayal─▒ makalelerdir. ─░lk defa ├ľmer R─▒za Do─črul taraf─▒ndan Kur'an'dan ├éyetler ad─▒yla, baz─▒ m├╝dahale ve eklemelerle kitap haline getirilen bu yaz─▒lar aras─▒nda makale ve vaazlar─▒ndan da se├žmeler yer alm─▒┼čt─▒r (─░stanbul 1944). 1976'da dikkatsizce yap─▒lm─▒┼č ikinci bask─▒s─▒ yan─▒nda ├ľmer R─▒za Dogrul'un ne┼črinden aynen aktar─▒larak ger├žekle┼čtirilmi┼č bir bask─▒s─▒ daha bulunmaktad─▒r. Sadece tefsir yaz─▒lar─▒n─▒n Abd├╝lke-rim ve Nuran Abd├╝lkadiro─člu taraf─▒ndan Seb├«l├╝rre┼č├óa"dan aktar─▒larak haz─▒rlanm─▒┼č bir bask─▒s─▒ ise Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒ yay─▒nlar─▒ aras─▒nda ne┼čredilmi┼čtir.
b) Vaazlar. Mev├óiz-i D├«niyye: Birinci K─▒s─▒m (─░stanbul 1328). Mehmed Akif'in bu vaaz─▒, ─░ttihad ve Terakki Hey'et-─░ ─░lm─░yyesi ├ózas─▒ iken ┼×ehzadeba┼č─▒ Kul├╝b├╝'nde yapt─▒─č─▒ "─░ttihad Ya┼čat─▒r, Y├╝kseltir, Tefrika Yakar, ├ľld├╝r├╝r" ba┼čl─▒kl─▒ konu┼čmas─▒n─▒n metni olarak ├Ânce S─▒r├ót-─▒ M├╝stak├«m'de ├ž─▒km─▒┼č, ard─▒ndan bu kitab─▒n i├žinde tekrar yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. Balkan Sava┼č─▒ s─▒ras─▒nda Beyaz─▒t, Fatih ve S├╝leymaniye camilerinde yapt─▒─č─▒ vaazlar ise S─▒r├ót-─▒ M├╝sta-Mm'de ne┼čredilmi┼čtir. Bal─▒kesir Za─čanos Pa┼ča Camii ile Kastamonu Nasrullah Pa┼ča Camii'ndeki vaaz─▒ Seb├«l├╝rre┼č├ód'm Kastamonu'da bas─▒lan 464. say─▒s─▒nda ├ž─▒km─▒┼č, g├Ârd├╝─č├╝ ra─čbet dolay─▒s─▒yla bu say─▒ birka├ž defa bast─▒r─▒larak Anadolu'ya ve cephelere g├Ânderilmi┼čtir. Ayr─▒ca el-Cez├«re Kumandan─▒ Nihad Pa┼ča taraf─▒ndan m├╝stakil bir risale halinde ne┼čredilip (Diyarbekir 1337) b├Âlgenin Elaziz, Diyarbekir, Bitlis ve Van gibi belli ba┼čl─▒ vil├óyetlerinde ve cephelerdeki askerlere da─č─▒t─▒lm─▒┼čt─▒r. Mehmed Akif'in Kastamonu'da bulundu─ču s├╝re i├žinde civar kaza ve k├Âylerde yapt─▒─č─▒ konu┼čmalar─▒n ├Âzetlerini de E┼čref Edip kaydedip derginin 465-467. say─▒lar─▒nda yay─▒mlam─▒┼čt─▒r. Baz─▒lar─▒ yeni yaz─▒yla birka├ž defa bas─▒lan bu sekiz vaaz─▒n ilki hari├ž di─čerleri, Abd├╝lkerim ve Nuran Abd├╝lkadiro─člu taraf─▒ndan haz─▒rlanan ve yukar─▒da ad─▒ ge├žen eserin ikinci k─▒sm─▒nda yeni yaz─▒ya aktar─▒lm─▒┼čt─▒r,
c) Makaleler. Mehmed Akif'in cemiyet, edebiyat ve fikir bahisleri etraf─▒nda makale, sohbet ve h├ót─▒ra ┼čeklinde kaleme al─▒p S─▒r├ót-─▒ M├╝stakim ve Seb├«l├╝rre┼č├ód'da "Hasbihal". "Edebiyat Bahisleri", "Eski H├ót─▒ralar", Let├óif-i Arab'-dan" ba┼čl─▒klar─▒ alt─▒nda ne┼čretti─či elli yaz─▒dan ibaret olup Abd├╝lkerim ve Nuran Abd├╝lkadiro─člu taraf─▒ndan Mehmed Akif Ersoy'un Makaleleri ad─▒yla yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r (Ankara 1987). Halen elli kadar mektubu ne┼čredilmi┼č olan Akif'in birka├ž y├╝z mektubunun daha ├Âzel ellerde bulundu─ču tahmin edilmektedir. Mahir ─░z'e yazd─▒klar─▒n─▒ Kt─▒bbealt─▒ Akademi Mecmuas─▒nda U─čur Derman ne┼čretmi┼č, bunlar ba┼čka yerde ├ž─▒kan birka├ž mektupla beraber ─░smail Hakk─▒ ┼×eng├╝ler'in derledi─či k├╝lliyata da al─▒nm─▒┼čt─▒r.
Terc├╝meleri. Tesbit edilebildi─či kadar─▒yla 1908'den ├Ânce Resimli Gazete ile Servet-i F├╝n├╗n'da yay─▒mlanm─▒┼č ve ayr─▒ca bas─▒lmam─▒┼č olanlar─▒n d─▒┼č─▒nda kalan ├ževirileri tamamen Seb├«├«├╝rre┼č├ód ve S─▒r├ót-─▒ M├╝stak├«m'deVi yaz─▒lard─▒r [90] Bunlardan bir k─▒sm─▒ sa─čl─▒─č─▒nda kitap haline getirilmi┼čtir.
1. M├╝sl├╝man Kad─▒n─▒ (─░stanbul 1325). Kas─▒m Em├«n'in ─░sl├óm'─▒n kad─▒na bak─▒┼č─▒n─▒ ele┼čtirerek bu konuda Bat─▒ ├Âl├ž├╝lerine g├Âre k├Âkl├╝ reformlar yap─▒lmas─▒n─▒ teklif etti─či Tahni├╝'l-mere adl─▒ eserine yap─▒lan tenkitlere ei-Mer t├╝'1-ced├«de kitab─▒yla verdi─či cevaplara kar┼č─▒ Fer├«d Vecd├«'nin yazd─▒─č─▒ ei-Mer'e-t├╝'1-m├╝slime adl─▒ reddiyenin (Kahire 1319) terc├╝mesidir. Eser Mahmut ├çam-dibi taraf─▒ndan sadele┼čtirilerek yeniden yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r (─░stanbul 1972).
2. Hano-to'nun H├╝cumuna Kar┼č─▒ ┼×eyh Muhammed Abduh'un ─░sl├óm'─▒ M├╝dafaas─▒ (istanbul 1331). Frans─▒z siyaset adam─▒ ve tarih├žisi Gabriel Hanotaux'nun Paris'te 7e Journal gazetesinde ├ž─▒kan ve ─░sl├óm'a h├╝cum eden makalesine kar┼č─▒ M─▒s─▒r'da ├ž─▒kan el-M├╝'eyyed gazetesinde Muham-med Abduh'un ne┼čretti─či cevaplar─▒n terc├╝mesinden meydana gelmektedir. Mehmed Akif risalenin ba┼č─▒na Hanotaux'nun yaz─▒s─▒n─▒ da ├ževirerek il├óve etmi┼čtir. Risale ─░smail Hakk─▒ ┼×eng├╝ler'in yay─▒mlad─▒─č─▒ k├╝lliyata al─▒nm─▒┼čt─▒r.
3. ─░sl├ómla┼čmak (─░stanbul 1337). Said Halim Pa┼ča'n─▒n Frans─▒zca kaleme ald─▒─č─▒ bu risale Seb├«l├╝rre┼č├ód'da Mehmed Akif taraf─▒ndan T├╝rk├že'ye ├ževrilerek ne┼čredilmi┼č, daha sonra pa┼čan─▒n di─čer alt─▒ ris├ólesiyle birlikte Buhranlar─▒m─▒z adl─▒ kitapta da yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r (─░stanbul 1335-1338).
4. ─░sl├óm'da Te┼čk├«i├ót-─▒ Siy├ósiyye. Said Halim Pa┼ča'n─▒n Malta'da s├╝rg├╝nde bulundu─ču s─▒rada Frans─▒zca yazd─▒─č─▒ eser, devrin ├Âzelli─či sebebiyle "Mill├« H├ókimiyet" b├Âl├╝m├╝ hari├ž Akif taraf─▒ndan terc├╝me edilerek Seb├«l├╝rre┼č├ód'da ne┼čredilmi┼čtir.[91] M├╝stakil olarakne┼čri bulunmayan risale, terc├╝me edilmemi┼č b├Âl├╝m├╝ de eklenerek M. Ertu─črul D├╝zda─č taraf─▒ndan yay─▒ma haz─▒rlanan Buhranlar─▒m─▒z ve Son Eserleri adl─▒ ├žal─▒┼čmaya al─▒nm─▒┼čt─▒r (─░stanbul 1991).
5. ─░├žkinin Hay├ót-─▒ Be┼čerde A├žt─▒─č─▒ Rahneler (Ankara 1339). Abd├╝la-ziz ├ç├óv├«┼č'in bu k├╝├ž├╝k risalesi de Um├╗r-i ┼×er'iyye ve Evkaf Vek├óleti taraf─▒ndan Mehmed Akif'e terc├╝me ettirilerek bast─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Ferhat Koca eseri sadele┼čtirip ─░├žkinin Zararlar─▒ ─░├žkinin Hayat-─▒ Be┼čerde A├žt─▒─č─▒ Rahneler ad─▒yla yeniden yay─▒mlam─▒┼čt─▒r (─░stanbul 2003).
6. Anglikan Kilisesine Cevap.[92] Anglikan kilisesinin ┼čeyh├╝lisl├óml─▒k makam─▒na sordu─ču ─░sl├óm dininin mahiyeti, hayat ve insan d├╝┼č├╝ncesi ├╝zerindeki etkileri, zaman─▒m─▒z─▒n ├že┼čitli bunal─▒mlar─▒n─▒ tedavisi, d├╝nyay─▒ ├žekip ├ževiren siyas├« ve manev├« g├╝├žlere kar┼č─▒ tutumu gibi ├Ânemli sorulara Abd├╝laziz ├ç├óv├«┼č'in verdi─či Arap├ža cevaplar─▒n terc├╝mesinden meydana gelmi┼čtir. ├ľnemi dolay─▒s─▒yla B├╝y├╝k Millet Meclisi Um├╗r-i ┼×er'iyye ve Evkaf Vek├óleti taraf─▒ndan bast─▒r─▒lan kitab─▒ S├╝leyman Ate┼č sadele┼čtirerek yeniden ne┼čretmi┼čtir (Ankara 1974).
Mehmed Akif'in Fer├«d Vecd├«, Muham-med Abduh, Azmz├óde Refik, ┼×eyh ┼×ibl├« Nu'm├ón├«, Abd├╝laziz ├ç├óv├«┼č ve Said Halim Pa┼ča'dan yapt─▒─č─▒ tefrika halinde kalm─▒┼č terc├╝meleri de ─░smail Hakk─▒ ┼×eng├╝ler'in haz─▒rlad─▒─č─▒ k├╝lliyat i├žine al─▒nm─▒┼čt─▒r. Fevzi-ye Abdullah Tansel, Maarif mecmuas─▒nda (Mayis-A─čustos 1895) Sad├« imzas─▒yla yay─▒mlanan "Meb├óhis-i ─░lm-i Servet" ba┼čl─▒kl─▒ yaz─▒ dizisinin de Mehmed Akif e ait oldu─čunu ─░leri s├╝rmektedir [93]Meh-med Akif'in ─░stanbul Dar├╝lf├╝nunu Edebiyat ┼×ubesi'nde verdi─či derslerin, bir k─▒sm─▒ S─▒r├ót-─▒ M├╝stak├«m'─×e ne┼čredilmi┼č notlar─▒ "Dar├╝lf├╝nun Dersleri Kav├óid-i Edebiyye" ba┼čl─▒─č─▒yla, ders notlar─▒n─▒ formalar halinde haftal─▒k olarak tefrika etmek ├╝zere ├ž─▒kar─▒lan Dar├╝lf├╝nun adl─▒ bir dergide ne┼čre-dilmi┼čse de [94] elde sadece on alt─▒ sayfal─▒k ilk formas─▒ bulunmaktad─▒r. D├ór├╝'I-hil├ófeti'I-aliy-ye Medresesi'nin be┼činci ve alt─▒nc─▒ s─▒n─▒flar─▒nda okuttu─ču derslerin notlar─▒ d├Ârt forma halinde "Edebiyat Dersleri" ad─▒yla yay─▒mlanm─▒┼č g├Âr├╝nmekteyse de hen├╝z elde edilememi┼čtir.
Mehmed Akif in b├╝t├╝n eserleri ─░smail Hakk─▒ ┼×eng├╝ler taraf─▒ndan yay─▒ma haz─▒rlanm─▒┼č ve son tashihleri M. Ertu─črul D├╝z-da─č eliyle yap─▒larak on ciltlik Mehmed Akif K├╝lliyat─▒ i├žinde toplanm─▒┼čt─▒r. Bu k├╝lliyat─▒n d├Âk├╝m├╝ ┼č├Âyledir: I-IV: Kar┼č─▒ sayfalara a├ž─▒klamalar─▒ konulmak suretiyle Safahat'm tamam─▒ ile Safahat d─▒┼č─▒nda kalm─▒┼č bir k─▒s─▒m ┼čiirleri; V: Makaleler ve Terc├╝meler; VI-VIII: Terc├╝meler; IX: Tfef-s├«r-i ┼×erif, Hutbe, Vaaz ve Mektuplar; X: Hayat─▒, Seciyesi, ─░deali, Sanat─▒ ve Eserle-ri'ne Dair Yaz─▒lar─▒n Derlemeleri.
Sanat─▒ yan─▒nda karakter ve seciyesi, mill├« meselelerdeki hassasiyet ve gayreti, yak─▒n tarihte oynad─▒─č─▒ ├ľnemli roller ve halk─▒n g├Ânl├╝ndeki yeri dolay─▒s─▒yla Mehmed Akif ┼čiirlere, romanlara, film ve dizilere konu olmu┼čtur. Bunlardan ilki kendisini ├žok yak─▒ndan tan─▒yan Mithat Cemal Kuntay'─▒n kaleme ald─▒─č─▒, 1980'lerde dizi film haline getirilen ├ť├ž ─░stanbul adl─▒ romand─▒r (istanbul 1938). Eserin ├Ânde gelen kahramanlar─▒ aras─▒nda bir karakter ├óbidesi olarak Mehmed Akif'e "┼×air Mehmed R├óif" ad─▒yla yer verilmi┼čtir. Tar─▒k Bu─čra'n─▒n, Mill├« M├╝cadele Ankara's─▒ndaki ger├žek vatan severlerle ┼čahs├« menfaatlerini ├Âne ├ž─▒karan sahtek├órlar─▒n m├╝cadelesini ele alan Firavun ─░man─▒ adl─▒ roman─▒n─▒n (─░stanbul 1976) kahramanlar─▒ndan biri de Mehmed Akif'tir. Vefat─▒n─▒n ellinci y─▒l─▒ dolay─▒s─▒yla yap─▒lan faaliyetler s─▒ras─▒nda Mehmed Akif'le ilgili birka├ž belgesel film de ├žekilmi┼čtir.
 

 

all wives cheat women who cheated
open women who cheated how many guys cheat
click beautiful women cheat what makes husbands cheat

Dipnotlar

Hocalar─▒    

├ľ─črencileri    

Eserleri    
1. Safahat

H. Bilgi Kaynaklar─▒
S├╝leyman Nazif / Meh-med Akif: ┼×airin Zat─▒ ve Asar─▒ Hakk─▒nda Baz─▒ Malumat ve Tetkikat (1924|B Orhan Seyfi Orhon / Mehmet Ald& Hayat─▒ ve Eserleri (1937), E┼čref Edib / Mehmet Akif / Hayat─▒ Eserleri ve 70 Muharririn Yaz─▒lan (c. 1, 1938, c. 2, 1939) - ─░nk─▒l├óp Kar┼č─▒s─▒nda Akif-Fikret-Gen├žl├«fc-Tanc─▒lar (Kurtulu┼č Harbi'nin Kayna─č─▒ ─░stikl├ól Mar┼č─▒ m─▒, Tarih-i Kadim mi, 1940), Sabiha Zektefiya Sertel / Tevfik Fikret-Mehmet Akif M eselesi; Sebi-l├╝ rre┼čat├ž─▒y a Cevap (1940), Mithat Cemal Kuntay / Mehmet Akif (├Âl├╝m├╝n├╝n 6. y─▒l─▒ dolay─▒s─▒yla, 1939), Fevriye Abdullah Tansel / Mehmet Akif: Hayat─▒ ve Eserleri (1945, 1973), Mehmet Emin Eri┼čindi / Mehmet Akif: ─░slamc─▒ Bir ┼×airin Roman─▒ (1956), Hilmi Y├╝ceba┼č / B├╝t├╝n Ccpheleriyle Meh-med Akif (1958), Faruk Kadri Timurta┼č / Mehmet Akif ve Cemiyetimiz (1962), Cemal Kutay / Necid ├ç├Âllerinde Mchmed Akif (1963), MuhftipcNalbanto─člu / ─░stikl├ól Mar┼č─▒m─▒z─▒n Tarihi (1963), A. Cerraho─č-lu [Kerim Sadi) / B├«p isl├óm Reformat├Âr├╗-Mehmet Akif (1964), Hasan Basri ├çan tay / Akifn├óme (1966), Sezai Karako├ž / Mchmed Akif: Hayat─▒ Aksiyonu D├╝┼č├╝nceleri ve ┼×iiri (1968), Neriman Malko├ž ├ľzt├╝rkmen / Mehmed Akif ve D├╝nyas─▒ (1969), Veli Ertan / Mehmet Akif, Hayat─▒, Eserleri ve Terleri (1969), Ahmet Kabakl─▒ / Mehmet Akif (1970), Nurettin Top├žu / Mehmed Akif (1970), M. Kaya Bilgegil / Mehmed Akif (1971), Ali Nihat Tarlan / Mehmet Akif ve Safahat (1971), Mehmet Akif Arma─čan─▒ (MTTB Bas─▒n Yay─▒n M├╝d├╝rl├╝─č├╝, 1972), Mehmet Akif Sempozyumu (Hacettepe ├ťniversitesi T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒ B├Âl├╝m├╝, 1976), Metin Akar / Mehmet Akif (1985), Abdullah U├žman / Mehmet Akif ve Mill├« M├╝cadele (├ľl├╝m├╝n├╝n 50. Y─▒l─▒nda Mehmet Akif Ersoy, 1986), ├Âl├╝m├╝n├╝n 50. Y─▒l─▒nda Mehmet Akif Ersoy (Marmara ├ťniversitesi Yay─▒nlar─▒, 1986), Hasan Duman / Mehmet Akif ve Bir Mecmuan─▒n Anatomisi (1986), Be┼čir Ayvazo─člu / ─░stikl├ól Mar┼č─▒ ve Manas─▒ (1986), Yavuz B├╝lent Bakiler / ├ľl├╝m├╝n├╝n 50. Y─▒l─▒nda Mehmet Akif Ersoy (1986), Mill├« ┼×air Mehmet Akif Ersoy'un ├Âl├╝m├╝n├╝n 50. Y─▒ld├Ân├╝m├╝nde Anma Faaliyetleri (K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ K├╝t├╝phaneler Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝, 1986), Mehmet Kaplan / Mehmet Akif ve ├çanakkale Sava┼č─▒ (1987), M. Ertu─črul D├╝zda─č / Mehmed Akif Hakk─▒nda Ara┼čt─▒rmalar (c. 1, 1987; c. 2, 1989), Abd├╝lkerim Abd├╗lkadiro─člu / Mehmet Akif Ersoy'un Makaleleri (1987), Orhan Okay / Mehmet Akif: Bir Karakter Heykelinin Anatomisi (1989), Mehmet H. Do─čan / Camideki ┼×air Mehmet Akif (1989), Muzaffer Uyguner/ Mehmet Akif Ersoy (1991), Kaz─▒m Yeti┼č / Mehmet Akifin Sanat-Edebiyat ve Fikir D├╝nyas─▒ndan ├çizgiler (1992), Osman Ka-rata┼č / Mehmet Akif ve Oyun ─░├žinde Oyun (1995), R─▒dvan Can─▒m - Etem ├çal─▒k / Mehmet Akif ve ─░stikl├ól Mar┼č─▒ (1995) Zeki Sar─▒nan / Mehmet Skif (1996), Vefat─▒n─▒n 60. Y─▒l─▒nda Mehmet Akif Sempozyumu Bildirileri (ISAR Vakf─▒ Yay─▒n─▒, Yayma Haz─▒rlayan: ─░nci Engin├╝n, 1997), Tana Toros / T├╝rk Edebiyat─▒ndan Alt─▒ Renkli Portre (1998), tbn├╝lemin Mahmud Kemal inal / Son As─▒r T├╝rk ┼×airleri (c. I, 1999), ─░sa Kocakaplan / ─░stikl├ól Mar┼č─▒m─▒z ve Mehmet Akif Ersoy (1999), Naz─▒m Elmas / Mehmet Akifin D─▒┼č Seyahatleri, Ramazan ├çiftlik├ži / Mehmet Akif Ersoyla ilgili Kitaplar ve Tezler Bibliyografyas─▒, Fahreddin G├╝n / E┼čref Edib'e G├Âre Mehmed Akifin Seciyesi, D├╝cane C├╝ndio─člu / B├«r Kur'an ┼×airi (2000)* ├ékife Dair (2005), Faz─▒l G├Âk├žek / Mehmet Akif├«n ┼×iir D├╝nyas─▒ (2005).
read here read read

Yazara Ait Ses Dosyalar─▒
# Media Ad─▒

Yazara Ait Videolar
# Media Ad─▒

Yazara Ait G├Ârsel Eserler
# Media Ad─▒
1 Naat - Bir Gece
2 ─░stikl├ól Mar┼č─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 29.09.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...