E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Yazar Arama
Uzmanl─▒k Alanlar─▒
............
Ahilik K├╝lt├╝r├╝ Uzman─▒
Akaid
Antropoloji
Arap Dili ve Bela─čat─▒
Arap├ža
Ara┼čt─▒rmac─▒-Yazar
Arkeoloji
Asker
Astroloji
Astronomi
Atat├╝rk ─░lkeleri
Beste
Bestekâr
Bibliyografya
Bilgi ve Belge Y├Ânetimi
Bilim Tarihi
Biyografi
B├╝rokrat
Co─črafya Bilgini
Cumhuriyet Tarihi
Çeviri
├çocuk Edebiyat├ž─▒s─▒
Deneme Yazar─▒
Deniz, Harita
Devlet Adam─▒
Dil Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
din
Din Bilimleri
Din E─čitimi
Din Felsefesi
Din Musikisi
Din Psikolojisi
Din Sosyolojisi
Dini Gruplar
Dinler Tarihi
Divan ┼čiiri
Dramaturg
Ebru Sanat─▒
Edebiyat
Edebiyat Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Edebiyat Tarihi
E─čitimci, Yazar
Ejiptoloji
Ekonomist
Eski├ža─č Tarihi
Fars Dili Edebiyat─▒
Felsefe
Felsefe Tarihi
Felsefe ve Din Bilimleri
Fen ─░limleri
Feraiz
F─▒k─▒h
Filoloji
Fizik
Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒
Foto─čraf Sanat├ž─▒s─▒
F├╝t├╝roloji
Gazeteci, yazar
Grafiker
Haberci
Hadis
Halk Bilimi
Halk Ozan─▒
Halk ┼×airi
Halkla ─░li┼čkiler
Hat Sanat─▒
Hekim ve fikir adam─▒
Hikâye ve Roman Yazarı
Hikâye Yazarı
Hititoloji
Hukuk
H├╝k├╝mdar
─░ktisat
─░lahiyat
─░slam Bilimleri
─░slam Felsefesi
İslâm Hukuku
─░slam ─░ktisad─▒
─░slam Mezhepleri Tarihi
─░slam Sanat─▒
─░slam Tarihi
─░slam Tarihi ve Sanatlar─▒
─░sl├ómi Bilimler Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
─░slami ─░limler
─░slam-T├╝rk Medeniyeti Tarihi
Kelam
Kelam ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K─▒raat ilimleri
Kimya
Kuran-─▒ Kerim
K├╝lt├╝r Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K├╝rdistan Ehli S├╝nnet Alimi
K├╝t├╝phanecilik
Latin Dili ve Edebiyat─▒
Mant─▒k
Matematik
Mevlevi ┼×eyhi
Mevlidhan
Mezhepler Tarih├žisi
Mezhepler Tarihi
Mimarl─▒k
Mitoloji
Mûsîki
Mutasavvıf, İslâm Bilgini
M├╝ft├╝
M├╝zik
M├╝zikoloji
Nakka┼č
Nesih
Nestalik
N├╝mizmatik
Orta├ža─č Tarihi
Oryantalist
Osmanl─▒ ─░dari ve ─░ktisadi Tarihi
Osmanl─▒ M├╝ellifi
Osmanl─▒ Tarihi
Oyun ve Roman Yazar─▒
├ľyk├╝ Yazar─▒
Papaz
Politika
Psikoloji
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Resim
Sanat Tarihi
Sanat├ž─▒
Saz ┼×airi
Senarist
Ses Sanat├ž─▒s─▒
Sihirbaz
Siyaset
Siyaset Adam─▒
Siyaset Bilimi
Sosyal Bilimler
Sosyal Psikoloji
Sosyolog
Sosyoloji
S├Âzl├╝k
S├╝merolog
S├╝ryani Dili ve Edebiyat─▒
┼×ark─▒ S├Âz├╝ Yazar─▒
┼×iir
┼×iir
T. E.
Tarih
Tarih ve Halkbilimi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Tasavvuf
Tefsir
Temel ─░slam Bilimleri
Teoloji
Tezhip Sanat─▒
Tezkire Yazar─▒
T─▒b
Tiyatro
Toplumbilim Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒
T├╝rk Din Musikisi
T├╝rk ─░slam Edebiyat─▒
T├╝rk ─░slam Sanatlar─▒ Tarihi
T├╝rk Leh├želeri Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk├že
T├╝rkoloji
Yak─▒n├ža─č Tarihi
Yak─▒n├ža─č Tarihi ve ─░ktisat Tarihi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Yeni ├ça─č Tarihi
Y├Ânetmen

G├Ârevler
......
Akademisyen
Allame
Arap din bilgini
Ara┼čt─▒rmac─▒
Arkeolog
Arkeoloji
Ar┼čiv uzman─▒
Asker-Komutan
Ate┼če (Din Hizmetleri)
Atom m├╝hendisi
Avukat
Bakan
Bankac─▒
Ba┼čbakan
Ba┼čdan─▒┼čman
Belediye Ba┼čkan─▒
Bestekâr
Bilim adam─▒
B├╝rokrat
Cemaat Lideri
Çevirmen
Dan─▒┼čman
Defterdar
Dekan
Dekan Yrd.
Dersiam
Devlet Adam─▒
Devlet Ba┼čkan─▒
Din Hizmetleri M├╝┼čaviri
Din ─░┼čleri Y├╝ksek Kurulu ├ťyesi
Din Psikolojisi
Dinî musiki
Diplomat
Divan Katibi
Divan ┼×airi
Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒
Eczac─▒
Edebiyat Tarih├žisi
Edebiyat├ž─▒
Edit├Âr
Ekonomist
el Ezher ┼×eyhi
El├ži/Sefir
Fakih
Filozof
Gazeteci
Halife
Hanende
Harema─čas─▒
Hatip
Hattat
Hekim
Hekimba┼č─▒
Hoca
Hukuk├žu
H├╝k├╝mdar
─░lahiyat├ž─▒
─░lim Adam─▒
─░mam
─░mar M├╝d├╝r├╝
Jeolog
Kad─▒
Kad─▒asker
Kaptan-─▒ Derya
Karikat├╝rist
Kâtip
Kaymakam
Kelâmcı
Kimya M├╝h.
Kur'an m├╝tercimi
K├╝lt├╝r Bak. D─▒┼č ─░li┼čkiler Gnl M├╝d.Yard.
K├╝t├╝phaneci
Memur
Mesnevi Yorumcusu
Milletvekili
Milli E─čitim M├╝d├╝r├╝
Mimar
Molla
Muallim
Muhabir
Muhaddis
Muhasebeci
Mutasarr─▒f
Mutasavv─▒f
M├╝ctehid
M├╝derris
M├╝d├╝r
M├╝ezzin
M├╝fessir
M├╝ft├╝
M├╝ft├╝ Yrd.
M├╝hendis
M├╝h├╝rdar
M├╝┼čavir
M├╝zehhip
M├╝zikolog
Neyzen
N├╝mizmat
Okutman
Oryantalist
Osmanl─▒ M├╝ellifi
├ľ─čretim G├Ârevlisi
├ľ─čretim ├ťyesi
├ľ─čretmen
Padi┼čah
Pa┼ča
Pedagog
Pilot
Piskopos ( Hristiyan Din Adam─▒)
Psikolog
Redakt├Âr
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Reis├╝lk├╝ttab
Rekt├Âr
Ressam
Sadrazam
Sanat Tarihi
Seyyah (Gezgin)
Sinema
Siyaset├ži
Sosyolog
S├╝ryani Din Adam─▒
┼×air
┼×eyh
┼×eyh├╝lislam
Tabip/Doktor
Tarih├ži
Tasavvuf ┼×eyhi
Terc├╝man
Te┼črifat├ž─▒
Ulum-i Diniye
Vaiz
Vakan├╝vist
Vali
Veteriner
Veziriazam
Yarg─▒├ž
Yazar


Fahreddin er Razi

┘üě«ě▒ ěž┘äě»┘Ő┘ć ěž┘äě▒ěžě▓┘Ő

 Yazar Detay─▒ Yazar No : Y- 4451  
K├╝nyesi/Titri Lakab─▒ Tabakas─▒ E-mail
Ebu Abdill├óh (Eb├╝'l-Fazl) Fahr├╝dd├«n Muhammed b. ├ľmer b. H├╝seyn er-R├óz├« et-Taberist├ón├« ─░bn├╝'l-Hat├«b veya ─░bn Hat├«-b├╝'r-Rey 12. yy.
Do─čum Yeri Tarihi ├ľl├╝m Yeri Tarihi
Rey 25Ramazan543 Herat 606/1210
G├Ârev Ald─▒─č─▒ E─čitim Kurumu Mezun Oldu─ču E─čitim Kurumu
   
G├Ârevi Uzmanl─▒k Alan─▒
Allame, F─▒k─▒h, Kelam, Tefsir,
Bildi─či Diller Mezhebi
Arab├ža, Fars├ža, ─░tikad─▒: Ehli S├╝nnet (E┼č'ari) Anlay─▒┼ča Uygun, Ameli: ┼×afii,
       
Yazar No: 4451 Hit : 16896 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler ┼×iirler Hikayeler Fetvalar
   Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒ Tan─▒t─▒m Makaleleri        

Yazar─▒n Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒
1 Nihayet el Ukul fi Dirayet el Usul / ┘ć┘çěž┘Őěę ěž┘äě╣┘é┘ł┘ä ┘ü┘Ő ě»ě▒ěž┘Őěę ěž┘äěžěÁ┘ł┘ä
2 Mefatihul Gayb / ┘ů┘üěžě¬┘Őěş ěž┘äě║┘ŐěĘ
3 Levami el Beyyinat Fi ┼×erhi Esmaillahi Teala ve es S─▒fat / ┘ä┘łěž┘ůě╣ ěž┘äěĘ┘Ő┘ćěžě¬ ě┤ě▒ěş ěžě│┘ůěžěí ěž┘ä┘ä┘ç ě¬ě╣ěž┘ä┘ë ┘ł ěž┘äěÁ┘üěžě¬
4 Kitab el Erbain fi Usuluddin / ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě▒ěĘě╣┘Ő┘ć ┘ü┘Ő ěžěÁ┘ł┘ä ěž┘äě»┘Ő┘ć
5 el Muhassal - Muhassalu Efkar el Mutekaddimin ve el Muteahhirin / ┘ůěşěÁ┘ä ěž┘ü┘âěžě▒ ěž┘ä┘ůě¬┘éě»┘ů┘Ő┘ć ┘łěž┘ä┘ůě¬ěúě«ě▒┘Ő┘ć
6 el Metalib el Aliye (el-Metalib├╝l-aliye minel-ilmil-ilahi) / ěž┘ä┘ůěĚěž┘äěĘ ěž┘äě╣ěž┘ä┘Őěę
7 el Mealim / ěž┘ä┘ůě╣ěž┘ä┘ů
8 el Mahsul / ěž┘ä┘ůěşěÁ┘ł┘ä

Yazar─▒n E-Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Yazar─▒n ┼×iirleri

Yazar─▒n Hikayeleri
Yazar─▒n Fetvalar─▒
# Fetva Ba┼čl─▒k

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Hayat Hikayesi

Fahreddin er-Râzî

Ebu Abdill├óh (Eb├╝'l-Fazl) Fahr├╝dd├«n Muhammed b. ├ľmer b. H├╝seyn er-R├óz├« et-Taberist├ón├«

 

Kel├óm, felsefe, tefsir ve us├╗l-i f─▒k─▒h alan─▒ndaki ├žal─▒┼čmalar─▒yla tan─▒nan E┼č'ar├« ├ólimi.

Tercih edilen g├Âr├╝┼če g├Âre 25 Ramazan 543 [1] tarihinde B├╝y├╝k Sel├žuklu Devleti'nin ba┼č┼čehri olan Rey'de do─čdu. 544'te do─čdu─ču da nakledilir.

 

Bekr├«, Teym├« ve Kure┼č├« nisbelerinden anla┼č─▒ld─▒─č─▒na g├Âre soyu Arap as─▒ll─▒ bir aileye dayan─▒r.

─░bn├╝'l-Hat├«b veya ─░bn Hat├«-b├╝'r-Rey diye de tan─▒nmakla birlikte daha ├žok Fahreddin er-R├óz├« ad─▒yla me┼čhur olmu┼čtur.

┼×├óf─▒├« ve E┼č'ar├« kaynaklar─▒nda ise "─░m├óm" unvan─▒yla an─▒l─▒r.

Begav├«'nin yan─▒nda yeti┼čen ve kel├óm ilmine dair Gayet├╝'l - meram adl─▒ eseriyle tan─▒nan babas─▒ ├ľmer, Fahreddin'in ilk hocas─▒d─▒r.

On alt─▒ ya┼č─▒nda iken babas─▒n─▒n vefat─▒ ├╝zerine Simnan'a giderek burada Kem├óled-din es-Simn├ón├«'nin derslerine devam etti.

Bir s├╝re sonra Rey'e d├Ând├╝ ve ─░┼čr├ók├« filozofu S├╝hreverd├« el-Makt├╗l'├╝n ├Â─črencilerinden olan Mecd├╝ddin el-C├«l├«den kel├óm ve felsefe tahsil etti.

C├«l├« ile birlikte gitti─či Mer├óga'da da ondan ders almaya devam etti.

─░bn R├╝┼čd el-Haf├«d, Muhyiddin ─░bn├╝'l-Arab├«, Abd├╝lk├ódir-i Geyl├ón├«, ─░zzeddin b. Abd├╝ssel├óm gibi me┼čhur ├ólimlerle ├ža─čda┼č olan Fahreddin er-R├óziÔÇÖnin ├╝ne kavu┼čmas─▒nda yapt─▒─č─▒ ilm├« seyahatlerin b├╝y├╝k pay─▒ vard─▒r.

C├╝rc├ón, T├╗s, Herat, H├órizm, Buhara, Semerkant, Hucend, Belh, Gazne ile di─čer Hint beldeleri u─črad─▒─č─▒ belli ba┼čl─▒ ilim ve k├╝lt├╝r merkezleri aras─▒nda yer al─▒r.

H├órizm'de iken Mu'tezil├« ├ólimlerle yapt─▒─č─▒ m├╝nazaralar sonunda baz─▒ olaylar─▒n ├ž─▒kmas─▒ ├╝zerine oray─▒ terkedip Rey'e d├Ânmeye mecbur kald─▒.

Daha sonra medreselerinde, kendi eserleri olan el-Meb├óhis├╝'l-Me┼črik─▒yye ve ┼×erhu'l-─░┼č├ór├ót gibi baz─▒ eserlerinin okutuldu─ču M├óver├ó├╝nnehir beldelerini dola┼čt─▒.

─░lk olarak Serahs'a u─črad─▒ ve orada me┼čhur tabip Abdurrahman b. Abd├╝lkerim ile tan─▒┼č─▒p dostluk kurdu.

─░bn Sina'n─▒n el-K├ón├╗n adl─▒ eserini onun i├žin ┼čerhetti.

─░ki o─člunu da varl─▒kl─▒ olan bu tabibin k─▒zlar─▒yla evlendirdi.

Serahs'tan Buhara'ya ge├žince burada Hanef├« ├ólimlerinden ┼×eref├╝ddin el-Mes'├╗d├«, Rad─▒yy├╝ddin en-N├«s├ób├╗ri ve R├╝kneddin el-Kazv├«n├« ile f─▒kh├« konularda, N├╗reddin es-S├ób├╗n├« ile itikad├« meseleler ├╝zerinde m├╝nazaralar yapt─▒ ve b├╝y├╝k takdir toplad─▒.

 

Ayr─▒ca B├ót─▒n├«ler ve Kerr├óm├«ler'le yapt─▒─č─▒ tart─▒┼čmalar da b├╝y├╝k yank─▒lar uyand─▒rd─▒.

 

Baz─▒ kaynaklarda, R├óz├«'nin Belh'te bulundu─ču s─▒rada Mevl├ón├ó Cel├óledd├«n-i R├╗m├«'nin babas─▒ Bah├óeddin Veled'i sultana ┼čik├óyet ederek ┼čehirden ├ž─▒kar─▒lmas─▒na sebep oldu─ču nakledilirse de bu do─čru de─čildir.

Zira R├óz├«, Bah├óeddin Veled'in Belh'ten ayr─▒ld─▒─č─▒ tarihten (616/1219) ├žok ├Ânce vefat etmi┼čtir.

 

R├óz├« ziyaret etti─či beldelerin em├«r ve sultanlar─▒ndan iltifat ve ikram g├Ârd├╝.

Horasan'da Al├óeddin Teki┼č ile o─člu Muhammed. Gur sultanlar─▒ G─▒y├óseddin ve ┼×eh├óbeddin onun himayelerine mazhar oldu─ču siyaset adamlar─▒ndand─▒r.

─░ran, T├╝rkistan, Afganistan ve Hindistan b├Âlgesindeki baz─▒ ┼čehirleri dola┼čt─▒ktan sonra Herat'a yerle┼čti (600/1203).

 

Baz─▒ m├╝elliflerce, R├óz├«'nin Ba─čdat'a gitti─či ve bilinmeyen bir sebeple i┼čkence g├Ârmesi ├╝zerine oradan M─▒s─▒r'a ge├žti─či kaydedilirse de kaynaklarda bunu do─črulayan herhangi bir bilgi yoktur.

Hayat─▒n─▒n geri kalan k─▒sm─▒n─▒ Herat'ta ge├žirdi; bir yandan eserlerini telif ederken ├Âte yandan say─▒lar─▒ 300'├╝ a┼čan talebe yeti┼čtirdi.

 

Hayat─▒n─▒n ilk d├Âneminde fakir olmas─▒na ra─čmen son d├Âneminde muhaf─▒zlar taraf─▒ndan korunacak derecede b├╝y├╝k servete sahip oldu.

Bunda sultanlardan g├Ârd├╝─č├╝ ikramlarla d├╝n├╝r├╝ Abdurrahman b. Abd├╝lker├«m'den o─čullar─▒na intikal eden miras─▒n b├╝y├╝k pay─▒ oldu─ču nakledilir.

R├óz├« 1 ┼×evval 606'da [2] Herat'ta vefat etti.

 

Kerr├óm├«ler'ce zehirletilerek ├Âld├╝r├╝ld├╝─č├╝ de nakledilir [3].

 

─░bn Hallik├ón'a g├Âre, kendisini m├╝lhidlikle su├žlayanlar─▒n naa┼č─▒na herhangi bir zarar vermemesi i├žin vasiyetine uygun olarak Herat yak─▒nlar─▒ndaki Muzd├óh├ón k├Ây├╝ civar─▒nda defnedilmi┼čtir [4].

 

─░bn├╝'l-K─▒ft├«'ye g├Âre ise R├óziÔÇÖnin naa┼č─▒ asl─▒nda kendi evine g├Âm├╝ld├╝─č├╝ halde Muzd├óh├ón civar─▒ndaki bir tepede defnedilmi┼č gibi g├Âsterilmi┼čtir. [5]

 

Zek├ós─▒, g├╝├žl├╝ haf─▒zas─▒, etkili hitabetiyle tan─▒nan ve VI. (XII.) y├╝zy─▒l─▒n en b├╝y├╝k d├╝┼č├╝n├╝rlerinden biri olarak kabul edilen Fahreddin er-R├óz├« kel├óm, f─▒k─▒h usul├╝, tefsir, Arap dili, felsefe, mant─▒k, astronomi, t─▒p, matematik gibi ├ža─č─▒n─▒n hemen b├╝t├╝n ilimlerini ├Â─črenip bu alanlarda eserler vermi┼č ├žok y├Ânl├╝ bir ├ólimdir.

Bundan dolay─▒ "all├óme" unvan─▒yla da an─▒lm─▒┼čt─▒r.

 

─░m├óm├╝'l-Haremeyn el-C├╝veyniÔÇÖnin e┼č-┼×├ómil'ini, Gazz├ól├«'nin el-M├╝sta┼čf├ó's─▒n─▒ ve Eb├╝'l-H├╝seyin el-Basr├«'nin el-Muctemed f├« u┼č├╗li'l-f─▒kh─▒'n─▒ ├žocukken ezberlemesi g├╝├žl├╝ haf─▒zas─▒n─▒n delili olarak zikredilir.

 

Eserleri ve talebeleri vas─▒tas─▒yla g├Âr├╝┼čleri yay─▒lm─▒┼č, tesirleri ├ža─č─▒n─▒ a┼čm─▒┼čt─▒r.

 

Kutb├╝ddin el-M─▒sr├«, Zeyn├╝ddin el-Ke┼č┼č├«, ┼×erefeddin el-Herev├«, Es├«r├╝ddin el-Ebher├«, T├óceddin el-Urmev├«, Sir├óceddin el-Urmev├« ve ┼×emseddin H├╝srev┼č├óh├« onun yeti┼čtirdi─či ├╝nl├╝ ki┼čilerdendir.

 

Soyundan gelenler i├žinde de ├ólimler yeti┼čmi┼čtir.

Cemâleddin Aksarâyî ve Musannifek bunlardandır.

 

 

─░yi bir hatip oldu─ču i├žin her z├╝mreden dinleyicileri vard─▒.

Hitabeti sayesinde yapt─▒─č─▒ m├╝nazaralarda ba┼čar─▒ g├Âsterdi ve ehl-i bid'ate mensup pek ├žok ki┼činin Ehl-i s├╝nnet'e intisap etmesini sa─člad─▒ [6].

H─▒ristiyanlarla da ├že┼čitli tart─▒┼čmalar yapt─▒.

Fikr├« m├╝cadelelerini daha ├žok Mu'tezile, Kerr├ómiyye, Fel├ósife ve B├ót─▒niyye gruplanna kar┼č─▒ y├╝r├╝tt├╝.

─░yi bir hatip oldu─ču kadar haz─▒rcevap olu┼čuyla da tan─▒n─▒r.

 

B├ót─▒niyye'ye y├Âneltti─či tenkitlerden rahats─▒z olan bir B├ót─▒n├«'nin, derslerini gizlice takip ederek yapt─▒─č─▒ tenkitlerin ard─▒ndan kendisine b─▒├ža─č─▒n─▒ g├Âsterip onu ├Âl├╝mle tehdit etmesinden sonra ele┼čtirilerini aniden kesmesi ├╝zerine bunun sebebini soran ├Â─črencilerine, "B├ótn├«ler'in burh├ón-─▒ k├ótlan vard─▒r * cevab─▒n─▒ vermesi onun espri g├╝c├╝ne ├Ârnek te┼čkil eder.

 

Genellikle akaidde E┼č'ar├«, f─▒k─▒hta ┼×afi├« mezhebine ba─čl─▒ olmakla birlikte baz─▒ konularda mezhebine muhalefet edip Mu'tezil├« g├Âr├╝┼čleri benimsemi┼čtir.

 

─░bn Hacer taraf─▒ndan ┼×ia'ya mensup bir ├ólim olarak g├Âsterilmesi [7] isabetli de─čildir.

Zira onun ┼×i├« ve B├ót─▒n├« g├Âr├╝┼čleri ┼čiddetle ele┼čtirdi─či bilinmektedir.

 

R├óz├« as─▒l din├« ilimler alan─▒nda ├╝ne kavu┼čmu┼čtur.

F─▒kha dair g├Âr├╝┼člerini Gazz├ól├«'nin el-Veciz"ine yapt─▒─č─▒ ┼čerhte bir araya getirmi┼čse de bu eser zaman─▒m─▒za ula┼čmad─▒─č─▒ndan f─▒kh├« g├Âr├╝┼čleri k─▒smen M├╝nazarat'─▒ndan ve Mef├ót├«hu'l-gayb'─▒ndan ├Â─črenilmektedir.

 

Usulde ve f├╝r├╝da ┼×├óf─▒├« mezhebini savunmu┼čtur.

Us├╗l-i f─▒kha dair yazd─▒─č─▒ el-Mahs├╗l adl─▒ eseri Gazz├óli nin el-M├╝stasf├ó's─▒, C├╝veyninin el-Burh├ón─▒  K├ód├« Abd├╝lcebb├ór'─▒n el-'Ahd'i ve Eb├╝'l-H├╝seyin el-BasriÔÇÖnin el-Mu'temed'ine dayanan bir ihtisar kabul edilir [8].

 

┼×├ófi├« mezhebine ba─čl─▒ oldu─ču halde naslar─▒n zahirine g├Âre h├╝k├╝m vermeye meyletmi┼č.

Kur'├ón-─▒ Ker├«m'in k─▒yasla de─čil haber-i v├óhidle tahsis edilebilece─čini savunmu┼čtur.

 

Ona g├Âre haram oldu─ču hakk─▒nda nas bulunmayan her ┼čey mubaht─▒r ve Eb├╗ M├╝slim el-─░sfah├óniÔÇÖnin benimsedi─či gibi Kur'an'da nesih yoktur. [9]

 

Din├« ilimler i├žinde R├óz├«'nin daha ├žok temay├╝z etti─či alanlar tefsir ve kel├óm ilimleridir.

 

Tefsirinde dirayet metodunu ba┼čar─▒yla uygulam─▒┼č ve kendisinden sonra gelen hemen b├╝t├╝n m├╝fessirlere kaynak olmu┼čtur.

 

Kur'an'─▒ tefsir ederken d├Âneminde mevcut b├╝t├╝n ilimlerden faydalan─▒p ilm├« tefsir hareketine ├Ânc├╝l├╝k yapm─▒┼čt─▒r.

 

─░bn S├«n├ó'n─▒n etkisinde kalarak tefsirinde d├╝nyan─▒n yuvarlak oldu─čunu belirtmekle birlikte d├Ânmedi─čini s├Âylemesi [10], devrindeki ilm├« anlay─▒┼č─▒n tefsirine yans─▒mas─▒ olarak g├Âr├╝lmelidir.

 

Ona g├Âre akl├« bir muhale g├Ât├╝rmedik├že naslar zahir├« m├ónalar─▒na g├Âre anla┼č─▒lmal─▒; sarih ak─▒lla sahih nakil aras─▒nda ├želi┼čki bulunmad─▒─č─▒ndan zahiri m├ónalar─▒ itibariyle akl─▒n ilkelerine ayk─▒r─▒ g├Âr├╝nen ├óyetler m├╝te┼č├óbih kabul edilip b├╝t├╝n ihtimaller dikkate al─▒narak akl─▒n ─▒┼č─▒─č─▒nda ve dil kurallar─▒na uygun ┼čekilde te'vil edilmelidir.

 

R├óz├« genellikle dirayet metodunu kullanmakla birlikte ├óyetlerle ilgili rivayetleri, n├╝zul sebeplerini ve k─▒raat farkl─▒l─▒klar─▒n─▒ zikretmeye de ├Ânem vermi┼čtir.

 

Ancak bunlar aras─▒ndan birini tercih ederken tercih edilen anlam─▒n ├óyetlerin ruhuna uygun olmas─▒na dikkat etmi┼čtir.

Ona g├Âre en do─čru tefsir Kur'an'─▒n yine Kur'an'la yap─▒lan tefsiridir [11].

 

─░bn Teymiyye, Mef├ót├«hu'l-─čayb'-da tefsirin d─▒┼č─▒nda her ┼čeyin, yani ├ža─č─▒n─▒n b├╝t├╝n ilimlerinin mevcut oldu─čunu s├Âyleyerek eseri ele┼čtirmi┼č, S├╝bk├« ─░se onda tefsirle birlikte d├Ânemindeki ilimlere dair her ┼čeyin bulundu─čunu belirterek R├óz├«'yi savunmu┼čtur [12].

 

Ayr─▒ca M. Re┼č├«d R─▒z├ó da hadis ilmini bilmeden Kur'an'─▒ tefsir etti─či ve Kur'an'daki baz─▒ tabirlere onun semanti─čiyle ba─čda┼čmayan m├ónalar verdi─či i├žin R├óz├«'nin tefsircili─čini tenkit etmi┼čtir. [13]

 

 

R├óz├« en ├žok kel├óm alan─▒nda eser vermi┼čtir.

Ona g├Âre kel├óm b├╝t├╝n ilimlerin en ┼čereflisidir.

Zira Kur'├ón-─▒ Ker├«m ba┼č─▒ndan sonuna kadar peygamberlerle k├ófirler aras─▒ndaki itikad├« m├╝cadeleleri anlat─▒r.

─░sl├óm akaidini kesin delillerle kan─▒tlay─▒p muhalif g├Âr├╝┼čleri reddetmeyi peygamber mesle─či olarak g├Âren R├óz├« [14], Gazz├ól├«'nin yapt─▒─č─▒ gibi ─░sl├óm filozoflar─▒ kar┼č─▒s─▒nda E┼č'ariyye'nin kel├óm sistemini savunmu┼č, Gazz├ól├«'ye nisbetle eserlerinde felsefi konulara daha geni┼č yer ay─▒rm─▒┼č, ├Âzellikle tabiat ilimlerine ait konularda ─░bn Sina'n─▒n etkisinde kalm─▒┼č ve felsefe ile kel├óm─▒n konular─▒n─▒ birle┼čtirip felsef├« kel├óm d├Ânemini ba┼člatm─▒┼čt─▒r [15].

Gen├ž ya┼č─▒ndan itibaren kel├óm ve felsefe ile me┼čgul olmas─▒na ve bu sahalar─▒n otoritelerinden biri olarak ilim tarihine ge├žmesine ra─čmen kaynaklar onun ├Âmr├╝n├╝n sonuna do─čru, kel├óm ve felsefenin uygulad─▒─č─▒ y├Ântemlerle akaid konular─▒nda insan─▒ kesin bir tatmine ula┼čt─▒ramayaca─č─▒ kanaatine vard─▒─č─▒n─▒ ve herkesi Kur'an'─▒n y├Ântemine d├Ânmeye davet etti─čini kaydeder [16].

├ľl├╝m├╝nden ├Ânce ├Â─črencisi ─░brahim b. Eb├╝ Bekir el-─░sfah├ón├«'ye yazd─▒rd─▒─č─▒ vasiyetinde kaynaklar─▒n bu tesbitini do─črulay─▒c─▒ bilgiler mevcuttur. [17]

 

Arap dili ve edebiyat alan─▒nda Hz. Ali'ye nisbet edilen ┼čiirlerle Eb├╝'l-Al├ó el-Maarr├«'nin ┼čiirlerinden etkilenen R├óz├«, ┼×erif er-Rad├«'nin eseri Nehc├╝'├«-bel├ó─ča'yi ┼čerhetmi┼č, belagatta Abd├╝lk├óhir el-C├╝rc├óniye ait Del├ó'├╝├╝'l-i'c├óz ile Esr├ór├╝'l-bel├ó─ča adl─▒ eserleri birlikte ihtisar edip yeniden d├╝zenlemi┼č, Zemah┼čer├«' nin ei-Mufa┼č┼čal'─▒n─▒ ┼čerhetmi┼čtir.

 

Ayr─▒ca orta seviyede Arap├ža ve Fars├ža ┼čiirler yaz─▒p nahve dair eser de vermi┼čtir. [20]

 

R├óz├«'nin tasavvufa ilgi duydu─ču, bunda ├žo─čunlukla E┼č'ari ├ólimlerinin tasavvufa meyletmi┼č olmalar─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra babas─▒n─▒n da ayn─▒ yolu se├žmesinin ve b├╝y├╝k ├žapta faydaland─▒─č─▒ Gazz├óliÔÇÖnin ├Ânemli tesiri oldu─ču belirtilmektedir.

 

Tefsirinde yer yer i┼č├ór├« te'viller yapmas─▒, Kur'an'da s├Âz ve yaz─▒yla ifade edilmesi m├╝mk├╝n olmayan s─▒rlar─▒n, tevhidin en y├╝ksek mertebesinde bulunduklar─▒n─▒ s├Âyledi─či ehl-i ke┼čf taraf─▒ndan bilinebilece─čini belirtmesi [21] onun tasavvuf├« temay├╝l├╝n├╝n i┼čaretleri olarak g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.

 

├ťnl├╝ s├╗f├« ─░bn├╝'l-ArabiÔÇÖnin R├óz├«'yi tasavvuf yoluna girmeye davet eden mektuplar yazd─▒─č─▒ da bilinmektedir.

 

 Ta┼čk├Âpriz├óde, kayna─č─▒ me├žhul bir rivayet naklederek onun Necmedd├«n-i K├╝br├ó'ya intisap edip m├╝┼č├óhede ehli aras─▒na giren bir s├╗f├« oldu─čunu s├Âylemi┼čtir [22].

 

├ça─čda┼č yazarlardan Muhsin Abd├╝lham├«d de R├óz├«'nin evr├ód├╝ ezk├óra devam eden bir s├╗f├« oldu─čunu savunmas─▒na kar┼č─▒l─▒k S├╝leyman Uluda─č onun bir s├╗f├« olarak kabul edilemeyece─čini ileri s├╝rer [23]

 

R├óz├«'nin bir tarikata intisap etti─čine dair yeterli bilgiler yoksa da eserlerinde insanda kutsiyet g├╝c├╝n├╝n bulundu─čunu ve sadece ke┼čf ehlinin bilebilece─či il├óh├« s─▒rlar─▒n mevcudiyetine ili┼čkin g├Âr├╝┼čleri savundu─čunu dikkate alarak onun sofili─či benimseyen, en az─▒ndan tasavvufi d├╝┼č├╝nce ve hayata de─čer veren bir d├╝┼č├╝n├╝r oldu─ču s├Âylenebilir.

 

 

Eserleri:

 

R├óziÔÇÖnin 200'├╝ a┼čk─▒n eser yazd─▒─č─▒ nakledilirse de bunlardan bir k─▒sm─▒n─▒n ona ait olmad─▒─č─▒ tesbit edilmi┼čtir. Onun belli ba┼čl─▒ eserleri ┼čunlard─▒r:

a- Kelâm

1- el-Muhassal'.

Tam ad─▒ Muha┼čsal├╝ efk├óri'l-m├╝tekaddim├«n ve'l-m├╝te'ahhirin mine'l- ulem├ó ve'l-h├╝kem├ói ve'l - m├╝tekellim├«n olan eserin T├ó-h├ó Abd├╝rra├╗f Sa'd taraf─▒ndan tahkikli bir ne┼čri yap─▒lm─▒┼čt─▒r (Kahire, ts.).

 

2- el-Metâlibü'l-'âliye'.

Kel├óma dair en hacimli eseri olan bu kitab─▒ Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó dokuz cilt olarak yay─▒mlam─▒┼čt─▒r [58].

 

3- Kitâbu'l-Erbain fî usûli'd-dîn. [59]

 

4- Esâsü't-takdîs.

Te's├«s├╝'t-takdis ad─▒yla da bilinen eseri Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó ne┼č-retmi┼čtir. [60]

 

5- el-Me'âlim.

Tam ad─▒ Me'├╗lim├╝ u┼č├╗li'd-d├«n  olan eser T├óh├ó Abd├╝rra├╗f Sad'─▒n tahkikiyle yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [61]

 

6- Lev├ómi'u'l-beyyin├ót. ┼×erhu esm├ó'ill├óhi'l-h├╝sn├ó ad─▒yla da bilinir.

T├óh├ó Abd├╝rra├╗f Sa'd'─▒n tahkikiyle ne┼čredilmi┼čtir. [62]

 

7- 'İsmetü'l-enbiyâ.

 Muhammed Hic├óz├« es-Sekk├ó taraf─▒ndan yay─▒mlam─▒┼čt─▒r. [63]

 

8- Nihâyetü'l-'ukül.

Kelâm iimine dair olan eserin bir nüshası Süleymaniye Kütüphanesİ'ndedir. [64]

 

9- el-Mesâilü'l-hamsûn fî usûli'd-dîn (fî 'ilmi'I-kelâm).

Akaid konular─▒n─▒ elli meselede inceleyen bu k├╝├ž├╝k kitap Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó taraf─▒ndan ne┼čredilmi┼čtir. [65]

 

10- ├«t├╝k├ódat├╝ f─▒r├óki'l-m├╝slim├«n ve'├«-m├╝┼črik├«n.

Belli ba┼čl─▒ ─░sl├óm├« f─▒rkalarla Yahudilik, H─▒ristiyanl─▒k, Mecus├«lik, Senev├«lik, S├óbi├«lik gibi ─░sl├óm d─▒┼č─▒ din ve mezheplere dair bilgi veren eser ilk defa Ali S├óm├« en-Ne┼č┼č├ór'─▒n tahkikiyle yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r [66].

Mezheplerin g├Âr├╝┼člerini sadece nakletmesi ve S├╗f├«yye'yi m├╝stakil bir itikad─▒ f─▒rka olarak zikretmesi bak─▒m─▒ndan ├Ânemli kabul edilmi┼čtir.

 

11- Münâzarât.

R├óz├«'nin M├óver├ó├╝nnehir'e gidi┼činde N├╗reddin es-S├ób├╗n├« ve di─čer M├ót├╝r├«diyye ├ólimleriyle itikad├« ve f─▒kh├« konularda yapt─▒─č─▒ tart─▒┼čmalar─▒ ihtiva eder.

Fethullah Huleyf'in tahkiki ve ─░ngilizce terc├╝mesiyle birlikte yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [67]

 

12- Halku'l-Kur'ân beyne'l-Mu'tezile ve Ehli's-sünne.

Eseri Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó ne┼čretmi┼čtir. [68]

 

13- en-Nübüvvât ve mâ ye-te'alleku bihâ.

el-Met├ólib├╝'l-'├óliye'-nin n├╝b├╝vvete dair b├Âl├╝m├╝nden ibaret olan eser Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó taraf─▒ndan yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [69]

 

14- Münazara fi'r-red ale'n-nasârâ.

H─▒ristiyanlarca Hz. ├«s├ó'n─▒n ul├╗hiyyetine ili┼čkin olarak ileri s├╝r├╝len iddialar─▒n reddi, Hz. Peygamberin n├╝b├╝vveti ve Hz. ├«s├ó'ya ├╝st├╝nl├╝─č├╝. ─░sl├ómiyet'in k─▒l─▒├žla yay─▒ld─▒─č─▒ iddias─▒n─▒n reddi gibi konular─▒ ihtiva eden eser Abd├╝lmec├«d en-Necc├ór'─▒n tahkikiyle ne┼čredilmi┼čtir. [70]

 

15- el-Halk ve'l-ba's.

Eserin bir n├╝shas─▒ K├Âpr├╝l├╝ K├╝t├╝phanes─░'nde mevcuttur. [71]

 

16- el-Kazâ ve'l-kader.

el-Met├ólib├╝'l-'├óliye'nin kullar─▒n fiillerine ─░li┼čkin b├Âl├╝m├╝nden ibaret olan eser Muhammed Mutas─▒m-Bill├óh el-Ba─čd├ód├« taraf─▒ndan tahkik edilerek yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [72]

 

17- Metâli'u'l-îmân.

S├╝leymaniye K├╝t├╝phanes─░'nde bir n├╝shas─▒ vard─▒r. [73]

 

18- ┼×erhu r-rub├óiyy├ót f├« isb├óti v├ócibi'l-v├╝c├╗d. [74]

 

19- Hudûsü'l-âlem. [75]

 

20- Zâd-i Meâd.

Bu Fars├ža risale Nazif Hoca taraf─▒ndan ┼×arkiyat Mecmuas─▒'nda yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [76]

21- Kitâbü'l-îmân. [77]

 

 

b- Felsefe ve Mant─▒k

 

1- el-Mebdu┼č-Me┼črik─▒yye.

V├╝c├╗d. v├╝c├╗b, imk├ón, vahdet, kesret kavramlar─▒yla tab├«iyy├ót ve il├óhiyy├ót meselelerini ihtiva eden eser Muhammed Mu'tas─▒m-Bill├óh el-Ba─čd├ód├« taraf─▒ndan iki cilt olarak yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [78]

 

2- el-M├╝lahhas fil hikme ve'l-mant─▒k [79].

─░bn├╝'l-Leb├╝d├« taraf─▒ndan ihtisar edilmi┼č olup bu muhtasann K├Âpr├╝l├╝ K├╝t├╝phanes─░'nde m├╝ellif hatt─▒yla bir n├╝shas─▒ vard─▒r [80].

Ali b. ├ľmer el-K├ótib├«  eseri el-M├╝na┼č┼ča┼č f├« ┼čerhi'1-M├╝lahhas ad─▒yla ┼čerhetmi┼čtir. [81]

 

3- ┼×erhu'l-├«┼č├ór├ót ve't- tenb├«h├ót.

─░bn S├«n├ó'n─▒n el-─░┼č├ór├ót ve't-tenb├«h├ót'─▒ndaki il├óhiyy├ót k─▒sm─▒na yap─▒lm─▒┼č bir ┼čerhtir. [82]

 

4- L├╝b├ób├╝'i-├«┼č├ór├ót.

─░bn S├«n├ó'n─▒n el-─░┼č├ór├ót'─▒na yap─▒lm─▒┼č bir tehziptir. [83]

 

5- Aks├óm├╝'l-lezz├ót. Hiss├«. hayal├« ve akl├« lezzetler ├╝zerinde duran bu eserin R├óg─▒b Pa┼ča K├╝t├╝phanes─░'nde bir n├╝shas─▒ mevcuttur. [84]

 

6- Ta'cîzü'l-felâsife.

Tehc├«n├╝ ta'c├«zi'l-fel├ósife diye de bilinen eser Fars├ža'd─▒r. [85]

 

7- ┼×erhu Uy├╗ni'l-hikme.

├ľ─črencisi ve ┼×irvan meliki olan Muhammed b. R─▒dvan ad─▒na ─░bn S├«n├ó'ya yap─▒lm─▒┼č bir ┼čerhtir [86].

Eser Ahmed Hicaz─▒ es-Sekk├ó taraf─▒ndan yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [87]

 

8- el-Âyâtü'l - beyyinât fi'l - mantık.

R├óz├« bu adla biri b├╝y├╝k, di─čeri k├╝├ž├╝k olmak ├╝zere iki eser yazm─▒┼čt─▒r.

K├╝├ž├╝─č├╝ne ait yazma n├╝shalar bilinmektedir [88].

Sir├óceddin el-Urmev├« eseri Gay├ót├╝'l-├éy├ót ad─▒yla ┼čerhetmi┼čtir. [89]

 

9- en-Nefs ve'r-r├╗h ve ┼čerhu kuv├óhum├ó.

R├ózi nin ahl├ók felsefesini ihtiva eden bu eseri Muhammed Saglr Hasan ei-Ma's├╗m├« taraf─▒ndan ├Ânce ne┼čredilmi┼č [90], ard─▒ndan da ─░ngilizce'ye ├ževrilmi┼čtir.

Uzun bir giri┼čle geni┼č notlar─▒ da ihtiva eden bu terc├╝me, im├óm R├óz├«'s ├╝m al-akhlak ad─▒yla ilki 1969'da ─░sl├óm├ób├ód'da olmak ├╝zere birka├ž defa bas─▒lm─▒┼čt─▒r.

Eseri Muhammed el-Al├ó├« ihtisar etmi┼čtir. [91]

 

10- el-Mantıku'l-kebîr. [92]

 

c- Tefsir

1- Mef├ót├«hu'l-─čayb.

et-Tefs├«r├╝'l-keb├«r diye de bilinir. R├ózinin tefisire dair en ├Ânemli eseri olup otuz iki cilt halinde yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [93]

 

2- Esrârü'l-Kurbân.

İhlâs, A'lâ, Tfn ve Asr sûrelerinin tefsirinden ibarettir. [94]

 

3- Mefâtîhul-ulûm.

Fatiha s├╗resinin tefsiri olup Ba─čdat Evkaf K├╝t├╝phanesi'nde bir n├╝shas─▒ vard─▒r. [95]

 

4- Esrâru t-tenzil ve envarü't-te'vîl.

Tels├«r├╝'l-Kur'├ónis-sa─čir ad─▒yla da tan─▒nan bu Fars├ža eserde [96] akaid, ahl├ók ve f─▒k─▒h konular─▒ Kur'an'a dayan─▒larak izah edilir. Eser 1301'de (1884) yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r [97].

 

5- Âcâ'ibü'l-Kur'ân [98].

Kelime-i tevhidin s─▒rlan, faydalar─▒, de─či┼čik isimleri, m├╝minin makamlar─▒, kelime-i tevh├«dle ilgili h├╝k├╝mler, z├╝hd ve takva, insanlar─▒n musibetlerle imtihan edilmesi, t├Âvbe, h├╝sn├╝zan gibi itikad─▒ ve tasavvufi konulan ihtiva eder.

 

d- F─▒k─▒h ve Us├╗l-i F─▒k─▒h

 

1- el-Mahs├╗l.

Us├╗l-i f─▒kha dair olup T├óh├ó C├óbir el-Ulv├ón├« taraf─▒ndan tahkik edilerek alt─▒ cilt halinde yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [99]

 

2- el-Müntehab fî usûli'l-fıkh.

 el-Mahsulun muhtasar─▒ olan eser M├╝ntehab├╝'l-Mahs├╗l ad─▒yla da bilinir. [100]

 

3- el-Burhânü'l-Bahâiyye.

el-Ber├óh├«n├╝'l - Bah├óiyye, Ris├óle-─░ Bah├ó'├«yye ve et-Tarikat├╝'l-Bah├óiyye diye de bilinen bu Fars├ža eser, ┼×├ófi├«ler'in Hanefiler'den ayr─▒ld─▒─č─▒ meseleleri zikredip ┼×afi├«li─či savunmak i├žin B├ómiyan Em├«ri Bah├óeddin S├óm b. Muhammed ad─▒na kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r.

 Sir├óceddin el-Hind├« taraf─▒ndan el-Gurret├╝'l-m├╝n├«fe f├« tahk├«ki'l-├«m├óm Eb├« Han├«fe adl─▒ eser i├žinde Arap├ža'ya terc├╝me edilmi┼č [101], aynca g├Âr├╝┼čleri de ele┼čtirilmi┼čtir.

 

4- el-K├ó┼čif 'an us├╗li'd-del├ó'il

el-Cedel ve Mebâhisü'l-cedel diye de bilinir.

Us├╝l-i f─▒kha dair olan eseri Ahmed Hic├óz├« es-Sekka ne┼čretmi┼čtir [102].

R├óz├«'nin f─▒kha dair ┼×erhu'l-Vec├«z, ─░bt├ól├╝'l-k─▒y├ós, el-Let├ó'if├╝'l-G─▒yasiyye adl─▒ baz─▒ eserleri oldu─ču da nakledilmektedir. [103]

 

 

e- T─▒p, Astronomi, Matematik

1- Câmiu'l-ulûm.

├çe┼čitli ilimlerin tarifini ihtiva eden Fars├ža ansiklopedik bir eserdir. [104]

 

2- ┼×erhu'l-Kan├╗n.

─░bn S├«n├ó'n─▒n el-Kan├╗n fi't-t─▒bb─▒'n─▒n ┼čerhi olup ┼×erhu K├╝lliy├óti'l-K├ónun ve Hall├╝ m├╝┼čkil├óti'l-K├ónun ad─▒yla da bilinir. [105]

 

3- et-Tıbbü'l-kebîr.

Bizzat R├óz├« bu eserine at─▒fta bulunmu┼čtur. [106]

 

4- er-Ravzü'l-'alîz fî 'ilâci'l-marîz. [107]

5- et-Te┼čr├«h mine'r-res ile'l-halk. [108]

6- el-E┼čribe. [109]

7- el-Ahkâmü'î- Alâiyye fi'î-ahkâmi's-semâviyye,

─░htiy├ór├ót├╝- Al├ó iyye ve R─░s├ólet├╝ l - Al├ó 'iyye diye de bilinen eser Al├óeddin Muhammed b. H├órizm┼čah ad─▒na Fars├ža olarak yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. [110]

 

8- es-S─▒rr├╝'l-mekt├╗m f├« muh├ótabeti'┼č-┼čems ve'l-kamer ve'n-n├╝c├╗m [111].

 Eserin R├óziye aidiyeti tart─▒┼čmal─▒d─▒r.

9- er-Riyâzü'l-münîka.

Matemati─če dair olan bu eserine R├óz├« at─▒fta bulunmu┼čtur. [112]

 

10- Risale fî ilmi'l-hey'e. [113]

 

11- Hadâ'iku'l-envâr fî hakâiki'l-esrar.

C├ómiu'l-ul├╗m'a yap─▒lan il├óvelerle ortaya ├ž─▒kan bu Fars├ža eserin ├že┼čitli yazma n├╝shalar─▒ vard─▒r [114].

 

12- Risale fî 'ilmi'l-Firâse.

Kit├ób├╝'l-Fir├óse ad─▒yla da bilinen bu risale fizyonomiye dair olup Y├╗suf Mur├ód taraf─▒ndan Frans─▒zca terc├╝mesiyle birlikte yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [115]

 

f- Arap Dili ve Edebiyat─▒

 

1- Nihâyetü'l-îcâz fî dirâyeti'l-icâz.

Kur'├ón-─▒ Ker├«m'in i'c├óz─▒n─▒ ispatlamak amac─▒yla yaz─▒lan eserde te┼čbih, mecaz, istiare, naz─▒m, ─░'c├óz gibi belagat kaideleri ├╝zerinde durulur.

Bekr├« ┼×eyh Em├«n taraf─▒ndan tahkik edilerek yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [116]

 

2- ┼×erhu Nehci'l'bel├ó─ča. [117]

 

3- el-Muharrer fi'n-nahv.

Bizzat R├óz├« bu eserine at─▒fta bulunmu┼čtur. [118]

 

4- ┼×erhu Sakt─▒'z-zend.

Eb├╝'l-Al├ó el-Maarr├«'nin eserine yap─▒lm─▒┼č bir ┼čerhtir [119].

 

5- Muhassal f├« ┼čerhi'I-Mufassal.

┼×erhu'l - Mufassal diye de bilinen eser Zemah┼čeri'nin kitab─▒na yap─▒lm─▒┼č bir ┼čerh olup R├óz├«'ye aidiyeti tart─▒┼čmal─▒d─▒r.

 

g- Biyografi

 

1- Men├ók─▒b├╝'l-─░m├ómi'┼č-┼×afii.

 ├«r┼č├ód├╝'t-t├ólib├«n ile'l-menheci'l-kavim f├« bey├ón─▒ men├ók─▒bi'l-─░m├╗mi'┼č-┼×├ófi  ad─▒yla da bilinen eserde ─░mam ┼×afi├«'nin hayat─▒, ─░sl├óm├« ilimlere dair g├Âr├╝┼čleri, m├╝nazaralar─▒, ┼čiirleri, n├╝kteleri, di─čer m├╝ctehidlere tercih edilmesinin sebepleri, ─░mam Eb├╗ Han├«fe'ye kar┼č─▒ ├╝st├╝nl├╝─č├╝ ve ┼×├óf─▒├« mezhebine y├Âneltilen ele┼čtirilerin cevapland─▒r─▒lmas─▒ gibi konulara yer verilmi┼čtir.

Ahmed Hic├óz├« es-Sek-k├ó'n─▒n tahkikiyle yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. [120]

 

2- e┼č-┼×eceret├╝'1-m├╝b├óreke fi'l-ens├óbi't-T├ólibiyye.

Hz. Ali'nin soyuna dairdir. [121]

 

3- Feda'ilü'l-ashâb [122].

 

Baz─▒ kaynaklarda Fahreddin er-R├óz├«'ye ait olmad─▒─č─▒ halde ona nisbet edilen eserler de vard─▒r. [123]

 

R├óz├«'yi ├že┼čitli y├Ânleriyle inceleyen monografiler yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.

Fethullah Huleyf'in Fahrüddîn er-Râzî ve mevkıfuhû mi-ne'1-Kerrâmiyye [124],

Muhammed Hüseynî Ebû Sa'de'nin en-Nefs ve hulûlühâ 'inde Fahriddîn er-Râzî [125],

Hâdî Alevinin er-Râzî feylesûfen [126],

Mahir Mehd├« Hil├ól'in Fahr├╝dd├«n er-R├óz├« bel├ó─č─▒yyen [127],

Muhammed Salih ez-Zerkân'ın Fahrüddîn er-Râzî ve ârâühü'l-kelâmiyye ve'l- felsefiyye [128],

Muhsin Abdülhamîd'in er-Râzî müfessiren [129],

Muhammed İbrahim Abdurrahman'ın Minhâcü Fahriddîn er-Râzî fit-tefsir beyne menâhici mu'âsırih [130]

 ve S├╝leyman Uluda─č'─▒n Fahrettin R├óz├« [131] adl─▒ ├žal─▒┼čmalar─▒ bunlardand─▒r.

 

Ayr─▒ca Tahran'da ├ž─▒kan Ma├órif dergisinin bir say─▒s─▒ R├óz├«'ye tahsis edilmi┼čtir (111/1 (1986), 8+ 344 sayfa].

 

 

click here why men cheat on beautiful women why do married men cheat
read here read read

Dipnotlar
[1] 6 ┼×ubat 1149
[2] 29 Mart 1210
[3] Sübkî. Vlll, 86
[4] Vefeym, IV, 219
[5] İhbârü'l-Culemâ, s. 190
[6] Safedî, IV, 249
[7] Lisânü'l-Mîzân, IV, 429
[8] ─░bn Haldun, III, 1020, 1065
[9] M Salih ez-Zerkân, s. 42-46
[10] Mef├ót├«hu'l-─čayb, XX, 9
[11] Muhsin Abdülhamîd, s. 83-159
[12] Safedî, IV, 254
[13] Tefsîrü'l-menar.V, 301; XI, 376
[14] Mef├ót├«hul-─čayb, II, 90-98; XVII, 195-218
[15] ─░bn Haldun, III, 1083, 1146
[16] Sübkî, VIII, 91
[17] M. Salih ez-Zerkân, s. 638-643
[18] Mukaddime, III, 1140-1141
[19] M. Salih ez-Zerkân, s. 41-53
[20] Safedî, IV, 248-249
[21] Mef├ót├«hul-─čayb, I, 6, 220; 'Ac├ó'lb├╝'l-Kur'├ón, s 99
[22] Miftâha's-sacâde, II, 117, 122-127
[23] Fahrettin Râzî, s. 105-106
[24] M. Salih ez-Zerkân, s. 489
[25] Mef├ótthu'l-─čayb, 111, 155
[26] el-Metâlibü'l-câliye, IX, 201 -205, 219
[27] el-Meb├óhi┼č├╝'l-Me┼črik─▒yye, II, 19-20; el-Met├ólib├╝l-c├óliye, VI, 29; M├╝-nizar├ót, s. 60
[28] M. Salih ez-Zerkân, s. 364-372
[29] Muha┼č┼čal, s. 67
[30] a.g.e, s. 147; el-Metâlibu illiye, I, 91; Muhsin Abdülhamîd, s. 282-288; M. Salih ez-Zerkân, s. 187-189
[31] Mef├ót├«hu'l-─čayb, I, 132-134; XII, 173, 183
[32] M. Salih ez-Zerkân, s. 220-226
[33] Muha┼č┼čal, s. 174; Es├ósu t-takdis, s. 105-125; M├╝n├ózar├ót, s. 18-19
[34] Muha┼č┼čal, s. 189; Mef├ót├«hul-─čayb, XIII, 131
[35] Fahrüddtn er-Râ-zf, s. 330-331
[36] el-M├╝lk 67/13-14
[37] Âl-i İmrân 3/8
[38] Mef├ótthu'l-─čayb, II, 58-61; IX, 165; el-Met├ólib├╝rl-c├óiiye, III, 73; IV, 9-17, 149-186
[39] er-Râzî müfessiren, s. 296-297
[40] el-Meb├óhi┼č├╝'l-Me┼črik─▒yye, II, 555-556
[41] en-Nübüuvât, s. 171-191
[42] M. Salih ez-Zerkân, s. 571-572
[43] Fahrettin Râzî, s. 86-87
[44] en-M├╝b├╝vust, s. 100-104, 171-191
[45] M. Salih ez-Zerkân, s. 470-471, 633-634
[46] D─░A, X, 304-305
[47] el-A'râf 7/ 179
[48] Âl-i İmrân 3/169; el-Mü'min 40/46
[49] Kitâbu I-Erbain, 11, 52-57; el-Me-tâlibul-'âliye.VU, 129-137,209-210
[50] el-Metâlibü'l-'âliye, III, 317-358
[51] M. Salih ez-Zerkân, s. 601-602
[52] Muha┼č┼čat, s. 241; Mec├ótim├╝ u┼č├╗li'd-d├«n, s. 133-146
[53] Uluda─č, s. 99
[54] Safedî, IV, 249
[55] Der'ü te'âruzi'l-'akl oe'n-nafciXI, 209-211
[56] Tahll┼ču t-takdis f├« Te3sT- si't-takd├«s, Nakz├╝'t-Te's├«s
[57] Mesnevi, I 132; V, 337
[58] Beyrut 1407/ 1987
[59] Kahire 1986
[60] Kahire 1986
[61] Kahire, ts
[62] Beyrut 1984
[63] Kahire 1986
[64] Ayasof-ya, nr. 2376
[65] Kahire 1989
[66] Kahire 1938
[67] Beyrut 1966-1967
[68] Beyrut 1992
[69] Beyrut 1406/1986
[70] Beyrut 1986
[71] nr. 816
[72] Beyrut 1410/ 1990
[73] Re┼čid Efendi, nr. 333/2
[74] S├╝leymaniye Ktp., Ayasofya, nr. 3833
[75] Leipzig Ktp., nr. 856
[76] sy. Vll, ─░stanbul 1972, s. 28-48
[77] ─░├ť Ktp.,nr. 3614
[78] Beyrut 1990
[79] Süleymaniye Ktp., Fâtih, nr. 293
[80] nr. 889
[81] K├Âpr├╝l├╝ Ktp., nr. 832
[82] ─░stanbul 1290
[83] Kahire 1326
[84] nr. 20/ 1
[85] HediyyetuI -'arifin, II, 107
[86] K├Âpr├╝l├╝ Ktp., nr. 884
[87] Kahire, ts
[88] Escurial Library, nr. 650/4; Berlin Ktp., nr. 557
[89] ─░skenderiye Ktp., nr. 1975
[90] Tahran 1364
[91] Ke┼čf├╝'z-zunun, II, 1467
[92] TSMK, III. Ahmed, nr. 3401
[93] Kahire 1278
[94] K├Âpr├╝l├╝ Ktp., nr. 824; S├╝leymaniye Ktp., Esad Efendi, nr. 1923, 2646
[95] nr. 2316-2317
[96] Hac─▒ Selim A─ča Ktp., nr. 37
[97] M. Salih ez-Zerkân, s. 62
[98] Beyrut 1984
[99] Riyad 1981
[100] Süleymaniye Ktp., Fâtih, nr. 1464
[101] Kahire 1950
[102] Beyrut 1992
[103] Safedî, IV, 255
[104] Bombay 1323; Tahran 1346 h┼č.
[105] S├╝leymaniye Ktp., Ayasofya, nr. 4850
[106] Mef├ót├«hu'l-─čayb, XX, 75
[107] Brockelmann, GAL Suppl, I, 924
[108] Safedî, IV, 256
[109] Hediyyetü'l-câriftn, II, 108
[110] Süleymaniye Ktp., Fâtih, nr. 5308; Ayasofya, nr. 2689
[111] es-Sırrü'l-mektûm fî 'ilmi't-talâsım ue'n-nûcûm. Haydarâbâd, ts.
[112] Mef├ót├«hu'l-─čayb, XVII, 77
[113] Dârüİ-kütübi'z-Zâhiriyye, nr. 5428
[114] S├╝leymaniye Ktp., Ayasofya, nr. 1759; Esad Efendi, nr. 2559
[115] D─▒ma┼čk 1983
[116] Beyrut 1985
[117] Safedî, IV, 255
[118] el-Mahs├╗l, 1, 323
[119] Safedî, IV, 255
[120] Beyrut 1986
[121] TSMK, III. Ahmed, nr. 2677
[122] Hediyyetü'l-'ârifîn, II, 108
[123] M. Salih ez-Zerk├ón, s. 118-134; Uluda─č, s. 46-66
[124] ─░skenderiye 1959
[125] Kahire 1989
[126] Aden 1984
[127] Ba─čdad 1977
[128] Bk. bibl
[129] Ba─čdad 1974
[130] Kahire 1989
[131] Ankara 1991
[132] n┼čr. T├óh├ó Abd├╝rra├╗f Sa'd
[133] Mektebetü11-Külliyyâti' Ezheriyye
[134] n┼čr. Fethullah Huleyf
[135] n┼čr. T├óh├ó C├óbir Feyyaz el-Ulv├ón├«
[136] n┼čr. T├óh├ó Abd├╝rra├╗f Sa'd
[137] n┼čr. Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó
[138] n┼čr. Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó
[139] n┼čr. Abd├╝lmec├«d en-Necc├ór
[140] n┼čr. Ahmed Hic├óz├« es-Sekk├ó
[141] n┼čr. T├óh├ó Abd├╝rra├╗f Sa'd
[142] Sel├ós├╝ Res├ó'ii i├žinde
[143] trc. Veled ─░zbudak
[144] n┼čr. Re┼č├ód Salim
[145] n┼čr. M. Z├óhid Kevser├«
click here women that cheat on their husbands married affairs

Hocalar─▒    

├ľ─črencileri    

H. Bilgi Kaynaklar─▒
TDV ─░slam Ansiklopedisi
all wives cheat online women who cheated
read here click here unfaithful wives

Yazara Ait Ses Dosyalar─▒
# Media Ad─▒

Yazara Ait Videolar
# Media Ad─▒

Yazara Ait G├Ârsel Eserler
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Muhammed Ender / 31.10.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...