E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Yazar Arama
Uzmanl─▒k Alanlar─▒
............
Ahilik K├╝lt├╝r├╝ Uzman─▒
Akaid
Antropoloji
Arap Dili ve Bela─čat─▒
Arap├ža
Ara┼čt─▒rmac─▒-Yazar
Arkeoloji
Asker
Astroloji
Astronomi
Atat├╝rk ─░lkeleri
Beste
Bestekâr
Bibliyografya
Bilgi ve Belge Y├Ânetimi
Bilim Tarihi
Biyografi
B├╝rokrat
Co─črafya Bilgini
Cumhuriyet Tarihi
Çeviri
├çocuk Edebiyat├ž─▒s─▒
Deneme Yazar─▒
Deniz, Harita
Devlet Adam─▒
Dil Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
din
Din Bilimleri
Din E─čitimi
Din Felsefesi
Din Musikisi
Din Psikolojisi
Din Sosyolojisi
Dini Gruplar
Dinler Tarihi
Divan ┼čiiri
Dramaturg
Ebru Sanat─▒
Edebiyat
Edebiyat Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Edebiyat Tarihi
E─čitimci, Yazar
Ejiptoloji
Ekonomist
Eski├ža─č Tarihi
Fars Dili Edebiyat─▒
Felsefe
Felsefe Tarihi
Felsefe ve Din Bilimleri
Fen ─░limleri
Feraiz
F─▒k─▒h
Filoloji
Fizik
Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒
Foto─čraf Sanat├ž─▒s─▒
F├╝t├╝roloji
Gazeteci, yazar
Grafiker
Haberci
Hadis
Halk Bilimi
Halk Ozan─▒
Halk ┼×airi
Halkla ─░li┼čkiler
Hat Sanat─▒
Hekim ve fikir adam─▒
Hikâye ve Roman Yazarı
Hikâye Yazarı
Hititoloji
Hukuk
H├╝k├╝mdar
─░ktisat
─░lahiyat
─░slam Bilimleri
─░slam Felsefesi
İslâm Hukuku
─░slam ─░ktisad─▒
─░slam Mezhepleri Tarihi
─░slam Sanat─▒
─░slam Tarihi
─░slam Tarihi ve Sanatlar─▒
─░sl├ómi Bilimler Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
─░slami ─░limler
─░slam-T├╝rk Medeniyeti Tarihi
Kelam
Kelam ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K─▒raat ilimleri
Kimya
Kuran-─▒ Kerim
K├╝lt├╝r Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K├╝rdistan Ehli S├╝nnet Alimi
K├╝t├╝phanecilik
Latin Dili ve Edebiyat─▒
Mant─▒k
Matematik
Mevlevi ┼×eyhi
Mevlidhan
Mezhepler Tarih├žisi
Mezhepler Tarihi
Mimarl─▒k
Mitoloji
Mûsîki
Mutasavvıf, İslâm Bilgini
M├╝ft├╝
M├╝zik
M├╝zikoloji
Nakka┼č
Nesih
Nestalik
N├╝mizmatik
Orta├ža─č Tarihi
Oryantalist
Osmanl─▒ ─░dari ve ─░ktisadi Tarihi
Osmanl─▒ M├╝ellifi
Osmanl─▒ Tarihi
Oyun ve Roman Yazar─▒
├ľyk├╝ Yazar─▒
Papaz
Politika
Psikoloji
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Resim
Sanat Tarihi
Sanat├ž─▒
Saz ┼×airi
Senarist
Ses Sanat├ž─▒s─▒
Sihirbaz
Siyaset
Siyaset Adam─▒
Siyaset Bilimi
Sosyal Bilimler
Sosyal Psikoloji
Sosyolog
Sosyoloji
S├Âzl├╝k
S├╝merolog
S├╝ryani Dili ve Edebiyat─▒
┼×ark─▒ S├Âz├╝ Yazar─▒
┼×iir
┼×iir
T. E.
Tarih
Tarih ve Halkbilimi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Tasavvuf
Tefsir
Temel ─░slam Bilimleri
Teoloji
Tezhip Sanat─▒
Tezkire Yazar─▒
T─▒b
Tiyatro
Toplumbilim Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒
T├╝rk Din Musikisi
T├╝rk ─░slam Edebiyat─▒
T├╝rk ─░slam Sanatlar─▒ Tarihi
T├╝rk Leh├želeri Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk├že
T├╝rkoloji
Yak─▒n├ža─č Tarihi
Yak─▒n├ža─č Tarihi ve ─░ktisat Tarihi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Yeni ├ça─č Tarihi
Y├Ânetmen

G├Ârevler
......
Akademisyen
Allame
Arap din bilgini
Ara┼čt─▒rmac─▒
Arkeolog
Arkeoloji
Ar┼čiv uzman─▒
Asker-Komutan
Ate┼če (Din Hizmetleri)
Atom m├╝hendisi
Avukat
Bakan
Bankac─▒
Ba┼čbakan
Ba┼čdan─▒┼čman
Belediye Ba┼čkan─▒
Bestekâr
Bilim adam─▒
B├╝rokrat
Cemaat Lideri
Çevirmen
Dan─▒┼čman
Defterdar
Dekan
Dekan Yrd.
Dersiam
Devlet Adam─▒
Devlet Ba┼čkan─▒
Din Hizmetleri M├╝┼čaviri
Din ─░┼čleri Y├╝ksek Kurulu ├ťyesi
Din Psikolojisi
Dinî musiki
Diplomat
Divan Katibi
Divan ┼×airi
Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒
Eczac─▒
Edebiyat Tarih├žisi
Edebiyat├ž─▒
Edit├Âr
Ekonomist
el Ezher ┼×eyhi
El├ži/Sefir
Fakih
Filozof
Gazeteci
Halife
Hanende
Harema─čas─▒
Hatip
Hattat
Hekim
Hekimba┼č─▒
Hoca
Hukuk├žu
H├╝k├╝mdar
─░lahiyat├ž─▒
─░lim Adam─▒
─░mam
─░mar M├╝d├╝r├╝
Jeolog
Kad─▒
Kad─▒asker
Kaptan-─▒ Derya
Karikat├╝rist
Kâtip
Kaymakam
Kelâmcı
Kimya M├╝h.
Kur'an m├╝tercimi
K├╝lt├╝r Bak. D─▒┼č ─░li┼čkiler Gnl M├╝d.Yard.
K├╝t├╝phaneci
Memur
Mesnevi Yorumcusu
Milletvekili
Milli E─čitim M├╝d├╝r├╝
Mimar
Molla
Muallim
Muhabir
Muhaddis
Muhasebeci
Mutasarr─▒f
Mutasavv─▒f
M├╝ctehid
M├╝derris
M├╝d├╝r
M├╝ezzin
M├╝fessir
M├╝ft├╝
M├╝ft├╝ Yrd.
M├╝hendis
M├╝h├╝rdar
M├╝┼čavir
M├╝zehhip
M├╝zikolog
Neyzen
N├╝mizmat
Okutman
Oryantalist
Osmanl─▒ M├╝ellifi
├ľ─čretim G├Ârevlisi
├ľ─čretim ├ťyesi
├ľ─čretmen
Padi┼čah
Pa┼ča
Pedagog
Pilot
Piskopos ( Hristiyan Din Adam─▒)
Psikolog
Redakt├Âr
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Reis├╝lk├╝ttab
Rekt├Âr
Ressam
Sadrazam
Sanat Tarihi
Seyyah (Gezgin)
Sinema
Siyaset├ži
Sosyolog
S├╝ryani Din Adam─▒
┼×air
┼×eyh
┼×eyh├╝lislam
Tabip/Doktor
Tarih├ži
Tasavvuf ┼×eyhi
Terc├╝man
Te┼črifat├ž─▒
Ulum-i Diniye
Vaiz
Vakan├╝vist
Vali
Veteriner
Veziriazam
Yarg─▒├ž
Yazar


Alparslan

 Yazar Detay─▒ Yazar No : Y- 3982  
K├╝nyesi/Titri Lakab─▒ Tabakas─▒ E-mail
Eb├╗ ┼×├╝c├ó' Muhammed b. D├óv├╗d Adud├╝ddevle Burh├ón├╝ Em├«ri'l-m├╝'min├«n 11. yy.
Do─čum Yeri Tarihi ├ľl├╝m Yeri Tarihi
20.01.1029 15.12.1072
G├Ârev Ald─▒─č─▒ E─čitim Kurumu Mezun Oldu─ču E─čitim Kurumu
   
G├Ârevi Uzmanl─▒k Alan─▒
H├╝k├╝mdar, H├╝k├╝mdar,
Bildi─či Diller Mezhebi
       
Yazar No: 3982 Hit : 6891 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler ┼×iirler Hikayeler Fetvalar
   Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒ Tan─▒t─▒m Makaleleri        

Yazar─▒n Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n E-Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Yazar─▒n ┼×iirleri

Yazar─▒n Hikayeleri
Yazar─▒n Fetvalar─▒
# Fetva Ba┼čl─▒k

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Hayat Hikayesi

Alparslan

Eb├╗ ┼×├╝c├ó' Muhammed b. D├óv├╗d Adud├╝ddevle Burh├ón├╝ Em├«ri'l-m├╝'min├«n

 

B├╝y├╝k Sel├žuklu Devleti'nin ikinci h├╝k├╝mdar─▒d─▒r.

Horasan Meliki ├ça─čr─▒ Bey'in o─čludur.

Do─čum tarihini XII ve XIII. y├╝zy─▒l tarih├ži­leri 424 (1032-33), daha sonraki kay­naklar ise 421 (1030) olarak vermekte­dirler.

Ancak Orta├ža─č ─░sl├óm tarih├žileri­nin en g├╝veniliri kabul edilen ─░bn├╝'l-Es├«r, devrinin di─čer tarih├žileri gibi 424 y─▒l─▒n─▒ kaydetmekle birlikte, 420 Muharremin­de yap─▒ld─▒─č─▒ bilinen Sel├žuklu-Karahanl─▒ sava┼č─▒ ba┼člamadan ├Ânce ├ça─čr─▒ Bey'e bir o─člu oldu─ču m├╝jdesinin gelmesi olay─▒n─▒ da kaydederek ger├žek do─čum tarihini 1 Muharrem 420 (20 Ocak 1029) ┼čeklinde vermektedir.

Alparslan'─▒n 435 (1043-44) y─▒l─▒nda Gazneliler'in h├╝cumlar─▒n─▒ p├╝sk├╝r­ten kuvvetlere kumanda etmi┼č olmas─▒ da bu tarihi desteklemektedir. ├ç├╝nk├╝ do─čum y─▒l─▒ 424 kabul edildi─činde Alpars­lan'─▒n hen├╝z bul├╗─ča ermemi┼č on onbir ya┼člar─▒nda bir ├žocuk iken ordu kuman­danl─▒─č─▒na getirilmi┼č olmas─▒ gerekir ki bu pek mant─▒k├« de─čildir.

 

Hen├╝z k├╝├ž├╝k ya┼čta iken, babas─▒ ├ça─čr─▒ Bey'in hastalanmas─▒ ├╝zerine idareyi ele alarak Gazneli taarruzlar─▒n─▒ durdurma­s─▒, yine babas─▒n─▒n sa─čl─▒─č─▒nda Karahanl─▒lar'a (1049) ve Gazneliler'e kar┼č─▒ (1058) zaferler kazanmas─▒, zaten ├ça─čr─▒ Bey'in son y─▒llar─▒nda veliaht s─▒fat─▒yla fiilen y├Ânetti─či Horasan Sel├žuklu Devleti'nde ve hatta b├╝t├╝n Sel├žuklu topraklar─▒nda b├╝­y├╝k bir itibar kazanmas─▒na yol a├žm─▒┼čt─▒.

Bu sebeple ├ça─čr─▒ Bey'in Receb 451 de (A─čustos 1059) ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine Horasan meliki oldu─ču zaman hanedan─▒n di─čer mensuplar─▒ aras─▒ndan itiraz eden ├ž─▒kma­m─▒┼č, ayr─▒ca onun tutum ve davran─▒┼čla­r─▒ndan ileride Sel├žuklu sultanl─▒─č─▒ i├žin de kuvvetli bir aday olaca─č─▒ anla┼č─▒lm─▒┼čt─▒.

Ni­tekim Alparslan, amcas─▒ Sultan Tu─črul (Bey) Ramazan 455'te (Eyl├╝l 1063) arka­s─▒nda evl├ót b─▒rakmadan ├Âl├╝nce, kendi va­siyeti ├╝zerine tahta ├ž─▒kar─▒lan S├╝leyman'─▒n sultanl─▒─č─▒n─▒ kabul etmemi┼č ve derhal m├╝­cadeleye giri┼čmi┼čtir.

├ça─čr─▒ Bey'in son zevcesinden do─čan, dolay─▒s─▒yla Alpars­lan'─▒n karde┼či olan en k├╝├ž├╝k ┼čehzade S├╝leyman, annesinin ├ça─čr─▒ Bey'in ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine amcas─▒yla evlenmi┼č olmas─▒ndan ├Ât├╝r├╝ Tu─črul Bey'in ├╝vey o─člu durumuna gelmi┼č ve annesi ile vezir Am├«d├╝lm├╝lk'├╝n gayretleri sonucunda da veliaht tayin edilmi┼čti.

Alparslan, Tu─črul Bey'in ├Âl├╝­m├╝nden hemen sonra vezir Am├«d├╝lm├╝lk taraf─▒ndan tahta ├ž─▒kar─▒lan S├╝leyman'a kar┼č─▒ harekete ge├žmeye haz─▒rland─▒─č─▒n­da, a─čabeyi Kirman Meliki Kavurd, am­cas─▒ M├╗s├ó ─░nan├ž Yabgu, ├ça─čr─▒ ve Tu─črul beylerin amcazadeleri olan Sel├žuk'un to­runu Kutalm─▒┼č da taht ├╝zerinde hak ta­lep ediyorlard─▒;

 

bunlardan Kutalm─▒┼č ├╝├ž y─▒l ├Ânce Tu─črul Bey'e kar┼č─▒ isyan etmi┼č­ti.

Alparslan, ├Ânce kendisini emniyete almak i├žin, Tu─črul Bey'in ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine isyan eden Huttalan ve S├óg├óniyan em├«r­leri ile Herat'ta bulunan ihtiyar amcas─▒ ─░nan├ž Yabgu ├╝zerine y├╝r├╝mek zorunda kald─▒.

├ési em├«rleri itaat alt─▒na ald─▒ktan sonra ─░nan├ž Yabgu'yu da ma─čl├╗p ederek taht ├╝zerindeki hak talebinden vazge├žiren ve onu tekrar eski yerinde b─▒ra­kan Alparslan, b├╝y├╝k bir ordu ile impa­ratorluk ba┼čkenti Reye do─čru hareket etti.

Ancak onun bu me┼čguliyetinden dolay─▒ gecikmesi s─▒ras─▒nda kendi ad─▒na hutbe okutarak sultanl─▒─č─▒n─▒ il├ón eden Kutalm─▒┼č 50.000 ki┼čilik ordusuyla Rey ├╝zerine y├╝r├╝m├╝┼č ve kar┼č─▒s─▒na ├ž─▒kar─▒lan kuvvetleri bozguna u─čratarak vezir Am├«d├╝lm├╝lk'├╝ muhasara alt─▒na alm─▒┼čt─▒.

Tah­ta ├ž─▒kar─▒lan S├╝leyman ise sultanl─▒─č─▒n─▒ ka­bul etmeyen rakiplerine g├Âre kendi za­y─▒fl─▒─č─▒n─▒ farkederek daha ├Ânce Reyi terkedip ┼×iraz'a ├žekilmi┼čti.

Kutalm─▒┼č'─▒n kar­┼č─▒s─▒nda uzun s├╝re dayanamayaca─č─▒n─▒ an­layan Am├«d├╝lm├╝lk, Alparslan'dan yard─▒­ma gelmesini isteyerek onun ad─▒na hut­be okuttu.

B├Âylece olaylar─▒n ba┼č─▒ndan beri Alparslan'─▒ sultan olarak g├Ârmek isteyen ordu i├žindeki pek ├žok kumandan ve askeri de memnun etmi┼č oluyordu.

Alparslan'─▒n yakla┼čmakta oldu─čunu ha­ber alan Kutalm─▒┼č muhasaray─▒ kald─▒r─▒p sava┼č─▒ kabul edebilece─či uygun bir yer olan Damgan civar─▒nda Milh vadisine gel­di ve akarsular─▒n y├Ân├╝n├╝ de─či┼čtirerek ├ževreyi batakl─▒k haline getirdi.

Fakat sa­va┼č alan─▒nda ├Ânceden tertibat almas─▒­na ve ordusunun da daha g├╝├žl├╝ olmas─▒­na ra─čmen, 1063 y─▒l─▒n─▒n son g├╝nlerinde cereyan etti─či san─▒lan sava┼čta ma─čl├╗p oldu ve da─č─▒lan ordusunu kendi kalesi Girdk├╗h'a do─čru ├žekmeye ├žal─▒┼č─▒rken ka­yal─▒k bir b├Âlgede at─▒ndan d├╝┼čerek ├Âld├╝.

 

Alparslan'─▒n h├╝k├╝met merkezine girmesi ├╝zerine de ─░sfahan'a kadar ilerlemi┼č olan Kirman Meliki Kavurd kendi top­raklar─▒na geri d├Ând├╝ ve Alparslan ad─▒na hutbe okuttu.

Alparslan'─▒n Rey'de tahta ├ž─▒kmas─▒ndan ve ad─▒na hutbe okutup sik­ke kestirmesinden sonra saltanat─▒, Ab­bas├« Halifesi K├óim-Bi emrill├óh taraf─▒ndan da m├╗tat t├Ârenlerle tasdik ve il├ón edildi (7 Cem├óziyelevvel 456/27 Nisan 1064).

 

Alparslan, Rey'e girmesini takip eden iki ay i├žinde idar├« i┼člerle ve ordunun haz─▒l─▒klar─▒yla me┼čgul olarak ┼×ubat 1064'te "Rum gazas─▒" ad─▒ verilen bat─▒ seferine ├ž─▒kt─▒.

Alparslan h├╝k├╝mdarl─▒─č─▒ s├╝resince devletin bat─▒ y├Ân├╝ne daha ├žok ├Ânem ver­mi┼č, bat─▒da fetih, do─čuda ise genellikle asayi┼či temin amac─▒yla harek├ótta bulun­mu┼čtur.

Bunun ba┼čl─▒ca sebebi, babas─▒ ├ça─čr─▒ Bey'in k─▒rk be┼č y─▒l ├Ânce Bizans top­raklar─▒na yapt─▒─č─▒ ak─▒nlar s─▒ras─▒nda ke┼č­fedilen Do─ču Anadolu yaylalar─▒n─▒n T├╝rk­menler i├žin en uygun yerle┼čme alan─▒ ola­rak g├Âr├╝lmesidir.

Sel├žuklu Devleti, mun­tazam te┼čkil├ót─▒, kuvvetli ordusu ve m├╝­kemmel idaresiyle Orta Asya bozk─▒rla­r─▒nda kendilerini pek emniyette g├Ârme­yen ve ayr─▒ca ekonomik s─▒k─▒nt─▒ i├žinde bo­calayan ├že┼čitli T├╝rk topluluklar─▒ i├žin s─▒­─č─▒n─▒lacak ideal bir siyas├« kurulu┼č duru­mundayd─▒.

Bu sebeple, bir daha d├Ânme­mek ├╝zere Sel├žuklu topraklar─▒na akan ve T├╝rkmen ad─▒yla an─▒lan bu kalabal─▒k kitleler, k─▒smen Sel├žuklu ┼čehzadelerinin hizmetine girerek fetihlere kat─▒l─▒rlarken k─▒smen de kendi reislerinin emrinde, ha­yat tarzlar─▒na uygun iklimlerde yeni yurt­lar edinmek i├žin sava┼č─▒yorlard─▒.

XI. y├╝z­y─▒l─▒n ba┼člar─▒ndan beri aral─▒ks─▒z s├╝rege­len g├Â├žler dolay─▒s─▒yla Sel├žuklu ├╝lkesinin hemen her taraf─▒na da─č─▒lan ve yer yer sosyal rahats─▒zl─▒klara da sebebiyet ve­ren bu T├╝rkmenlerin al─▒┼čk─▒n olduklar─▒ ┼čartlara uygun bir memlekete yerle┼čti­rilmeleri gerekiyordu.

Bu memleket ise, bozk─▒rlar─▒ hat─▒rlatan ve hayvan yeti┼čtir­meye elveri┼čli olan b├Âlgeleriyle Anadolu idi.

H─▒ristiyanlar─▒n elinde bulunan Ana­dolu'nun fethedilmesi gerekti─či husu­sunda kararl─▒ olduklar─▒ anla┼č─▒lan Sel├žuk­lu devlet adamlar─▒, T├╝rkmenler'i Bizans s─▒n─▒rlar─▒na do─čru sevketmeyi devletin resm├« isk├ón siyaseti olarak kabul etmi┼č­lerdi.

Fakat Urmiye g├Âl├╝ y├Âresinden Tif­lis'in kuzeyine kadar uzanan yerlerde Bi­zans politikas─▒na hizmet eden birer ileri karakol durumunda baz─▒ k├╝├ž├╝k prens­likler bulunuyor Anadolu'ya ula┼čmak i├žin ├Ânce buralardaki savunman─▒n k─▒nlmas─▒ icap ediyordu.

 

Alparslan, ├žocuklar─▒ ara­s─▒nda en fazla sevdi─či Melik┼čah ile Ho­rasan'dan getirdi─či eski veziri Niz├óm├╝l-m├╝lk de beraberinde olarak Rey'den Azerbaycan'a hareket etti ve ordusu yolda, sefer halinde bulunan T├╝rkmen reisi Tu─čtegin taraf─▒ndan da takviye edil­di.

Melik┼čah ile Niz├óm├╝lm├╝lk'├╝n emri­ne verilen kuvvetler ArasÔÇÖ─▒n kuzeyindeki m├╝stahkem yerleri zaptederken G├╝rcis­tan'a giren Alparslan'─▒n kumandas─▒nda­ki ordu da K├╝r ─▒rma─č─▒n─▒n ├ževirdi─či Tria-iet'e, oradan Kvelis-K├╝r'e, sonra ┼×av┼čat yolundan Taik y├Âresine ve G├╝rc├╝ kral─▒­n─▒n ka├žmas─▒ ├╝zerine de ├ç─▒ld─▒r g├Âl├╝n├╝n kuzeyindeki Ah─▒lkelek'e kadar ula┼čarak pek ├žok ┼čehir ve kaleyi fethetti.

 

Ah─▒lkelek ├Ânlerinde Melik┼čah - Niz├óm├╝lm├╝lk kuv­vetleri ile birle┼čen Alparslan, bu m├╝s­tahkem ┼čehri 1064 y─▒l─▒ Haziran─▒nda ele ge├žirdi.

Bu arada, Ah─▒lkelek'in de d├╝┼č­t├╝─č├╝n├╝ g├Âren Lori prensi Kuirike (Georgi) Sel├žuklular'a t├óbi olmay─▒ ve cizye ├Âde­meyi kabul etti.

Bundan sonra Alpars­lan Do─ču Anadolu'ya ge├žerek Bizansl─▒­lar─▒n elinde bulunan, b├Âlgenin en m├╝s­tahkem ┼čehri AniÔÇÖyi ku┼čatt─▒.

Bir aydan fazla devam eden muhasara ve ├žok ┼čid­detli ├žarp─▒┼čmalar sonunda ┼čehir Sel├žuklu­lar─▒n eline ge├žti (16 A─čustos 1064).

Zapt─▒ imk├óns─▒z san─▒lan Ani'nin m├╝sl├╝manlar taraf─▒ndan fethedilmesi Do─ču'da ve Bat─▒da b├╝y├╝k yank─▒lar uyand─▒rm─▒┼č, Ha­life K├óim-Biemrill├óh ├Âzel el├žisiyle g├Ân­derdi─či mektubunda takdir ve tebrikle­rini bildirerek Alparslan'a "Eb├╝'l-feth" lakab─▒n─▒ vermi┼čtir.

Ani'nin d├╝┼čmesi ├╝ze­rine Kars prensi Gagik (Hay─▒k) Alpars­lan'─▒ Kars'a davet ederek b├╝y├╝k t├Âren­lerle kar┼č─▒lad─▒ ve t├óbiiyetini sundu.

 

Alparslan, Kirman Meliki Kavurd'un isyank├ór tutum tak─▒nd─▒─č─▒ haberinin gel­mesi ├╝zerine Do─ču Anadolu'daki hare­k├ót─▒n─▒ yar─▒m b─▒rakarak Reye d├Ând├╝ ve oradan Hemedan'a ge├žti (Aral─▒k 1064).

Kavurd'un af dilemesiyle sonu├žlanan bu olaydan sonra, Horasan melikli─či s─▒ra­s─▒nda oturdu─ču Merv'e giden Alparslan k─▒┼č─▒ orada ge├žirerek idar├« d├╝zenleme­lerle ve hanedan mensuplar─▒n─▒n ├že┼čitli b├Âlgelere melik ve em├«r tayin edilmele­riyle me┼čgul oldu.

 

1065 sonbahar─▒nda b├╝y├╝k bir ordu ile H├órizm'e hareket eden Alparslan, Mang─▒┼člak taraflar─▒nda, ─░sl├ómiyet'i kabul et­memi┼č T├╝rk ve Mo─čollar ile i┼č birli─či ya­parak kervanlara sald─▒ran ve karga┼čal─▒k ├ž─▒karan T├╝rkmen kabilelerini bozk─▒rlara do─čru uzakla┼čt─▒rd─▒.

Daha sonra K─▒p├žak­lar'─▒ itaat alt─▒na al─▒p do─čuya y├Âneldi ve M├óver├ó├╝nnehir'de fetihlerde bulundu.

Siriderya kenar─▒ndaki Cend ┼čehrinde bu­lunan atas─▒ Sel├žuk'un mezar─▒n─▒ ziyaret etti ve kendisini uzak mesafeden hedi­yelerle kar┼č─▒layan Cend han─▒n─▒n toprak­lar─▒n─▒ Melik┼čah'─▒n h├╝km├╝ alt─▒nda Sel├žuklular'a ba─člayarak seferini tamamlad─▒.

Alparslan'─▒n asayi┼či temin amac─▒yla ba┼č­latt─▒─č─▒ do─ču seferi, Hazar denizinden Ta┼čkent'e kadar b├╝t├╝n topraklar─▒n b├╝­y├╝k bir k─▒sm─▒ sava┼čmaya dahi gerek kal­maks─▒z─▒n Sel├žuklu h├ókimiyetine girme­siyle sonu├žlanm─▒┼čt─▒r.

Alparslan'─▒n Horasan'a d├Ând├╝kten son­ra muhte┼čem bir t├Ârenle o─člu Meliksah'─▒ veliaht tayin etmesi (Temmuz 1066) ve Sel├žuklu topraklar─▒n─▒n tamam─▒nda onun ad─▒n─▒n da hutbelerde okunmas─▒n─▒ em­retmesi ├╝zerine Kirman Meliki Kavurd 1067 y─▒l─▒ ba┼člannda isyan etti.

Kavurd, Kirman'a y├╝r├╝yen Alparslan'─▒n ├Ânc├╝ kuv­vetleri kar┼č─▒s─▒nda g├Ânderdi─či ordunun da─č─▒lmas─▒ ├╝zerine yine af dilemek zo­runda kald─▒. Alparslan'─▒n, a─čabeyi Kavurd'u affetmesi, ayr─▒ca k─▒zlar─▒na b├╝y├╝k miktarda ├žeyizlik vermesi onu iyilikle kendine ba─člamaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒n─▒ g├Âster­mektedir.

1067 y─▒l─▒n─▒ Kavurd ve onun arkas─▒n­dan isyan eden ┼×iraz Meliki Fazl├╗ye ile u─čra┼čarak ge├žiren Alparslan, 1068 y─▒l─▒ ba┼člannda ikinci defa Kafkasya ├╝zerine y├╝r├╝d├╝.

Amac─▒ bu defa b├╝t├╝n Azerbay­can'─▒ bir daha huzursuzluk kayna─č─▒ ol­mayacak ┼čekilde Sel├žuklular'a ba─člamak­t─▒.

├ç├╝nk├╝ Kavurd'un daha ├Ânceki isyan─▒ ile yar─▒m kalan birinci Kafkas seferin­den sonra hemen b├╝t├╝n prensler ba┼č kald─▒rm─▒┼č durumda idiler. Beraberinde Niz├óm├╝lm├╝lk ve ├╝nl├╝ kumandanlar─▒ndan Sav Tegin de bulunan Alparslan, Tiflis dahil Kartli, ┼×irak, Vanand, Nig, Gugark, Arr├ón ve Gence gibi Azerbay­can'─▒n ├že┼čitli b├Âlgelerinde h├╝k├╝m s├╝ren k├╝├ž├╝k prenslikler ile ┼×eddad├« emirleri­ni h├ókimiyeti alt─▒na ald─▒.

Ancak, Alpars­lan'a ba─čl─▒l─▒klar─▒n─▒ arzeden ve hatta bir­ka├ž─▒ kendi istekleriyle ─░sl├ómiyet'i kabul eden bu prenslerin kesin ┼čekilde Sel├žuk­lu h├ókimiyetine girmeleri, ertesi y─▒l tek­rar b├Âlgeye g├Ânderilen Sav Tegin'in ha­rek├ót─▒ ile ger├žekle┼čebilmi┼čtir.

 

Kafkasya seferi devam ederken Karahanl─▒ H├╝k├╝mdar─▒ ─░brahim Han'─▒n ├Âl­mesi ve o─čullar─▒ aras─▒nda ba┼člayan taht kavgalar─▒n─▒n Sel├žuklu menfaatlerine ha­lel verecek duruma gelmesi ├╝zerine Al­parslan ├╝lkesine d├Ânmek zorunda kal­d─▒.

Ancak, ─░brahim Han'─▒n ├Âlmeden ├Ân­ce kendi eliyle tahta ├ž─▒kard─▒─č─▒ ┼×ems├╝l-m├╝lk Nasr'─▒n duruma h├ókim olmas─▒ ├╝ze­rine m├╝dahale etmekten vazge├žti.

Do­─čuda tehlikeli bir durum kalmamas─▒ ├╝ze­rine dikkatini tekrar bat─▒ya ├ževiren Al­parslan Anadolu, M─▒s─▒r ve Suriye'de ce­reyan eden olaylarla ilgilenmeye ba┼člad─▒.

Alparslan'─▒n her iki Kafkasya - Do─ču Anadolu seferini de yar─▒m b─▒rakm─▒┼č ol­mas─▒na ra─čmen T├╝rkler'in Anadolu'daki ilerlemeleri devam ediyordu.

Anadolu'da ilerleyen bu T├╝rkler, Tu─črul Bey zama­n─▒ndan beri Anadolu'ya y├Âneltilen T├╝rk­men a┼čiretleri ile Tu─črul Bey'in ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine meydana gelen taht kavgalar─▒ ve isyanlar s─▒ras─▒nda taraftarlar─▒yla bir­likte Alparslan'dan ka├žan baz─▒ kuman­dan ve ┼čehzadelerdi.

Birbirinden m├╝s­takil hareket eden bu kuvvetler pek ├žok ├Ânemli ┼čehri ele ge├žirmi┼čler ve Bizans ─░mparatorlu─ču i├žin a├ž─▒k bir tehlike olu┼čturmaya ba┼člam─▒┼člard─▒.

Anadolu'nun s├╝­ratle ellerinden gitmekte oldu─čunu g├­ren Bizansl─▒lar, 1068 y─▒l─▒nda dul imparatori├že ile evlenmek suretiyle tahta ge­├žen Romanos Diogenes'e kurtar─▒c─▒ g├­z├╝yle bak─▒yorlard─▒.

Daha ├Ânce Balkanlar'da Pe├ženekler'e kar┼č─▒ kazand─▒─č─▒ ba­sanlarla iyi bir kumandan oldu─čunu is­pat eden Romanos Diogenes, 1068 ba­har─▒nda ├žo─čunlu─ču ├╝cretli askerlerden olu┼čan bir ordu ile Anadolu seferine ├ž─▒k­t─▒.

Ordu iyi te├žhiz edilmemi┼č olmakla bir­likte bizzat imparatorun kumandas─▒nda bulundu─ču i├žin y├╝ksek morale sahipti.

Romanos Diogenes, Kayseri-Sivas-Divri─či- Malatya -Toroslar ├╝zerinden g├╝neye inip Suriye yolunda stratejik de─čeri olan Menbic Kalesini fethederek k─▒┼č ortalar─▒nda Bizans'a d├Ând├╝.

─░mparator muh­te┼čem t├Ârenlerle kar┼č─▒lanm─▒┼č olmas─▒na ra─čmen asl─▒nda b├╝y├╝k bir basar─▒ elde edememi┼čti.

├ç├╝nk├╝ Bizans ordusunun ├Ân├╝nden ├žekilen Sel├žuklu ve T├╝rkmen s├╝varileri ba┼čka y├Ânlerden ak─▒nlar─▒na devam etmi┼čler, bu arada Niksar ve Amm├╗riye (Amorion) gibi ├Ânemli kaleleri de ele ge├žirmi┼člerdi.

Ertesi y─▒l ikinci Anadolu seferine ├ž─▒kan Romanos Dioge­nes Kayseri, Palu, Sivas b├Âlgelerinde ha­rek├ótta bulundu; buna kar┼č─▒ T├╝rkmen ak─▒nc─▒lar─▒ da Konya'ya kadar ilerleyip ┼čehri ya─čmalad─▒lar.

1070 y─▒l─▒nda, saray­daki muhalefet sebebiyle ├╝├ž├╝nc├╝ Ana­dolu seferine bizzat ├ž─▒kamayan Roma­nos Diogenes'in iki ayr─▒ koldan g├Ânder­di─či ordu yine ├Ânemli bir ba┼čar─▒ elde edemeden geri d├Ând├╝─č├╝ gibi arkas─▒n­dan gelen Af┼čin Bey kumandas─▒ndaki ak─▒nc─▒lar da Marmara sahillerine kadar ilerlediler.

Bu durum kar┼č─▒s─▒nda Dioge­nes, T├╝rk meselesini k├Âk├╝nden hallet­mek ├╝zere kalabal─▒k ve ├žok m├╝kemmel te├žhiz edilmi┼č bir ordunun ba┼č─▒nda, yal­n─▒z Anadolu'yu ak─▒nc─▒lardan temizlemek de─čil, ─░ran i├žlerine y├╝r├╝yerek Sel├žuklu ba┼čkentini de zaptetmek karar─▒ ile 13 Mart 1071 g├╝n├╝ d├Ârd├╝nc├╝ seferine ├ž─▒kt─▒.

Anadolu'da olaylar, ka├ž─▒n─▒lmaz bir Ro­manos Diogenes-Alparslan kar┼č─▒la┼čma­s─▒na do─čru t─▒rman─▒rken Alparslan Suri­ye ile me┼čguld├╝ ve M─▒s─▒r'daki ┼×i├« Fat─▒m├« iktidar─▒n─▒ y─▒kmay─▒ hedef edinmi┼čti.

 ├ç├╝n­k├╝ Tu─črul Bey zaman─▒ndan beri Sel├žuk­lular─▒n kurmaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ ─░sl├óm d├╝nya­s─▒ndaki din├«-siyas├« birlik, F├ót─▒m├«ler'in ak­si y├Ândeki ├žabalar─▒ sebebiyle istenen d├╝­zeyde ger├žekle┼čemiyordu ve h├ól├ó ─░sl├óm d├╝nyas─▒ iki ba┼čl─▒ bir g├Âr├╝n├╝m arzediyor, hutbeler b├Âlgelere g├Âre S├╝nn├« Abbas├« halifesi veya ┼×i├« Fat─▒m├« halifesi ad─▒na okunuyordu.

Sel├žuklular, y─▒llarca Abbas├« halifelerini bask─▒ alt─▒nda tutan ┼×i├« B├╝veyh├«ler'in tahakk├╝m├╝ne son vermi┼čler ve esir al─▒narak zindana at─▒lan Halife K├óim - Biemrill├óh'─▒ kurtar─▒p tekrar ma­kam─▒na oturtmu┼člard─▒.

1070 y─▒l─▒nda Al­parslan, Haremeyn-i ┼čerifeyn'de (Mekke, Medine) tekrar Halife K├óim - Biemrill├óh ad─▒na hutbe okunmas─▒n─▒ sa─člam─▒┼č ve bu sebeple de "Burh├ón├╝ Em├«ri'l-m├╝'min├«n" (halifenin delili, halifenin halife oldu─čunu is­pat eden) unvan─▒n─▒ alm─▒┼čt─▒.

Bu olaydan sonra, Suriye'nin Sel├žuklu Devleti'ne ge├ž­mesini arzu eden Hamd├ón├« H├╝k├╝mdar─▒ N├ós─▒r├╝ddevle, Alparslan'dan F├ót─▒m├«ler'e kar┼č─▒ yard─▒m istedi.

Bunu f─▒rsat bilen Al­parslan b├╝y├╝k bir ordu ile hareket ede­rek (Temmuz 1070) Azerbaycan'dan g├╝­neybat─▒ya do─čru uzanan stratejik yolun ba┼č─▒ndaki Malazgirt ve Erci┼č kalelerini zaptedip Meyy├óf├órikin (Silvan) ve ├émid (Diyarbak─▒r) y├Âresine indi.

Ba─čl─▒l─▒klar─▒n─▒ bildiren b├Âlge emirlerini huzuruna kabul ettikten sonra Urfa ├Ânlerine geldi (Ekim 1070) ve ku┼čatmas─▒na kar┼č─▒ iki ay dire­nen Urfa'dan 50.000 dinar hara├ž al─▒p baz─▒ Bizans kalelerini de fethettikten sonra Mird├ós├«ler'in elinde bulunan Halep'e y├Âneldi.

Halep em├«rinin huzura ├ž─▒k­may─▒ reddederek kaleye kapanmas─▒ ├╝ze­rine ┼čehir muhasara alt─▒na al─▒nd─▒.

Ancak bir s├╝re sonra em├«rin O─čuz elbiseleri gi­yerek annesiyle birlikte Alparslan'─▒n ├Ân├╝­ne gelmesi, affedilmesine ve yerinde b─▒­rak─▒lmas─▒na sebep oldu.

Bu s─▒rada Al­parslan ┼×am ├╝zerine y├╝r├╝meyi planlar­ken bir Bizans el├žisi gelerek imparato­run Malazgirt ve Ahlat'a kar┼č─▒l─▒k, iki y─▒l ├Ânce fethetti─či Menbic'i Sel├žuklulara b─▒rakmak istedi─čini bildirdi.

El├žiye olum­suz cevap veren Alparslan, Bat─▒ Anado­lu'dan Ahlat'a d├Ânen Emir Af┼čin'den al­d─▒─č─▒ ve Anadolu'da ciddi bir Bizans teh­likesi bulunmad─▒─č─▒n─▒ bildiren rapora g├╝­venerek plan─▒nda de─či┼čiklik yapmad─▒.

An­cak ayn─▒ g├╝nlerde, Diogenes'in b├╝y├╝k bir ordu ile Anadolu'ya hareket etti─či ha­berinin gelmesi ├╝zerine, Bizans el├žisinin imparatorun sava┼č istemedi─či hissini uyand─▒rmak i├žin oyalama takti─či ile g├Ân­derildi─či anla┼č─▒ld─▒.

Yine de F├ót─▒m├«ler hak­k─▒ndaki tasavvurlar─▒ndan vazge├žmeyen Alparslan ordusunun bir b├Âl├╝m├╝n├╝ ┼×am'─▒ fethetmek ├╝zere Suriye'de b─▒rakarak s├╝­ratle Musul'a do─čru hareket etti (6 Ni­san 1071).

Alparslan'─▒n ├Ânce do─čuya, dost topraklara y├Ânelerek ordusundaki ya┼čl─▒ ve yorgun sava┼č├ž─▒lar─▒ terhis edip yerleri­ne zinde kuvvetler almas─▒ ve ├že┼čitli sa­va┼č haz─▒rl─▒klar─▒ g├Ârmesi, Anadolu ├╝ze­rinde Bizansl─▒lar'la koz payla┼čma vakti­nin geldi─čine inanm─▒┼č oldu─čunu g├Âster­mektedir.

├ç├╝nk├╝ Romanos Diogenes'in Anadolu'da ilerlerken toplad─▒─č─▒ takviye g├╝├žlerle 200.000 ki┼čiye varan ordusu­nun o g├╝ne kadar g├Âr├╝lmemi┼č te├žhiza­t─▒, ├Âzellikle muhasara aletlerini de bir­likte getirmi┼č olmas─▒, Bizansl─▒lar'─▒n b├╝­t├╝n g├╝├žleriyle ve son s├Âzlerini s├Âylemek amac─▒yla geldiklerini ortaya koyuyordu.

 

26 A─čustos 1071 Cuma g├╝n├╝ Malaz­girt ovas─▒nda cereyan eden meydan sa­va┼č─▒ ger├žekten son s├Âz├╝n s├Âylendi─či bir sava┼č olmu┼č, Sel├žuklular'─▒n elde etti─či b├╝y├╝k zafer T├╝rkler'e Anadolu kap─▒lar─▒­n─▒ a├žarak d├╝nya tarihinin gelece─čine te­sir etmi┼čtir.

 

Artuk, Meng├╝c├╝k, Saltuk, D├óni┼čmend ve di─čer T├╝rkmen beylerinin g├╝├žleriyle birlikte Bizans kuvvetlerinin ancak d├Ârt­te birine ula┼čt─▒─č─▒ tahmin edilen Sel├žuklu ordusunun bu sava┼čta b├╝y├╝k basar─▒ el­de etmesini, moral g├╝c├╝n├╝n y├╝ksekli─či­ne ve taktik ├╝st├╝nl├╝─č├╝ne ba─člamak ye­rinde olacakt─▒r.

Bizans kuvvetleri, arala­r─▒nda dil, din, ortak gaye gibi birle┼čtirici unsurlar bulunmayan ve daha ├Ânce bir­birleriyle devaml─▒ surette sava┼čmakta olan Frank-Norman, Bulgar, ─░slav, Pe├ženek (Kuman), Uz (O─čuz), G├╝rc├╝ ve Erme­ni topluluklar─▒ndan derlenmi┼čti.

Bizans ordusunun pek ├žo─ču ├╝cretli olan bu ka­r─▒┼č─▒k askerlerden te┼čekk├╝l etmesine kar­┼č─▒l─▒k Sel├žuklu ordusu yaln─▒z m├╝sl├╝man T├╝rkler'den ibaretti ve bu askerler ├╝c­ret kar┼č─▒l─▒─č─▒ sava┼čm─▒yorlard─▒.

Ayn─▒ ┼čekil­de, Bizans kumandanlar─▒ aras─▒nda da ├že┼čitli fikir ayr─▒l─▒klar─▒, ┼čahs├« kin ve haset duygular─▒ bulunurken Sel├žuklu kuman­danlar─▒, Alparslan'─▒n tahta ├ž─▒kt─▒─č─▒ g├╝n­den beri ├ževresinde kenetlenmi┼č olan Sav Tegin, Ay Tegin, Porsuk ve Gevher├óyin gibi ki┼čilerdi.

 

Bizans ordusunun k├╝t­le sava┼č─▒ yapan, manevra kabiliyeti za­y─▒f a─č─▒r te├žhizatl─▒ birliklerine kar┼č─▒ T├╝rk kuvvetlerinin hemen b├╝t├╝n├╝yle hafif te├ž­hizatl─▒, manevra kabiliyeti y├╝ksek s├╝va­ri k─▒talar─▒ndan meydana gelmi┼č olmas─▒, sava┼č─▒n seyri ve sonucu ├╝zerinde m├╝es­sir olmu┼čtur.

 

├ťst├╝n g├╝├žlerine ra─čmen Bizansl─▒lar'─▒n ma─čl├╗p olmalar─▒nda rol oy­nayan en ├Ânemli ├ómil ise Alparslan'─▒n uy­gulad─▒─č─▒ sava┼č plan─▒d─▒r.

Alparslan, T├╝rk­lerin tarih boyunca kara ve deniz sa­va┼člar─▒nda daima kulland─▒klar─▒, merke­ze yerle┼čtirilen zay─▒f fakat s├╝ratli birlik­lerin sahte ricatla d├╝┼čman─▒n merkez kuvvetlerini pe┼člerine tak─▒p yan cenah­lar─▒n aras─▒na sokmalar─▒ ve aniden geri d├Ânerek ├žembere almalar─▒ takti─čini uy­gulam─▒┼č, Bizans k─▒talar─▒n─▒n kolay manev­ra yapamamalar─▒ da ba┼čar─▒ya ula┼čmas─▒­n─▒ ├žabukla┼čt─▒rm─▒┼čt─▒r .

─░ster m├╝sl├╝man ister h─▒ristiyan olsun eski tarih├žilerin tamam─▒n─▒n ittifakla, an­cak teferruatta k├╝├ž├╝k farkl─▒l─▒klarla an­latt─▒klar─▒ ├╝zere, Alparslan ma─čl├╗p Bizans imparatoruna ┼čeref misafiri muamelesi yapm─▒┼č, sava┼č alan─▒nda ele ge├žirilen tah­t─▒n─▒ kendi taht─▒n─▒n yan─▒na kurdurarak tac─▒n─▒ ba┼č─▒na bizzat giydirmi┼čtir.

─░ki h├╝­k├╝mdar aras─▒nda dostluk kurulmu┼č ve metni bug├╝n mevcut olmayan bir bar─▒┼č antla┼čmas─▒ imzalanm─▒┼čt─▒r.

Ancak Roma­nos Diogenes'in g─▒yab─▒nda tahttan indi­rilmesi ve bir s├╝re sonra da hileyle ele ge├žirilerek g├Âzlerinin oyulup ├Âl├╝m├╝ne sebebiyet verilmesi (4 A─čustos 1072) ├╝ze­rine bu antla┼čma h├╝k├╝mleri uygulana­mam─▒┼čt─▒r.

 

B├╝t├╝n cel├ódet ve ha┼čmetine ra─čmen son derece duygulu bir insan olan Al­parslan, 1072 Eyl├╝l├╝ sonunda T├╝rkis­tan seferine ├ž─▒kmak ├╝zere iken Roma­nos Diogenes'in ac─▒kl─▒ sonunu ├Â─črenince ├žok ├╝z├╝lm├╝┼č ve ban┼č antla┼čmas─▒n─▒n ar­t─▒k ge├žersiz oldu─čunu il├ón ederek Bizans ├╝zerine ordu g├Ânderilmesi emrini vermi┼č,

Artuk Bey kumandas─▒ndaki kuv­vetler Anadolu'ya girmeye haz─▒rlan─▒rken kendisi de 200.000 ki┼čilik ordusuyla M├óver├ó├╝nnehir'e hareket etmi┼čtir.

Alpars­lan'─▒n do─čuya y├Ânelmesinin sebebi, Karahanl─▒ H├╝k├╝mdar─▒ ┼×ems├╝lm├╝lk Nasr Han'─▒n H├órizm ve Toh├óristan melikleri olan o─čullar─▒ ile devaml─▒ sava┼č halinde olmas─▒ ve Sel├žuklulardan toprak alma­ya ├žal─▒┼čmas─▒d─▒r.

Alparslan'─▒n ilk defa bu kadar b├╝y├╝k bir orduyla sefere ├ž─▒kmas─▒, belki bu seferinde Karahanl─▒lar'─▒ tama­men ortadan kald─▒rmay─▒ hedef edinme-siyle a├ž─▒klanabilir.

Ancak Alparslan'a ya­p─▒lan suikast─▒n seferi sonu├žsuz b─▒rak­mas─▒, durumu tersine ├ževirmi┼č ve taar­ruza kalkan Karahanl─▒lar Tirmiz'i fethe­dip Amuderya'y─▒ ge├žerek Belh'e kadar gelmi┼člerdir.

Alparslan, ├Ânemli bir dire­ni┼čle kar┼č─▒la┼čmadan Karahanl─▒ toprak­lar─▒nda ilerlerken bir s├╝re muhasaraya direndikten sonra teslim olarak huzura kabul├╝n├╝ dileyen Barzam Kalesi kuman­dan─▒ Y├╗suf H├órizm├« (Barzem├«) taraf─▒ndan, ├žizmesine saklad─▒─č─▒ k├╝├ž├╝k bir han├žerle vurulmak suretiyle a─č─▒r ┼čekilde yaralan­d─▒, d├Ârt g├╝n sonra da ┼čehid oldu (10 Re-b├«├╝levvel 465/24 Kas─▒m 1072).

├ľl├╝m├╝n­den ├Ânce ├ževresindekilerden derhal Melik┼čah'a biat etmeleri hususunda tekrar s├Âz ald─▒─č─▒, devletin gelece─čiyle ilgili ├že­┼čitli tavsiyelerde bulundu─ču ve bu ara­da, dul kalacak olan son kar─▒s─▒n─▒n kar­de┼či Kirman Meliki Kavurd'la evlendiril­mesini. Kirman ve Fars b├Âlgelerinin Kavurd'a b─▒rak─▒lmas─▒n─▒, ancak onun mer­keze daha yak─▒n olan ┼×iraz'da oturtula­rak s─▒k─▒ kontrol alt─▒nda tutulmas─▒n─▒ tav­siye etti─či bilinmektedir.

Alparslan'─▒n ile­ri g├Âr├╝┼čl├╝l├╝─č├╝n├╝n bir ├Ârne─čini te┼čkil eden bu vasiyet. Kavurdun derhal is­yan etmesi ├╝zerine uygulanamam─▒┼čt─▒r.

Bat─▒ T├╝rkleri'nin atas─▒ kabul edilen Al­parslan, Arap ve Bizans tarih├žilerinin it­tifakla belirttikleri ve kendisine verilen unvan, k├╝nye ve s─▒fatlar─▒n da a├ž─▒k├ža g├Âs­terdi─či ├╝zere ├žok cesur, yi─čit (eb├╗ ┼č├╝c├ó) ve kudret, azamet sahibi (adud├╝ddevle "devletin pazusu, koruyucusu") bir ki┼či­li─če sahipti.

Heybetinin yan─▒nda adaleti ile de ├╝n yapm─▒┼č (es-sult├ón├╝'l-├ódil), a─ča­beyi Kavurd'a ve Romanos Diogenes'e yapt─▒─č─▒ muamelelerden de anla┼č─▒ld─▒─č─▒ gi­bi affedici ve m├╝samaha sahibi oldu─ču­nu defalarca ispatlam─▒┼čt─▒.

├çok dindard─▒ ve din├« h├╝k├╝mlerin tam sadakatla uy­gulay─▒c─▒s─▒ olarak tan─▒n─▒yordu.

Onun bu cephesi, halk aras─▒nda vel├« derecesine y├╝kseltilmesine ve ┼čahs─▒na pek ├žok kerametler isnat edilmesine sebep olmu┼č­tur.

Saray─▒nda, g├╝nde elli koyun kesilen bir imaret bulundu─ču ve ayr─▒ca adlar─▒ listeler halinde tanzim edilen fakirlere har├žl─▒k da─č─▒t─▒ld─▒─č─▒ eski tarihlerde kay─▒t­l─▒d─▒r.

─░sl├ómiyet'in hen├╝z girmedi─či ├╝lke­lerde fethetti─či her ┼čehre derhal bir ca­mi yapt─▒rd─▒─č─▒, asker├« faaliyetlerinden do­lay─▒ yeterince f─▒rsat bulamad─▒─č─▒ imar i┼č­lerini ve ilim, fikir ve sanat adamlar─▒n─▒ toplay─▒p devlet himayesi alt─▒na almak gibi sosyal faaliyetleri de veziri Niz├óm├╝l-m├╝lk'├╝n eliyle y├╝r├╝tt├╝─č├╝ bilinmektedir.

Bast─▒rd─▒─č─▒ alt─▒n paralar─▒n ├žoklu─ču da dev­rindeki iktisad├« geli┼čmeyi ve refah─▒ g├Âs­termektedir.

 

Alp Arslan, esir ald─▒─č─▒ bir kale komutan─▒ taraf─▒ndan 1072 y─▒l─▒nda ┼čehit edilmi┼čtir.

Baz─▒ kitaplara g├Âre Alp Arslan'─▒n sava┼čta esir ald─▒─č─▒ bir ki┼či y├╝z├╝nden ├Âld├╝r├╝ld├╝─č├╝ s├Âylenmektedir. (Bkn Semerkand)

2005 y─▒l─▒ndan bu yana Yusuf Hala├žo─člu ba┼čkanl─▒─č─▒nda yap─▒lan kaz─▒ ve ├žal─▒┼čmalarda mezar─▒n─▒n Merv ┼čehrinde oldu─ču tespit edilmi┼čtir.[1]

 

 

women cheat on their husbands married men having affairs unfaithful wife

Dipnotlar
[1] http://www.vatanbir.org/haber/1560/sultan-alparslanin-mezari-bulundu
click beautiful women cheat what makes husbands cheat

Hocalar─▒    

├ľ─črencileri    

H. Bilgi Kaynaklar─▒
Urfal─▒ Mateos, Vek├óyi'n├óme (trc. H D. An-dreasyan), Ankara 1962, s. 48 v<┬▒; Ahb&r├╝'d-deule├╝'s-Selc├╗k─▒yye (trc. Necati Lugal), Ankara 1943, s. 16-38; Ravendi. R├óhatus-sud├╗r (trc Ahmed Ate┼č), Ankara 1957, I, 114-122; ─░bn├╝'l-Es├«r, el-K├ómil, IX, 473-651; X, 5-89; Ali Sevim. Biyografilerle Sel├žuklular Tarihi (─░bn├╝'1-Ad├«m, Bugyet├╝'t-taleb f├« t├ór├«hi Haleb Sel├žuklularla ilgili k─▒s─▒mlardan se├žmeler), Ankara 1982; Bun┬Čdan, Irak ne Horasan Sel├žuklular─▒ Tarihi (Z├╝b-det├╝'n-Nu┼čr├ó ve nuhbet├╝'l- 'U┼čra, trc. K─▒vamed-din Burslan), ─░stanbul 1943, s. 26-48; Mir'├ó-t├╝'z-zam├ón f├« T├ór├«hi'l-├ó'y├ón (Sel├žuklularla ilgili k─▒s─▒mlar─▒ n┼čr. Ali Sevim), Ankara 1968, s. 99-160; ─░bn Hallik├ón, Vefey├ót, II, 442 vd.; Eb├╝'l-Ferec, T├órih (trc. ├ľ. R─▒za Do─črul), Ankara 1945, I, 293, 316-325; A. A. Vasiliev, Bizans ─░mpara┬Čtorlu─ču Tarihi (trc. Arif M├╝fit Mansel), Ankara 1943, I, 445-452; M. Halil Y─▒nan├ž, Sel├žuklular Devri, Anadolu'nun Fethi, ─░stanbul 1944, s. 57-85; a.mlf.. "Alp Arslan", ─░A, I, 384-386; Fahrettin K─▒rz─▒o─člu. Kars Tarihi, ─░stanbul 1953, I, 337, 354; Osman Turan, Sel├žuklular Tarihi ve T├╝rk-─░sl├óm Medeniyeti, ─░stanbul 1965, s. 97-140; a.mlf, "Sel├žuklular─▒n Aniyi Fethi ve Buradaki Sel├žuklu Eserleri", Sel├žuklu Ara┼čt─▒rmalar─▒ Dergisi, I, Ankara 1970, s. 111-139; a.mlf, Sel├žuklular Zaman─▒nda T├╝rkiye Tarihi, ─░stanbul 1971, s. 19-37; S. Vryonis, The Decline of Medieval Hettenism in Asia Min├Âr, London 1971, s. 90-105; Mehmet Altay K├Ây-men, Alp Arslan ve Zaman─▒, Ankara 1983, c. III; Cl. Cahen. "Alp Arslan", Els (tng), I, 420-421; K. A. Luther. "Alp Arslan", Elr., I, 895-
http://tr.wikipedia.org/wiki/Alp_Arslan
women cheat on their husbands married men having affairs unfaithful wife
click women cheat on men what makes husbands cheat
link why do women cheat why do wifes cheat

Yazara Ait Ses Dosyalar─▒
# Media Ad─▒

Yazara Ait Videolar
# Media Ad─▒

Yazara Ait G├Ârsel Eserler
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 10.11.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...