E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Yazar Arama
Uzmanl─▒k Alanlar─▒
............
Ahilik K├╝lt├╝r├╝ Uzman─▒
Akaid
Antropoloji
Arap Dili ve Bela─čat─▒
Arap├ža
Ara┼čt─▒rmac─▒-Yazar
Arkeoloji
Asker
Astroloji
Astronomi
Atat├╝rk ─░lkeleri
Beste
Bestekâr
Bibliyografya
Bilgi ve Belge Y├Ânetimi
Bilim Tarihi
Biyografi
B├╝rokrat
Co─črafya Bilgini
Cumhuriyet Tarihi
Çeviri
├çocuk Edebiyat├ž─▒s─▒
Deneme Yazar─▒
Deniz, Harita
Devlet Adam─▒
Dil Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
din
Din Bilimleri
Din E─čitimi
Din Felsefesi
Din Musikisi
Din Psikolojisi
Din Sosyolojisi
Dini Gruplar
Dinler Tarihi
Divan ┼čiiri
Dramaturg
Ebru Sanat─▒
Edebiyat
Edebiyat Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Edebiyat Tarihi
E─čitimci, Yazar
Ejiptoloji
Ekonomist
Eski├ža─č Tarihi
Fars Dili Edebiyat─▒
Felsefe
Felsefe Tarihi
Felsefe ve Din Bilimleri
Fen ─░limleri
Feraiz
F─▒k─▒h
Filoloji
Fizik
Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒
Foto─čraf Sanat├ž─▒s─▒
F├╝t├╝roloji
Gazeteci, yazar
Grafiker
Haberci
Hadis
Halk Bilimi
Halk Ozan─▒
Halk ┼×airi
Halkla ─░li┼čkiler
Hat Sanat─▒
Hekim ve fikir adam─▒
Hikâye ve Roman Yazarı
Hikâye Yazarı
Hititoloji
Hukuk
H├╝k├╝mdar
─░ktisat
─░lahiyat
─░slam Bilimleri
─░slam Felsefesi
İslâm Hukuku
─░slam ─░ktisad─▒
─░slam Mezhepleri Tarihi
─░slam Sanat─▒
─░slam Tarihi
─░slam Tarihi ve Sanatlar─▒
─░sl├ómi Bilimler Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
─░slami ─░limler
─░slam-T├╝rk Medeniyeti Tarihi
Kelam
Kelam ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K─▒raat ilimleri
Kimya
Kuran-─▒ Kerim
K├╝lt├╝r Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K├╝rdistan Ehli S├╝nnet Alimi
K├╝t├╝phanecilik
Latin Dili ve Edebiyat─▒
Mant─▒k
Matematik
Mevlevi ┼×eyhi
Mevlidhan
Mezhepler Tarih├žisi
Mezhepler Tarihi
Mimarl─▒k
Mitoloji
Mûsîki
Mutasavvıf, İslâm Bilgini
M├╝ft├╝
M├╝zik
M├╝zikoloji
Nakka┼č
Nesih
Nestalik
N├╝mizmatik
Orta├ža─č Tarihi
Oryantalist
Osmanl─▒ ─░dari ve ─░ktisadi Tarihi
Osmanl─▒ M├╝ellifi
Osmanl─▒ Tarihi
Oyun ve Roman Yazar─▒
├ľyk├╝ Yazar─▒
Papaz
Politika
Psikoloji
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Resim
Sanat Tarihi
Sanat├ž─▒
Saz ┼×airi
Senarist
Ses Sanat├ž─▒s─▒
Sihirbaz
Siyaset
Siyaset Adam─▒
Siyaset Bilimi
Sosyal Bilimler
Sosyal Psikoloji
Sosyolog
Sosyoloji
S├Âzl├╝k
S├╝merolog
S├╝ryani Dili ve Edebiyat─▒
┼×ark─▒ S├Âz├╝ Yazar─▒
┼×iir
┼×iir
T. E.
Tarih
Tarih ve Halkbilimi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Tasavvuf
Tefsir
Temel ─░slam Bilimleri
Teoloji
Tezhip Sanat─▒
Tezkire Yazar─▒
T─▒b
Tiyatro
Toplumbilim Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒
T├╝rk Din Musikisi
T├╝rk ─░slam Edebiyat─▒
T├╝rk ─░slam Sanatlar─▒ Tarihi
T├╝rk Leh├želeri Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk├že
T├╝rkoloji
Yak─▒n├ža─č Tarihi
Yak─▒n├ža─č Tarihi ve ─░ktisat Tarihi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Yeni ├ça─č Tarihi
Y├Ânetmen

G├Ârevler
......
Akademisyen
Allame
Arap din bilgini
Ara┼čt─▒rmac─▒
Arkeolog
Arkeoloji
Ar┼čiv uzman─▒
Asker-Komutan
Ate┼če (Din Hizmetleri)
Atom m├╝hendisi
Avukat
Bakan
Bankac─▒
Ba┼čbakan
Ba┼čdan─▒┼čman
Belediye Ba┼čkan─▒
Bestekâr
Bilim adam─▒
B├╝rokrat
Cemaat Lideri
Çevirmen
Dan─▒┼čman
Defterdar
Dekan
Dekan Yrd.
Dersiam
Devlet Adam─▒
Devlet Ba┼čkan─▒
Din Hizmetleri M├╝┼čaviri
Din ─░┼čleri Y├╝ksek Kurulu ├ťyesi
Din Psikolojisi
Dinî musiki
Diplomat
Divan Katibi
Divan ┼×airi
Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒
Eczac─▒
Edebiyat Tarih├žisi
Edebiyat├ž─▒
Edit├Âr
Ekonomist
el Ezher ┼×eyhi
El├ži/Sefir
Fakih
Filozof
Gazeteci
Halife
Hanende
Harema─čas─▒
Hatip
Hattat
Hekim
Hekimba┼č─▒
Hoca
Hukuk├žu
H├╝k├╝mdar
─░lahiyat├ž─▒
─░lim Adam─▒
─░mam
─░mar M├╝d├╝r├╝
Jeolog
Kad─▒
Kad─▒asker
Kaptan-─▒ Derya
Karikat├╝rist
Kâtip
Kaymakam
Kelâmcı
Kimya M├╝h.
Kur'an m├╝tercimi
K├╝lt├╝r Bak. D─▒┼č ─░li┼čkiler Gnl M├╝d.Yard.
K├╝t├╝phaneci
Memur
Mesnevi Yorumcusu
Milletvekili
Milli E─čitim M├╝d├╝r├╝
Mimar
Molla
Muallim
Muhabir
Muhaddis
Muhasebeci
Mutasarr─▒f
Mutasavv─▒f
M├╝ctehid
M├╝derris
M├╝d├╝r
M├╝ezzin
M├╝fessir
M├╝ft├╝
M├╝ft├╝ Yrd.
M├╝hendis
M├╝h├╝rdar
M├╝┼čavir
M├╝zehhip
M├╝zikolog
Neyzen
N├╝mizmat
Okutman
Oryantalist
Osmanl─▒ M├╝ellifi
├ľ─čretim G├Ârevlisi
├ľ─čretim ├ťyesi
├ľ─čretmen
Padi┼čah
Pa┼ča
Pedagog
Pilot
Piskopos ( Hristiyan Din Adam─▒)
Psikolog
Redakt├Âr
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Reis├╝lk├╝ttab
Rekt├Âr
Ressam
Sadrazam
Sanat Tarihi
Seyyah (Gezgin)
Sinema
Siyaset├ži
Sosyolog
S├╝ryani Din Adam─▒
┼×air
┼×eyh
┼×eyh├╝lislam
Tabip/Doktor
Tarih├ži
Tasavvuf ┼×eyhi
Terc├╝man
Te┼črifat├ž─▒
Ulum-i Diniye
Vaiz
Vakan├╝vist
Vali
Veteriner
Veziriazam
Yarg─▒├ž
Yazar


Hekimo─člu ─░smail

 Yazar Detay─▒ Yazar No : Y- 1822  
K├╝nyesi/Titri Lakab─▒ Tabakas─▒ E-mail
19 yy.
Do─čum Yeri Tarihi ├ľl├╝m Yeri Tarihi
Erzincan 1932
G├Ârev Ald─▒─č─▒ E─čitim Kurumu Mezun Oldu─ču E─čitim Kurumu
   
G├Ârevi Uzmanl─▒k Alan─▒
Yazar, Gazeteci, Asker-Komutan, Edit├Âr, Gazeteci, yazar, Oyun ve Roman Yazar─▒,
Bildi─či Diller Mezhebi
Arab├ža, ─░ngilizce, ─░tikad─▒: Ehli S├╝nnet, Ameli: Hanefi,
       
Yazar No: 1822 Hit : 5511 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler ┼×iirler Hikayeler Fetvalar
   Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒ Tan─▒t─▒m Makaleleri        

Yazar─▒n Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒
1 Minyeli Abdullah

Yazar─▒n E-Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Yazar─▒n ┼×iirleri

Yazar─▒n Hikayeleri

M─░NYEL─░ ABDULLAH

4 Haziran 1967. Pazar g├╝n├╝ Minyeli Abdullah'─▒n hayat hik├óyesi bir gazetede tefrika edilmeye ba┼člad─▒.
Bu ve bunu m├╝teakip g├╝nlerde M─▒s─▒r ve ─░srail harp haz─▒rl─▒klar─▒na giri┼čtiler; hatta Ortado─ču, fitili ate┼členmi┼č bir barut f─▒├ž─▒s─▒ haline gelmi┼čti, bile.
6 Haziran 'da ba┼člayan harp, ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n g├Âzya┼člar─▒yla, 9 Haziran 'da M─▒s─▒r ve ├ťrd├╝n'├╝n aleyhine olarak bitmek ├╝zereydi.
Evet M─▒s─▒r ma─čl├╗p olmu┼čtu! Hem de kime? Bin senedir vatans─▒z ya┼čayan ve Allah'─▒n lanetine u─črayan Yahudilere!...
Herkes, bir mucit edas─▒yla, M─▒s─▒r ma─čl├╗biyetinin esaslar─▒m ar─▒yordu.
H├ólbuki, Minyeli Abdullah bunu ├žoktan izah etmi┼čti:
"Her┼čey r├╝tbe ve makam i├žin yap─▒l─▒yordu. Din i├žin, vatan i├žin i┼č yapan da, yapt─▒ran da yoktu. H├ól b├Âyle olunca, astlarda ka├žmak, ├žal─▒┼čmamak, kar─▒┼čmamak prensipti."
Minyeli Abdullah bir ├Âm├╝r boyu m├╝dafaa etti─či ve senelerce evvel M─▒s─▒r'─▒n bir fel├ókete do─čru gitti─čini hayk─▒rd─▒─č─▒ fikir ve g├Âr├╝┼čleriyle, M─▒s─▒r'─▒n ─░srail kar┼č─▒s─▒ndaki ma─čl├╗biyeti tevafuk halindeydi.
"B├«r insan Allah i├žin, vatan i├žin ├Âlebilirdi; lakin insan i├žin ├Âlemezdi. H├ólbuki M─▒s─▒r'da subay i├žin, emir i├žin ├Âlmek isteniyordu. Bu h├ól so─čuklu─ča sebep oldu. Ast, ├╝st├╝n├╝ isteyerek saym─▒yor, ├╝st de ast─▒n─▒ sevmiyordu.
E─člence ve spor her ┼čeyden ├╝st├╝n tutuluyordu. ┼×ark─▒ s├Âyleyenler, top oynayanlar; top temizleyenlerden makbuld├╝. Hatta i├žki i├ženler, kumar oynayanlar seviliyordu. Bir i┼č ├ž─▒k─▒nca oyunu bozmamak i├žin vazife, oyun oynam─▒yana, i├žki i├žmeyene y├╝kleniyordu."
M─▒s─▒r ordusu bu idi. Bu ordudan zafer beklemek hay├ól idi. Nitekim ─░srail'den, yani d├╝┼čman─▒ndan r├╝┼čvet yiyecek kadar al├žalan, benzerleri Roma'n─▒n y─▒k─▒l─▒┼č─▒nda bulunan, vatan haini subaylardan y├╝zlercesi, harbi m├╝teakip, M─▒s─▒r ordusundan kovuldu.
Abdullahlar─▒n a─čz─▒n─▒ t─▒kayanlar M─▒s─▒r tarihine kapkara bir sayfa eklediler.
Allah; kumar─▒n, dans─▒n, i┼čretin, iftiran─▒n, r├╝┼čvetin, medeniyet olmad─▒─č─▒n─▒ ve bayram nutuklar─▒yla vatan kurtar─▒lama-yaca─č─▒n─▒, Yahudi gibi l├ónetli bir kavim vas─▒tas─▒ ile M─▒s─▒r'a ├Â─čretti.
De─čil ki bunlar─▒n medeniyet olmas─▒, sadece madd├« terakki de medeniyet de─čildir. Bunu manev├« tekemm├╝l beslemelidir. Yoksa Filistin'in muvaffakiyetini sadece sil├óh ├╝st├╝nl├╝─č├╝ne ba─člamak gerekiyor ki, bu imk├óns─▒zd─▒r, Ger├ži tuz ruhu ile insan ruhu aras─▒nda fark g├Ârmeyenler bunu b├Âyle anlarlar ama; cephedeki ─░srail askerinin boynuna as─▒l─▒ Tevrat mezmurlann─▒ ve kalbine yerle┼čtirdi─či "Filistin ─░mparatorlu─ču" idealini neyle izah edecekler?
Evet, israilliler b├ót─▒l dinlerine ba─čl─▒ olman─▒n nimetini toplarken; M─▒s─▒rl─▒lar hakiki dinlerinden ayr─▒lman─▒n ├žilesini dev┼čiriyorlard─▒.
13 Haziran 1967 tarihinde, bir yanda ─░srail ├žizmeleri alt─▒nda ba┼č─▒ ezilen M─▒s─▒r askerleri, di─čer yanda bu askerlere pe┼čke┼č ├žekilen M─▒s─▒rl─▒ kad─▒nlar!...
Kan, namus, mal ├ž├Âpl├╝k e┼čyalar─▒ kadar haysiyetini kaybetmi┼č ve soka─ča d├Âk├╝lm├╝┼čt├╝. Sahte gururun i─čreti mensubu olan Filistin askerleri, M─▒s─▒r'─▒ temelinden sars─▒yordu.
Fakat!... Bence M─▒s─▒r'─▒ temelinden sarsan, bu saman alevi h├╝km├╝nde olan Yahudi zaferi de─čil; Minyelinin evinin bas─▒lmas─▒, dinini, im├ón─▒n─▒ ├Â─črenenleri bir cani gibi yakalay─▒p, onlar─▒ annesinin, ├žocuklar─▒n─▒n feryad─▒na bakmadan Kahire sokaklar─▒nda s├╝r├╝klemeleriydi. Kul├╝plere, meyhanelere, inat on iki m├╝'min gen├ž, elleri kelep├želi olarak, mukaddes bir ├žilenin i├žine at─▒lm─▒┼čt─▒. Devletin resm├« dairelerinde bu m├╝'minlere:
"M├╝sl├╝man oldunuz, buraya d├╝┼čt├╝n├╝z, ─░sl├ómiyetten vazge├žin sizi serbest b─▒rakal─▒m."
Diyecek kadar Isl├ómiyete olan d├╝┼čmanl─▒klar─▒n─▒ kusan bedbahtlar, devletin verdi─či maa┼čla beslenip, hem de ├╝niforma ta┼č─▒yorlard─▒.
Medeniyet ad─▒na, moda ad─▒na soyunan k─▒zlar, kad─▒nlar ise ┼čimdi Yahudi subay─▒ tavlaman─▒n pe┼čine d├╝┼čm├╝┼člerdi.
Abdullah, M─▒s─▒r'─▒n b├Âyle bir hale d├╝┼čmemesi i├žin ├žok ├žal─▒┼čt─▒. Fakat Abdullah'a at─▒lan yumruklar, tekmeler, ne hazin bir tecellidir ki, Filistin askerleri taraf─▒ndan k─▒r─▒ld─▒.
┼×ayet, M─▒s─▒r galip gelseydi, ─░sl├ómiyetten ayr─▒lmada veya sosyalizmde muvaffakiyet oldu─ču d├╝nyaya hayk─▒r─▒lacakt─▒. Bu daha ac─▒ olacakt─▒.
Ger├ži M─▒s─▒r halk─▒ i├žinde hak├«ki pek ├žok m├╝'min, bu harpte ┼čehid oldu. Buna ra─čmen. Ba┼čkan Nas─▒r sosyalisttir ve M─▒s─▒r idaresi ─░sl├órn├« de─čildir.
Be┼čer├« idareler tek tek ihtiyarlay─▒p yerini bir di─čerine terkederken ─░sl├ómiyet her ge├žen g├╝n gen├žli─čini ve tazeli─čini ortaya koyuyor. ├ç├╝nk├╝. Allah, onu b├Âyle yaratm─▒┼čt─▒r
M├╝sl├╝man bir millet, gayri muslim bir devletin emrine giremez !. M├╝sl├╝man─▒n mal─▒na, can─▒na, dostuna, topra─č─▒na yap─▒lan her tec├óv├╝z en ┼čiddetli ┼čekilde kar┼č─▒lan─▒r ve b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar Allah r─▒zas─▒ i├žin seferber olur.
Filistin tecav├╝z├╝ kar┼č─▒s─▒nda ak sa├žl─▒ Minyeli Abdullah ve onun arkada┼člar─▒ hemen seferberlik il├ón ettiler. H├╝k├╝met ne olursa olsun ┼ču anda. onlar h├╝k├╝metleriyle birliktiler. Hatta g├Ân├╝ll├╝ ve fedaiydiler. Sulh g├╝nlerinin ├žileke┼č adamlar─▒, harp  g├╝nlerinin makbul kimseleri olmu┼čtu.
─░sl├ómiyete hizmet eden kocas─▒na itaati ibadet kabul eden ┼×evde Han─▒m sakin ve sakil durabilir miydi? O da hemen hasta bak─▒c─▒ veya a┼č├ž─▒ olarak ordu saflar─▒na kar─▒┼čmak istedi. Fakat adamlar─▒n, manev├« kanserleri, o anda da n├╝ksetti ve ┼×evde Han─▒m'a ba┼č─▒n─▒ a├žmas─▒n─▒ teklif edecek kadar ne yapt─▒klar─▒n─▒, ne s├Âylediklerini bilemez oldular. Gaye gelen d├╝┼čman─▒ ma─čl├╗p etmek miydi, yoksa hizmet i├žin ko┼čan m├╝'mine kad─▒nlar─▒n ba┼člar─▒n─▒ a├žmak m─▒yd─▒?
Kader bu zihniyetin cezas─▒n─▒ harp sonunda Yahudi subaylar─▒ tavlamaya ├žal─▒┼čan; medeniyet ad─▒na, moda ad─▒na soyunmu┼č k─▒zlarla verdi.
┼×evde bu teklifi reddetti. Ve bunun i├žin de onu ileri hatlardaki sahra hastahanelerinden birine verdiler. Hatta s├╝rd├╝ler..
─░stanbul'da bask─▒ makinalan Minyeli Abdullah'─▒n hayat hik├óyesini k├ó─č─▒t ├╝zerine nak┼čederken M─▒s─▒r kan, ate┼č i├žinde; y├╝z senelik son devrinin imtihan─▒n─▒ veriyordu. (Minyeli Abdullah, 1968, s. 250-254)


┼×EFKAT, KAR┼×ILIK ─░STEMEZ...
Yarat─▒lan her ┼čeyin birbiriyle irtibat─▒ vard─▒r. Fakat anneyle evlad─▒n irtibat─▒ gibi ba┼čka bir irtibat d├╝┼č├╝nemiyoruz.
G├╝ne┼č her canl─▒n─▒n ├╝zerine do─čar. Bir insan g├╝ne┼če k├╝s├╝p perdeleri ├žekse, g├╝ne┼č y─▒llarca onu bekler; ne zaman perdeyi a├žsa g├╝ne┼či haz─▒r bulacak, ayn─▒ ┼čekilde anne ┼čefkati de b├Âyledir...
Bedi├╝zzaman Hazretleri Mektubat adl─▒ eserinde diyor ki: "Ahiret karde┼člerimden Mustafa ├çavu┼č isminde bir zat vard─▒. Dininde d├╝nyas─▒nda muvaffakiyetli g├Âr├╝yordum, s─▒rr─▒n─▒ bilmezdim. Sonra anlad─▒m ki, o muvaffakiyetin sebebi: O zat ise, ihtiyar peder ve validelerinin haklar─▒n─▒ anlam─▒┼č ve o hukuka tam riayet etmi┼č ve onlar─▒n y├╝z├╝nden rahat ve rahmet bulmu┼č, in┼čallah ahiretini de tamir etmi┼č. Bahtiyar olmak isteyen ona benzemeli."
Anne evlad─▒na bakar b├╝y├╝yecek diye, evlat annesine bakar ├Âlecek diye. ─░nsan olsun, hayvan olsun b├╝t├╝n anneler yavrusuna bak─▒yor. Hi├žbir y─▒lan yavrusunu zehirlememi┼čtir. Hi├žbir aslan yavrusunu par├žalay─▒p yememi┼čtir.
Hi├žbir fil yavrusunu ├ži─čnememi┼čtir. Rahman ve Rahim olan Rabbimiz annelere ├Âyle bir ┼čefkat vermi┼č ki, yavrular─▒na bakmaktan zevk al─▒yor.
├çocuk, annenin organik bir par├žas─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ rahimdeki ├žocuk a─čz─▒ndan de─čil, g├Âbe─činden beslenir. G├Âbek, annenin kan sistemine ba─čl─▒. Yani annenin kan dola┼č─▒m─▒ ├žocu─čun da v├╝cudunda dola┼čt─▒ktan sonra vazifesini bitirir. Anneyle ├žocuk, bir ki┼čidir. "─░ki can" derler amma tek insanda iki can...
Yavrusuna bakan anne, asl─▒nda kendisinin bir par├žas─▒na bak─▒yor. Bir g├Âvdeden ne kadar dal ├ž─▒karsa ├ž─▒ks─▒n, o dallar─▒n hepsi ayn─▒ a─čaca ba─čl─▒d─▒r. Bir dal kesilse, a─čac─▒n dal─▒ kesilmi┼č olur.
Anne ayn─▒ zamanda sab─▒r k├╝p├╝d├╝r. Onlar─▒n sabr─▒ buzda─člar─▒n─▒ bile eritir. Nas─▒l anlatay─▒m anneyi, nas─▒l anlatay─▒m? O b├╝y├╝k bir ├ólemdir, ben ├žekirde─čim. O ba┼č─▒ karl─▒ bir da─čd─▒r, ben o da─čdan akan bir suyum. Meyve, a─čac─▒ nas─▒l anlats─▒n? Dereler d├Ân├╝p da─ča nas─▒l baks─▒n? ├çocuk bir damlad─▒r, ana denizdir. Damla, denizi ne kadar anlatabilir?
├ľyle zannediyorum ki anas─▒n─▒ hat─▒rlamayanlar i├žin anneler g├╝n├╝ yapm─▒┼člar. Hi├ž de─čilse senede bir g├╝n hat─▒rlas─▒nlar diye... Maddi medeniyetin ruhlara vurdu─ču darbe, yanarda─č gibi f─▒┼čk─▒rm─▒┼č, ├Ân├╝ne geleni yakm─▒┼č, y─▒km─▒┼č. ─░nsan─▒ yaratan Allah, insan─▒n tarifnamesini de g├Ândermi┼č. O da Kur'an'd─▒r. Kur'an'a uyan, ger├žek manada M├╝sl├╝man olur.
Bir evlad─▒n annesine verebilece─či en g├╝zel hediye tebess├╝md├╝r. Sen g├╝l ki, g├╝ller a├ž─▒ls─▒n. G├╝ller a├ž─▒l─▒nca bahar gelecek, buzlar eriyecek, kemikle┼čen a─ča├žlar meyve verecek...
─░nsan, annesinin k─▒ymetini bilmeli... (Zaman, 13. 5.2006)

 

click open what makes husbands cheat
Yazar─▒n Fetvalar─▒
# Fetva Ba┼čl─▒k

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Hayat Hikayesi

─░smail Hekimo─člu
As─▒l ad─▒: ├ľmer Ok├žu,
Dedesinin ismi olan Hekimo─člu ─░smail imzas─▒yla yazd─▒, bu imzayla tan─▒nd─▒.
─░lk ve orta├Â─črenimini memleketinde tamamlad─▒ktan sonra Z─▒rhl─▒ Birlikler Okulundan mezun oldu (1952).
Ayn─▒ y─▒l tank astsubay─▒ olarak Kara Kuvvetlerinde g├Âreve ba┼člad─▒.
Amerika'da elektronik ├╝zerine ihtisas yapt─▒ (1957-60).
Sonra f├╝ze astsubay─▒ olarak Hava Kuvvetlerine ge├žti, 1972'de emekli oldu.
Yaz─▒ hayat─▒na 1967'de haftal─▒k ─░ttihad gazetesinde ba┼člad─▒.
T├╝rkiye'de en ├žok bas─▒l─▒p (67. bas. 2000) okunan ├╝nl├╝ roman─▒ Minyeli Abdullah kitapla┼čmadan ├Ânce ─░ttihad gazetesinde tefrika edildi (1967).
Be┼č y─▒l Yeni Asya gazetesi k├Â┼če yazarl─▒─č─▒ndan (1969-74) sonra 1975'te Sur dergisini ├ž─▒kard─▒.
1988'den itibaren Zaman gazetesinde k├Â┼če yazarl─▒─č─▒ yapt─▒.
1986'da Minyeli Abdullah adl─▒ roman─▒ toplat─▒ld─▒ysa da sonra serbest b─▒rak─▒ld─▒.
19501i y─▒llardan bu yana T├╝rk Ceza Kanunu'nun ┼čimdi kalkm─▒┼č olan 163. maddesi gere─čince hakk─▒nda on bir defa soru┼čturma a├ž─▒ld─▒.
─░mam hatip okullar─▒ mezunlar─▒n─▒n harp okuluna al─▒nmas─▒yla ilgili yaz─▒s─▒ nedeniyle bir y─▒l hapse mahk├╗m edildi.
Son y─▒llarda roman ├žal─▒┼čmalar─▒ yerine deneme t├╝r├╝nde kitaplara y├Âneldi.
Yurti├ži ve yurtd─▒┼č─▒nda y├╝zlerce konferans verdi.
Harran ├ťniversitesince kendisine fahri edebiyat doktoru unvan─▒ verildi.
├ľl├╝m Yokluk mudur ve Neye Nas─▒l ─░nan─▒r─▒m adl─▒ kitaplar─▒ Almanca, ─░ngilizce ve Bulgarcaya ├ževrildi.

ESERLER─░:

ROMAN:

  • Minyeli Abdullah (1967).
  • Maznun (1970, 14 bas. 1988),
  • Sibel (2000),
  • Bir Deliyle Evlendim (2001).
  • Firavun'un ├ľld├╝remedi─či Musa 'd─▒r (2001).

DENEME-─░NCELEME:

  • D├╝s├╝nceler (1971),
  • Yapraklar (1971).
  • Yoku┼č (1974),
  • Tefekk├╝r (1975),
  • M├╝sl├╝man ve Para (1976).
  • ─░limler ve Yorumlar (1976),
  • Osmanl─▒ca L├╝gat (1978).
  • ├ľl├╝m Yokluk mudur (1984),
  • Ben Bir M├╝sl├╝man─▒m (1984),
  • Derdimi Seviyorum (5 cilt, A. Erkan Kavakl─▒ ile, 1985).
  • S─▒r Millet Uyan─▒yor (1989).
  • Suriye Bu Hale Nas─▒l D├╝┼čt├╝?,
  • Rusya'daki M├╝sl├╝manlar Kom├╝nistlerin Esaretine Nas─▒l D├╝┼čt├╝?,
  • Sonsuza Y├╝r├╝y├╝┼č (1994).
  • Mum (1996),
  • ─░yili─čin Kayna─č─▒ (1999),
  • G├╝ne┼či Arayan Adam (1999),
  • 100 Soruda Bedi├╝zzaman Said Nursi (1999),
  • ─░nsan Bu (1999).
  • Hayata D├╝┼č├╝len Dipnotlar (1999),
  • Mehmet Akif e G├Âre D├╝n Bug├╝n Yar─▒n (1999),
  • Sevdal─▒ ┼×iirler (derleme, 1999),
  • Vecizeler (2000),
  • Hizmet ve ┼×ahsiyet (2002),
  • Ak─▒l ve Ger├žek (2002),
  • Mecnun Gezenin Leyla's─▒ (2003),
  • ─░yi G├╝nde K├Ât├╝ G├╝nde Evlilik (2003),
  • Kalbin Aya─č─▒yla Y├╝r├╝mek (2003).

HlKÂYE:

  • Menan Cinleri (1990).

ÇOCUK KİTAPLARI:

  • Her ┼×ey Allah'─▒   Anlat─▒yor   (2004),
  • Bitkilerin Renkli D├╝nyas─▒ (2004),
  • V├╝cudumuz ve Biz (2004),
  • Mevsimler ve D├╝nya-m─▒z (2004),
  • Su Alt─▒na Yolculuk (2004),
  • Hayvanlar─▒n Renkli D├╝nyas─▒ (2004).

 

HEK─░MO─×LU ─░SMA─░L M─░NYEL─░ ABDULLAH
G├Âr├╝nen K├Ây
4 Haziran 1967. Pazar g├╝n├╝ Minyeli Abdullah'─▒n hayat hik├óyesi bir gazetede tefrika edilmeye ba┼člad─▒.
Bu ve bunu m├╝teakip g├╝nlerde M─▒s─▒r ve ─░srail harp haz─▒rl─▒klar─▒na giri┼čtiler; hatta Ortado─ču, fitili ate┼členmi┼č bir barut f─▒├ž─▒s─▒ haline gelmi┼čti, bile.
6 Haziran 'da ba┼člayan harp, ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n g├Âzya┼člar─▒yla, 9 Haziran 'da M─▒s─▒r ve ├ťrd├╝n'├╝n aleyhine olarak bitmek ├╝zereydi.
Evet M─▒s─▒r ma─čl├╗p olmu┼čtu! Hem de kime? Bin senedir vatans─▒z ya┼čayan ve Allah'─▒n lanetine u─črayan Yahudilere!...
Herkes, bir mucit edas─▒yla, M─▒s─▒r ma─čl├╗biyetinin esaslar─▒m ar─▒yordu.
H├ólbuki, Minyeli Abdullah bunu ├žoktan izah etmi┼čti:
"Her┼čey r├╝tbe ve makam i├žin yap─▒l─▒yordu. Din i├žin, vatan i├žin i┼č yapan da, yapt─▒ran da yoktu. H├ól b├Âyle olunca, astlarda ka├žmak, ├žal─▒┼čmamak, kar─▒┼čmamak prensipti."
Minyeli Abdullah bir ├Âm├╝r boyu m├╝dafaa etti─či ve senelerce evvel M─▒s─▒r'─▒n bir fel├ókete do─čru gitti─čini hayk─▒rd─▒─č─▒ fikir ve g├Âr├╝┼čleriyle, M─▒s─▒r'─▒n ─░srail kar┼č─▒s─▒ndaki ma─čl├╗biyeti tevafuk halindeydi.
"B├«r insan Allah i├žin, vatan i├žin ├Âlebilirdi; lakin insan i├žin ├Âlemezdi. H├ólbuki M─▒s─▒r'da subay i├žin, emir i├žin ├Âlmek isteniyordu. Bu h├ól so─čuklu─ča sebep oldu. Ast, ├╝st├╝n├╝ isteyerek saym─▒yor, ├╝st de ast─▒n─▒ sevmiyordu.
E─člence ve spor her ┼čeyden ├╝st├╝n tutuluyordu. ┼×ark─▒ s├Âyleyenler, top oynayanlar; top temizleyenlerden makbuld├╝. Hatta i├žki i├ženler, kumar oynayanlar seviliyordu. Bir i┼č ├ž─▒k─▒nca oyunu bozmamak i├žin vazife, oyun oynam─▒yana, i├žki i├žmeyene y├╝kleniyordu."
M─▒s─▒r ordusu bu idi. Bu ordudan zafer beklemek hay├ól idi. Nitekim ─░srail'den, yani d├╝┼čman─▒ndan r├╝┼čvet yiyecek kadar al├žalan, benzerleri Roma'n─▒n y─▒k─▒l─▒┼č─▒nda bulunan, vatan haini subaylardan y├╝zlercesi, harbi m├╝teakip, M─▒s─▒r ordusundan kovuldu.
Abdullahlar─▒n a─čz─▒n─▒ t─▒kayanlar M─▒s─▒r tarihine kapkara bir sayfa eklediler.
Allah; kumar─▒n, dans─▒n, i┼čretin, iftiran─▒n, r├╝┼čvetin, medeniyet olmad─▒─č─▒n─▒ ve bayram nutuklar─▒yla vatan kurtar─▒lama-yaca─č─▒n─▒, Yahudi gibi l├ónetli bir kavim vas─▒tas─▒ ile M─▒s─▒r'a ├Â─čretti.
De─čil ki bunlar─▒n medeniyet olmas─▒, sadece madd├« terakki de medeniyet de─čildir. Bunu manev├« tekemm├╝l beslemelidir. Yoksa Filistin'in muvaffakiyetini sadece sil├óh ├╝st├╝nl├╝─č├╝ne ba─člamak gerekiyor ki, bu imk├óns─▒zd─▒r, Ger├ži tuz ruhu ile insan ruhu aras─▒nda fark g├Ârmeyenler bunu b├Âyle anlarlar ama; cephedeki ─░srail askerinin boynuna as─▒l─▒ Tevrat mezmurlann─▒ ve kalbine yerle┼čtirdi─či "Filistin ─░mparatorlu─ču" idealini neyle izah edecekler?
Evet, israilliler b├ót─▒l dinlerine ba─čl─▒ olman─▒n nimetini toplarken; M─▒s─▒rl─▒lar hakiki dinlerinden ayr─▒lman─▒n ├žilesini dev┼čiriyorlard─▒.
13 Haziran 1967 tarihinde, bir yanda ─░srail ├žizmeleri alt─▒nda ba┼č─▒ ezilen M─▒s─▒r askerleri, di─čer yanda bu askerlere pe┼čke┼č ├žekilen M─▒s─▒rl─▒ kad─▒nlar!...
Kan, namus, mal ├ž├Âpl├╝k e┼čyalar─▒ kadar haysiyetini kaybetmi┼č ve soka─ča d├Âk├╝lm├╝┼čt├╝. Sahte gururun i─čreti mensubu olan Filistin askerleri, M─▒s─▒r'─▒ temelinden sars─▒yordu.
Fakat!... Bence M─▒s─▒r'─▒ temelinden sarsan, bu saman alevi h├╝km├╝nde olan Yahudi zaferi de─čil; Minyelinin evinin bas─▒lmas─▒, dinini, im├ón─▒n─▒ ├Â─črenenleri bir cani gibi yakalay─▒p, onlar─▒ annesinin, ├žocuklar─▒n─▒n feryad─▒na bakmadan Kahire sokaklar─▒nda s├╝r├╝klemeleriydi. Kul├╝plere, meyhanelere, inat on iki m├╝'min gen├ž, elleri kelep├želi olarak, mukaddes bir ├žilenin i├žine at─▒lm─▒┼čt─▒. Devletin resm├« dairelerinde bu m├╝'minlere:
"M├╝sl├╝man oldunuz, buraya d├╝┼čt├╝n├╝z, ─░sl├ómiyetten vazge├žin sizi serbest b─▒rakal─▒m."
Diyecek kadar Isl├ómiyete olan d├╝┼čmanl─▒klar─▒n─▒ kusan bedbahtlar, devletin verdi─či maa┼čla beslenip, hem de ├╝niforma ta┼č─▒yorlard─▒.
Medeniyet ad─▒na, moda ad─▒na soyunan k─▒zlar, kad─▒nlar ise ┼čimdi Yahudi subay─▒ tavlaman─▒n pe┼čine d├╝┼čm├╝┼člerdi.
Abdullah, M─▒s─▒r'─▒n b├Âyle bir hale d├╝┼čmemesi i├žin ├žok ├žal─▒┼čt─▒. Fakat Abdullah'a at─▒lan yumruklar, tekmeler, ne hazin bir tecellidir ki, Filistin askerleri taraf─▒ndan k─▒r─▒ld─▒.
┼×ayet, M─▒s─▒r galip gelseydi, ─░sl├ómiyetten ayr─▒lmada veya sosyalizmde muvaffakiyet oldu─ču d├╝nyaya hayk─▒r─▒lacakt─▒. Bu daha ac─▒ olacakt─▒.
Ger├ži M─▒s─▒r halk─▒ i├žinde hak├«ki pek ├žok m├╝'min, bu harpte ┼čehid oldu. Buna ra─čmen. Ba┼čkan Nas─▒r sosyalisttir ve M─▒s─▒r idaresi ─░sl├órn├« de─čildir.
Be┼čer├« idareler tek tek ihtiyarlay─▒p yerini bir di─čerine terkederken ─░sl├ómiyet her ge├žen g├╝n gen├žli─čini ve tazeli─čini ortaya koyuyor. ├ç├╝nk├╝. Allah, onu b├Âyle yaratm─▒┼čt─▒r
M├╝sl├╝man bir millet, gayri muslim bir devletin emrine giremez !. M├╝sl├╝man─▒n mal─▒na, can─▒na, dostuna, topra─č─▒na yap─▒lan her tec├óv├╝z en ┼čiddetli ┼čekilde kar┼č─▒lan─▒r ve b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar Allah r─▒zas─▒ i├žin seferber olur.
Filistin tecav├╝z├╝ kar┼č─▒s─▒nda ak sa├žl─▒ Minyeli Abdullah ve onun arkada┼člar─▒ hemen seferberlik il├ón ettiler. H├╝k├╝met ne olursa olsun ┼ču anda. onlar h├╝k├╝metleriyle birliktiler. Hatta g├Ân├╝ll├╝ ve fedaiydiler. Sulh g├╝nlerinin ├žileke┼č adamlar─▒, harp  g├╝nlerinin makbul kimseleri olmu┼čtu.
─░sl├ómiyete hizmet eden kocas─▒na itaati ibadet kabul eden ┼×evde Han─▒m sakin ve sakil durabilir miydi? O da hemen hasta bak─▒c─▒ veya a┼č├ž─▒ olarak ordu saflar─▒na kar─▒┼čmak istedi. Fakat adamlar─▒n, manev├« kanserleri, o anda da n├╝ksetti ve ┼×evde Han─▒m'a ba┼č─▒n─▒ a├žmas─▒n─▒ teklif edecek kadar ne yapt─▒klar─▒n─▒, ne s├Âylediklerini bilemez oldular. Gaye gelen d├╝┼čman─▒ ma─čl├╗p etmek miydi, yoksa hizmet i├žin ko┼čan m├╝'mine kad─▒nlar─▒n ba┼člar─▒n─▒ a├žmak m─▒yd─▒?
Kader bu zihniyetin cezas─▒n─▒ harp sonunda Yahudi subaylar─▒ tavlamaya ├žal─▒┼čan; medeniyet ad─▒na, moda ad─▒na soyunmu┼č k─▒zlarla verdi.
┼×evde bu teklifi reddetti. Ve bunun i├žin de onu ileri hatlardaki sahra hastahanelerinden birine verdiler. Hatta s├╝rd├╝ler..
─░stanbul'da bask─▒ makinalan Minyeli Abdullah'─▒n hayat hik├óyesini k├ó─č─▒t ├╝zerine nak┼čederken M─▒s─▒r kan, ate┼č i├žinde; y├╝z senelik son devrinin imtihan─▒n─▒ veriyordu. (Minyeli Abdullah, 1968, s. 250-254)

HEKlMO─×LU ─░SMA─░L
┼×EFKAT, KAR┼×ILIK ─░STEMEZ...
Yarat─▒lan her ┼čeyin birbiriyle irtibat─▒ vard─▒r. Fakat anneyle evlad─▒n irtibat─▒ gibi ba┼čka bir irtibat d├╝┼č├╝nemiyoruz.
G├╝ne┼č her canl─▒n─▒n ├╝zerine do─čar. Bir insan g├╝ne┼če k├╝s├╝p perdeleri ├žekse, g├╝ne┼č y─▒llarca onu bekler; ne zaman perdeyi a├žsa g├╝ne┼či haz─▒r bulacak, ayn─▒ ┼čekilde anne ┼čefkati de b├Âyledir...
Bedi├╝zzaman Hazretleri Mektubat adl─▒ eserinde diyor ki: "Ahiret karde┼člerimden Mustafa ├çavu┼č isminde bir zat vard─▒. Dininde d├╝nyas─▒nda muvaffakiyetli g├Âr├╝yordum, s─▒rr─▒n─▒ bilmezdim. Sonra anlad─▒m ki, o muvaffakiyetin sebebi: O zat ise, ihtiyar peder ve validelerinin haklar─▒n─▒ anlam─▒┼č ve o hukuka tam riayet etmi┼č ve onlar─▒n y├╝z├╝nden rahat ve rahmet bulmu┼č, in┼čallah ahiretini de tamir etmi┼č. Bahtiyar olmak isteyen ona benzemeli."
Anne evlad─▒na bakar b├╝y├╝yecek diye, evlat annesine bakar ├Âlecek diye. ─░nsan olsun, hayvan olsun b├╝t├╝n anneler yavrusuna bak─▒yor. Hi├žbir y─▒lan yavrusunu zehirlememi┼čtir. Hi├žbir aslan yavrusunu par├žalay─▒p yememi┼čtir.
Hi├žbir fil yavrusunu ├ži─čnememi┼čtir. Rahman ve Rahim olan Rabbimiz annelere ├Âyle bir ┼čefkat vermi┼č ki, yavrular─▒na bakmaktan zevk al─▒yor.
├çocuk, annenin organik bir par├žas─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ rahimdeki ├žocuk a─čz─▒ndan de─čil, g├Âbe─činden beslenir. G├Âbek, annenin kan sistemine ba─čl─▒. Yani annenin kan dola┼č─▒m─▒ ├žocu─čun da v├╝cudunda dola┼čt─▒ktan sonra vazifesini bitirir. Anneyle ├žocuk, bir ki┼čidir. "─░ki can" derler amma tek insanda iki can...
Yavrusuna bakan anne, asl─▒nda kendisinin bir par├žas─▒na bak─▒yor. Bir g├Âvdeden ne kadar dal ├ž─▒karsa ├ž─▒ks─▒n, o dallar─▒n hepsi ayn─▒ a─čaca ba─čl─▒d─▒r. Bir dal kesilse, a─čac─▒n dal─▒ kesilmi┼č olur.
Anne ayn─▒ zamanda sab─▒r k├╝p├╝d├╝r. Onlar─▒n sabr─▒ buzda─člar─▒n─▒ bile eritir. Nas─▒l anlatay─▒m anneyi, nas─▒l anlatay─▒m? O b├╝y├╝k bir ├ólemdir, ben ├žekirde─čim. O ba┼č─▒ karl─▒ bir da─čd─▒r, ben o da─čdan akan bir suyum. Meyve, a─čac─▒ nas─▒l anlats─▒n? Dereler d├Ân├╝p da─ča nas─▒l baks─▒n? ├çocuk bir damlad─▒r, ana denizdir. Damla, denizi ne kadar anlatabilir?
├ľyle zannediyorum ki anas─▒n─▒ hat─▒rlamayanlar i├žin anneler g├╝n├╝ yapm─▒┼člar. Hi├ž de─čilse senede bir g├╝n hat─▒rlas─▒nlar diye... Maddi medeniyetin ruhlara vurdu─ču darbe, yanarda─č gibi f─▒┼čk─▒rm─▒┼č, ├Ân├╝ne geleni yakm─▒┼č, y─▒km─▒┼č. ─░nsan─▒ yaratan Allah, insan─▒n tarifnamesini de g├Ândermi┼č. O da Kur'an'd─▒r. Kur'an'a uyan, ger├žek manada M├╝sl├╝man olur.
Bir evlad─▒n annesine verebilece─či en g├╝zel hediye tebess├╝md├╝r. Sen g├╝l ki, g├╝ller a├ž─▒ls─▒n. G├╝ller a├ž─▒l─▒nca bahar gelecek, buzlar eriyecek, kemikle┼čen a─ča├žlar meyve verecek...
─░nsan, annesinin k─▒ymetini bilmeli... (Zaman, 13. 5.2006)

 


Dipnotlar

Hocalar─▒    

├ľ─črencileri    

Eserleri    
1. Minyeli Abdullah

H. Bilgi Kaynaklar─▒
Mehmet Nuri Yard─▒m / Romanc─▒lar Konu┼čuyor (2000; Halka Roman─▒ Sevdiren Yazar Hekimo─člu ismail: T├╝rkiye ┼×artlar─▒nda Yazar Olmak Kolay De─čil, s. 125-134) - Edebiyat─▒m─▒z─▒n G├╝lery├╝z├╗ (2002) - Yazar Olacak ├çocuklar (2004).

Yazara Ait Ses Dosyalar─▒
# Media Ad─▒

Yazara Ait Videolar
# Media Ad─▒

Yazara Ait G├Ârsel Eserler
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Muhammed Ender / 9.02.2008



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...