f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
├ľnder Nar Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun  
       
Makale No: 63 Hit : 9102 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Haberi s─▒fatlara iman ettikten sonra manalar─▒n─▒n AllahÔÇÖ─▒n ilmine havale edilmesi ,Hanefi, Hanbeli , Maliki ve ┼×afiilerin seleften naklettikleri g├Âr├╝┼č ve anlay─▒┼čt─▒r. Ehli s├╝nnet bu ana ├žer├ževede ittifak halindedir.

Selefin mezhebi haberi s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n bilinmesimidir? Allah─▒n ilmine tafvid edilmesimidir ? konusunun g├╝ndeme getirilmesi 7. hicri y├╝zy─▒lda ├Ân plana ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.
married men affairs i cheated on husband my boyfriend cheated on me with a guy
free abortion pill abortion pictures pro life abortion
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi Eski Eserler Dergisi 1. Say─▒
Sanal Dergi eskiserler dergisi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Haberi S─▒fatlara ─░manda, Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu ve Ehli S├╝nnetin Konu Hakk─▒ndaki G├Âr├╝┼č├╝n├╝n Tesbiti 

Haberi  s─▒fatlara iman hakt─▒r. M├╝te┼čabih , bila keyf  gibi  isimlerle de   nitelendirilen  haberi s─▒fatlara  iman   kurÔÇÖan s├╝nnet  ve icma ile sabittir.
Haberi s─▒fatlarla    tevil edilmesi ve  manalar─▒n─▒n anla┼č─▒lmas─▒ kasd─▒yla  me┼čgul olunmas─▒  Kuran  nass─▒yla yasaklanm─▒┼čt─▒r.
M├╝minler  Allah─▒n koydu─ču  ├Âl├ž├╝lere tabi olarak  Allaha  kulluk ederler. ─░man edenlerin bu meseledeki y├╝k├╝ml├╝l├╝kleri;  Allah─▒n  kendisini tan─▒tt─▒─č─▒ kadar─▒yla  iktifa edip , akla ve hayale gelebilecek  de─či┼čik anlay─▒┼č  ve manalar─▒  Allaha nisbet etmekten imanlar─▒n─▒ korumakt─▒r.

Haberi s─▒fatlar   Allah─▒n s─▒fatlar─▒d─▒r.  Bunlara iman─▒n  ana ├žer├ževesi ; Allah─▒n  kendisi hakk─▒nda haber verdi─či  ├Âl├ž├╝lerde  iman edilmesi , Allah hakk─▒nda bilgisizce konu┼čmaktan  ka├ž─▒n─▒lmas─▒ , Allaha nisbet edilecek herhangi bir manan─▒n mutlaka  Allah ve Rasulu taraf─▒ndan s├Âylenmi┼č olmas─▒ ├Âl├ž├╝lerine  riayet edilmesi ├žer├ževesinde olmal─▒d─▒r .

Selefin bu s─▒fatlara  iman edilmesiyle alakal─▒ s├Âzleri;  ÔÇťKurÔÇÖanda nas─▒l  ifade edildiyse bizde  ├Âyle iman ediyoruzÔÇŁ,  tavr─▒nda  ├Âzetlenebilir.
Bu ifade  tabiunun  imamlar─▒ndan  naklolunmu┼čtur.  ─░mam Ebu Hanife ; ├Â─črencileri  Ebu Yusuf  ve  ─░mam Muhammed , ─░mam ┼×afii ve  ─░mam Malik ,  Ahmed b. Hanbel  ve  onlar─▒n d├Âneminde  ehli s├╝nneti temsil  durumundaki  b├╝t├╝n imamlar─▒n  s├Âzlerinin  hulasas─▒ da budur. 
─░mam Malik ;  ÔÇťistava malumdur , keyfiyeti  mechuldur iman  etmek   laz─▒md─▒r, bu konu ile  u─čra┼čmak bidattirÔÇŁ,demek suretiyle  bu konudaki  g├Âr├╝┼č├╝n├╝  ifade  etmi┼čtir.

Ehli S├╝nnetin  Bu konudaki  G├Âr├╝┼člerinin Tesbiti:

Haberi s─▒fatlara iman  ettikten sonra  manalar─▒n─▒n AllahÔÇÖ─▒n ilmine  havale edilmesi ,Hanefi,  Hanbeli , Maliki ve ┼×afiilerin  seleften  naklettikleri g├Âr├╝┼č ve anlay─▒┼čt─▒r. Ehli s├╝nnet bu  ana ├žer├ževede  ittifak halindedir.
Selefin mezhebi  haberi s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n bilinmesimidir ?Allah─▒n ilmine tafvid edilmesimidir ? konusunun  g├╝ndeme  getirilmesi 7.hicri y├╝zy─▒lda  ├Ân plana ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.
Bu tarihten   ├╝├ž  d├Ârt y├╝zy─▒l kadar ├Ânce felsefeciler haberi s─▒fatlarla alakal─▒ bir zihin bulan─▒kl─▒─č─▒ olu┼čturmu┼člar,  maturidi ve e┼čari ekollerine ba─čl─▒  bir gurup ilim adam─▒ bu duruma m├╝dahale  etmi┼č, bazen  onlar─▒n  metodlar─▒yla  bazen de ÔÇťve Cadilhum biletli hiye AhsenÔÇŁ ├Âl├ž├╝s├╝ ├žer├ževesinde onlar─▒n   m├╝sl├╝manlar─▒n  zihinlerinde  olu┼čturdu─ču problemleri  ├ž├Âzmeye ├žal─▒┼čm─▒┼člard─▒r. Bunlar Maturidi ve  E┼čarilerin m├╝teahhirunudurlar.

Haberi s─▒fatlara imandaki bu ittifak noktas─▒ndan  ve felsefecilere  cevap kasd─▒yla  bu s─▒fatlar─▒n  manaland─▒r─▒lmas─▒ gayretlerinden  ├╝├ž y├╝zy─▒l  kadar sonra   hicri 7.yy da ya┼čayan ibn Teymiyye , selefin mezhebinin haberi s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n bilinmesi  oldu─čunu iddia etmi┼č   maturidi ve e┼čarilerin selefin mezhebi hakk─▒ndaki nakillerinin aksine  mana  bilinir deyip  hem s─▒fatlar─▒ isbat hem de  manalar─▒n─▒  isbat  ,metodunu   ortaya atm─▒┼čt─▒r.

Hanbeli  mezhebinden bir k─▒s─▒m ilim adam─▒ da  onun  g├Âr├╝┼člerine destek verince  ÔÇťselefe g├Âre haberi s─▒fatlar─▒n  manalar─▒  biliniyormuyduÔÇŁ  tart─▒┼čmas─▒  g├╝ndeme oturmu┼čtur.
─░bn Teymiyye  manalar─▒n bilinece─či  tezini delillendirmeye ├žal─▒┼čm─▒┼č  sonralar─▒ bu  delillendirmelerini  teoriler ├╝retmek  suretiyle geli┼čtirmi┼čtir. Onun Allah─▒n hakikaten eli vard─▒r , Allah─▒n hakikaten aya─č─▒ vard─▒r ama aya─č─▒ bizim aya─č─▒m─▒za benzemez  eli bizim elimize benzemez tarz─▒ndaki ifadeleri , O g├╝ne kadar sadece  m├╝cessime ve m├╝┼čebbihenin seslendirdi─či  ifadelere benzer ifadeler olunca ;  bu kendisinin m├╝cessim ve m├╝┼čebbih  olarak nitelenip  tekfir edilmesine  sebebiyet vermi┼čtir.

─░┼čte G├╝n├╝m├╝zdeki   ehli s├╝nnet  camia  i├žerisinde , maturidi ve  e┼čarilerin felsefenin metodlar─▒ ya da  benzer metodlarla felsefenin M├╝sl├╝manlar─▒n  aras─▒nda olu┼čturdu─ču  sorunlar─▒  ├ž├Âzme metodunu kullanan  gurubuyla ,   selefin mezhebine  ba─čl─▒ kalmak  gayretiyle  selef d├Âneminde  olmayan   manalar─▒  selefin mezhebine  katan  gurubu   ihtilaf  halindedirler.
Maturidiler ve E┼čariler ; esma ve s─▒fat─▒n tevili ve  ibtal edilmesi ve  selefin mezhebinin  d─▒┼č─▒na ├ž─▒kt─▒klar─▒  itham─▒yla ;  selefiler de  te┼čbih ve tecsime  d├╝┼čmeleri ve  selefin mezhebini   sonradan  katt─▒klar─▒ manalarla  tahrif etmeleri  iddias─▒yla   kar┼č─▒ kar┼č─▒yad─▒rlar.

Selefiyyenin Maturidi ve E┼čarilere Ele┼čtirileri ve De─čeri:

Maturidi ve E┼čarilerden Felsefi  ekollerin  m├╝ntesipleriyle cedel durumunda olanlar  ├Âzellikle  esma ve s─▒fat bahislerinde  m├╝te┼čabihat─▒ lu─čavi manalar─▒ ├žer├ževesinde tevil etmi┼člerdir. Selefiyye asl─▒nda kendileri de  bu s─▒fatlar─▒ manaland─▒rma mezhebinde olmalar─▒na ra─čmen bu  teviller kar┼č─▒s─▒nda  tav─▒r alm─▒┼člard─▒r.
Maturidi ve E┼čarilerin bu gurubunu   lu─čavi gerekler  ├žer├ževesinde  de olsa getirdikleri   yorumlar─▒n  haberi s─▒fatlar─▒n  ibtali─▒ manas─▒na geldi─či iddias─▒yla  ele┼čtirmi┼člerdir.Onlar─▒ bazen mutezilenin g├Âr├╝┼č├╝n├╝ kabul etmekle bazen felsefenin  etkisine  girmekle ithametmi┼člerdir. 
Halbuki  onlar─▒n bu  tevil ve manaland─▒rmalar─▒  te┼čbih ve tecsimin ├Ân├╝n├╝ kesmek  kas─▒tl─▒d─▒r. Onlar─▒n tevilleri  Mutezile vb. guruplar─▒nki gibi    bu t├╝r s─▒fatlar─▒n  tevil edilerek inkar─▒ neticesine vard─▒r─▒lmamaktad─▒r. Ve  kesinkes  Allah─▒n murad─▒ budur denilmemektedir.  Bu s─▒fatlar hakk─▒nda elsem olan  selefin tavr─▒d─▒r, ├Ân kabulu   her zaman  itiraf edilmektedir.
Bu tav─▒r    felsefenin temsilcilerinin  ├ž─▒kard─▒klar─▒   fikri ve itikadi karga┼čan─▒n  ├Ân├╝ne ge├žmek ve  avam─▒n   dini  anlay─▒┼člar─▒n─▒n  tatil ve te┼čbihten korunmas─▒   gayretiyle  geli┼čtirilmi┼č, m├╝sl├╝manlardan buna  ihtiyac─▒ olanlara s├Âylenilmi┼čtir. Akli ve   ilmi birikimi  selefin ├žizgisi  ├╝zerinde  sebat etmeye  yeterli  olanlara s├Âylenmemi┼čtir. [1]

Selefiler taraf─▒ndan selefin tavr─▒n─▒ devam ettirmemek ve tahrif etmekle  itham  edilen maturidi ve e┼čariler kendilerini selefe nisbet etmektedirler. Onlar─▒n en b├╝y├╝k  ilim adamlar─▒  selefin mezhebi  eslemdir,  hepimiz  o mezhep  ├╝zerineyiz  ,biz sadece  me┼čru  cedel ├žer├ževesinde  bu bahislere girdik, demektedirler.

Selefin  mezhebini tayin etmede  tabi├« ki  Hanbelilerin bir fakihinin   7. h. Y├╝zy─▒lda   ortaya att─▒─č─▒  iddian─▒n dikkate al─▒n─▒p  Kur an ve S├╝nnetin nakilcisi  lu─čat├ž─▒ , fakih , m├╝fessir, tarih├ži, k─▒raat├ž─▒  binlerce  ilim adam─▒n─▒n kesintisiz senedlerle  asr─▒ saadet ve  hay─▒rl─▒ ├╝├ž nesilden  naklettikleri konu ile ilgili  ifade  ve tav─▒rlar─▒n g├Âz ard─▒ edilmesi  d├╝┼č├╝n├╝lemez.
Kanaatimizce bu metod  zaten belirli ├Âl├ž├╝ ve  hassasiyetler  dikkate al─▒narak  kullan─▒ld─▒─č─▒ndan ,selefin  itikad─▒n─▒n  korunmas─▒  ihmal edilmedi─činden  ve kesinkes bu teviller  Allah─▒n murad─▒d─▒r denilip haberi s─▒fatlar─▒n ibtali yap─▒lmad─▒─č─▒ndan , Selefiyyenin  ithamlar─▒ yersizdir. Ama  M├╝sl├╝manlar─▒n bu t├╝r hassas konulardaki  dengelerinin s├╝rekli  korunmas─▒  ad─▒na  dikkate  al─▒nmaya  de─čerdir.


Maturidi ve E┼čarilerin Selefiyye Hakk─▒ndaki  Ele┼čtirileri  ve De─čeri :

Selefiyye  haberi s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n  bilinece─či ve  manalar─▒n hakikaten isbat edilmesi gerekti─čini  ├Âne s├╝rmektedirler. Manalar─▒n Allah─▒n  ilmine  tafvidinin  selefin mezhebi  olmad─▒─č─▒n─▒ ve bu s─▒fatlar─▒n   uygun lu─čavi  manalara hamledilmelerin bu s─▒fatlar─▒n  ibtali manas─▒na  gelece─čini s├Âylemek suretiyle maturidive e┼čarilerin  selef mezhebi hakk─▒ndaki nakillerini de   sonraki d├Ânemde yapt─▒klar─▒  manaland─▒rmay─▒ da  ele┼čtirmi┼člerdir.Onlara bak─▒l─▒rsa  selefin itikad─▒na sadece  Hanbeli ilim adamlar─▒ndan bir gurup ilim adam─▒ sahiptir.Di─čer ehli s├╝nnet  ekolleri ve ulemas─▒  hepbirlikte hata ├╝zerinedirler.
 
Haberi s─▒fatlar─▒n  manalar─▒n─▒n bilinece─činin selefin mezhebi oldu─ču  iddialar─▒ ,  selefin  konu hakk─▒nda sukutuna,  bu konularla manaland─▒rmak ve fitne  kasd─▒yla  me┼čguliyetin   kalpte  hastal─▒k  manas─▒na  gelece─čine  ve bidat  oldu─čuna dair  s├Âzlerine muhaliftir.─░ddialar─▒ seleften  yap─▒lan ilgili  nakil ve verilerle ├Ârt├╝┼čmemektedir. Yine konu hakk─▒ndaki  ayeti kerimeye muhaliftir.  Selefi temsil edemez ve selefe nisbet edilemez.

Selefiler  selef   akidesini  savunmak  ├žer├ževesinde  ├žok say─▒da selef d├Âneminde bilinmeyen  itikad─▒  benimsemek  ve bunlar─▒  savunmak  vartas─▒ndan maalesef  uzak duramam─▒┼člard─▒r. ─░slam davetinin kitlelere  ula┼čt─▒r─▒lmas─▒  sorumlulu─čundan ├žok   m├╝sl├╝manlar─▒n  aras─▒nda  ├žo─ču kere   u├žlara varan  hassasiyet  tav─▒rlar─▒yla  gerginliklere ve s─▒k─▒nt─▒lara sebebiyet vermi┼člerdir.

Selefiyyenin  s─▒fatullah  konusunda  genelde;  haberi s─▒fatlar konusunda  ├Âzelde ; bu s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n bilinece─či  iddias─▒ndan yola ├ž─▒karak  kabul etmek durumunda  kald─▒klar─▒  ├žok say─▒da hurafe de vard─▒r.
Selefiyye S─▒fatullah─▒n manalar─▒n─▒n  bilinmesinin  caiz olu┼ču anlay─▒┼č─▒ ├╝zerine   kuranda ve s├╝nnette yeri olmayan ├žok say─▒da yanl─▒┼č itikad ├╝retmi┼čtir.  [2]
Alem Allahla birlikte ezelden beri vard─▒r, demi┼č ve ÔÇťAllah vard─▒  AllahÔÇÖla birlikte hi├žbir varl─▒k yoktuÔÇŁ rivayetini  , bir delil g├Âsteremeden  inkar  etmi┼člerdir.  Bu   sahih senetlerle  rivayet edilen bir hadisin  ├╝├ž rivayetinden ikisinin    delilsiz ve  akli  gerek├želerle  inkar─▒d─▒r. Ve  yanl─▒┼čt─▒r. Allah─▒n  evvel  isminin  inkar─▒ manas─▒na da gelir. Onun manas─▒yla  ├želi┼čir. Vahid ve Ehad  isimlerinin  ibtali manas─▒na  gelir .

Yine bu  anlay─▒┼č ├žer├ževesinde Allah─▒n  varl─▒─č─▒n─▒n  isbat─▒nda   kullan─▒lan  hudus delilini  inkar etmi┼čler ,  Allah─▒n muhalefet├╝n lil havadis diye  bir  s─▒fat─▒  olamaz  demi┼člerdir.
 Allah─▒n mahlukat─▒na benzememesinin  inkar─▒ ├žok vahim bir durumdur.  Bu  Allah─▒n mahlukata  benzemesinin  onlara  g├Âre caiz oldu─ču manas─▒na  gelir . Bu  ise   ÔÇťAllah─▒n benzeri yokturÔÇŽÔÇŁ  ayetiyle  ├želi┼čir. Bu ├Ân kabulleri ├╝zerine  geli┼čtirdikleri  manaland─▒rmalarla  Allah─▒   mahlukata benzetmekten  geri durmad─▒klar─▒ndan  m├╝┼čebbihe , allah─▒n cismi vard─▒r bizim  cisimlerimize benzemez,  demelerinden dolay─▒ da  m├╝cessime  olarak  vasfedilmi┼čleridir.  [3]

Allah , (kesintisiz yaratman─▒n  halk s─▒fat─▒nda  kemal  olmas─▒  boyutuyla)  muhtar de─čildir , s├╝rekli yaratmaktad─▒r , g├Âr├╝┼č├╝n├╝ savunmu┼člard─▒r.  
Bu  inan├ž ta  Allah─▒n muhtar  ismiyle  ├želi┼čir .  B├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar ; ÔÇťAllah faili muhtard─▒rÔÇŁ itikad─▒ndayken , Allah─▒n yaratmaya , s├╝rekli  yaratmaya  mecbur oldu─čunu s├Âylemek durumunda kalm─▒┼člard─▒r. Bu ise  hem ilgili  ayetlerle , hem de  Allah─▒n kemal s─▒fatlar─▒yla  ├želi┼čir .
Alemin sonradan yarat─▒ld─▒─č─▒ konusundaki  icmay─▒  inkar etmi┼člerdir. Bu , geli┼čtirdikleri anlay─▒┼č islam─▒n    en temel inan├ž  esaslar─▒ndan birisi olan  alemin Allah taraf─▒ndan  sonradan  ve yoktan var edildi─či  inanc─▒yla  ├želi┼čmektedir. [4]

AllahÔÇÖla  birlikte  ezelden beri  hadis varl─▒klar  vard─▒ , iddias─▒nda bulunmu┼člard─▒r. (havadis la  evvele leha)  , bu inan├žlar─▒ da  islam─▒n   alemin yoktan var edildi─či inanc─▒yla ├želi┼čmektedir. Mant─▒ksal a├ž─▒dan da   ├žok tutars─▒z bir inan├žt─▒r . Bir ┼čey ya  ezelidir  ya da  mahluktur. K─▒smen ezelilik  iddias─▒ ak─▒ld─▒┼č─▒d─▒r.

Allah ar┼ča hakikaten istiva etmi┼čtir , buna inanmayan kafirdir, ifadelerini ilk defa onlar seslendirmi┼čtir. Allah  ar┼ča istiva etmi┼čtir ifadesi hakt─▒r . Kuranla sabittir ama hakikaten  kay─▒tlamas─▒   kur an ya da s├╝nnette yoktur . seleften  nakledilmemi┼čtir. Bunun  Allah─▒n  ar┼čla  temas─▒  ve hulul etmesi manas─▒na  gelece─či a┼čikard─▒r.
Bu ifadeler, Allah─▒n  alemi yoktan var etmedi─či , alemin onunla birlikte  ezelden beri var oldu─ču , Allah─▒n  yaratmada muhtar de─čil mecbur oldu─ču ve s├╝rekli yaratmak  durumunda oldu─ču   inanc─▒nda olduklar─▒ manas─▒na  gelmektedir.
Allah─▒n  elinin  y├╝z├╝n├╝n  aya─č─▒n─▒n   oldu─ču ,  ezelden  beri  var olan bir ar┼č─▒n  ├╝zerinde   istiva  edip(oturmakta oldu─ču)  , zaman zaman d├╝nya semas─▒na  indi─či  , mahlukat─▒n  i├žine  girip  ├ž─▒kt─▒─č─▒  inanc─▒n─▒ kabul etmelerini  beraberinde getirmi┼č, hatta   bunu  a├ž─▒k ifadelerle  seslendirmi┼člerdir.
Halbuki Allah ; var ve bir olan , kemal s─▒fatlarla muttas─▒f noksanl─▒klardan y├╝ce , mahlukata benzemeyen ; ┼ču aleminin  i├žinde ya da  d─▒┼č─▒nda olmakla  vasf edilmeyen ,  varl─▒─č─▒ kendisine  ├Âzg├╝  , s─▒fatlar─▒nda  isimlerinde  ve fiillerinde tek olan  bir varl─▒kt─▒r.
Kendisi hakk─▒nda  bilgisizce ve delilsizce   s├Âz s├Âylemek  caiz   olmad─▒─č─▒ndan , ona nisbet edilecek her s├Âz ve manan─▒n  kurÔÇÖandan ya da sahih s├╝nnetten  bir delili  olmal─▒d─▒r.

Selefiyyenin  Allah ve  alemle  ve Allah─▒n s─▒fatlar─▒yla  alakal─▒  geli┼čtirdi─či  bu  anlay─▒┼člar  b├╝y├╝k  hatalard─▒r. Ve kur an ve s├╝nnetle ve de selefin  itikad─▒yla  ├želi┼čmektedirler.

Selef   Allah─▒n haberi s─▒fatlar─▒na mana veriyordu  anlay─▒┼č─▒yla  geli┼čtirdikleri bu   anlay─▒┼člar─▒n hi├žbirisi  sahabeden  ya da   tabiundan rivayet edilmemektedir.
Bunlar  ─░bn Teymiyyenin  kurgular─▒d─▒r. Ve   bir ┼čekilde naslar bu manaya gelir gibi bir ifadeyle naslara  dayand─▒r─▒l─▒yorsa da  bunlar  hem naslara hem  selefin  tav─▒rlar─▒na  kesinlikle  uymamaktad─▒rlar. Tarihi nakillerde de  yerleri yoktur.

Netice:
Selefiyyenin  Maturidi ve E┼čarilerin  itikadlar─▒na  y├Ânelttikleri ele┼čtiriler  ├Âzellikle  selef  itikad─▒n─▒ benimseyen ve felsefecilerin  metodlar─▒yla  me┼čgul  olmadan  o tavr─▒ devam ettiren   maturidi ve E┼čÔÇÖarilere  kesinlikle  uymamaktad─▒r.
Sonraki d├Ânem  Maturidi ve  e┼čari ilim adamlar─▒n─▒n  tav─▒rlar─▒na  y├Ânelttikleri  ele┼čtiriler  ise  dikkate  al─▒nmal─▒d─▒r.  Ama en basitinden  ─░mam Gazali ve  ─░mam  Ebul Muin en Nesefinin  ├Ârne─činde  Maturidi ve E┼čari  m├╝teahhirununun tav─▒rlar─▒  ele  al─▒nd─▒─č─▒nda   selefiyyenin  iddialar─▒n─▒n  ve  uyar─▒lar─▒n─▒n    m├╝teahhirun d├Ânemi  ulemas─▒n─▒n  meslekleri hakk─▒nda da bir hassasiyet  gereklili─či uyar─▒s─▒ndan ├Âteye  ge├žerlili─činin  olmad─▒─č─▒  g├Âr├╝lmektedir. 
Maturidi ve E┼čarilerin selefiyye ye  y├Ânelttikleri  ele┼čtiriler  ve  bu  ele┼čtirilerin  ge├žerlilikleri  kitapl─▒k  ebadlarda konulard─▒r . Allah─▒n s─▒fatlar─▒yla  alakal─▒ hareket noktalar─▒nda   her iki gurubunda  ortak de─čerlerinin  varl─▒─č─▒  g├Âzlemlenmektedir. Maturidi ve e┼čariler bu  ortak de─čerlerin  i├žeriklerini  oldu─ču  gibi  muhafaza ederken  , selefiyyenin  bu de─čerlerin  i├žeriklerine ek manalar  katmakta olduklar─▒ g├Âzlenmektedir. Haklar─▒ndaki ele┼čtiriler bu konuda da  ge├žerlidir.

Allah─▒n varl─▒─č─▒ ve Allah-alem  ili┼čkisi ile alakal─▒  ─░bn Teymiyyeye  y├Âneltilen ele┼čtirilere mesned te┼čkil eden  ifadeler,  mecmuul feteva ve minhacus s├╝nne ba┼čta olmak  ├╝zere irili  ufakl─▒  b├╝t├╝n eserlerinde  a├ž─▒k├ža  g├Âr├╝lmektedir. Ve do─črudur. [5]
Maturidi ve E┼čarilerin   selefiyyeye  y├Ânelttikleri  yanl─▒┼č bir ele┼čtiri ya da  nisbet yoktur. Selefin Mezhebini  temsil konusunda  onlar─▒n  anlay─▒┼člar─▒  ve nakilleri  ile  selefiyyenin  selef in mezhebi konusundaki  ba┼člang─▒├ž noktalar─▒  k─▒yasland─▒─č─▒nda  ortaya  ├ž─▒kan durum    maturidi ve e┼čarilerin  nakillerinin do─čru oldu─čunu g├Âstermektedir. 
Kur an ve s├╝nnetin  itikadla ilgili naslar─▒, selef  d├Âneminde  yaz─▒lm─▒┼č olup  ba─čl─▒s─▒ bulunan  d├Ârt hak mezhebin m├╝ntesiplerinin  ortakla┼ča  selefin akidesini temsil etti─činde ittifak ettikleri akaid kitaplar─▒ndaki bilgiler , maturidi ve e┼čarilerin    seleften naklettikleri  inan├ž esaslar─▒na  uygundur. Selefiyyenin nakillerine de─čil. Selefiyyenin  i├žinden ├ž─▒kt─▒─č─▒  Hanbeli  ekol├╝n├╝n  ─░mam─▒ Ahmed b. Hanbelin  ve   ibn Teymiyye  ├Âncesinde  yeti┼čen  Hanbeli alimlerinin  itikadla alakal─▒  eserlerindeki   inan├ž esaslar─▒n─▒n(├Âzellikle de selefin haberi s─▒fatlar─▒n manaland─▒r─▒lmas─▒ konusundaki g├Âr├╝┼č├╝ konusunda) da  Maturudi ve e┼čarilerin   nakline uygun oldu─ču kesindir.
─░bn kudame , ─░bn Akil gibi Hanbelilerin   inan├žla ilgili  tesbitleri de  yine  ayd─▒ do─črultudad─▒r. 
Selefiyyenin g├╝n├╝m├╝zdeki temsilcilerinin  b├╝t├╝n  Ehli s├╝nnetin  ittifakla   selef mezhebini temsil etti─čini  s├Âyledikleri  Tahaviyye  akaidine   d├╝┼čt├╝kleri  ayk─▒r─▒ dipnotlar  onlar─▒n nerelerde  ehli s├╝nnete  muhalefet ettiklerini  g├Âstermektedir.
Bu ├žer├ževede  selefiyye  kendilerine   ehli s├╝nnet  camian─▒n   b├╝y├╝k ├žo─čunlu─čunun  y├Âneltti─či  bu  ele┼čtiri ve uyar─▒lar─▒ dikkate  almal─▒ ve  hayrul hattaiin et tevvabun  ├Âl├ž├╝s├╝  ├žer├ževesinde    dinde asl─▒ olmayan   bu  g├Âr├╝┼č ve  ayr─▒nt─▒lardan   uzakla┼čarak selefin mezhebini nefislerinde ihya etmelidirler.

Dipnotlar:
[1] Maturidi ve  E┼čarinin  ├Â─črencilerinin    benzer ifadelerle  selefin mezhebi en g├╝venilir  anlay─▒┼čt─▒r,  dedikleri ak─▒lda tutulursa  bu daha kolay anla┼č─▒l─▒r.
Makalenin konusu  d─▒┼č─▒na ├ž─▒kmamamak i├žin   maturidi ve e┼čarilerin  selefin mezhebinin tesilcileri olduklar─▒ ve  onlar─▒n m├╝teahhirunun da yine selef  akidesi  ├╝zerine  olduklar─▒n─▒n  isbat─▒na burada yer vermiyoruz.
[2] Selefiyye bu  anlay─▒┼č─▒   onlar─▒n tevilini yaln─▒zca Allah bilir ve ilimde m├╝temekkin olanlar bilir   ┼čeklinde ki k─▒raate dayand─▒rm─▒┼člard─▒r.  Ama  bu  ilinebilirlik   imkan─▒n─▒n   ve i├žeri─činin  gere─či olarak  ├Âne s├╝rd├╝kleri  deliller ve  vard─▒klmar─▒ neticeler   ├╝zerinde  a─č─▒r ele┼čtiriler alm─▒┼člard─▒r.  Selefiyyenin  imam─▒  ibn teymiyyenin  geli┼čtirdi─či   haberi s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n bilinebilirli─či tezi ve  bunun  mant─▒ksal ve  naslara dayand─▒r─▒lan i├žeri─či le bunun  kiriti─či ba┼čka bir makalenin konusudur.  Burada i┼čaretle iktifa ettik.
[3] ─░bn Teymiyye bu t├╝r ifadeleri  eserlerinde ├žok say─▒da  yerde a├ž─▒k├ža kullanm─▒┼čt─▒r. Hemde Allah─▒n cismi vard─▒r , bizin cismimize benzemez desem ,bunun ne mahzuru vard─▒r, diyecek kadar  ileri  giderek. 
[4] ─░bn Teymiyye , Meratibul ─░cma isimli  esere  yazd─▒─č─▒  talikat─▒nda bu inanc─▒n─▒  a├ž─▒k├ža  ifade etmeketedir.
[5] Makelemizin konusu   her iki guruba da  nisbet etti─čimiz g├Âr├╝┼člerin nisbetlerinin isbat─▒ de─čildir. Haberi s─▒fatlar─▒n manaland─▒r─▒lmas─▒ probleminin  i├žeri─činin    en do─čru  ┼čekilde  tesbiti  ve okuyucuya sunulmas─▒d─▒r. Bu nakil ve  isnadlar─▒n  konusu ba┼čka bir makaledir.


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 17.03.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...