E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či

┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
├ľnder Nar Kelam Melekler, Selef/Selefilik, T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun  
       
Makale No: 3 Hit : 15833 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
abortion methods terminating pregnancy at 20 weeks articles on abortion
manufacturer coupon for bystolic bystolic copay savings card
abortion pill abortion pill abortion pill
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi Eski Eserler Dergisi 1. Say─▒
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Selef ÔÇô Selefiyye Kavramlar─▒ Ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či

  •  

    1. Selef Kavram─▒:

    2. Selef ─░tikad─▒, Selef  F─▒kh─▒ ve Selef Ahlak─▒ Kavramlar─▒n─▒n  Manas─▒:

    3. Selef  Kavram─▒n─▒n G├╝n├╝m├╝zdeki kullan─▒mlar─▒ ve  Kendilerini Selefe nisbet eden Gruplar:

          3/1. Maturidi Ve E┼čÔÇÖariÔÇÖlerin Selef Anlay─▒┼člar─▒:

          3/2. ─░bn Teymiyye Ve ├ľ─črencilerinin  Selef  Anlay─▒┼člar─▒ :

          3/3. Cemaluddin el -Efgani  Ve Muhammed AbduhÔÇÖun Selef Anlay─▒┼člar─▒: 

    4. Bu ├ť├ž Selef  kullan─▒m─▒n─▒n De─čeri:

     

    II- Selef Kavram─▒n─▒n T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či :

    1- T├╝rk├že Akaid ve Kelam Kitaplar─▒ndan Baz─▒lar─▒nda Selef ve Selefiyye kavramlar─▒na  Getirilen Yorumlar:

    2- Selefiyye Hareketiyle Selef Mezhebinin Aras─▒ndaki  Farkl─▒l─▒klar:

    3- Netice:

     

    I. Selef  Kavram─▒  ve ─░├žeri─či:

    1 . Selef Kavram─▒:

    Selef  ├Âncekiler demektir.  Selef  asr─▒  denildi─činde  sahabe  asr─▒  ya da sahabe  tabiun ve tebeuttabiinin  ya┼čad─▒─č─▒  d├Ânem kasdedilir.  Selef mezhebi denildi─činde  ise  tabiat─▒yla  bu   ├╝├ž d├Ânem  ulemas─▒n─▒n  islami k├╝lt├╝rlerinin tamam─▒  kasdedilir. 

     

    2. Selef ─░tikad─▒ , Selef  F─▒kh─▒ ve Selef Ahlak─▒ Kavramlar─▒n─▒n  Manas─▒:

    Bu  ├žer├ževede    bu d├Ânemin    itikad ile   alakal─▒ meselelerdeki  k├╝lt├╝r├╝ne  selef  itikad─▒ ;   ameli  meselelerdeki   islami  k├╝lt├╝re  selef  f─▒kh─▒;   ahlaki  meselelerdeki   islami  k├╝lt├╝re  selef  ahlakiyat─▒  denir.

     

    Selef itikad─▒n─▒n tesbitinde   esas belirleyici;  sahabe-i  kiram─▒n  inan├ž olarak   Allah Rasulu  sas  den  ├Â─črenip  naklettikleri   itikadi  esaslard─▒r.  ─░nan├ž esaslar─▒d─▒r.

    Tabiun  ve  tebeuttabiin ulemas─▒n─▒n ├Ânemi  bu  inan├ž esaslar─▒n─▒  koruyup  sonraki nesillere   aktarmalar─▒ndad─▒r. Ve buna  binaen  ya┼čad─▒klar─▒ d├Ânem  selef d├Ânemine  dahil edilmi┼čtir.

    Bu sebeple  bir  inan├ž  amel ya da  ahlak─▒n  selefe  nisbete edilebilmesi i├žin   onlardan sahih bir nakille  nakledilmesi  gerekir. Ve onlardan sahih bir senedle nakledilmeyen  bir inan├ž  amel ya da ahlak  selefin  inanc─▒   ameli  ya da   ahlak─▒  olamaz.

    3. Selef  Kavram─▒n─▒n G├╝n├╝m├╝zdeki kullan─▒mlar─▒ ve  Kendilerini Selefe nisbet eden Gruplar:

    G├╝n├╝m├╝z ─░slam d├╝nyas─▒nda selef  inanc─▒ kavram─▒na  eserlerinde yer veren ya da onlardan nakiller yapan ├╝├ž grup  vard─▒r. Bunlar; 1-Maturidi  ve  E┼čÔÇÖariler ; 2-─░bn  Teymiyye  ve  ─░bn Kayyim el- Cevziyye ─░bn Abdilvahhab , Nasuriddin el ÔÇôElbani ; 3-Cemaluddin Efgani , Muhammed  Abduh, Re┼čid R─▒za  ve onlar─▒n  anlay─▒┼člar─▒n─▒ benimseyenler .

     

    3/1-Maturidi  Ve  E┼čÔÇÖariÔÇÖlerin Selef  Anlay─▒┼člar─▒:  

    Maturidiler ve  E┼č ÔÇśariler eserlerinde   selefin mezhebinin  eslem ( daha  g├╝venilir)  oldu─čunda  hem fikirdirler.  Aralar─▒ndan bir grup   selefin itikadi  anlay─▒┼č─▒n─▒  oldu─ču  gibi  devam ettirmeyi  benimserken , di─čer bir grup   itikad─▒  esaslar─▒   akl─▒n ve  felsefenin   mahzurlu g├Ârmedikleri  esaslar─▒ ├žer├ževesinde  delillendirmek  ve yorumlamakta  bir beis olmad─▒─č─▒n─▒  s├Âylemi┼čler   ve  islam inan├žlar─▒n─▒  ├Âzellikle de   ilahiyatla  alakal─▒ meseleleri   akli  ve  felsefi  metodlarla   izah ve  isbata  giri┼čmi┼člerdir. [1] 

    Selef  itikad─▒  ile   yetinip   onlar─▒n delil ve  izahlar─▒n─▒   yeterli  bulanlar  da  ; inan├ž esaslar─▒n─▒  akli  ve  felsefi  izahlarla   isbat yolunu  se├ženler de ,  selefin mezhebini  tek do─čru  ve en hatadan uzak inan├ž  olarak  kabul etmi┼člerdir.

    ─░kinci metodu  se├ženler   itikadi  esaslara   ├Âzellikle de  s─▒fatullaha   getirdikleri  yorum ve  izahlar─▒n  ya┼čad─▒klar─▒  ├ža─č─▒n k├╝lt├╝r├╝ne  sahip  insanlar i├žin ,  dinin do─črular─▒n─▒  bir sap─▒kl─▒─ča   d├╝┼čmeden   anlayabilmelerinde  ├žok  ├Ânemli  ve gerekli  oldu─čunu   d├╝┼č├╝nm├╝┼člerdir. Hatta bu  anlay─▒┼člar─▒n─▒n    inananlar i├žin daha  ahkam  (kuvvetli ve delillendirilmi┼č)  oldu─čunu  s├Âylemi┼člerdir.

     

    3/2.  ─░bn Teymiyye  Ve   ├ľ─črencilerinin  Selef  Anlay─▒┼člar─▒:

    ─░bn Teymiyye ve ba─čl─▒lar─▒n─▒n  selef  anlay─▒┼člar─▒   Maturidi ve  E┼čÔÇÖarilerin  selef  anlay─▒┼člar─▒ndan   en az─▒ndan ilahiyat bahislerinde   farkl─▒l─▒k arzeder. 

    ─░tikad─▒n di─čer konular─▒nda  ayk─▒r─▒l─▒klar─▒  oldu─ču  gibi  kelam problemlerine  cevaplar─▒nda da , Maturidi ve  E┼č arilerden  ayr─▒ld─▒klar─▒  ├žok say─▒da mesele  vard─▒r.  

    ─░bn Teymiyye ve tabileri  bu  farkl─▒l─▒─č─▒n  ├╝zerinde   israrla  ve b├╝y├╝k bir hassasiyetle dururlar.

    ─░bn Teymiyyenin   ilahiyat anlay─▒┼č─▒n─▒n Maturidi ve E┼čÔÇÖari   selef  anlay─▒┼č─▒ndan   en temel  fark─▒ ;  alemin hadisli─či  meselesinde  tezah├╝r eder.  ─░bn  Teymiyye    alemin ÔÇôMaturidi ve  E┼čÔÇÖarilerin   aksine ÔÇô tam olarak hadis olmad─▒─č─▒n─▒  ├Âne  s├╝rer. Ona  g├Âre  ar┼č   mahlukat─▒n   en ├╝st mertebesidir ve  varl─▒─č─▒ kadim bin-nevÔÇÖ dir [2].

    O, Maturidi ve E┼čÔÇÖarilerin   haberi ve m├╝te┼čabih s─▒fatlar─▒n  manalar─▒n─▒n  ve   ilminin  onlar─▒n do─čruluklar─▒ kabul edildikten sonra  Allah─▒n ilmine   havale  edilmesi   gerekti─či ┼čeklindeki  g├Âr├╝┼člerini  ┼čiddetle reddeder.Ve selefin mezhebinin  haberi s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n  bilinmesi  ┼čeklinde  oldu─čunu  savunur.

    ─░tidadi  as─▒llar─▒n  isbat edilmesinde , felsefenin metotlar─▒n─▒n  kullan─▒lmas─▒n─▒n  selefin metoduna   ayk─▒r─▒ oldu─čunu  vurgular.

    Alemin cevher ve  aÔÇÖraz lardan  olu┼čtu─ču ,  bu  ikisinin de  hadis olmas─▒na g├Âre  alemin de hadis oldu─ču ;  alemin hadis  oldu─čuna  g├Âre  her hadisin  zorunlu  olarak   bir muhdise  ihtiyac─▒n─▒n oldu─ču   ,  alemin  muhdisinin de  Allah oldu─ču ,  ┼čeklindeki  isbat- ─▒  vacib   anlay─▒┼člar─▒na da kar┼č─▒  ├ž─▒kar.  [3] 

     

    3/3. Cemaluddin el -Efgani  Ve Muhammed AbduhÔÇÖun   Selef  Anlay─▒┼člar─▒: 

    Cemaluddin el ÔÇôEfganiÔÇÖ nin  inan├ž  itibar─▒yla  k├Âkeninin  s├╝nni  olmad─▒─č─▒  genel  kabul g├Âren bir husustur.  O Necef  ┼čii  ulemas─▒ndan  Murtaza  el-Ensari nin,  Tahran  ┼čiaÔÇÖs─▒n─▒n b├╝y├╝klerinden   Akas─▒d  Sad─▒kÔÇÖ─▒n   ├Â─črencilerindendir. [4]  Onun   islam d├╝nyas─▒nda  yayg─▒n inan├ž ekollerinden  birisini   a├ž─▒k├ža destekleyen  bir itikadi y├Âneli┼či  g├Âzlemlenmemektedir.   Ama  o sadece  dehri de─čildir.    Kendisini  Afganl─▒ bir s├╝nni  olarak tan─▒t─▒rsa da  bir s├╝nni  alim de─čildir.  ┼×ii e─čitimi  ald─▒ysa da   a├ž─▒k├ža ┼čii  ├Â─čretiye davet etmemi┼čtir.

     Dolay─▒s─▒yla  o Maturidi  E┼čÔÇÖari  ya da ─░bn Teymiyyenin   anlay─▒┼č─▒ndan  farkl─▒ bir selef ve  selefilik   anlay─▒┼č─▒  i├žindedir.  Tabiri caizse  b├╝t├╝n  itikadi   f─▒khi  ve  ahlaki   s├╝nnet ekollerinin   ├Âtesinde ve ├╝zerinde  ,  aklen Allah─▒ bulmaya davet eden;  baz─▒  ara┼čt─▒rmac─▒lar─▒n da dedikleri gibi ÔÇô mutezileyi bile  geride  b─▒rakan- bir selefi  anlay─▒┼ča  sahiptir.

    Onun i├žin , sonraki  d├Ânemde  ortaya   ├ž─▒kan  ve  Mutezileden  sadece   imamet anlay─▒┼č─▒nda   ayr─▒lan  salt ak─▒lc─▒  ┼čiilerin  d├╝┼č├╝nce  tarz─▒na  sahip bir filozoftur denilse  yeridir.

    Takip├žisi  Muhammed Abduh da  onunla tan─▒┼čt─▒ktan sonra  daha bir yo─čun ┼čekilde  mant─▒k  ilahiyat , astronomi, metafizik konular─▒n─▒   g├╝ndemine  alm─▒┼čt─▒r.  Di─čer taraftan  di─čer taraftan M─▒s─▒r─▒n  milli ve fikri  kurtulu┼č hareketinin   ├Ânc├╝l├╝─č├╝n├╝ yapm─▒┼čt─▒r.

    RisaletuÔÇÖt Tevhid isimli  eseri  muhtevas─▒  itibar─▒yla   ─░bn Sina  sonras─▒  bilenen  ├žizgiyi   izlemektedir.  [5]Ama  o  kendisine  ve  arkada┼člar─▒n─▒n hareketine  selefi  hareket ad─▒n─▒ verir.  [6]  

     

    3/4    Bu ├ť├ž  Selef   kullan─▒m─▒n─▒n   De─čeri:

    Kelam ve felsefeyi   mezmum  kabul eden  selefilerle  Muhammed  Abduh ve  anlay─▒┼č─▒n─▒n   uyu┼čmayaca─č─▒   a├ž─▒kt─▒r. ─░bn Sina  ve  ├žizgisinin   Asr ─▒  saadet k├╝lt├╝r├╝nden   ve  anlay─▒┼č─▒ndan   uzakl─▒─č─▒   ise herkesin malumudur.

    Di─čer taraftan  hayat─▒n─▒ ┼čiilerle  m├╝cadeleye  adam─▒┼č   olan   ─░bn Teymiyye nin  takip├žileriyle ;  bir ┼čii  ile    beraber hareket edebilen  hatta  ┼čii-s├╝nni mezheplerinin  birle┼čtirilmesi  te┼čebb├╝s├╝n├╝n   ├Ânc├╝lerinden olan  bir ekol├╝n   uyu┼čmas─▒  d├╝┼č├╝n├╝lemez.  Selefilere g├Âre  ┼čii s├╝nni birle┼čmesi  iman- k├╝f├╝r birle┼čmesi  gibi bir ┼čeydir.

     

    Kendisini her ne kadar selefi   olarak nitelese de   Muhammed Abduh ve  ekol├╝n├╝n  ne Suudi  ArabistanÔÇÖdaki Selefilik hareketiyle  ne de Maturidi ÔÇôE┼čÔÇÖari   ekol├╝n├╝n  sahabe ve tabiundan naklettikleri   itikadlarla bir alakas─▒  vard─▒r.   Onun  selefili─či  kas─▒tl─▒  ya da kas─▒ts─▒z  bir isim benzerli─činden   ├Âte bir ┼čey  de─čildir.

     

    Netice  itibar─▒yla  bu hareket te   kendi  ifadelerinden anla┼č─▒laca─č─▒  ├╝zere   esasen bir do─čru  inanc─▒n   tesbiti ve gere─či  ├╝zere salih amele davet,  hareketi  de─čil , bir vak─▒aya ba┼čkald─▒r─▒ hareketidir.  Ama  inanc─▒ belli  olmayan  ya da  inan├ž de─čerleri   net olmayan(├Ân planda  olmayan )  bir ba┼čkald─▒r─▒ hareketi .

    Sahabenin  itikad─▒n─▒n   ihyas─▒  gibi  bir temel hedefi  de yoktur.   ─░slam d├╝nyas─▒nda  olu┼čan ameli- f─▒khi  ekollerin  birle┼čtirilmesi suretiyle  m├╝sl├╝manlar─▒n   vahdetinin  temini  gibi bir  gaye ÔÇôhedefleri   oldu─čunu  s├Âylemi┼člerdir. En basit  mana da  bu  s├Âylemlerinin bile  selef  akidesi ve   tavr─▒yla  bir ilintisi yoktur. [7]  

    ─░bn  Teymiyye ,  Maturidi ve  E┼čÔÇÖari   selef  anlay─▒┼č─▒ndan  farkl─▒  oldu─čunu  ─▒srarla  savundu─ču  selef  inanc─▒n─▒n   kendi   nakletti─či  gibi  oldu─čunu  isbat etmek i├žin   ├╝├ž farkl─▒  rivayeti  olan   Allah vard─▒  v e onunla birlikte  hi├žbir ┼čey yoktu,  rivayetini   ve  Allah vard─▒ ve  ondan ba┼čka bir ┼čey yoktu,  rivayetini  reddetmekte   ve  Allah  vard─▒ ve   ondan  ├Ânce hi├žbir ┼čey yoktu  rivayetininin do─črulu─čunu  tercih etmektedir. [8] 

    ─░bn teymiyye nin  bu hadisi  ┼čeriften ├ž─▒kard─▒─č─▒ mana  seleften naklolunmamaktad─▒r.  Anlad─▒─č─▒ manalar  sadece  onun  ak─▒l y├╝r├╝tmesidir.   ─░bn Teymiyyenin bu yorumuna  esas   olan  k─▒dem bin nev   anlay─▒┼č─▒  da  hi├žbir selef  mensubundan  hatta kendinden ├Ânceki hanbelilerden  bile naklolunmam─▒┼čt─▒r.  Bu  anlay─▒┼č ta onun   ├╝retti─či  bir kelami   kavramd─▒r.  G├Âr├╝ld├╝─č├╝  ├╝zere   onun  d├╝┼č├╝ncesinin  temeli  ( ├Âzellikle de E┼čÔÇÖari ve Maturidilerin  selef mezhebini temsil etmediklerini s├Âyledi─či konularda) selefe dayanmamaktad─▒r.

    ─░bn  Teymiyyenin  m├╝te┼čabih   ayetlerle   alakal─▒  g├Âr├╝┼čleri de  ;  eldeki  baz─▒ rivayetleri    onun kulland─▒─č─▒  manada    kullanmas─▒ da  seleften  nakledilmemi┼čtir.

    KurÔÇÖandaki  ilgili  ayetler  onun bu  anlay─▒┼č─▒n─▒  desteklememektedir.

    Selef  imamlar─▒     ─░mam Ebu Hanife , Malik  ve ┼×afii, Ahmed b. HanbelÔÇÖin   konu  ile  ilgili  g├Âr├╝┼čleri   ─░bn Teymiyyeninkinden   farkl─▒  olup   Maturidi ve  E┼čÔÇÖarilerin  seleften nakillerine  uygundur. 

    ─░bn Teymiyye de zaten  m├╝te┼čabihlerin anla┼č─▒lmas─▒ ve  anlad─▒─č─▒  i├žerikle  ilgili  g├Âr├╝┼č├╝n├╝ bu  imamlara dayand─▒ramam─▒┼čt─▒r .  Sabaheye dayand─▒ramad─▒─č─▒  gibi .  [9] 

     

    ├ľmer b.  el-Hattab raÔÇÖ ─▒n  m├╝te┼čabih ayetlerin manalar─▒n─▒   ara┼čt─▒ran   ve Medineye  gelip   onlarla  ilgili   sorular sorana   Abdullah  es- Sabi─čÔÇÖ i   cezaland─▒r─▒p  , onu  BasraÔÇÖya s├╝rg├╝ne  g├Ândermesi   hatta  Basra valisi ve Basral─▒lar─▒   onunla  g├Âr├╝┼čmekten ve   al─▒┼čveri┼čten menetmesi  [10]   m├╝te┼čabih ayetlerin manalar─▒yla  u─čra┼č─▒lmas─▒n─▒n  sahabe  taraf─▒ndan   do─čru bulunmad─▒─č─▒n─▒  g├Âstermektedir.

    ─░mam MalikÔÇÖin  istiva  s─▒fat─▒  hakk─▒nda sorular soran birisini   ├Ânce istiva s─▒fat─▒n─▒n hak oldu─čunu  isbat ettikten sonra   onun hakk─▒nda  soru  sormak bid att─▒r  diyerek    meclisinden kovmas─▒  ve  onu  bidat├žilikle     nitelemesi  de  ─░bn Teymiyyenin   geli┼čtirdi─či  bu  anlay─▒┼č─▒n   ─░mam MalikÔÇÖ in anlay─▒┼č─▒   olmad─▒─č─▒n─▒   isbat etmektedir. Yani  ─░bn Teymiyye  m├╝te┼čabihatla alakal─▒   anlay─▒┼č─▒nda da  selef  anlay─▒┼č─▒ndan   farkl─▒  bir anlay─▒┼č   geli┼čtirmi┼čtir. ─░mam Malik in   u─čra┼č─▒lmas─▒n─▒n bid at  oldu─čunu s├Âyledi─či konularla  u─čra┼čm─▒┼čt─▒r.

    ─░bn Teymiyyenin kelam  s─▒fat─▒yla   ilgili  s├Âyledikleri  de seleften  naklolunmayan  g├Âr├╝┼člerdir.  Ona  g├Âre kur an Allah─▒n kelam─▒  olmas─▒n─▒n yan ─▒s─▒ra   allah─▒n kelam─▒ harfle ve sesledir.  Ve bu harf  ve sesler ezelidirler.  Ve   kur an  AllahÔÇÖtan zuhur etmi┼č ve  yine  ona d├Ânecektir.

    Allah─▒n kelam─▒n─▒n  harfler ve seslerden meydana geldi─či  g├Âr├╝┼č├╝   ne  Allah rasulu taraf─▒ndan ne de  sahabe ve  tabiun b├╝y├╝kleri taraf─▒ndan seslendirilmi┼čtir. Ve selefe  dayanmamaktad─▒r.

    Kabirlerin ziyaretinin  haram olu┼ču ,  cehennemin fena bulaca─č─▒   gibi  inan├žlar─▒  da  onun  seleften  ├Âzellikle de   sahabeden subut bulmam─▒┼č  inan├žlar─▒ndand─▒r.

    ─░bn  Teymiyye  ve takip├žilerinin   d├╝┼č├╝nce   sitemlerinin  temelini  olu┼čturan  bu  g├Âr├╝┼čler   onlar─▒n inan├žla  alakal─▒ di─čer d├╝┼č├╝ncelerine de  yans─▒m─▒┼čt─▒r.Ve kendilerinin  d─▒┼č─▒ndakileri bidÔÇÖat ve daleletle  itham etmi┼člerdir.  [11] 

     

    Maturidi ve E┼č arilerin  hem selef  mezhebini  hem de  halef mezhebini temsil etmeli  bir vak─▒ad─▒r.  Selef Mezhebini   devam ettiren Maturidi ve E┼č ariler oldu─ču  gibi  Halef Mezhebini  benimseyen  Maturidi ve  E┼č ariler  de vard─▒r. Selef   akidesinin   ana  ekseninden   bir ad─▒m  ├Âteye   ├ž─▒kan  Maturidi ve  E┼čÔÇÖarilerin   ,  selef  akidesinden  ayr─▒lm─▒┼č   Mutezili , Harici , ┼×ii  cebri ,cehmi   vs . gruplardan   farkl─▒l─▒klar─▒ bir vak─▒a ve  dikkat  edilmesi  gereken  ├Ânemli  bir  ayr─▒nt─▒d─▒r.

    Selef mezhebini   esas ve  eslem kabul etmeye  devam etmektedirler. Haberi S─▒fatlara  getirdikleri  yorumlar─▒     bu naslar bu manalar─▒   lugavi  a├ž─▒dan  i├žermektedir.  Biz bu naslar─▒  ┼čekilde   anlarsak  te┼čbih   ve tecsim  vehminden  kurtuluruz . Ve  baz─▒lar─▒n─▒n   akl─▒na  gelen vehimlerin  bu  tarz manaland─▒rma yap─▒ld─▒─č─▒nda  ortadan kalkmas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r.  Bu  ise bu  naslara  anla┼č─▒l─▒r  yorumlar getirilebilinece─čini   g├Âsterir . Bizim haberi  s─▒fatlar─▒n yorumlanmas─▒ndan  temeldeki  gayemiz de zaten bunun olabilirli─čini ve makuliyetini  g├Âstermektir. Ama getirdi─čimiz bu  a├ž─▒klamalar kesinkes Allah─▒n murad─▒d─▒r da demiyoruz, demelerindedir.

     

    Maturidi  ve e┼čarilerin  zaman─▒n  ak─▒┼č─▒  i├žerisinde  akli  ve  felsefi  izahlara giri┼čen  bu  kollar─▒   hi├žbir zaman  bu tav─▒rlar─▒  neticesinde  ortaya ├ž─▒kan izahlar─▒  yeni bir inan├ž esas─▒  olarak  g├Ârmemi┼člerdir.   , Onlara  g├Âre  yapt─▒klar─▒  ; esas  ald─▒klar─▒  selefin inanc─▒n─▒   onlardan  fark─▒ ┼čekil  uslup ya da metodlarla   isbata  etmekten ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Hatta denilebilir ki , felsefenin metodlar─▒yla  dini  inan├ž esaslar─▒n─▒  isbat  ettiklerini ya da   izah ettiklerini  d├╝┼č├╝nm├╝┼člerdir. 

    Do─črulu─čunu  isbat ettikleri  kaideler, getirdikleri kavramlar, geli┼čtirdikleri metodlar  bir inan├ž esas─▒  de─čil;  vard─▒klar─▒ do─črular─▒   anla┼č─▒l─▒r k─▒lan   izahlard─▒r. 

    Bir ├žok E┼čÔÇÖari b├╝y├╝─č├╝n├╝n  vefaatlar─▒na  yak─▒n     kendilerini ,   geli┼čtirdikleri  izah tarzlar─▒na de─čilde,   selef akaidinin ana kurallar─▒na  nisbet ederek ; ┼ču  itikad ├╝zerine  ├Âl├╝yorum  demelerinin   temel sebebi de budur.

    Bu  s├Âzlerde ├Âm├╝r boyu  u─čra┼č─▒p geli┼čtirdikleri  izah tarzlar─▒n─▒n  reddi de─čil; ─░slam itikad─▒n─▒n ana usul ve kurallar─▒na  ba─čl─▒l─▒─č─▒n  ├Ân plana ├ž─▒kar─▒lmas─▒  vard─▒r.

    Netice olarak Cemal├╝ddin  Afgani  ve arkada┼člar─▒n─▒n  itikadi bir daveti   olmad─▒─č─▒ ortadad─▒r. Dolay─▒s─▒yla   selefi temsil etmeye zaten  talip de─čillerdir. ─░bn Teymiyye  ve   ashab─▒n─▒n  selef mezhebi  diye  anlatt─▒klar─▒  anlay─▒┼č─▒n  asr─▒ saadette   ├Ârne─či yoktur.  Kur an ve s├╝nnet  naslar─▒n─▒n  yal─▒n  manalar─▒nda  g├Âremedi─čimiz  ├žok say─▒da nazariye   i├žermektedir.   Maturi ve E┼č ari  Uleman─▒n   Selefin Mezhebi  hakk─▒ndaki tesbitleri  Kur andaki ilgili  ayetler,  s├╝nnetteki  hadisler  ve  selefin   b├╝y├╝k imamlar─▒  Ebu Hanife ─░mam Malik  ─░mam ┼×afii ve Ahmed b. Hanbelin  sahabei kiramdan naklettikleri  tav─▒rla  ├Ârt├╝┼čmektedir. Ve kanaatimizce  Selefin Mezhebini  onlar─▒n  anlay─▒┼č─▒ temsil etmektedir.

     

    II- Selef  Kavram─▒n─▒n  T├╝rk├že   Akaid Kitaplar─▒ndaki   ─░├žeri─či:

    ├ťlkemiz kelam ilminin  akademik  ├Ânderlerinden  Prof Dr.  Bekir Topalo─člu , Prof. Dr.  Ethem Ruhi F─▒─člal─▒ , Prof. Dr. Ahmed Saim K─▒lavuz  ilgili  eserlerinde  selef  ve  selefilik kavramlar─▒na   ay─▒rd─▒klar─▒ b├Âl├╝mlerde   selef  ve  selefilik kavramlar─▒n─▒  e┼č anlaml─▒  olarak  kabul etmektedirler. Ya da  birini bir di─čerinin devam─▒  gibi  nitelemektedirler .

    Bu ise vak─▒aya  terstir. Ve  konu  tekrar g├Âzden ge├žirilmeye muhta├žt─▒r.

     

     1-T├╝rk├že  Akaid ve Kelam Kitaplar─▒ndan Baz─▒lar─▒nda   Selef ve Selefiyye kavramlar─▒na  Getirilen  Yorumlar:

    Akaid Kelam  m├╝elliflerinin   eserlerinin ilgili b├Âl├╝mlerinde  verdikleri bilgiler  bu    yan─▒lg─▒y─▒ a├ž─▒k├ža g├Âstermektedir.

    ÔÇťSelefiyye :  ehli  s├╝nneti hassa da denilen selefiyye   sahabe  ve tabiun  mezhebinde  bulunan  fukaha ve muhadisunun  yoluÔÇŁ  ,┼čeklinde   tarif  olunmaktad─▒r. [12] 

    Selefiler  hz. Muhammed  sas le   g├Âr├╝┼čen  m├╝sl├╝manlarla   onlarla  g├Âr├╝┼čen   ikinci ku┼čak  m├╝sl├╝manlar─▒n   ├Â─čretilerini  s├╝rd├╝ren  hukuk ve  hadis bilginleridir.  M├╝ctehidlerin  t├╝m├╝   selefidir.   Selefiler bilgi  kayna─č─▒  olarak  duyu   ak─▒l ve nakli   kabul ederler. [13]  

     

    ÔÇťSelefiyye :  ilk alimler , ge├žmi┼č islam b├╝y├╝kleri   manas─▒na  gelen  bu   terim   akaidde   nasda varid olan─▒  -m├╝te┼čabihat─▒  ile  birlikte-  aynen kabul edip  te┼čbih ve tecsime  d├╝┼čmemekle  beraber   tevile gitmeyen    ehli  s├╝nneti hassay─▒  ifade eder.  ┼×├╝phe yok ki Rasulullah  ile    ashab-─▒ kiram─▒n   akaidde takip ettikleri  yolu  do─črudan do─čruya  izleyen  selefiyye dir.   ─░lk as─▒rda   ─░slam d├╝nyas─▒nda  hakim olan   akide   selef  akidesiydi.ÔÇŁ  [14] 

    Bu  z├╝mre  kur an ve s├╝nnette  belirtilen   esaslara   ak─▒l v e  reÔÇśy e  m├╝racaat etmeksinizin  ve teÔÇÖvile  ba┼čvurmaks─▒nz─▒n   oldu─ču  gibi  inanmaktad─▒r.   Allah─▒n  s─▒fatlar─▒ ve   sair itikadi  konularda   tafsilata giri┼čmeyip   inceden  inceye  fikir y├╝r├╝tmektedirler.   Naslar─▒  aynen kabul ederek   m├╝te┼čabihleri   ve zor meseleleri   ├ž├Âzmek i├žin   akl─▒n hakemli─čine   veya  tevile yana┼čmamaktad─▒rlar.   Allah─▒n ar┼č─▒,  eli ,  gelmesi   ve  benzeri   ayetlerin    anlam─▒  hakk─▒nda   fikir y├╝r├╝tmemek gerekir  demektedirler.

    Mamer b. Ra┼čid,   Evzai , S├╝fyan es Sevri, Malik b. Enes, S├╝fyan b.  Uyeyne  bu  g├Âr├╝┼čtedirler.  Hanefi  ┼×afii Maliki ve di─čer ehli  s├╝nnet mezheplerinin   ilk alimlerinin  selefiyye den   oldu─ču  s├Âylenilir.  [15] 

    Selefiyye nin yolu  izmirli   ─░smail Hakk─▒ÔÇÖya  g├Âre  yedi esasa  dayanmaktad─▒r.  [16] 

     

    Selefiler  ya da  eseriler   ba┼čl─▒ca  iki d├Âneme  ayr─▒l─▒rlar   icmal ve  tafsil d├Ânemleri   icmal d├Ânemini  a├žan   ─░mam  Azam  Ebu HanifeÔÇÖdir.  Tafsil d├Ânemini   a├žan   EbuÔÇÖl- Abbas   ─░bn. Teymiyye dir.   ─░bn Teymiyye  zaman─▒na  kadar s├╝ren icmal d├Ânemine  son  verdi.   Art─▒k  eserler   ayr─▒nt─▒lara  inilerek yaz─▒l─▒yordu.  ─░bn Teymiyye  MinhacuÔÇÖs-S├╝nne  ve  KitabuÔÇÖl-Akl veÔÇÖn-Nakl   adl─▒ yap─▒tlar─▒  ile  selef  mezhebine  muhalif  kelamc─▒lar─▒  filozoflar─▒  bat─▒nileri  ┼čiddetli bi├žimde reddediyordu.   [17] 

    Selef  mezhebi   ─░bn Teymiyyeden sonra  talebesi   ─░bn el-Kayyim el Cevziyye  taraf─▒ndan  hararetle  savunulmu┼čtur.   [18] 

     

    ─░bn  Teymiyye nin  ba┼člatt─▒─č─▒  selefiyyenin  canland─▒r─▒lmas─▒  faaliyeti  bu devrelerden  sonra  ├ža─č─▒m─▒z─▒n  baz─▒  modernist m├╝sl├╝manlar─▒nca  da s├╝rd├╝r├╝l├╝r.  Mesela  modernistler aras─▒nda  bu  cereyan─▒n   ├Ânc├╝l├╝─č├╝n├╝  M─▒s─▒rl─▒ Muhammed  Abduh yapm─▒┼čt─▒r.   M. Abduh ve  ve Re┼čid R─▒za   ba┼čtan  itibaren  ─░bn Teymiyye  ve metodolojisinin   hayran─▒  olarak  selefiyyenin  ihyas─▒  i├žin   gayret  g├Âstermi┼člerdir.    [19] 

     

    Selefyyenin  .... ├╝zerinde  birle┼čtikleri  husus   Allah tealay─▒  te┼čbih ve  tecsim den  tenzih  etmek  i├žin  m├╝te┼čabihlerden ka├ž─▒nmak   ve  ├╝zerlerinde  fikir y├╝r├╝tmemektir.   [20] 

     

    2-Selefiyye  Hareketiyle   Selef Mezhebinin   Aras─▒ndaki  Farkl─▒l─▒klar:

    Kanaatimizce  selef  ve selefilik  kavramlar─▒na  getirilen bu  a├ž─▒klamalar ,  hem  vak─▒ayla  hem de   klasik akide ve kelam   ve mezhepler tarihi  kitaplar─▒ndaki   kullan─▒mla   farkl─▒l─▒k arzetmektedir. 

     

    ┼×├Âyleki ;

    1- Selef  kavram─▒   akide - kelam eserlerinde  kullan─▒lan  bir kavramd─▒r. Ve m├╝elliflerin  ifade  ettikleri  mana  Maturidi-E┼čÔÇÖari  ekol├╝n├╝n  nakline ve  anlay─▒┼č─▒na  uygundur.   Ama g├╝n├╝m├╝zdeki yayg─▒n kullan─▒m─▒yla  selefiyye  kavram─▒n─▒n   asl─▒ yoktur .

    2. S├Âzkonusu  ettikleri   selef kavram─▒  ve  i├žeri─či   e┼č ÔÇśari-Maturidi   akaid ulemas─▒n─▒n   ilk  ├╝├ž as─▒rdan  naklettikleri  selef  itikad─▒ anlay─▒┼č─▒na   uygundur.  Bir ba┼čka deyi┼čle  bu   anlay─▒┼č  E┼čÔÇÖari -Maturidi   uleman─▒n   eserlerinde   ifade ettikleri  anlay─▒┼čt─▒r.

    3. Selefiyye kelimesinin  bir kavram   olarak kullan─▒l─▒┼č─▒   ve yayg─▒nla┼čmas─▒  Suudi  Arabistandaki  Muhammed b. AbdulvehhabÔÇÖ─▒n hareketinden   sonra  ortaya  ├ž─▒km─▒┼č  bir kullan─▒md─▒r.  Bu  hareketin ba─čl─▒lar─▒ kendilerine   ─░bn TeymiyyeÔÇÖnin hareketini  ├Ârnek alm─▒┼člar  ve yayg─▒n olan   Maturidi ve  E┼č ari   ekollerinden  farkl─▒l─▒klar─▒n─▒    izah ederken , biz selefin mezhebine ba─čl─▒y─▒z , ÔÇťselefiyizÔÇŁ  demi┼člerdir.  Kendilerini selefe nisbet eden  bu  harekete  selefiyye  denili┼čtir.

    4. M├╝elliflerin   itikadlar─▒n─▒  ayn─▒ kabul ettikleri   selef   ile  selefiyyeÔÇÖ nin  itikadlar─▒  farkl─▒l─▒k arz ederler.  Her ┼čeyden ├Ânce  selefiyyeye  g├Âre  selefin itikad─▒   el -Gazali nin  itikad─▒ndan   ve    GazaliÔÇÖnin  selefe  isnad etti─či   itikadden  tamamen   farkl─▒d─▒r.  Selefiyye  hareketi   el- Gazali yi   muteber bir ilim   adam─▒  dahi kabul etmez.

    5. Suudi  ArabistanÔÇÖda  yayg─▒n  olan selefiyye hareketi  kendilerini   ─░bn TeymiyyeÔÇÖyi  ├Ârnek ald─▒klar─▒ndan  m├╝te┼čabihatta  manan─▒n  Allah─▒n  ilmine tafvid edilmesine (havale  edilmesine ) ┼čiddetle kar┼č─▒  ├ž─▒karlar, ve m├╝te┼čabihat─▒n manalar─▒n─▒n  bilinmesinin   zorunlu  oldu─čunu  s├Âylerler.   Hatta  E┼čÔÇÖari  ve  Maturidileri   ve  onlar─▒n selef  anlay─▒┼č─▒  diye  niteledikleri   anlay─▒┼č─▒  ele┼čtirirken   onlar─▒n selef  anlay─▒┼člar─▒n─▒:ÔÇŁ  onlar nas─▒l bir ilaha  inand─▒klar─▒n─▒  bilmeyenlerdir ÔÇť  halef  anlay─▒┼člar─▒n─▒ da  ÔÇť bu  anlay─▒┼č  AllahÔÇÖ─▒n   s─▒fatlar─▒n─▒  ibtal etmektir ÔÇť diye  niteleyip  , her iki  anlay─▒┼č─▒n da  hatal─▒  oldu─čunu  hatta k├╝f├╝r oldu─čunu   ─▒srarla savunurlar.

    6. Selefiler   AllahÔÇÖ─▒n m├╝te┼čabih s─▒fatlar─▒n─▒n  hakikaten var oldu─čunu   kabul etmeyeni   m├╝┼črik ve kafir  olarak  nitelerler  . Ama Maturidi ve  E┼č ari  ekol├╝n├╝n  nakline  g├Âre    olan selef   itikad─▒nda  b├Âyle  bir itikad  yoktur .

     

    3- Netice:

    B├╝t├╝n bu   farkl─▒l─▒klar─▒n  da  g├Âsterece─či   ├╝zere   selef  ve  selefilik kavramlar─▒n─▒n   e┼čanlaml─▒  olarak , ya da  birbirlerinin devam─▒  olan  anlay─▒┼člarm─▒┼č gibi  kullan─▒lmalar─▒  bir hatad─▒r.

    Son d├Ânem  t├╝rk m├╝elliflerinin  bu yayg─▒n  yanl─▒┼č kullan─▒mdaki    ├╝stad─▒  b├╝t├╝n m├╝elliflerin  kendisinden  nakilde  bulunmas─▒na  bak─▒l─▒rsa   ─░zmirli  ─░smail Hakk─▒ÔÇÖd─▒r.   ─░zmirli,  GazaliÔÇÖnin  selef  mezhebinin   karekteristi─či ile   ilgili tesbitlerini   selefilere   uyarlay─▒nca  bu  hataya  d├╝┼čm├╝┼čt├╝r.  

    ─░bn TeymiyyeÔÇÖnin eserlerini  inceleyen  ya da selefilerin eserlerini  inceleyen  en az─▒ndan  Suudi  Arabistandaki ders kitaplar─▒n─▒  inceleyen  birisi  bu  fark─▒l─▒l─▒─č─▒  kolayca kavrayacakt─▒r.  ─░bn i TeymiyyeÔÇÖyi  incelemi┼č olmas─▒  gereken   ─░zmirliÔÇÖnin  bu  hataya   d├╝┼čmesindeki   amil  ara┼čt─▒r─▒lmal─▒d─▒r . Tabii  di─čer m├╝elliflerinki de...

       

     

    Dipnotlar

     [1] Bu  ikinci y├Âneli┼čin temal amili felsefenin temel metinlerinin arap├žaya terceme edilmesinden sonra  olu┼čan  g├╝ndeme  islami  bir tav─▒r  koyma  arzusudur

     Bu  gurubun inan├ž ilminde yer almay─▒p   felsefenin   itikadi  problemlerinden olan  baz─▒ meselelere de   islam inanc─▒   a├ž─▒s─▒ndan   ├ž├Âz├╝mler  ├╝rettikleri de   olmu┼čtur. Hen├╝z  itikadi izah ekolleri olu┼čmadan ├Ânce, Selef  inanc─▒  ve tavr─▒n─▒ bilen    ve  itikad eden   ilim  adamlar─▒n─▒n d├Ânemindeki durum bu minvaldedir.   Maturidi  ve  E┼č ari   ekollerinin   olu┼čumunun  ba┼člang─▒├ž noktas─▒ da   bu noktad─▒r.

     [2]  ─░bn Teymiyye  istiva  s─▒fat─▒n─▒  isbat i├žin   AllahÔÇÖ─▒n ezelden beri sonsuz  say─▒da   ar┼č─▒ yarat─▒p  sonra yok etti─čini  iddia  etmektedir.    Onu bu  iddiaya mecbur  k─▒lan , haberi s─▒fatlar─▒n  manalar─▒n─▒n  bilinece─či  iddias─▒d─▒r.   Ona  g├Âre  kur anda manas─▒  bilinmeyen  bir ilahi  s─▒fat yoktur. ─░stiva da  oturma ve  y├╝kselme  gibi manalara  gelmektedir. Bu s─▒fat─▒n bu manaya  geldi─či  sabit oldu─čuna  g├Âre ; bu   ar┼č─▒n ezelden beri   varolmas─▒n─▒   zorunlu  k─▒lmaktad─▒r.    Aksi  halde Allah─▒n   istiva s─▒fat─▒   sonradan olmu┼čtur, hadistir , denilmesi   gerekecektir ki ,  Allah─▒n  sonradan olan bir s─▒fat─▒   olmayaca─č─▒ndan bu  k├╝f├╝rd├╝r. O halde ar┼č kadim bin nev olmal─▒d─▒r.

     [3] Bu kar┼č─▒  ├ž─▒k─▒┼č─▒n  k├Âkeninde de    yine  onun   alemin  bir t├╝r  ezeli   oldu─ču  ┼čeklindeki   inanc─▒  etkilidir.  Ve  o bu g├Âr├╝┼čleriyle ; evvel olan  Allah ─▒n  mahlukattan  ├Ânce de var  oldu─ču ; muhtar  olan  Allah ─▒n  diledi─činde  ve diledi─či ┼čekilde  yaratt─▒─č ─▒ ;  Allah ─▒n her┼čeyi yoktan var  etti─či,  ┼čeklindeki  islam   inan├ž esaslar─▒yla  ├želi┼čkiye  d├╝┼čer.

     [4] Bkz. ─░slam  Felsefesi Tarihi  .  Macit Fahri  s. 301

     [5] Bkz. ─░slam  Felsefesi Tarihi  . Macit Fahri  s.  307    

     [6] Age  s.  308

     [7] Felsefe  tahsil etmi┼č   ve  d├╝┼č├╝ncesi  geli┼čmi┼č  bir ilim  grubunun  islam  ├╝mmetinin  vahdetini , ameli  noktada  sa─člama  teziyle   ortaya  ├ž─▒kmas─▒  samimiyse  aptalcad─▒r.  Yoksa   haincedir. 

     [8] Bu rivayetlerin   hadis ilmi  a├ž─▒s─▒ndan ve    di─čer dini de─čerler   ├žer├ževesinde  ele  al─▒nmas─▒  bu makelenin    konusu   olmad─▒─č─▒ndan , biz burada bu  anlay─▒┼č─▒n  selefin  anlay─▒┼č─▒  olup olmad─▒─č─▒n─▒n anla┼č─▒lmas─▒n─▒  sa─člayacak  bir  k─▒yaslamayla    yetinece─čiz.

     [9]  M├╝te┼čabih  ayetlerin ve haberi  s─▒fatlar─▒n manalar─▒n─▒n bilinmesi meselesi  Selef  Akidesinin  ger├žek temsilcisinin kim oldu─čunu  ortaya  ├ž─▒karma noktas─▒nda  ├žok  ├Ânemlidir. Ve  ba┼čl─▒ba┼č─▒na bir tez konusu dur. Hicri  6. yy la kadar olan s├╝re├žte  islam  ulemas─▒n─▒n   konuyla  ilgili  g├Âr├╝┼č ve  nakilleri   selef  akidesi  iddias─▒nda , ─░bn Teymiyye  ve  ├Â─črencilerini destekler mahiyette de─čildir.

     [10] Bkz.  Ahkamul Kur an , el kurtubi , IV.15 ; es- S├╝nen , ed darimi ,  I. 66 ;  ─░tikadu Ehlis S├╝nne , el- Lellakaii, , IV. 635   ;  ┼×erhuÔÇÖz-Zurkani , III. 33 ;    ─░mam e┼č ┼×afii nin  Sabi─č  hakk─▒ndaki  s├Âz├╝  i├žin  bkz. Siyer AÔÇÖlam en-Nubela , ez-Zehebi X. 29

     [11] Selefiyiz diye    Tahaviyye  akaidine  ┼čerh yazan  ya da  ne┼čredenlerin  kitaba d├╝┼čt├╝kleri  dipnotlara bakmak  bu  anlay─▒┼čtakilerin  nerelerde  selef  itikad─▒na   eklemeler yap─▒p  selef  itikad─▒n─▒n d─▒┼č─▒na  ├ž─▒kt─▒klar─▒n─▒   ├Â─črenmede  bir ipucudur.    Ve  ─░bn Teymiyye ve  takip├žilerinin  selef  inanc─▒ndan   ayr─▒ld─▒klar─▒  ana  meseleler de bunlard─▒r.

     [12]  Yeni  ─░lmi  Kelam , ─░zmirli , I.98  Bkz .   ├ça─č─▒m─▒zda   ─░tikadi  ─░slam  Mezhepleri  , E. R.  F─▒─člal─▒ s. 69

     [13]  ─░slamda  Felsefe  Ak─▒mlar─▒ , ─░zmirli ,  s. 22

     [14]  Kelam  ─░lmi  Giri┼č ,Bekir Topalo─člu,  s. 113

     [15]  ├ça─č─▒m─▒z. ─░tikadi   ─░slam  Mezhepleri,  E. R. F─▒─člal─▒  s. 69, 70

     [16]  Bkz.  Age s. 70-71

     [17]  age s. 34, 35  

     [18]  age  E. R. F─▒─člal─▒  s.  73

     [19]  age E. R. F─▒─člal─▒   s. 73

     M├╝ellifin bu de─čerlendirmesi  delile muhta├žt─▒r.  ─░bn Teymiyye nin metodolojisinin hayran─▒  olanlar─▒n  nas─▒l olupta  felsefi y├Âneli┼čleri ihya  ve  ┼čii s├╝nni birlikteli─čine  davet ile   ├Âm├╝rlerini  ge├žirdiklerini   anlamak   olduk├ža  g├╝├žt├╝r.

     [20] age E. R. F─▒─člal─▒   S. 72

    Bu de─čerlendirme ─░bn Teymiyye ve ekol├╝  i├žin  hatal─▒  bir de─čerlendirmedir. Bilakis ─░bn Teymiyye ve  selefiler m├╝te┼čabihat─▒n anla┼č─▒labilirli─čini isbat  i├žin  hayatlar─▒n─▒ vakfetmi┼člerdir.


  • Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
    # Makaleler Ad─▒
    Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

    ! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
    ├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

    Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
    S├╝meyye Abaci / 30.04.2015



    Eski Eserler


    Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

    Hesap ─░┼člemleri

    ├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

    Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...