f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Mustafa Sabri Efendinin Ruyeti Hilal hakk─▒ndaki G├Âr├╝┼č├╝

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Nuri Derdiyok F─▒k─▒h T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 2207 Hit : 6171 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Mustafa Sabri Efendinin Ruyeti Hilal hakk─▒ndaki G├Âr├╝┼č├╝

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
┼×eyhuÔÇÖl-─░sl├óm Mustafa SabriÔÇÖninYeni F─▒kh├« Konulara Yakla┼č─▒mlar─▒ ─░stanbul, 2005 s.71-74
website website open
cheats women who cheat on husbands married woman looking to cheat
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
bystolic coupon 2013 bystolic add on copay card bystolic generic alternative

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar ┼×eyhuÔÇÖl-─░sl├óm Mustafa SabriÔÇÖninYeni F─▒kh├« Konulara Yakla┼č─▒mlar─▒ ─░stanbul, 2005 s.71-74
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih 2005
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Mustafa Sabri Efendi ‘nin Ru’yet-i Hilâl hakk─▒ndaki Görü┼čü

Mustafa Sabri Efendi, vakitlerin, bizzat c─▒plak gözle gözlem yaparak tesbit edildi─čini, Ramazan orucunun ve bayram─▒n─▒n vaktinin de bu usulle belirlenmesi gerekti─čini savunur:

“Arap aylarm─▒nm ba┼člang─▒çlar─▒n─▒ tesbit etmede takvimlerin de ihtilâfa dü┼čmesinden kat-─▒ nazarla hilâlin görülmesi usûlünü niçin terk edece─čiz ? Ya kolayl─▒k için veyahut teknik hesaplamalarla Ramazan─▒, bayram─▒ daha do─čru tayin etmi┼č olmak için de─čil mi ? Halbuki binlerce yüz binlerce ─░slâm ahâlîsini ihtivâ eden bir memlekette birkaç ki┼činin hilâli gözetlemesi ile me┼čgul olmak gibi en kolay bir dînî vazîfeye yüksünmesi, ─░slâmiyet ad─▒na [1] gâyet ay─▒p olaca─č─▒ndan kolayl─▒k oldu─čunun savunulmas─▒ bir defa kabul edilemez.”

Mustafa Sabri Efendi, Hz. Peygamber (a.s.)’─▒n ö─čretti─či ru’yet usulunu terk edip, teknik imkanlarla gözlem yaparak hesaplama usulunu kullanmay─▒ ukalal─▒k olarak de─čerlendirdi─či aç─▒klamalar─▒na ┼čöyle devam eder; 

“Ramazan─▒, bayram─▒ tayinde isabet meselesine gelince ┼čuras─▒n─▒ iyi bilmeli ki dînî i┼člerde ve özellikle ibâdetlerde isâbet, ┼×âri’in emrine uygun hareket ölçüsüyle ölçülmesi lâz─▒m gelen bir ┼čeydir. Zaten Ramazanm, bayram─▒n esas─▒ ┼×âri’in emrinin mahsulüdür. Yani dânin emri olmasa Ramazan aymm gündüzlerinde yemek ve içmek gibi oruç bozan ┼čeylerden kaç─▒n─▒lmas─▒ vazîfesi de hiç ortaya ç─▒kmazd─▒. Halbuki oruç farzm─▒ tebli─č eden Cenab-─▒ Peygamber Efendimiz Ramazana nas─▒l ba┼članaca─č─▒n─▒ ve nas─▒l nihâyet verilece─čini de bize ┼ču hadîsi ┼čerif ile ayr─▒ca tarif buyurmu┼člard─▒r: “Hilâli görünce oruç tutunuz ve yine hilâli görünce iftar ediniz. E─čer hava size kapal─▒ gelirse say─▒y─▒ otuza tamamlay─▒n.” ─░┼čte Peygamber Efendimiz (s.a.v.) in böyle bir sarih emri varken ba┼čka türlü hesaplar ile  u─čra┼čmaya kalk─▒┼čmak ve bunda daha ziyâde isâbet tasavvur etmek, dînin sahibinin emri haricinde fazla ukalâl─▒k yapmak olur. S─▒rf dînî bir vazife îfâs─▒ nokta-i nazar─▒ndan bu  [2] ukalâl─▒k hiç mâkul bir hareket olmaz. “ 

Mustafa Sabri Efendi, ru’yet usulunde o kadar ─▒srarc─▒d─▒r ki gözlem yapan ki┼činin gözleminde yan─▒lsa bile ┼×ari’in emrini yerine getirdi─či için, bunda hem Allah, hem de kul ac─▒s─▒ndan bir sorun olmayaca─č─▒n─▒ savunur. Bu konudaki ─▒srar─▒na destek mahiyetinde ┼čunlar─▒ söyler;

“Belki Cenâb-─▒ Hak, emrine fazla uygun hareket eden hatal─▒y─▒, emri d─▒┼č─▒nda içtihada kalk─▒┼čan isâbet edene tercih eder. Daha do─črusu dînî vazifelerde hata ve sevap ┼×âri’in emrine göre tayin ve takdir edilece─činden deminki tabirimizde hatal─▒ farz etti─čimizin isâbet eden; isâbet eden farz etti─čimizin de bir ┼čer’î hakikat halinde hata eden kabul edilmesi lâz─▒m gelir. Dünya kânunlar─▒nda bile hâkim, kânunun aç─▒k hükmü kar┼č─▒s─▒nda içtihat yapamaz.”  [3]

Mustafa Sabri Efendi, teknik geli┼čmeler olsa bile dini hükümlerin, bu imkanlar─▒n kullan─▒lmad─▒─č─▒ en kötü ┼čartlar göz önünde bulundurarak konuldu─čunu, örne─čin üç haneli bir köydeki barakadan ─▒ss─▒z çöl ortas─▒nda kurulan bir çad─▒rda oturan insanlara kadar takvimsiz, saatsiz, pusulas─▒z, telefonsuz bir ortamdaki ki┼čilerin, bütün bu imkanlara gerek kalmadan dini ya┼čayabilecekleri ┼čekilde Allah’─▒n dini vaz’etti─čini, bu sebepten dolay─▒ dinimizin “Semha-i Beyza” ad─▒yla an─▒ld─▒─č─▒n─▒ söyler. Öyle ki “astronomik hesaplara ba┼čvurulmad─▒kca oruç ve namaz─▒n vakti pek do─čru tesbit edilemiyor” ┼čeklindeki iddiay─▒ Mustafa Sabri Efendi; 

“Ne zarar─▒ var!. Mal sahibi (Allah) böyle isterim, böylece kabul ederim dedikten sonra  bizim vazifemiz taayyün etmi┼č ve tereddüde mahal kalmam─▒┼čt─▒r. Hilali görebilirsek tutmak  [4]  ve bayram yapmak, göremezsek ┼×aban ve Ramazan’─▒ otuza tamamlamak borcumuzdur”  ┼čeklinde cevapland─▒rarak, orucun ba┼člama ve biti┼č vaktini Hz Peygamber (a.s.)’─▒n belirtti─či gibi hilalin gözetlenmesi usulune göre tesbit etmeye devam edilmesi gerekti─činde ─▒srarc─▒ oldu─čunu gösterir    . [5] 

Mustafa Sabri Efendi, bütün bunlara sebep olarak kullardan ibadetlerde ─░lahi emre harfiyen uygun hareketin talep edildi─čini ┼ču sözlerle aç─▒klar; “Çünkü, ibadet, Ma’bud’un veya Rasûlü’nün sözünü tutup tutmayan─▒ ay─▒rt edici bir imtihandan ibaret olup, arada mutlak Ganî olan Ma’bud’un görülecek hiçbir i┼či yoktur ki, o i┼čin bilahare di─čer bir yolu ke┼čfedilmi┼č olsun. Zaten her hususta emre tam manas─▒yla riâyet eden hizmetçi, emirde sebep arayan, ona mana veren hizmetçilerden daha çok makbuldür. Hele ibadette bizim yanl─▒┼čl─▒k veya eksiklik zannetti─čimiz ┼čeyden Hâlik’in hâ┼čâ ziyân etmek  ihtimali yoktur. Emir haricinde gösterilecek faaliyet ise, âmir ile memur aras─▒ndaki idrâk mertebelerinin fark─▒ nisbetinde muhataral─▒d─▒r. Meselâ çok çal─▒┼čkanl─▒k edip de sabah namaz─▒ üç rekât k─▒l─▒nm─▒┼č olsa iki yerine de kabul olunmaz; büsbütün bozulur.”  [6]

Görüldü─čü gibi teknik vas─▒talarla ay hareketlerini izleyerek ibadetlerin vakitlerinin tespiti yolunu yanl─▒┼č bulan Mustafa Sabri Efendi, nasslar─▒n d─▒┼č─▒na ç─▒kmamakta ─▒srar etmektedir. Bu meyanda teknik ileti┼čim vas─▒talar─▒yla yap─▒lacak hukuki i┼člemlerin de katiyet ifade etmeyece─činden geçersiz oldu─čunu belirtir. Bu teknolojik vas─▒talar─▒n din i┼člerinde de─čil de, dünyevi i┼člerde geri kalmamak için kullan─▒p itimat edilebilece─čini söyler   . [7]

 

  • [1] Mustafa Sabri, “Dini Günlerimiz”, Yar─▒n, sa: 18, 1346/1928, s. s. 3-4. 
    [2] Mustafa Sabri, a.g.m., s. 3-4. 
    [3]  Mustafa Sabri, a.g.m., 3-4. 
    [4]  Mustafa Sabri, Meseleler, 36.
    [5]  Mustafa Sabri, a.g.e., 35-36. 
    [6]  Mustafa Sabri, a.g.e., s. 36-37.
    [7]  Mustafa Sabri, Kur'an Tercumesi Meselesi, (Çev: Süleyman Çelik), ─░stanbul 1993, s. 8.


  • Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
    # Makaleler Ad─▒
    Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

    ! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
    ├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

    Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Muhammed Ender / 13.06.2015



    Eski Eserler


    Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

    Hesap ─░┼člemleri

    ├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

    Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...