f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
├ľnder Nar Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun  
       
Makale No: 2104 Hit : 7578 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Peygamberin Kur'an a├ž─▒klamas─▒na Kur'an denilemeyece─či ve a├ž─▒klamas─▒n─▒n S├╝nnet oldu─ču da a├ž─▒kt─▒r. Onun di─čer din┬şle alakal─▒ a├ž─▒klamalar─▒ da s├╝nnettir. Ve s├╝nnet vahiydir. Peygamber (sas)'in ictihadlar─▒ ise ilahi kontrol alt─▒ndad─▒r. O vefat etmeden ├Ânce ilahi ir┼čadla d├╝zeltilmi┼č ya da h├╝km├╝ ortadan kald─▒r─▒lm─▒┼č veya Allah'─▒n r─▒zas─▒na uygunluklar─▒ ; d├╝zeltilmemek suretiyle tescil edilmi┼č oldu─čundan do─čruluk┬şlar─▒ ilahi tasdiklidirler. Ve din'de delildirler.
website women affair open
click here read here why do married men cheat
treatment of aids early hiv symptoms in men aids pictures
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar eskieserler dergisi
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih 1998
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]
  • KurÔÇÖana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri

     

    S├╝nnet te Kur'an gibi korunmu┼čtur. Bunun iki metodla isbatlanmas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r.

     

    1- S├╝nnet, "Zikri biz indirdik ve onu yine biz koruyaca­─č─▒z", ayetindeki ilahi koruma va'dinin kapsam─▒na girer.

    2-S├╝nnet'in bu ayeti kerimedeki koruma va'dinin kapsa­m─▒na girmedi─či kabul edilse bile, Kur'anda ge├žen di─čer pek ├žok ayeti kerimenin zorunlu bir gere─či olarak korunmu┼č ol­mal─▒d─▒r.

     

    a) "Zikir aram─▒zdan indirile indirile ona m─▒ indirildi [1] ayetindeki "zikir" den kas─▒t vahiydir. 126

    Kur'an'da peygamberin ├╝zerine zikrin indirildi─či;

    "Aram─▒zdan onun ├╝zerine mi zikr indirildi" [2] ve "Ey Kendisine zikr indirilen..." [3] denilerek ifade ve isbat edil­mektedir.

    "Biz sana zikri (vahyi) insanlara indirileni (Kur'an─▒) a├ž─▒klayas─▒n diye indirdik" [4] denilmek suretiyle Kuran─▒n a├ž─▒kla­mas─▒n─▒n da peygamber taraf─▒ndan vahiyle yap─▒ld─▒─č─▒ ifade edilmektedir.

    Bu ayette ge├žen zikir'den kast─▒n yaln─▒zca Kur an oldu─ču iddia edilse bile Peygamberin a├ž─▒klama yapaca─č─▒ her iki yo­ruma g├Âre kesindir.  Peygamberin Kur'an a├ž─▒klamalar─▒ en az─▒ndan "O hevas─▒ndan konu┼čmaz s├Âyledikleri hep kendisi­ne indirilen vahiydir" ayetine g├Âre vahye dayanmaktad─▒r. Kuran─▒n Allah'─▒n kasdetti─či ┼čekilde anla┼č─▒lmas─▒, daha ├Ânce' araplarca bilinmeyen bu yeni ┼×eriatin kavramlar─▒n─▒n (├Ârne­─čin namaz─▒n i├žeriklerinin) vahiyle tesbit edilmesini zorunlu k─▒lar  . Bu manaya g├Âre yukar─▒da ifade etti─čimiz ayetteki zikr den kas─▒t vahiy olmal─▒d─▒r.

     

    Peygamberin Kur'an a├ž─▒klamas─▒na Kur'an denilemeyece─či ve a├ž─▒klamas─▒n─▒n S├╝nnet oldu─ču da a├ž─▒kt─▒r. Onun di─čer din­le alakal─▒ a├ž─▒klamalar─▒ da s├╝nnettir. Ve s├╝nnet vahiydir. Peygamber (sas)'in ictihadlar─▒ ise ilahi kontrol alt─▒ndad─▒r. O vefat etmeden ├Ânce ilahi ir┼čadla d├╝zeltilmi┼č ya da h├╝km├╝ ortadan  kald─▒r─▒lm─▒┼č veya Allah'─▒n r─▒zas─▒na uygunluklar─▒ ; d├╝zeltilmemek suretiyle tescil edilmi┼č oldu─čundan do─čruluk­lar─▒ ilahi tasdiklidirler. Ve din'de delildirler.

     

    Bu ifade ettiklerimizden te┼čri i├žin indirilen vahyin S├╝nnet ve Kitap ┼čeklinde indirildi─či anla┼č─▒lmaktad─▒r. Te┼čri i├žin indirilen vahyin bir k─▒sm─▒n─▒n tahrif olmak i├žin b─▒rak─▒l─▒p, bir k─▒s­m─▒n─▒n korunma alt─▒na al─▒nmas─▒ diye bir ┼čey s├Âz konusu ola­mayaca─č─▒na g├Âre , "Zikri biz indirdik onu yine biz koruyaca­─č─▒z", ayeti kerimesinin kapsam─▒na s├╝nnet te zorunlu olarak giriyor olmal─▒d─▒r..

  • 126.  el Kamer 54/25


  • Kur'an'─▒n Allah'─▒n murad─▒ ├╝zere anla┼č─▒lmas─▒ ve Allah'─▒n m├╝'minlerden raz─▒ olaca─č─▒ ┼čekilde emirleri ve nehiylerinin uygulanmas─▒ ancak Peygamberin a├ž─▒klamas─▒ ve uygulama­s─▒yla olabilmektedir.  Bu pek ├žok ayetle sabittir. Ama yaln─▒z­ca Kuran korunmu┼čsa, ya da Allah yaln─▒zca Kur'an'─▒ koru­ma alt─▒na ald─▒ysa peygamberini Kur'an'─▒ a├ž─▒klamak ├╝zere g├Ândermesinin bir manas─▒ olamaz.  Bu takdirde Peygamber ya sadece Kur'an'─▒ insanlara nakletmek i├žin ya da Kur'an─▒ nakledip yaln─▒zca sahabeye a├ž─▒klamak i├žin g├Ânderilmi┼čtir.  Yaln─▒zca sahabeye a├ž─▒klamak i├žin g├Ânderildiyse din yaln─▒zca sahabeye indirilmi┼č demektir. Bunu ise Kuran ayetleriyle ├že­li┼čkisi ortadad─▒r..  
    Koruma ayetindeki zikr kelimesinden kas─▒t hat─▒rlatma ise bu mana s├╝nnet i├žin de s├Âz konusudur.  Ayeti kerimede peygamber "Sen bir hat─▒rlat─▒c─▒ (m├╝zekkirsin)" diye nitelenmi┼čtir.

     

    a) Koruma ayetindeki zikirden kas─▒t yaln─▒zca Kur'an ise, ayet Kur'an'─▒ biz indirdik onu biz koruyaca─č─▒z ┼čeklinde bir manaya gelir.  Bu koruma Allah'─▒n sevki ile yine Sahabe tara­f─▒ndan yap─▒lacakt─▒r.  Zira sahabenin naklinden ba┼čka bir va­s─▒ta yoktur. Bu takdirde ayet tevat├╝rle yaln─▒zca Kur'an'─▒n korunaca─č─▒ gibi bir manaya gelecektir.  S├╝nnetin korunmayaca─č─▒ gibi bir manaya gelmeyecektir.  Zira S├╝nnet korunmazsa ; Dinin Kur'an'─▒n a├ž─▒klamas─▒ olan b├Âl├╝m├╝ ile Peygamberin helal ve haram k─▒ld─▒─č─▒ ┼čeyler b├Âl├╝m├╝ tahrif olacakt─▒r.  Ya da tahrif olmu┼čtur gibi bir mana ortaya ├ž─▒kacakt─▒r.  Bu yaln─▒zca Kurana g├╝venilebilece─či ve S├╝nnete g├╝venilemeyece─či gibi bir manaya gelir.

    Teferruata girildi─činde namaz─▒n vakitleri, eda ┼čekli ile alakal─▒ dini bilgiler ayn─▒ s├╝nnetin ├╝zerindeki ┼č├╝phe derece­sinde do─čruluklar─▒ ┼č├╝pheli hale gelirler.  ├ľrne─čin bug├╝n ol­masa bile ileriki bir tarihte namaz─▒n dua manas─▒ al─▒n─▒p iba­detler dua ┼čekline d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lebilinir.

    S├╝nnet ayetteki zikr kapsam─▒na girmiyorsa, ama dinin temel esaslar─▒ndan birisi ise bu defa Kur'an'daki Peygamber ve g├Ârevi ile alakal─▒ ayetlerin ifadelerine istinaden aklen ve naklen zorunlu ola­rak s├╝nnetin korunmu┼č olmas─▒ gerekmektedir.

    S├╝nnet korunmam─▒┼čsa Kur'an'─▒ a├ž─▒klamak ve haram ve helal k─▒lmak i├žin g├Ânderilen Peygamber yaln─▒zca sahabeye g├Ânderilmi┼č demektir. Onlara yapt─▒─č─▒ Kur'an a├ž─▒klamalar─▒ ve helal k─▒l─▒p haram k─▒ld─▒─č─▒ ┼čeyler Allah korumas─▒ alt─▒nda de─čil­se sonrakileri ba─člamaz. Bu sahabenin ayr─▒ bir ┼čeraitle ,tabiunun ve sonrakilerin ayr─▒ ayr─▒ ┼čeriatlerle m├╝kellef olmalar─▒ manas─▒na gelir. Ve hem bat─▒ld─▒r. Hem de k├╝f├╝rd├╝r. Dinin bir k─▒sm─▒ sahabeden sonraki nesillere ula┼čmam─▒┼čsa din tahrif edilmi┼č demektir. Ve bu da k├╝f├╝rd├╝r. S├╝nnetin korunmam─▒┼č olmas─▒ durumunda ┼ču ayeti kerimeler yaln─▒zca Sahabe i kirama hitab ediyor demektir.

    -"Zikir ehline sorun."[5]

    "Bir┼čeyde ihtilaf etti─činizde Allaha ve Rasulune m├╝raca­at edin."[6]

    "Peygamber size ne getirirse onu al─▒n, nelerden sak─▒nd─▒r─▒rsa onlardan da sak─▒n─▒n."[7]

    "Ey Peygamber sana rabbinden indirileni tebli─č et, e─čer tebli─č etmezsen onun sana verdi─či el├žilik g├Ârevini yerine ge­tirmemi┼č olursun."[8]

    -           "Ey ─░man edenler Allaha ve Rasulune itaat edin [9] Onlara e─čer Allah─▒ seviyorsan─▒z, bana itaat edin ki Allah ta sizi sevsin de..."[10]

    -           "Allah Resul├╝nde sizler i├žin g├╝zel ├Ârnekler vard─▒r."[11]

     

    KurÔÇÖan ─▒ Kerimin  ve Zikrin Tevat├╝rle  Korunmas─▒n─▒n Manas─▒ ve Mahiyeti  ;


    Kur'an ya da S├╝nnete g├╝venilebilmesi;  ya vahyin bildirmesiyle, ya da akli olan nakil metotlar─▒na uygun ┼čekilde nakledilmeleriyle olabilecektir.

    Koruma ayetinde ifade edilen koruma, ilahi korumad─▒r. ─░lahi koruma va'di Kur'an'─▒ da S├╝nneti de kapsamaktad─▒r.

     

    Sahabe birinci ├Âncelik olarak Kur'an'─▒ koruma ve tedvin etmeyi tercih etmi┼člerdir.  Bu davran─▒┼člar─▒ Allah Resul├╝ (sas)'in Asr-─▒ Saadetteki uygulamas─▒na uygundur.  Sahabenin Kur' an─▒n tedvinine verdikleri bu ├Âncelik Kur'an ─▒n akli nakil metodlar─▒na g├Âre m├╝tevatir derecesinde nakledilmesini be­raberinde getirmi┼čtir.  Ama Kur'an ;  ├Ânce ilahi va'd gere─či ko­ruma altmdad─▒r. Sonra be┼čeri ve akli tan─▒mlamayla tevat├╝rle korunmu┼čtur.

     

    M├╝minler a├ž─▒s─▒ndan Kur'an─▒n ilahi koruma alt─▒nda olu┼ču ; tevat├╝rle korunmu┼č olmas─▒ndan daha ├Ânemli ├Âncelikli ve de─čerlidir.  

    ┼×├Âyle ki;

    - M├╝minler evreni var eden Allah'─▒n , varl─▒­─č─▒na birli─čine ve mahlukat─▒ ku┼čatan bilgisine ve kudretine inanan insanlard─▒r. -Allah'─▒n kendilerine indirdi─či Kitab'─▒ ve Peygamberinin diliyle indirdi─či ahkam─▒ koruyaca─č─▒n─▒ va'd etmesinden sonra onun Kur'an'─▒ ve S├╝nneti korumas─▒ husu­sunda teredd├╝t etmezlerler.

    -Kur'an ya da S├╝nnet mutlaka ko­runacaklard─▒r. Dolay─▒s─▒yla bu hususta bir teredd├╝t k├╝f├╝rd├╝r. Kur'an tevat├╝rle naklolundu─čundan genel manada tamam─▒­n─▒n nakli ├╝zerinde teredd├╝t k├╝fr olaca─č─▒ gibi ayetlerinin nak­linde bir teredd├╝t de k├╝f├╝r olur.

    -S├╝nnetin genel manas─▒yla korunmu┼člu─ču Allah'─▒n vadiyle sabit ise de ├Âzel manada (tek tek rivayetler olarak) nakli m├╝tevatir olabildi─či gibi mustafid, me┼čhur ya da ahad olabilmektedir. Bu nakil derecelerinin g├╝├žl├╝l├╝─č├╝ ile ilgili bir ┼č├╝pheden dolay─▒ S├╝nnetin genel an­lamda olmay─▒p o rivayete ├Âzel olarak korunmu┼člu─čunu bir delil ya da delillere dayanarak kabul etmemek ise k├╝fr├╝ gerektirmez. Hadis ulemas─▒n─▒n hadislerin metin ya da senetle­rinde bulduklar─▒ bir tak─▒m karineler ve delillere dayanarak hadislerin nakilleri hakk─▒nda bu sahihdir , bu zay─▒ft─▒r ,bu mevzudur gibi h├╝k├╝mlere varmalar─▒ bu alanda uzmanla┼č­m─▒┼č insanlar─▒n s├╝nnetin bir nass─▒n─▒n korunmu┼čluk derecesi hakk─▒nda vard─▒klar─▒ neticelerdir. Ama yetkili uleman─▒n bu g├Âr├╝┼čleri ve fiilleri S├╝nnetin genel manada korunmam─▒┼čl─▒─č─▒na inanmalar─▒ndan de─čil,  rivayetler baz─▒nda korunup korunmam─▒┼čl─▒─č─▒n─▒n kontrol├╝ gayesine matuftur.

     

    -Kur'an'─▒n ya da S├╝nnetin korunmu┼člu─ču hakk─▒nda genel manada olabilecek bir ┼č├╝phe m├╝'minlerden de─čil kafirlerden ne┼č'et edebilir. Bu tarz bir ┼č├╝phe herhangi bir zaman dilimin­de ─░slam hidayetiyle tan─▒┼čan insanlar i├žin s├Âz konusudur. Ama bu ┼č├╝phe de Kur'an'─▒n akli nakil metodlar─▒ndan tevat├╝r derecesinde naklolundu─čunun isbat─▒yla yok olacakt─▒r. Kur'an hakk─▒ndaki ┼č├╝phenin ortadan kalkmas─▒ s├╝nnet ├╝ze­rinde (do─čru nakledilip nakledilmedi─či ┼čeklindeki) ┼č├╝pheyi de kald─▒racakt─▒r.  Zira Kur'an, S├╝nnetin kendisini a├ž─▒klama ve helal k─▒l─▒p haram k─▒lma yetkisine sahip oldu─čunu a├ž─▒k├ža isbat etmektedir.  Bu sebeple mevzu (uydurma) oldu─ču sabit olmad─▒─č─▒ s├╝rece s├╝nnet naslar─▒n─▒n m├╝'minleri ba─člay─▒c─▒l─▒─č─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r. Mevzu (uydurma) oldu─ču sabit bir nass─▒n S├╝nnet diye nitelenemeyece─či ve S├╝nnetin korunmu┼člu─ču inanc─▒na g├Âlge d├╝┼č├╝rmeyece─či a├ž─▒kt─▒r.  Dolay─▒s─▒yla M├╝'minler a├ž─▒s─▒ndan Kur'an da, S├╝nnet de ilahi koruma alt─▒ndad─▒rlar ve korunmu┼čturlar.

    -Allah'─▒n gerek Kur'an laf─▒zlar─▒yla gerekse Peygamber (s.a.s)'in lisan─▒yla indirdi─či ahkam tahrif olma­m─▒┼čt─▒r. K─▒yamete kadar da olmayacakt─▒r. Korunmu┼čluk a├ž─▒­s─▒ndan m├╝'minlerin inan├žlar─▒ bundan ba┼čka bir ┼čey olamaz. Ama be┼čeri akli metodlara g├Âre bu koruma, tevat├╝r, is­tifada, ┼č├Âhret, ahad gibi derecelerle nitelenmi┼čtir.  Kur'an yal­n─▒zca tevat├╝rle, S├╝nnet ise bu nakil derecelerinin hepsiyle ko­runmu┼čtur. Baz─▒ S├╝nnet naslar─▒ tevat├╝rle, baz─▒lar─▒ istifada ile baz─▒lar─▒ ┼č├Âhret ile baz─▒lar─▒ ahad olarak nakledilmi┼člerdir.  De­receleri farkl─▒ farkl─▒ olsa da bu nakiller S├╝nnetin korunmu┼člu─čuna delildirler, korunmam─▒┼čl─▒─č─▒na de─čil.  Durum b├Âyle ol­du─čundan ge├žmi┼čte de, g├╝n├╝m├╝zde de ( be┼čeri -akli metodlarla) nakil derecesi bilinmeyen bir S├╝nnet nass─▒ yoktur.  Hicri ikinci as─▒rda mevzu (uydurma) oldu─ču bildirilen bir nakil g├╝n├╝m├╝zde de ├Âylece bilinmektedir. 

     

    S├╝nnetin Korunmam─▒┼č Oldu─čunu D├╝┼č├╝nenlerin Durumu

     

    S├╝nneti d─▒┼člayan ya da korunmam─▒┼č oldu─čunu bir tak─▒m delillere dayanarak iddia edenler asl─▒nda dinin korunmu┼člu­─ču meselesine bir m├╝'min gibi bakmay─▒p, bakamay─▒p bir ka­fir gibi bakma durumunda olanlard─▒r.

    ┼×├Âyle ki;  

    -S├╝nnetin Kur'an'─▒ a├ž─▒klama, helaller haramlar koyma yetkilerinin ol­du─čuna inanmayan m├╝'min de─čildir. Bunlar─▒n dinden oldu­─čuna inanmayan da; dinin k─▒yamete kadar korunaca─č─▒n─▒n ilahi va'de dayand─▒─č─▒na inanmayan da, dinin as─▒llar─▒ndan bir k─▒sm─▒n─▒n kaybolup gitti─čine ya da tahrif oldu─čuna inanan da m├╝'min de─čildir. Kur'an'm Allah kelam─▒ oldu─čuna ve Hz. Peygamber (sas)'in Allah'─▒n el├žisi oldu─čuna inanan herkes bundan farkl─▒ bir┼čeye inanmaz.

    -─░lahi korumaya inanmak, ilahi koruman─▒n yan─▒s─▒ra dinin as─▒llar─▒n─▒n be┼čeri ve akli metodlarla korunmas─▒n─▒n inkar─▒n─▒ gerektirmez. Kur'an'─▒n tevat├╝rle korunmu┼člu─ču, S├╝nnetin de─či┼čik nakil dereceleriyle korunmu┼člu─ču, dinin ilahi koru­ma alt─▒nda olmas─▒ inanc─▒yla ├želi┼čmez. Kur'an be┼čeri nitele­meyle; tevat├╝rle, S├╝nnet,naklin b├╝t├╝n dereceleriyle korunmu┼člard─▒r.  

    -M├╝minler i├žin esas olan ise ilahi va'd dir. ─░slam hidayetiyle yeni tan─▒┼čacaklar i├žin esas olan ise, Kur'an'm te­vat├╝rle naklolunmas─▒d─▒r. Kur'ana bakan hakikat aray─▒c─▒lar─▒ Kur'an'─▒n S├╝nnet hakk─▒nda isbat etti─či ilahi korumay─▒ g├Âr├╝p, S├╝nnetle alakal─▒ teredd├╝tlerinden kurtulacaklard─▒r. S├╝nnetin farkl─▒ nakil dereceleriyle korunmu┼člu─čunun f─▒khi de─čeri ise konumuzla alakas─▒ olmayan farkl─▒ bir aland─▒r.

     

    d) S├╝nnetin korunmam─▒┼čl─▒─č─▒ ya da Allah taraf─▒ndan koru­ma alt─▒na al─▒nmay─▒┼č─▒ ; ya tam olarak ya k─▒smen; Ahkamla ala­kal─▒ meselelerde ya da itikadla alakal─▒ meselelerde s├╝nnete g├╝venilemeyece─či neticesini beraberinde getirecektir.

     

    Bu kabullere g├Âre,  

    -S├╝nnet k─▒smen.korunmu┼čtur, denilirse ; dinin bir k─▒sm─▒ kaybolup gitmi┼čtir demektir.  

    -S├╝nnet tamamen ┼č├╝pheli hale gelmi┼čtir, denilirse; dinini ikinci kayna─č─▒ tahrif olmu┼č demektir.

    -S├╝nnet yaln─▒zca itikadla alakal─▒ alan­larda korunmu┼čtur denilirse ahkamla ve ahlakla alakal─▒ s├╝n­net tahrif olmu┼č demektir.

    -S├╝nnet ahkamla alakal─▒ ┼čeylerde k─▒smen korunmu┼čsa dinin tahrif edildi─či veya bozuldu─ču so­nucu ├ž─▒kar s├╝nnetin ahkamla itikadla ve ahlakla alakal─▒ naslar─▒ndan yaln─▒zca tevat├╝rle naklolunanlar─▒ korunmu┼čtur de­nilirse Me┼čhur ve Ahad olanlar─▒ ┼č├╝pheli hale gelecektir.

    -S├╝nnetin de─či┼čik nakil derecelerinde korunmu┼člu─ču korunmu┼člu─čuna bir halel getirmez.  Zira bunlar ictihadi niteleme­lerdir.  Ve ravilerin hal ve nakil kabiliyetleri g├Âz ├Ân├╝nde bu­lundurularak s├Âylenilmi┼člerdir. 1900 civar─▒nda ravi  sahabiden al─▒nan s├╝nnet naslar─▒ , ge├žen zaman i├žerisinde iftiralar­dan, rivayet hatalar─▒ndan; ( iftiralar olduk├ža ve hatalar yap─▒l­d─▒k├ža)  hemen ay─▒klanm─▒┼č ve be┼čeri kabiliyetin elverdi─či en ├╝st seviyede kitaplara kaydedilmi┼čtir.

    - Kur'an─▒n korunmu┼člu­─čunun s├╝nnetin korunmu┼člu─čundan en temel fark─▒;  Kur'an tevat├╝rle naklolunurken s├╝nnetin daha de─či┼čik derecelerde naklolunmas─▒ndad─▒r.  ─░slam dininin k─▒yamete kadar gelecek insan nesilleri i├žin indirildi─či sabit oldu─čuna g├Âre, as─▒llar─▒ da koruma alt─▒nda olmal─▒d─▒r.  Buna g├Âre Allah bu dini korumu┼č­tur. Ve koruyacakt─▒r.



  • [1] el-Kamer 54/25

  • [2] el-Kamer 54/25

  • [3] el-Hicrl5/6

  • [4] en-Nahl 16/44

  • [5] el-Enbiya21/7

  • [6] en-Nisa4/59

  • [7] Ha┼čr 59/7

  • [8] el-Maide5/68

  • [9] en-Nisa 4/59

  • [10] Ali ─░mran 3/31

  • [11] el-Ahzab 33/21


  • Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
    # Makaleler Ad─▒
    Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

    ! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
    ├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

    Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Muhammed Ender / 4.01.2015



    Eski Eserler


    Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

    Hesap ─░┼člemleri

    ├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

    Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...