E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 895 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Ehli S├╝nnet vel Cemaat Mezhebinin Kurey┼čilik ┼×art─▒n─▒n S─▒hhatine Dair Delilleri

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Muhammed ├ľnder Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun  
       
Makale No: 2067 Hit : 8375 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 Halifeler Kurey┼čten olacakt─▒r Hadisi ┼×erifi ve Rivayet Senedleri / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěČě▓ěí ┘äě░ěę ěž┘äě╣┘Őě┤ ěĘěČ┘ůě╣ ěĚě▒┘é ěşě»┘Őěź ěž┘äěúěŽ┘ůěę ┘ů┘ć ┘éě▒┘Őě┤

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 ěş┘ł┘ä ě▒ě│ěž┘äěę ┘äě░ěę ěž┘äě╣┘Őě┤ ěĘěČ┘ůě╣ ěĚě▒┘é ěşě»┘Őěź ěž┘äěúěŽ┘ůěę ┘ů┘ć ┘éě▒┘Őě┤
2 Vekaletle Kurban Kestirmenin H├╝km├╝ ve Mahiyeti Hakk─▒nda Bir Hat─▒rlatma
3 Organ Naklinin Haram Olu┼čunun Delilleri
4 Organ Naklinin Cevaz─▒na Dair ├ľne S├╝r├╝len Deliller
5 ─░slamda ─░lk Siyasi Kavmiyet├žilik Hilafetin Kurey┼čili─či / ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę ┘ü┘Ő ěž┘äěžě│┘äěž┘ů
6 ─░mam Ebu Hanifenin Siyasi Mezhebi ├ťzerine Ebu Zehran─▒n Tespitleri ve Bunlar─▒n De─čeri
7 ─░bn Hacer el Askalaninin Allah─▒n ─░sim ve S─▒fatlar─▒n─▒n Tevkifili─či ve Manaland─▒r─▒lmas─▒
8 Hilafetin Kurey┼čili─či Makalesinde ├ľne S├╝r├╝len ─░ddialar ve ─░lmi De─čerleri
9 Halifede Aranan ┼×artlar / ěž┘äě┤ě▒┘łěĚ ěž┘äě¬┘Ő ě¬ěČěĘ ě¬┘łěž┘üě▒┘çěž ┘ü┘Ő ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
10 Ehli S├╝nnet vel Cemaat Mezhebinin Kurey┼čilik ┼×art─▒n─▒n S─▒hhatine Dair Delilleri
11 Cev┼čen Dua Mecmuas─▒ ─░le ─░lgili M├╝lahazalar─▒m (YEN─░)
12 Cemaleddin el Efgani nin Kuran─▒n Tahrifiyle Alakal─▒ G├Âr├╝┼člerinin Tesbiti
13 Bilimsel Delillendirme Metodlar─▒ ve Din
14 Ay takvimine ba─čl─▒ ibadetlerde ictihad; ya da ibadetlerde ictihad olmaz, ├Âl├ž├╝s├╝ der beyan─▒ndad─▒r
15 Ahi Evren ─░sminin K├Âkeni ve Manas─▒ / ┘ů┘ćě┤ěŽ ěž┘äě¬ě│┘ů┘Őěę ěĘ ěžě«┘Ő ěž┘łě▒┘ć ┘ł ┘ůě╣┘ć┘Ő ┘çě░┘ç ěž┘äě¬ě│┘ů┘Őěę

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Di─čer b├╝t├╝n ┼čartlar gibi Kurey┼čilik ┼čart─▒ da ilgili naslarla sabittir. Kurey┼čilik ┼čart─▒, "─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r" , m├╝tavatir hadisine ve sakife g├╝n├╝ Ebu Bekr (r.a) ve beraberindeki muhacirler taraf─▒ndan halifelik makam─▒n─▒n Kurey┼č kabilesinden di─čer ┼čartlar─▒ ├╝zerinde toplayan birisine ait oldu─ču ┼čeklinde anla┼č─▒lmas─▒na dayanmaktad─▒r. O g├╝n Ensar ve di─čer m├╝sl├╝manlar bu hadisi duyunca halife adayl─▒─č─▒ndan ├žekilmi┼č bir daha da ra┼čit hilafet d├Ânemi boyunca Kurey┼čli m├╝sl├╝manlar d─▒┼č─▒nda hilafete kimse aday olmam─▒┼čt─▒r.
bystolic coupon 2013 click bystolic coupon 2014
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
doxycycline doxycycline doxycycline
metformin metformin metformin

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Ehli Sünnet vel Cemaat Mezhebinin  Kurey┼čilik ┼×art─▒n─▒n S─▒hhatine Dair Delilleri

·         -Görü┼člerinin Özeti
·         1-Kuran ─▒ Kerimden Deliller ;
·         2- Sünnetten Deliller  ;
·         3-─░cmadan Delil ;
·         4-Konu Hakk─▒ndaki Hadislerin Tevatür Derecesinde Olmas─▒ Delili .
·         5- Dört  Mezhebin Fukahas─▒ Ve Ehli Sünnet  Bilginleri Halifenin Seçiminde  Kurey┼čilik  ┼×art─▒n─▒n  Aranmas─▒nda ─░titfak Etmi┼čler Ve Bunu Fetvaya Ba─člam─▒┼člard─▒r , delili.

           6-el Eimmetu Min Kurey┼č Rivayeti Sahih Bir Senedle Nalkledilmi┼čtir. Hadis Otoritelerinin Sözleri Buna Delildir.

·         7-el Alai’ nin  bu hadisi hadis kitaplar─▒nda bulamad─▒m sözü ,  büyük bir hatad─▒r

Bu Rivayeti Hadis Otoriteleri Tashih Etmi┼člerdir .

·         8 – el Eimmetu Min Kurey┼č Hadisinde Geçen  Eimme den Kas─▒t  Halifelik Makam─▒d─▒r.
Buna Göre  Devlet Ba┼čkanlar─▒ Kurey┼čten  ; Di─čer Devlet Görevlileri Bütün Müminlerden  Olabilir, Manas─▒ Ortaya Ç─▒kar, delili.

 

Ehli Sünnet vel Cemaatin Kurey┼čilik ┼×art─▒n─▒n S─▒hhatine Dair Delilleri

Görü┼člerinin Özeti :
Devlet ba┼čkanl─▒─č─▒nda Kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n ko┼čulmas─▒n─▒n en güçlü delili ; asr-─▒ saadetten hemen sonra Hz. Peygamberin en seçkin arkada┼člar─▒n─▒n prati─čiyle uygulanm─▒┼č olmas─▒ ve bunun mütevatir nakil derecesinde bize kadar ula┼čmas─▒d─▒r.

Kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒ ─▒rkç─▒l─▒k ┼čeklinde niteleyip reddedenlerin en zay─▒f noktas─▒ da asr-─▒ saadet sonras─▒ seçkin sahabenin prati─čine ayk─▒r─▒ , mütevatir haberle çeli┼čen, ba┼čta dört mezhep imamlar─▒ olmak üzere güvenilir bütün imamlar─▒n konuyla ilgili nakil ve fetvalar─▒na z─▒t bir görü┼če sahip olmalar─▒d─▒r.

 ─░slam da halife seçilmek  için;  Mü'min olmak, Erkek olmak, Adil olmak, Hür olmak, Devlet ba┼čkanl─▒─č─▒ yapabilecek ehliyette olmak, ─░ctihad seviyesinde dini bilgi sahibi olmak ve Kurey┼č kabilesine mensup olmak ┼čartlar─▒ getirilmi┼čtir.

Di─čer bütün ┼čartlar gibi Kurey┼čilik ┼čart─▒ da  ilgili naslarla sabittir. Kurey┼čilik ┼čart─▒, "─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r" , mütavatir hadisine ve sakife günü Ebu Bekr (r.a) ve beraberindeki muhacirler taraf─▒ndan halifelik makam─▒n─▒n Kurey┼č kabilesinden di─čer ┼čartlar─▒ üzerinde toplayan birisine ait oldu─ču ┼čeklinde anla┼č─▒lmas─▒na dayanmaktad─▒r.

O gün Ensar ve di─čer müslümanlar bu hadisi duyunca halife adayl─▒─č─▒ndan çekilmi┼č bir daha da ra┼čit hilafet dönemi boyunca Kurey┼čli müslümanlar d─▒┼č─▒nda hilafete kimse aday olmam─▒┼čt─▒r.

Ehl- Sünnet , halifenin kurey┼čli olmas─▒ ┼čart─▒ hakk─▒nda ittifak halindedir. Dört hak f─▒k─▒h mezhebi imamlar─▒ ve müctehidleri, selef ulemas─▒, Maturidi ve E┼č'ari ulemas─▒ Kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n halifede aranmas─▒ gereken ┼čartlardan oldu─čunda hemfikirdirler.

Bu ana çerçevedeki ittifak─▒n yan─▒nda selef sonras─▒ dönemde ehl-i sünnete mensup baz─▒ ulema kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n kemal ┼čart─▒m─▒ , s─▒hhat ┼čart─▒m─▒ oldu─čunu tart─▒┼čm─▒┼člard─▒r. Ama hiçbiri konu ile ilgili hadisleri inkar cihetine ya da kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n ko┼čulmas─▒n─▒n kavmiyetçilik olaca─č─▒na kail olmam─▒┼člard─▒r.

Ehli sünnet ulemas─▒ , kitab─▒n gere─či olarak sünnetle sabit kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒ dikkate alm─▒┼č ve halife seçiminde  kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n gözetilmesi gerekti─činde  ittifak etmi┼člerdir.

1-Kuran ─▒ Kerim’den Delil ;
Ya Eyyuhellezine  Emenu  At─▒ullahe ve Atiur Rasule  ve Ulil Emri Minkum [1] ayeti halifenin iman edenlerden olmas─▒n─▒ ve ona itaati emreder .
─░taat edilecek lider halifedir ve halifenin nitelikleri sünnetteki naslara bak─▒larak belirlenmi┼čtir.

Bir meselede Kuran nass─▒ yoksa  kuran─▒n gere─či sünnet nass─▒na bak─▒l─▒r .

2- Sünnetten Delil  ;

Sünnetteki  rivayetlerde;-  ─░mamlar Kurey┼čtendir ; -─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r;  -Kurey┼čin Sizin Üzerinizde Hakk─▒ Vard─▒r,  Onlara ─░taat Etmeniz,  Sizin Onlar Üzerinde Hakk─▒n─▒z Vard─▒r , Adil Ve Merhametli Olarak Sizleri Yönetmeleri ;  -  ─░maml─▒─č─▒ Allah Himyer ‘den Al─▒p Kurey┼če Verdi ; - Kurey┼č Dine Ba─čl─▒ Kald─▒─č─▒ Müddetçe  Kim Onlara  Dü┼čmanl─▒k  Ederse  Allah Onlar─▒ Yüzü koyun Cehenneme Atacakt─▒r ; - ─░nsanlardan ─░ki Ki┼či Kalsa Bile Halifelik Kurey┼čtedir ,   buyurulmu┼čtur.

Bunlar─▒n aç─▒k manas─▒  halife seçiminde  kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n  dikkate al─▒nmas─▒  adil olduklar─▒ müddetçe  , ve bu hal üzere devam ettikleri müddetçe  insanlardan iki ki┼či kalsalar bile  halifelik seçiminde  kurey┼či olan─▒n tercih edilmesi haber verilmekte;  emr olunmaktad─▒r.
Hadisler hilafet makam─▒ hakk─▒nda ve halifenin kimden seçilece─čini belirler niteliktedir. Ayn─▒ konu hakk─▒ndaki bu naslar  haber siygas─▒nda olduklar─▒ bile kabul edilse, beraber müteala edildiklerinde halifenin kurey┼čten seçilmesi emrini  içerdikleri apaç─▒k anla┼č─▒lmaktad─▒r. Sahabenin de bu naslar─▒ emir olarak  alg─▒lam─▒┼č olmalar─▒  Ensar─▒n halife seçiminde adayl─▒ktan çekilmesiyle sabittir. Sonras─▒nda da halife aday─▒ ç─▒karmamalar─▒ ayr─▒ca bu manay─▒ destekler.

3-─░cmadan Delil ;

─░cmas─▒na itibar edilenlerin  icmas─▒  halife se┼čiminde di─čer ┼čartlarla birlikte Kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n aranmas─▒n─▒n gereklili─činde tahakkuk etmi┼čtir. Bu hadis sebebiyle Ensar halife seçiminden çekilmi┼č  halife Kurey┼čten seçilmi┼čtir.
─░cman─▒n sahabe döneminde hz. Ebubekir’ in ┼čeçiminde tahakkuk etmesinden sonra ba┼čkalar─▒n─▒n ayk─▒r─▒ görü┼čler ifade etmeleri icmaya zarar vermez.  

Bunu ─░bn Hacer  el Askalani  , [2]  en Nevevi[3] , el Maverdi[4] ,  el Ba─čdadi [5], el Kad─▒ ─░yad [6] da ifade etmi┼člerdir.

 
4-Konu Hakk─▒ndaki Hadisler Tevatür Derecesinde Olmas─▒ Delili

─░mamlar kurey┼čtendir  hadisi  ve ayn─▒ manay─▒  ifade eden  rivayetler  tevatür derecesine  ula┼čm─▒┼čt─▒r.
─░bn Hacer el Askalani [7] , el Acluni [8] , es Suyuti [9] , el Münavi [10] ,e┼č ┼×evkani [11] , el Kettani [12] , ─░bn Hazm[13]   son dönem hadisçilerinden el Elbani[14] gibi çok say─▒da hadis alimi bunu ifade etmi┼čleridir.

5- Dört  Mezhebin Fukahas─▒ Ve Ehli Sunnet  Bilginleri Halifenin Seçiminde  Kurey┼čilik  ┼×art─▒n─▒n  Aranmas─▒nda ─░ttifak Etmi┼čler Ve Bunu Fetvaya Ba─člam─▒┼člard─▒r Delili .

 Ehli Sünnetin bütün mezhep imamlar─▒ ve  tabileri  Kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n halifede aranmas─▒n─▒n ┼čart olmas─▒ konusunda ittifak etmi┼člerdir.

Hz. Ebu Bekir  sahabenin bulundu─ču  sakife toplulu─čunda bu hadisle istidlal etmi┼č,  Ensar halife adayl─▒─č─▒ndan çekilmi┼č,  sahabe bu konuda icma etmi┼čtir.

Halife seçiminde bu ┼čart gözetilmek zorundad─▒r ve kurey┼či olmayan bir aday─▒n  halife aday─▒ olmas─▒ asla caiz olmaz [15]

─░mam Ebu Hanife’ de halife’nin kurey┼či olmas─▒ gerekti─čine dair fetva vermi┼čtir.[16] ─░mam Malik,  halife yaln─▒zca kurey┼čten seçilir . Kurey┼či olmayan birisinin hükmetme yetkisi yoktur,  demi┼čtir. [17] ─░mam e┼č ┼×afii  bu ┼čart─▒ ikrar etmi┼čtir. [18] 
─░mam Ahmed b. Hanbel , halifelik insanlardan iki ki┼či kalsa bile yine Kurey┼čtedir. Onlarla bu  yetki konusunda kimsenin bir mücadeleye girmesi caiz olmaz. Ve onlara isyan etmek te  yine caiz de─čildir.  K─▒yamete kadar bu yetkiyi  kurey┼č d─▒┼č─▒nda ba┼čkalar─▒na vermek söz konusu de─čildir,  demi┼čtir. [19]
─░mam Ebul Hasen el E┼čari [20]  ve ─░mam  Ebu Mansur el Maturidi [21]nin  mezhepleri de  Halifede Kurey┼čilik ┼čart─▒n─▒n sabit olmas─▒d─▒r.
  el Bak─▒llani[22] , el Ba─čdadi[23] ,el Maverdi[24] ,─░bn Hazm[25],  Ebu Ya’la el Ferra[26] ,─░bn el Cevzi[27] ,─░zz b. Abdisselam[28] , en Nevevi[29], Ebu Yahya el Ensari [30] , Hatib e┼č ┼×irbini[31]   Halifenin Kurey┼čili─činin ─░ttifak mahalli oldu─čunu eserlerinde ifade etmi┼člerdir.

─░bn Haldun [32] , el Kalka┼čendi [33] , Ebûbekir b. Meymûn [34] ,  et Taftazani  [35] , ─░bn Abidin [36]  ,  ─░bni Hazm [37] ,en Nesefi [38] el Gazali [39] , Sonraki dönem ulemas─▒ndan , ┼×iblî Numâni [40] , Abdurrahman el-Kevâkibî [41] , Re┼čit R─▒za  [42], ┼×eyh ─░smail es Safayihi [43] , ┼×emseddin Muhammed Mehdi [44]Cemal Ahmed es-Seyyid el-Câd el-Merâkibi[45], bu hadislerin ve hükmün sabit oldu─čunu eserlerinde isbat ve ifade etmi┼čler , uygulanamazl─▒k vb.  iddialar─▒ red etmi┼člerdir.

Ça─čda┼č akademisyenlerden  Süleyman ed Demici  , el ─░mametu’l Uzmâ ─░nde Ehli's-Sünne ve'l-Cemaa isimli eserinde  konuyu etrafl─▒ca ele al─▒p ehli sünnetin  delillerini  serdetmi┼čtir.[46]

Kurey┼čilik   ┼čart─▒n─▒n  bir sebeple veya ┼čekilde ihlal edilmesi   aynen adilken  fas─▒kla┼čan bir halifenin  durumunda oldu─ču gibi;  halifenin  ┼čartlar─▒ itibar─▒yla  nak─▒sl─▒─č─▒n─▒  beraberinde getirecektir.
┼×u bir gerçek ki, iman sahipleri  iman de─čerlerine ne kadar sar─▒l─▒rlarsa toplumlardaki dini de─čerlere uygunluk nisbeti o derecede olmaktad─▒r.

Halifesi kurey┼čten olan insanlar─▒n onu öldürmeleri  üzülünülecek bir haldir.  Halifesi sürülmü┼č ; hilafet müessesesi  bizzat kendi  ahmaklar─▒n─▒n eliyle  la─čv edilmi┼č insanlar─▒n ,  y─▒llarca halifesiz  de kalabilirken,   olabilenle yetinmekten ba┼čka çareleri olmayabilir.  Ama dini bir müessese olarak halifeli─čin ve içeri─činin asl─▒na uygun olarak  korunmas─▒ gerekir  .

Olmas─▒ gereken ┼čudur ;  halife seçilmesi gerekir. Halife seçiminde  de adaylarda di─čer ┼čartlar arand─▒─č─▒ gibi kurey┼če mensubiyet ┼čart─▒ da  aranmal─▒d─▒r. Nerede ya┼čarsa ya┼čas─▒n kurey┼či oldu─čunu ┼čeceresiyle isbat eden di─čer ┼čartlara haiz bir kurey┼či  halifeli─če aday olabilir.[47]

 

Ehli Sünnetin Di─čer  Delilleri :  

6-el Eimmetu Min Kurey┼č Rivayeti Sahih Bir Senedle Nalkledilmi┼čtir. Hadis Otoritelerinin Sözleri Buna Delildir. Bu rivayetin ‘’el Eimmetu min Kurey┼č’’  lafz─▒yla olan rivayetleri a┼ča─č─▒daki matbu hadis kitaplar─▒nda  mervidir.


Enes b. Malik ra dan olan rivayetler ; ─░bn Ebi ┼×eybe ,el Musannef  H.No: 31710 ; Ebu’l kas─▒m b. Bu┼čran , el Emali  Hno:73 ; Ahmed b.Hanbel el Musned ,Hno:12657 ve 12080 ;  Ebu Osman el Buhayri  es Sabi’ min el Fevaid  ,Hno:11 ; ed Darekutni ,er Rabi’ mineEL ─░lel , Hno:138 ; Muhammed  b. ─░brahim el Cürcani , Emali el Cürcaniyye ,Hno:215 ; ed Diya’ el Makdisi , el Ehadis el Muhtara  Hno: 1449 ve 1935  ; Ebu Bekr el BEzzar ,el bahr ez Zehhar  bi Müsned el Bezzar , Hno:1755 ;─░bn Ebi  As─▒m , es Sünne , Hno:927 ; esleb b. Sehl er Razzaz, Tarihu Vas─▒t , Hno:112,346  ; en Nesai , es Sünen el Kubra , Hno:5745 ;  Ebu Ya’la el Mavsili , el Musned  ,  Hno:3974 ,3975,3596   ;Ebu Yala el mavsili , el Mu’cem ,Hno : 156 ; el Mizzi ,Tehzib’ul Kemal , Hno:1729 ; Ed Dulabi , el Kuna ve’l Esma ,Hno:767 ;  Yakub b. Süfyan , el Marifetu ve’t Tarih , Hno: 1558 ; ─░bn Ebi Hatim er Razi , el ─░lel , Hno:2772 ;  ─░bn Hacer el Askalani , ─░thafu’l Mehera  Hno: 377 ; ─░bn Hacer el Askalani ,  Lezzetu’l Ay┼č Hno:97 ,98,101,102 ,103 ,104,105,106,109,110,111,112,113,114,115 ;  Abdullah b. Ahmed b. Kudame   ,el Cuz’ul A┼č─▒r  mine’l Muntehab , Hno: 71 ;  El Heysemi , Ke┼čfu’l Estar , Hno: 1495,1497 ; el Heysemi ,el maksadul aliyy fi Zevaidi Ebi ya’la el mavsili ,  Hno:762 ;

Nadla b. Ubeyd den rivayetler i ;  Ahmed b. Hanbel  ,el Musned , Hno:19335,19340,19363 ; el buhari ,et Tarih el kebir , Hno:744 ; buhari ,et Tarih el Evsat  , Hno:564 ; ─░bn Ebi  As─▒m , es Sünne , Hno:932 ; ; Ebu Bekr el Bezzar ,el bahr ez Zehhar  bi Müsned el Bezzar , Hno:380 ; Ebu Ya’la el Mavsili , el Musned  ,  Hno:3597; Heysemi el Maks─▒d el aliy  fi Zevaidi Ebi ya’la el mavsili , Hno: 764 ; er Ruyani , el Musned ,Hno:1329 ,759,764

Ali b. Ebi talib ra dan olan rivayetleri ;  ─░bn es Sem’ani,el Muntehab min Mu’cem ┼×uyuh  ibn es Sem’ani  Hno: 88 ; ed Diya el Makdisi ,el Ehadisu’ll Muhtara , Hno: 414 ,415 ; el Bezzar , el bahr’uz Zehhar , Hno:707 ; ─░bn hacer el Askalani , el matalib el Aliye ,Hno: 2169 ; Ebu Ya’la el Mevsili , Musnedu Ebi ya’la el mavsili , Hno:558 ; Heysemi el Maks─▒d el aliy  fi Zevaidi Ebi ya’la el mavsili , Hno: 761 ; ─░bn el Arabi , el Mucem, Hno: 2285 ; ─░bn Hacer el Askalani , ─░thafu’l Mehera ,Hno: 13642; el Heysemi Nuruddin , Ke┼čfu’l Estar ,Hno: 1492 ; ; ─░bn Hacer el Askalani ,  Lezzetu’l Ay┼č Hno:58 [48], 59 [49], 63

 

 Be┼čir b. Sa’d el  Ensari ; ─░bn Hacer el Askalani ,  Lezzetu’l Ay┼č, Hno:41

Sevban ; ─░bn Hacer el Askalani ,  Lezzetu’l Ay┼č, Hno: 48

 

 

 

 

 

7-el Alai’nin  Bu Hadisi Hadis Kitaplar─▒nda Bulamad─▒m Sözü ,  Büyük Bir Hatad─▒r .

Bu Rivayeti Hadis Otoriteleri Tashih Etmi┼člerdir .

el Alai , el Eimmetu Min Kurey┼č  lafz─▒yla  bu hadisi nakleden  er Rafii ‘ye  bu laf─▒zla bu hadisi hadis kitaplar─▒nda ben  bulamad─▒m , diyerek  itiraz etmi┼čtir. [50]

Onun di─čer bütün hadis otoriteleri taraf─▒ndan yad─▒rganan bu sözleri  bu hadisin varl─▒─č─▒n─▒ ve s─▒hhatini inkar edenlerce görü┼člerinin s─▒hhatine delil olarak öne sürülmi┼čtür.

 el Alai’nin bu sözleri  hadisçiler taraf─▒ndan ele┼čtirilmi┼čtir.  Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inde,  el Hakim in el Müstedrek’inde,  et Tabarani’nin  el Mu’cem  el Kebir ve el Mu’cem es Sa─čir’inde,   el Beyhaki’ nin es Sünen’inde,  ibn Ebi ┼×eybe’ nin  el Musannef’ inde,  et Tayalisi’ nin el Müsned’inde  , Ebu Ya’la’ n─▒n el Müsned’inde , el Munziri’nin  et Ter─čib ve et Terhib’inde ,  el Makdisi’nin el Ehadis el Muhtara ‘s─▒nda  ─░bn Ebi As─▒m’ ─▒n es Sünne’ sinde   ve ba┼čka birçok hadis mecmuas─▒nda  bu hadis mervidir.  [51]

el Alai’nin  bunlar─▒ görmemi┼č olmas─▒ tasavvuru zor bir durumdur  . Ama akademik kariyer sahiplerinin bu kitaplar─▒n ço─čunun matbu olarak matbuat aras─▒nda bulundu─ču günümüzde bu hadisler ve bu kitaplar ortada dururken  ve bu rivayetler de bu kitaplarda mevcutken  nas─▒l olup ta , el Alai de bu hadisi bulamad─▒m dedi─čine göre  bu rivayetin asl─▒ yoktur demeleri  vahimdir.

 

Bu Rivayeti Hadis Otoriteleri Tashih Etmi┼člerdir .
 
el Eimmetu min kurey┼č
hadisini hadis ulemas─▒ tashih etmi┼člerdir. 

─░bn  Receb el Hanbeli   senedinin iyi oldu─čunu [52] ;

el Heysemi,  Mecmau’z- Zevaid’ inde  hadisin ço─ču rivayetlerini toplad─▒─č─▒n─▒  ve  ço─čunun senedlerinin sahih oldu─čunu,  ricalinin  müvessak oldu─čunu söylemi┼čtir.[53]  

 es Subki,  el Eimmetu Min Kurey┼č hadisinin Sahihayn da oldu─čunu söylemi┼čtir. Sahihayndaki rivayetin  bu manaya yorulmas─▒  gerekti─čine i┼čaret etmek istemi┼č olmal─▒d─▒r. [54] 

Haf─▒z el Iraki ,  bu hadisi  en Nesai ve  el Hakim  Enes ra’ dan  sahih bir senedle rivayet etti demi┼čtir. [55]

─░bn Hacer el Askalani  bu hadisin rivayetlerini  toplad─▒─č─▒  bir hadis cüzü tasnif etmi┼čtir ve hadisin 40 küsur sahabi taraf─▒ndan rivayet edildi─čini isbat etmi┼čtir. [56]

el Acluni , ─░bn Hacer’in bu tasnifine i┼čaret edip  hadisin  hasen oldu─čunu ifade eder [57]

e┼č ┼×evkani  hadisin   tevatür derecesine ula┼čt─▒─č─▒n─▒ ifade etmi┼čtir. [58]

el Elbani de  hadisin  rivayetlerini toplam─▒┼čt─▒r ve   sahih oldu─čuna hükmetmi┼čtir  [59]

    

8 – el Eimmetu Min Kurey┼č Hadisinde Geçen  Eimme den Kas─▒t  Halifelik Makam─▒d─▒r.
Buna Göre  Devlet Ba┼čkanlar─▒ Kurey┼čten  ; Di─čer Devlet Görevlileri Bütün Müminlerden  Olabilir, Manas─▒ Ortaya Ç─▒kar, delili.

 

Ra─č─▒b el ─░sfahani ; ‘’el ─░mam’’  maddesinde  imam ; kendisine sözlerinde ya da fiillerinde uyulan ─░nsan ya da kitapt─▒r.  hak olsun bat─▒l olsun fark yoktur, der . [60]

Lisanu’l Arab’ da ; emme el kavme  ve emme bi him maddesinde  ; önlerine geçti , manas─▒na gelir , imamet budur. ─░mam da  kendisine uyulan  demektir  …demi┼čtir. [61]


lügattaki bu manaya bakarak  ist─▒lahtaki mana ele al─▒nm─▒┼čt─▒r. Buna göre  hadisteki kullan─▒m─▒n ne manaya geldi─či  tart─▒┼č─▒lm─▒┼čt─▒r.

─░mam en Nevevi ,[62]  ─░bn Hacer el Askalani [63],   es Suyuti [64]  ,  e┼č ┼×evkani [65]   hadiste geçen imametin  ─░mameti Uzma: halifelik, manas─▒nda oldu─čunu ifade etmi┼člerdir.
el Münavi , hadisin  halifelik makam─▒ manas─▒na geldi─či gibi, dindeki büyük imaml─▒k manas─▒na da geldi─čini, bunun da ─░mam e┼č ┼×afii’nin  faziletleri aras─▒nda say─▒lmas─▒ gerekti─čini ifade eder . ona göre  es Sübki ‘de bu kanaattedir..[66]

 

  •  
  • [1] en Nisa  59 

  • [2] ─░bn Hacer el Askalani, Fethu’l Bari  XIII. 119  

  • [3] en Nevevi, ┼×erhu Muslim  XII. 200.

  • [4]  el Maverdi , el Ahkam es Sultaniye  s. 6 ,32

  •  [5] el Ba─čdadi, Usulu’d Din s. 276  

  • [6]  ─░bn Hacer el Askalani, Fethu’l Bari  XIII. 102  

  • [7] ─░bn Hacer el Askalani,  Lezzetul Ay┼č risalesi   ; fethulbari XIII.102    .

  • [8]  el Acluni,  Ke┼čfu’l Hafa  II. 69 

  • [9] es Suyuti, Katful Ezhar el Mutenasira  s. 248  

  • [10]  el Munavi,  Feyzu’l Kadir  III.189

  • [11]  e┼č ┼×evkani , es Seylu’l Cerrar  el Mutedeffik  ala Hadaiki’l Ezhar  IV.506 

  • [12]  el Kettani ,Nazmu’l Mutenasir  s.169   

  • [13]   ─░bn Hazm , el Fisal Fil Mileli  vel Ehvai ven Nihal   IV.152     

  • [14] el Elbani ,─░rvau’l Galil  II.298,301                       

  • [15] ─░bn hazm  el muhalla  VIII.420 vd . ; el Munavi  Feyzul Kadir  III.189,190   ;─░bn Hacer , Fethul Bari   XIII.102  .

    Ayr─▒ca bkz. Abdulkahir el Ba─čdadi,  el Fark Beynel F─▒rak  s. 349 ; ─░bn Hazm,  el Fisal fil Milel ve’n Nihal  IV. 152  ;   et Teftazani , ┼×erhu’l Mekas─▒d  V.243  ; el Gazali,  Kavaidu’l Akaid  s.230 ; el Kurtubi,   el Cami li Ahkami’l Kuran  I. 270 .  Ahmed b. Abdullah el-Kalka┼čendî, Megâsiru'l-─░nâfet Fi Meâlimi'l-Hilâfet,Abdussettar Ahmed Ferâc (thk.), 2. Bask─▒,  Kuveyt: Matbaatu Hukûmeti'l-Kuveyt, 1985, c.1, s.14, 38 vd.  Taftazâni, ┼×erhu Akâidi'n-Nesefîyye, s.98.  ─░mamu'l-Haremeyn el-Cüveyni, G─▒yâsu'l-Ümem Fi't-Tiyâsi'l-Zulem, Mustafa Hilmi, Fuad Abdulmun'im Ahmed (thk.), ─░skenderiye: Dâru'd-Da've, 1979, s.62 vd. ; ─░mamu'l-Haremeyn Cüveyni, Kitâbu'l-─░r┼čâd, Ali Abdulmu'im Abdulhamid, Muhammed Yusuf Musa (thk.),M─▒s─▒r: Mektebetu'l-Hanc─▒, 1950, s.426-427.  Muhammed Emin b. Abidin, Reddu'l-Muhatar ale'd-Dürri'l-Muhtar ┼×erhu Tenviru'l-Ebsar, Âdil Ahmed Abdulmevcud ve Ali Muhammed Muavvid (thk.), Beyrut, Dâru'l-Kutubu'l-─░lmiyye, 1 .Bask─▒, 1994. c.2, s.280 vd. ─░bni Hazm, el-Fasl fi'l-Milel ve'l-Ehveu ve'n-Nihal, c.5, s. 152 vd. Muhammed b. Hasan b. Fûrak, Makâlâtu ┼×eyh Ebi Hasan el-E┼čâri, Ahmed Abdurrahman es-Sây─▒h (thk.), 1. Bask─▒, Kahire: Mektebetu Sakafetu't-Diniyye, 2005, s.190 vd.  Necmeddin ─░brahim b. Ali et-Tarsûsi, Tuhfetu't-Türk, R─▒dvan es-Seyyid (thk.), 1. Bask─▒, Beyrut: Dâru't-Talîa,1992, s.63.

  • [16] Usuluddin  s 275    Nesefî, Tebs─▒ratu'l-Edille fi Usuli'd-Din, c.2, s.828 vd.;

  • [17] ─░bn el Arabi , Ahkamul kuran  IV. 1721  

  • [18] el umm  I. 143    Nesefî, Tebs─▒ratu'l-Edille fi Usuli'd-Din, c.2, s.829 vd; Ayr─▒ca bkz. Tarsûsi, Tuhfetu't-Türk, s.63.

  • [19]  Tabakat el hanabile  I.26  Ferrâ, el-Ahkâmu's-Sultaniyye, s.20.

  • [20] Muhammed b. Hasan b. Fûrak, Makâlâtu ┼×eyh Ebi Hasan el-E┼čâri, Ahmed Abdurrahman es-Sây─▒h (thk.), 1. Bask─▒, Kahire: Mektebetu Sakafetu't-Diniyye, 2005, s.190 vd.

  • [21] Nesefî, Tebs─▒ratu'l-Edille fi Usuli'd-Din, c.2, s.829 vd.

  • [22]  el Bak─▒llani ,et Temhid fir Reddi ala’l Melahideti’l Muatt─▒la   s.181 ; el Ba─čdadi , Usuluddin  s. 276 .

  •  

  • [24] el Maverdi , el Ahkam es Sultaniyye  s. 6   

  • [25]  ─░bn Hazm , el Muhalla  I. 42   

  • [26] el Ferra , el Ahkam es Sultaniyye , s.4  

  • [27]  ─░bn el Cevzi , el Misbahul Mudi fi Hilafet el Mustadi s. 11

  • [28]  el ─░zz b. Abdisselam  , el Fevaid fi ─░htisaril mekas─▒d  I.121

  • [29]  en Nevevi ,Adabul Fetva  vel Mufti vel Mustefti  s.270 ; en nevevi ┼×errh sahih Muslim  XII.199

  • [30]  Ebu Yahya el ensari , Fethul Vehhab  bi ┼×erh Menhecu’t Tulab  II.268

  • [31] el Hatib e┼č ┼×irbini , Mu─čni el Muhtac  IV.130

  • [32] ─░bni Haldun, Târihu ─░bni Haldun, c.1, s.204-205.

  • [33] Ahmed b. Abdullah el-Kalka┼čendî, Megâsiru'l-─░nâfet Fi Meâlimi'l-Hilâfet, Abdussettar Ahmed Ferâc (thk.), 2.
    Bask─▒, Kuveyt: Matbaatu Hukûmeti'l-Kuveyt, 1985, c.1, s.14, 38 vd.

  • [34] Ebûbekir b. Meymûn, ┼×erhu'l-─░r┼čâd, Ahmed Hicâzî Ahmedu's-Sikâ (thk.), M─▒s─▒r: Mektebetu'l-Anclu'l-M─▒sr─▒yye, 1987, s.666.

  • [35]  Taftazâni, ┼×erhu Akâidi'n-Nesefîyye, s.98.  ;   Taftazânî, ┼×erhu'l-Makâs─▒d, c.5, s.233.  

  • [36]  Muhammed Emin b. Abidin, Reddu'l-Muhatar ale'd-Dürri'l-Muhtar ┼×erhu Tenviru'l-Ebsar, Âdil Ahmed Abdulmevcud ve Ali Muhammed Muavvid (thk.), Beyrut, Dâru'l-Kutubu'l-─░lmiyye, 1 .Bask─▒, 1994. c.2, s.280 vd

  • [37]  ─░bni Hazm, el-Fasl fi'l-Milel ve'l-Ehveu ve'n-Nihal, c.5, s. 152 vd.    

  • [38]   en  Nesefî, Tebs─▒ratu'l-Edille fi Usuli'd-Din, c.2, s.828 vd.  ; Ebû Muin Meymun b. Muhammed en-Nesefî, Kitâbu't-Temhid li Kavâidi't-Tevhid, Hasan Ahmed (thk.), 1. Bask─▒, M─▒s─▒r: Dâru't-Tabakâtu'l-Muhammediyye, 1986, s.397-399.

  • [39] Gazzâli, Fedâihu'l-Bât─▒n─▒yye, s.172.

  • [40] Mehmet Öz┼čenel, "Hindistan'da Hilâfet Meselesine Ayk─▒r─▒ Bir Bak─▒┼č: ┼×ibli Numanî ve Hilâfet Makalesi", Sakarya Üniversitesi ─░lahiyat Fakültesi Dergisi, sy.15, (2007), s.153-160.  

  • [41]   bkz. Abdurrahman Kevâkibî, Tabâiu'l-─░stibdât ve Masâriu'l-─░sti'bâd, Es'âd es-Sehmerânî (Tkd), 3. Bask─▒, Beyrut: Dâru'n-Nefâis, 2006.

  • [42] Re┼čid R─▒za, Hilafet Yahut ─░mamet-i Uzmâ, (Kara, ─░slâm Siyasî Dü┼čüncesinde De─či┼čme ve Süreklilik Hilâfet Risaleleri 5 içinde, s.386 vd); Re┼čit R─▒za'n─▒n hilâfet ve Osmanl─▒ hilâfeti hakk─▒ndaki dü┼čünceleri için bkz. Mehmet Çelen, Re┼čit R─▒za'da Hilâfet Dü┼čüncesi ve Osmanl─▒ Tecrübesi, ─░stanbul: Nida Yay. 2008.

  • [43]  ┼×eyh ─░smail es-Safâyihi, ─░kâzu'l-─░hvân, (─░smail Kara, (haz.), ─░slâm Siyasî Dü┼čüncesinde De─či┼čme ve Süreklilik Hilâfet Risaleleri 4 içinde, 1. Bask─▒, ─░stanbul: Klasik, 2004, s.55-67 vd.

  • [44] Muhammed Mehdi ┼×emsüddin, Nizâmu'l-Hukm Fi'l-─░slâm, 2. Bask─▒, Beyrut: Müessesetu't-Düveliyye, 1991, s.143 vd.

  • [45] Cemal Ahmed es-Seyyid el-Câd el-Merâkibi, el-Hilâfetu'l-─░slâmiyye, Kahire: Cemâatu Ensaru's-Sünneti'l-
    Muhammediyye, h.1414, s.333-343.

  • [46] Süleyman Demîcî, el-Hilâfetu'l-Uzmâ Inde Ehli's-Sünne ve'l-Cemaa, s.265 vd

  • [47] Çerçevede Nakibul E┼črafl─▒k müessesesi ve kay─▒tlar─▒ büyük önem arz etmektedir.

  • [48] ─░bn Hacerin lezzetul ay┼č taki  ifadesine göre bu rivayeti  Ubu Said b. El Arabi  el Mucem inde ; el Hakim , el Mustedrek inde  ; el BeyhaK─░ ES sÜNENinde rivayet etmi┼člerdir. Bu senedin ricali  hepsi sika d─▒r .Bkz. ─░bn hacer , lezzetul Ay┼č   Hno 58 vd.

  • [49] ─░bn Hacerin lezzetul ay┼č taki  ifadesine göre bu rivayeti  ,et tabarani , Ebu Nuaym  ve el Bezzar el Musnedinde rivayet etmi┼člerdir. Bkz. Lezzetu’l Ay┼č Hno:59 vd.

  • [50] ─░bn Hacer el askalani , Telh─▒sul Habir  IV.42

  • [51] Bu kitaplardaki rivayetlerle ilgili bigiler ‘Ehli Sünnetin Di─čer  Delilleri :  6-el Eimmetu Min Kurey┼č Rivayeti Sahih Bir Senedle Nalkledilmi┼čtir. Hadis Otoritelerinin Sözleri Buna Delildir. ‘ ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda verildi─činden burada i┼čaretle iktifa ettik.

  • [52] ─░bn Receb el Hanbeli , Camiul Ulum ve’l Hikem  s.263  ─░bn Receb , senedi iyi dir  demi┼čtir.

  • [53]  el Heysemi , Mecmauz zevaid  ve Menbeul Fevaid  V.191,196

  • [54]  el Munavi ,Feyzul Kadir ┼×erh Camiis Sa─čir  III.190

  • [55]   el Iraki ,Tahricu Ehadis ─░hya Ulumid Din Kitabus sabr ve┼č ┼×ukr  V.cilt s.

  • [56]  el Acluni ,Ke┼čfu’l Hafa  II.69 ;  ─░bn Hacer  ,Telh─▒sul Habir  IV.42

  • [57] el Acluni ,Ke┼čfu’l Hafa  II.69

  • [58]  e┼č ┼×evkani , es SEylu’l Cerrar  IV.506

  • [59] el Elbani , Zilalu’l Cenne fi Tahric es Sunne  II.53 Hno:1120 ve 1125 ;    el Elbani ,sahihut Ter─čib ve’t Terhib  hno: 2188

  • [60]  Ra─č─▒b el ─░sfehani , el Mufredat  s.24

  • [61]  ─░bn Manzur ,Lisanu’l Arab  XII.24

  • [62] en Nevevi , ┼×erh Sahih Muslim  XII.199

  • [63]  ─░bn Hacer ,Fethu’l Bari    XIII.117

  • [64]  es Suyuti , ed Dibac ala Sahih Muslim  IV.439

  • [65]  e┼č ┼×evkani , es Seylu’l Cerrar IV.506

  • [66]  el Munavi, Feyzu’l Kadir  VI.189


  • Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
    # Makaleler Ad─▒
    Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

    ! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
    ├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

    Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
    S├╝meyye Abaci / 7.03.2016



    Eski Eserler


    Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

    Hesap ─░┼člemleri

    ├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

    Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...