f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Fikir ve ─░nan├ž ├ľzg├╝rl├╝─č├╝ ├ťzerine

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Ebubekir Sifil Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 2020 Hit : 4188 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yusuf el Karadavi Nas─▒l Birisidir ?
2 Muhammed Esedin Meal Tefsiri ├ťzerine
3 Muhammed Esed ├ťzerine
4 Modern ├ça─čda Tebli─č ve Davet
5 ─░├žtihad Kap─▒s─▒ Kapat─▒lm─▒┼čt─▒r!
6 Fikir ve ─░nan├ž ├ľzg├╝rl├╝─č├╝ ├ťzerine
7 Ebu Hanife ve Hadis ─░lmindeki Yeri

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
bystolic copay savings card link bystolic manufacturer coupon
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
cialis discount coupon coupons for prescription drugs

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki http://www.haznevi.net/Kavramoku.aspx?KID=434&KTID=6

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Fikir ve ─░nan├ž ├ľzg├╝rl├╝─č├╝ ├ťzerine

 

M├╝rtedin katli h├╝km├╝n├╝n "fikir ve inan├ž ├Âzg├╝rl├╝─č├╝" ba─člam─▒nda arz etti─či duruma de─činerek bu bahsi bu yaz─▒yla nihayetlendirmi┼č olal─▒m. ─░slam insanlara zorla din empoze edilmesini onaylamaz; kimsenin zorla m├╝sl├╝manla┼čt─▒r─▒lmas─▒na r─▒za g├Âstermez. Bu do─črudur; ancak bununla, m├╝sl├╝man bir kimsenin ─░slam┬┤─▒ terk ederek bir ba┼čka dine veya dinsizli─če ge├žmesi birbirine kar─▒┼čt─▒r─▒lmamal─▒d─▒r. "Arada ne fark vard─▒r?" diye sorulacak olursa ┼č├Âyle deriz:

 

Bu soruda m├╝sl├╝man─▒n ─░slam┬┤a bak─▒┼č─▒ ile ilgili temel bir problem bulunmaktad─▒r. Bu problemin ├╝zerine gitmeden m├╝rtedin katli meselesindeki soru i┼čaretlerini ortadan kald─▒rmak m├╝mk├╝n de─čildir. Hi├žbir m├╝sl├╝man, ─░slam d─▒┼č─▒ndaki bir dinin veya dinsizli─čin m├╝sl├╝manlar aras─▒nda yay─▒lmas─▒na r─▒za g├Âstermez. Bu, sadece m├╝rtedin katli h├╝km├╝n├╝ kabul edenler taraf─▒ndan de─čil, bu h├╝km├╝ izahta zorlananlar veya reddedenler taraf─▒ndan da b├Âyle kabul edilir. Peki bunun sebebi nedir?

 

┼×├╝phesiz ki bu sorunun tek bir cevab─▒ vard─▒r: ─░slam di─čer dinlerle e┼čitlenemez; zira ─░slam hak, di─čerleri bat─▒ld─▒r! Bu sebeple hi├ž birimiz, bir yak─▒n─▒m─▒z─▒n veya bir ba┼čka m├╝sl├╝man─▒n bu ezel├« ve ebed├« hakikati terk ederek, onunla k─▒yaslanmas─▒ m├╝mk├╝n olmayan bat─▒l din veya inan├ž sistemlerinden birine ge├žmesine r─▒za g├Âstermeyiz. Bir m├╝sl├╝man─▒n b├Âyle bir ┼čeyi kabul edip i├žine sindirmesi m├╝mk├╝n de─čildir! Bu sadece sosyo-k├╝lt├╝rel bir problem de─čildir. Meselenin ├žok daha derinlere uzanan boyutlar─▒ vard─▒r.

 

┼×ayet mesele salt "din ve inan├ž ├Âzg├╝rl├╝─č├╝" ise, ─░slam┬┤─▒ terk eden kimse, ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝ kullanm─▒┼č ve basit bir se├žim yapm─▒┼čt─▒r; b├Âyleyken onun bu tercihini ni├žin tepkiyle kar┼č─▒lar─▒z?

 

┼×unu s├Âylemek m├╝mk├╝n: M├╝sl├╝man─▒n, b├Âyle bir tercihi onaylamamas─▒, en temelde f─▒trata ayk─▒r─▒l─▒─č─▒ sebebiyledir. K├╝fre kar┼č─▒ g├Âsterilen f─▒tr├« tepki, bir m├╝sl├╝man─▒n dinini terk ederek k├ófir olmas─▒ durumunda elbette daha g├Âr├╝n├╝r olmaktad─▒r.

 

─░slam ile "di─čerleri" aras─▒nda fazla bir fark olmad─▒─č─▒ anlam─▒na gelen "fikir ve inan├ž ├Âzg├╝rl├╝─č├╝" temelli itiraz bu bak─▒mdan tart─▒┼čmaya de─čerdir. "ba┼čka din ve inan├ž sistemlerinde dinini terk eden ├Âld├╝r├╝lmez" veya "├ža─čda┼č d├╝nyada bir kimsenin din de─či┼čtirdi─či i├žin ├Âl├╝m cezas─▒na ├žarpt─▒r─▒lmas─▒ anla┼č─▒labilir de─čildir" tarz─▒ndaki yakla┼č─▒mlar, en temelde ─░slam ile "di─čerleri"ni e┼čitledi─či i├žin sakatt─▒r. Birisi ├ž─▒k─▒p da, "O zaman k├ófirler ni├žin cehennem azab─▒na ├žarpt─▒r─▒lacak?" diye soracak olsa, bunun, ahirette cereyan edecek bir vak─▒a olarak d├╝nya hayat─▒n─▒ ilgilendirmedi─čini s├Âyleyerek i┼čin i├žinden s─▒yr─▒lmak m├╝mk├╝n m├╝d├╝r?

 

M├╝rtedin katli h├╝km├╝n├╝, irtidad─▒n sa─čl─▒kl─▒ ve istikrarl─▒ bir toplumsal hayat i├žin tehdit olu┼čturaca─č─▒, dine kar┼č─▒ lakaytl─▒─ča kap─▒ a├žaca─č─▒, dine ba─čl─▒l─▒k hissinde ├ž├Âz├╝lmelere yol a├žaca─č─▒ÔÇŽ gibi sebeplere ba─člamak meselenin sadece bir boyutunu a├ž─▒klar. Evet, ─░slam, m├╝sl├╝manl─▒─č─▒ kabul etmeyi ki┼činin ├Âzg├╝r iradesine ba─člar; m├╝sl├╝man olmas─▒ i├žin onu hi├žbir ┼čekilde zorlamaz. Hatta m├╝sl├╝man olduktan sonra bu dini terk etmenin cezas─▒n─▒ da pe┼činen bildirir ki bu dine giri┼č basiret, bilin├ž ve delil ile olsun.

 

Bunlar son derece ├Ânemli hususlard─▒r. Ancak b├╝t├╝n bu izah tarzlar─▒, s├Âz gelimi, hayat─▒ kendi halinde ya┼čayan, ─░slam i├žin bireysel ve toplumsal boyutta herhangi bir ┼čekilde tehdit olu┼čturmas─▒ s├Âz konusu olmayan bir m├╝rted i├žin ┼č├╝phesiz ge├žerli de─čildir. ┼×u halde irtidad h├╝km├╝n├╝ bunlarla izah etmek, h├╝km├╝ "illeti"yle de─čil, "hikmeti"yle izah etmek olacakt─▒r. Bir di─čer deyi┼čle elbette bu ve benzeri izah tarzlar─▒ de─čerlidir, a├ž─▒klay─▒c─▒d─▒r; ancak "illet" yerine kaim de─čildir.

 

O halde m├╝rtedin katli h├╝km├╝n├╝n izah─▒ nas─▒l yap─▒lmal─▒d─▒r?

 

Elbette benim yazacaklar─▒m da meselenin "illeti"ni a├ž─▒klamak olarak, yani "kesin sebebi" ortaya koymak olarak anla┼č─▒lamaz. Bu sebeple, "Allahu a┬┤lem" kayd─▒yla s├Âyleyelim; bu h├╝k├╝m, irtidad eden kimsenin, "en y├╝ce de─čer"i, "mutlak hakikat"i tan─▒d─▒ktan sonra ona arkas─▒n─▒ d├Ânmesi, ondan daha ├╝st├╝n bir de─čer bulundu─čuna, hatta onun "hakikat diye ba─članacak kadar de─čerli olmad─▒─č─▒na" inanmas─▒ demektir. ─░slam varl─▒─č─▒n biricik hakikati, inan├ž ve amel olarak f─▒trat─▒n onaylad─▒─č─▒ tek sistemdir. Bir kimsenin bu hakikate vak─▒f ve vas─▒l olduktan sonra ona tav─▒r almas─▒ elbette c├╝r├╝mlerin en b├╝y├╝─č├╝ olarak g├Âr├╝lmelidir.

 

Burada temel belirleyici, bizim neyi esas ald─▒─č─▒m─▒z, neyi ├Ânemsedi─čimizdir. Ya ─░slam┬┤─▒ hayat─▒n ve varl─▒─č─▒n temeli, varolu┼čun biricik gayesi olarak kabul edecek ve her ┼čeyi bu temelde de─čerlendirece─čiz, ya da "inan├ž ve fikir ├Âzg├╝rl├╝─č├╝"n├╝ bu konumda g├Ârece─čiz. Hangisini esas ald─▒─č─▒m─▒za g├Âre di─čeri anlam ve de─čer kayb─▒na u─črayacakt─▒r.

 

Bu zaviyeden bak─▒ld─▒─č─▒nda irtitad eden kimse, irtidad eylemini ba┼čkalar─▒na yaymasa, bu anlamda toplum ve birey i├žin bir tehdit olu┼čturmasa bile, kendi i├žinde ya┼čad─▒─č─▒, bir al├žalmad─▒r, seviye ve de─čer kayb─▒d─▒r.

 

"Kimin nazar─▒nda" m─▒?

 

Elbette "varl─▒─č─▒n sahibi" nazar─▒nda!!


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 16.04.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...