f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Gazali Kar┼č─▒tl─▒─č─▒n─▒n Anlam─▒ Nedir?

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
D├╝cane C├╝ndio─člu Ara┼čt─▒rma T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 2018 Hit : 6629 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 T├╝rkiye Kuran Makaleleri Bibliyografyas─▒
2 Toshihiko Izutsuya Arap├žay─▒ Kim ├ľ─čretti Dersiniz?!
3 Tasavvuf Metinleri Ulu Orta Ne┼čredilmemeli !
4 Gazali Kar┼č─▒tl─▒─č─▒n─▒n Anlam─▒ Nedir?

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
open go how many guys cheat
click here why men cheat on beautiful women why do married men cheat
progesterone progesterone progesterone
abortion pill abortion pill abortion pill
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
sumatriptan succinate sumatriptan succinate sumatriptan succinate

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki http://www.haznevi.net/Kavramoku.aspx?KID=447&KTID=6

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Gaz├ól├« Kar┼č─▒tl─▒─č─▒n─▒n Anlam─▒ Nedir?

 

─░sl├óm D├╝┼č├╝ncesi┬┤nin ─░mam Gaz├ól├«┬┤den sonra, yani XII. y├╝zy─▒ldan itibaren ink─▒raz ve inhitata u─črad─▒─č─▒ ┼čeklindeki iddialar ilk ├Ânce Bat─▒l─▒lar eliyle ├Âne s├╝r├╝lm├╝┼č, daha sonra s─▒ras─▒yla Araplar, ─░ranl─▒lar ve T├╝rkler taraf─▒ndan bu iddialar b├╝y├╝k bir hevesle tekrarlanm─▒┼čt─▒r.

A) Bat─▒l─▒lar kendi tarihlerini tek tarafl─▒ in┼ča ettikleri i├žin, bu y├╝zy─▒llar─▒ kendi zaviyelerinden bir "yeniden do─ču┼č" (r├Ânesans) olarak tavsif ediyorlard─▒. Bu nedenle onlar─▒n, fiilen y─▒kmaya ├žal─▒┼čt─▒klar─▒ bir imparatorlu─čun fikr├« ve tarih├« k├Âklerini kasd-─▒ mahsusla bir hi├ž mesabesine indirmeye ├žal─▒┼čmalar─▒nda garipsenecek bir taraf yoktur. B) Abbas├«lerden itibaren ─░sl├óm d├╝nyas─▒ ├╝zerindeki siyas├« hakimiyetlerini kaybetmeleri sebebiyle, Araplar─▒n ve b├óhusus Arap milliyet├žilerinin, ─░mam Gaz├ól├«┬┤den sonra Sel├žuklu ve Osmanl─▒ h├ókimiyeti alt─▒nda ge├žen as─▒rlar─▒n olumsuz tasvirlerini sahiplenmelerinden daha tabii ne olabilirdi?! Ne de olsa su├žlu, en nihayet sava┼čmaktan d├╝┼č├╝nmeye f─▒rsat bulamayan T├╝rklerdi. C) ─░ranl─▒lar ise hem mezheb├«, hem de siyas├« rakipleri olan S├╝nn├« T├╝rkler hakk─▒nda ├Âne s├╝r├╝len bu haks─▒z ithamlar─▒ kabul etmekte hi├ž ama hi├ž zorlanmad─▒lar. Onlara g├Âre ├ž├Âk├╝┼č S├╝nn├«ler taraf─▒ndayd─▒ ve ┼×ii d├╝nyas─▒nda ise inki┼čaf -hem de kesintisiz bir bi├žimde- s├╝rm├╝┼čt├╝. D) T├╝rklere gelince, onlar kendi tarihlerini karalamaya ve bu tarihten kopmaya herkesten ├žok ihtiya├ž duydular; zira elde kalan toprak par├žas─▒n─▒ muhafaza edebilmek ve Bat─▒ medeniyetine eklemlenebilmek i├žin ├Âncelikle bu tarihin reddedilmesi, ge├žmi┼čle ilgili b├╝t├╝n ba─člar─▒n kopar─▒lmas─▒ gerekiyordu. Gen├ž T├╝rkler, Gaz├ól├« sonras─▒nda te┼čekk├╝l eden 7-8 as─▒rl─▒k ilim ve irfan miras─▒n─▒n k├Âhneli─či sebebiyle yenildiklerine inanm─▒┼člar ve h─▒n├žla bu k├Âhne terekeden kurtulmak istemi┼člerdi. Onlara g├Âre, gelece─či kurmak i├žin b├Âyle bir ge├žmi┼če ihtiya├ž yoktu; h├ól yeterliydi.

 

┼×emseddin G├╝naltay┬┤─▒n 1937┬┤de II. T├╝rk Tarih Kongresi┬┤nde sunup 1938┬┤de yay─▒mlad─▒─č─▒ tebli─č metninin (Belleten, II/5-6, s. 73-88), i┼čbu s├Âylemin olu┼čum safhalar─▒n─▒ tedkik edecek olanlar i├žin zengin bir kaynak te┼čkil etti─čine i┼čaret edelim. ─░mam E┼č┬┤ar├«┬┤nin "tab┬┤an ma─črur ve kindar" oldu─čuna inanan G├╝naltay, "g├╝n├╝n birinde ├╝vey babas─▒ ve rasyonalistlerin reisi olan Ebu Ali C├╝bba├«┬┤ye k─▒zarak" Mutezile┬┤den ayr─▒ld─▒─č─▒n─▒ s├Âyler ve E┼č┬┤ar├«lik ele┼čtirisini ─░mam Gaz├ól├« ├╝zerinden s├╝rd├╝rmeyi tercih eder:

 

-"Felsefe hen├╝z bu mektep taraf─▒ndan aforozlanmam─▒┼č, l├óik ilimler birer afet gibi g├Âsterilmemi┼člerdi. E┼č┬┤ar├« mektebine bu son hamleyi yapt─▒ran - Ebu┬┤l-Ferec Abdurrahman Cevz├« taraf─▒ndan portresi pek g├╝zel ├žizilmi┼č olan - Ebu Hamid Mehmed Gaz├ól├« oldu."

 

G├╝naltay┬┤─▒n "Gaz├ól├« portresi" a┼ča─č─▒da g├Âr├╝lece─či ├╝zre hem ac─▒mas─▒z, hem de insafs─▒zd─▒r:

 

- M├╝sl├╝man d├╝nyas─▒n─▒ bo─čmak plan─▒n─▒ haz─▒rlamak ├╝zere Clermont┬┤ta toplanan Ha├žl─▒lar Konsili┬┤nin in┬┤ikad─▒ndan (1095) birka├ž ay evvel ─░sl├óm ├óleminde felsefe ve l├óik ilimleri s├Ând├╝rmek, fikirlerinde irtibats─▒zl─▒k bulundu─čunu isbat etmek suretiyle F├ór├ób├« ve ─░bn Sina ┼č├Âhretlerini y─▒kmak gayesiyle yaz─▒lan bu esere "Tehaf├╝t┬┤├╝l-Fel├ósife", yani "Filozoflar─▒n Yere Serilmesi" gibi bir ad verilmi┼č olmas─▒, m├╝ellifinin ruhunu g├Âstermek itibar─▒yla ┼č├óy├ón-─▒ dikkattir. (...) Gaz├ól├« ayn─▒ eserinde [el-Munk─▒z┬┤da] yaln─▒z felsefeyi menetmekle kalm─▒yor, insanlar─▒ m├╝sbet d├╝┼č├╝nmeye al─▒┼čt─▒ran Riyaziy├ót─▒ da din hesab─▒na bir ├ófet say─▒yor ve gitgide bilhassa ┼×am┬┤da ge├žirdi─či on senelik ├žileke┼člik devresinden sonra ├ódeta bir engizisyon reisi kesiliyor."

 

G├╝naltay┬┤─▒n ele┼čtirileri ister istemez Osmanl─▒ d├Ânemine de─čin uzan─▒r ve ─░stanbul┬┤un fethi bile, bu insanlar─▒n d├╝nya tasavvurlar─▒, ilm├« ve irfan├« birikimleri hakk─▒nda insafl─▒ de─čerlendirmelerin yap─▒lmas─▒n─▒ m├╝mk├╝n k─▒lmaz.

 

- "Gaz├ól├«┬┤nin hayat─▒nda kuvvetle tahakkuk ettiremedi─či bu emelini, ├Âl├╝m├╝nden sonra eserleri temin etti. Vefat─▒ndan yar─▒m as─▒r sonra b├╝t├╝n ─░sl├óm d├╝nyas─▒nda kazand─▒─č─▒ umum├« h├╝rmet ve sulta neticesi olarak m├╝nevver z├╝mre aras─▒nda E┼č┬┤ar├«-Gaz├ól├« sistemi haricinde d├╝┼č├╝nmek cesaretini g├Âsterecek kimse kalmad─▒. Bir aral─▒k End├╝l├╝sl├╝ ─░bn R├╝┼čd, Gaz├ól├«┬┤nin sultas─▒n─▒ k─▒rmak maksad─▒yla "Tehaf├╝t┬┤├╝t-Tehaf├╝t" adl─▒ bir eser yazm─▒┼čsa da hi├žbir ┼čeye muvaffak olamam─▒┼č, E┼č┬┤ar├«-Gaz├ól├« sultas─▒ b├╝t├╝n kuvvetiyle devam etmi┼čtir; hatta XV. asr─▒n ikinci yar─▒s─▒nda Hocaz├óde Muslihuddin Mustafa ile Al├óuddin T├╗s├«, ─░bn R├╝┼čd┬┤e mukabele olarak ayr─▒ ayr─▒ iki kitap yazmak suretiyle E┼č┬┤ar├«-Gaz├ól├« saltanat─▒n─▒ takviye etmi┼člerdir."

 

─░┼čin i├žine g├╝ya bir de T├╝rk├ž├╝l├╝k giriyor ve bu sefer "E┼č┬┤ar├«-Gaz├ól├« saltanat─▒" Maturidili─čin kar┼č─▒s─▒na konulmak suretiyle ele┼čtiriliyor:

 

- "Bu sulta zamanla o kadar kuvvetlenmi┼č, o derece ┼č├╝mullenmi┼čtir ki Osmanl─▒ imparatorlu─ču resmen Maturid├« mezhebinde oldu─ču halde b├╝t├╝n ─░stanbul ve T├╝rkiye medreselerinde son g├╝ne kadar tedrisat tamamiyle E┼č┬┤ar├« sistemine g├Âre yap─▒lm─▒┼č, y├╝ksek tahsil olarak E┼č┬┤ar├« mektebi teolojisi takip edilmi┼čtir."

 

Bu yorumlar tamamiyle bir hamaset edebiyat─▒n─▒n, kaba benzetmelerin ├╝r├╝n├╝d├╝r ve yanl─▒┼čt─▒r. ├ľncelikle ideolojik ├Ânkabullerden hareket edilmekte, zaten yetersiz haldeki mevcut malzeme siyas├« ama├žlara uygun olarak se├žilip d├╝zenlenmekte ve sonu├žta muhataplar─▒n hassasiyetlerine uygun maksatl─▒ bir tarih tasavvuru in┼ča edilmektedir.

 

Gaz├ól├« kar┼č─▒t─▒ siyas├« ve ideolojik s├Âylemin temelleri sars─▒l─▒p meselenin hakikati ortaya konulmad─▒k├ža, d├╝┼č├╝nme, bir daha bu topraklarda kolay kolay ne┼čv ├╝ nema bulamayacakt─▒r!

 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 16.04.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...