E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Katip Çelebinin Mizanül Hakk fi İhtiyaril Ahak Adlı Eserinden Firavunun İmanı Meselesi

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Katip ├çelebi (Mustafa b. Abdullah) Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1987 Hit : 10323 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 Tuhfet├╝l Kibar fi Esfaril Bihar
2 Tuhfet├╝l Ahyar fil H─▒kem vel Emsal vel E┼čar
3 Tercemei Tarihi Frengi
4 Tarihi Kostantiniyye ve Kayasire (Revnakus Saltana)
5 Takvim├╝t Tevarih (Katip ├çelebi) / ě¬┘é┘ł┘Ő┘ů ěž┘äě¬┘łěžě▒┘Őě«
6 S├╝llem├╝l Vus├╝l ila Tabakatil F├╝h├╝l
7 Mizan├╝l Hakk fi ─░htiyaril Ahakk
8 Ke┼čf├╝z Z├╝nun
9 ─░r┼čad├╝l Hayafa ila Tarihul Yunan ven Nasara
10 ─░lham├╝l Mukaddes min Feyzil Akdes
11 Fezleket├╝t Tevarih
12 Fezleketi Akval├╝l Ahyar fi ─░lmit Tarih vel Ahbar
13 Fezleke
14 D├╝stur el Amel li Islah el Halel
15 Cihann├╝ma

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Katip Çelebinin Mizanül Hakk fi İhtiyaril Ahak Adlı Eserinden Firavunun İmanı Meselesi

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Firavunun ─░man─▒ Meselesi Hakk─▒ndad─▒r.
Kabul Olundu─ču e─čilimi hakimdir.
husbands who cheat open dating for married men
read here wifes that cheat unfaithful wives
link reasons why women cheat why do wifes cheat
treatment of aids hiv treatments aids pictures
gabapentin and alcohol addiction http://lensbyluca.com/and/alcohol/addiction gabapentin and alcohol addiction
gabapentin use in psych gabapentin use in psych gabapentin use in psych

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Katip ├çelebi'nin Mizan├╝l Hakk fi ihtiyaril ahakk adl─▒ eserinden; Firavunun ─░man─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri

--- Sayfa 53: (Firavunun ─░man─▒ ├ťzerinedir)
Firavun s├Âz├╝ M─▒s─▒r memleketi h├╝k├╝mdarlar─▒na verilen lakapt─▒r. Eskiden her M─▒s─▒r padi┼čah─▒na Firavun derlerdi. 

Hz. Musa zaman─▒nda olan ve ─░slam tarih├žilerinin Velid dedikleri zalime ÔÇťMusaÔÇÖn─▒n FiravunuÔÇť ad─▒ verilmekle ├Âtekilerden ayr─▒l─▒r.

Firavunlardan ├╝├ž├╝, bir s├Âylentiye g├Âre yedisi, zalim ve cebbar olup bunlar─▒n b├╝y├╝─č├╝ ve sonuncusu MusaÔÇÖn─▒n Firavunu idi.

Hikayesi siyer kitaplar─▒nda ve tarihte yaz─▒l─▒ olup, herkes├že bilinmektedir. ─░srailo─čullar─▒na zul├╝m ve i┼čkence ├╝zere oldu─čundan Yahudiler aras─▒nda da k├Ât├╝l├╝kle ├╝n salm─▒┼čt─▒. ─░slam Milletlerinde de yine Tanr─▒ÔÇÖl─▒k davas─▒ ve ceberut ile me┼čhur olan bir kimseyi AllahÔÇÖa isyan, b├╝y├╝klenme ve fesad─▒ y├╝z├╝nden k├Ât├╝lemek gerekti─činde ÔÇťFiravun gibidirÔÇŁ demek darb-─▒ mesel olmu┼čtur.

Firavun b├╝t├╝n tefsirlerde ve tarihlerde kafir ve yoldan azm─▒┼č olarak yaz─▒lm─▒┼č olup, halkta onu b├Âyle tan─▒m─▒┼čt─▒.

─░bn Arabi kendi ke┼čfi ve vicdan─▒ ├╝zere ÔÇťFususÔÇŁ adl─▒ kitab─▒nda Fass-─▒ MusaÔÇÖda, Firavunun iman─▒n─▒ ve kurtulu┼čunu yaz─▒p iddias─▒na KurÔÇÖan-─▒ KerimÔÇÖden ÔÇť─░srailo─čullar─▒na askerleriyle birlikte zul├╝m ederek ve sald─▒rarak arkalar─▒na d├╝┼čt├╝. Nihayet su onu bo─čmaya ba┼člay─▒nca ┼č├Âyle dedi: ÔÇť─░nand─▒m, hakikat ─░srailo─čullar─▒n─▒n iman etti─činden ba┼čka Tanr─▒ yokmu┼č, ben de m├╝sl├╝manlardan─▒mÔÇŁ (Yunus 90) ayeti Firavunun iman─▒na a├ž─▒k ve kesin bir delildir.

Ve bo─čulma hali, can ├žeki┼čme hali gibi de─čildir ki yeÔÇÖs iman─▒ ola. (YeÔÇÖs iman─▒: Hayattan umudunu kesen kimselerin AllahÔÇÖa getirdikleri iman, g├Ân├╝l r─▒zas─▒yla de─čil, fakat ├Âl├╝mle dirim aras─▒nda kalan kimselerin canlar─▒n─▒ kurtarmak i├žin kabul ettikleri iman) Sonra ÔÇť┼×imdi mi iman ediyorsun? Halbuki sen bundan ├Ânce ├Âmr├╝n boyunca isyan etmi┼č, daima fesat├ž─▒lardan olmu┼čtunÔÇŁ (Yunus 91) ayeti iman─▒ o zamana de─čin geciktirdi─čine bir nevi azard─▒r, kabul etmedi─čine delalet etmez.

 

ÔÇťO k─▒yamet g├╝n├╝ kavminin ├Ân├╝ne d├╝┼č├╝cektir. Art─▒k o bunlar─▒ - suya g├Ât├╝r├╝r gibi - ate┼če g├Ât├╝rm├╝┼čt├╝r. Vard─▒klar─▒ o yer ne k├Ât├╝ bir yerdir.ÔÇŁ (Hud 98) ayeti imans─▒zl─▒─č─▒n─▒ gerektirmez. ÔÇťBiz bug├╝n seni - cans─▒z bir g├Âvde olarak - karada y├╝ksek bir yere at─▒p b─▒rakaca─č─▒z ki geleceklere bir ibret olas─▒n. Bununla beraber insanlardan bir├žo─ču bizim ayetlerimizden cidden gafildirÔÇť (Yunus 92) ayeti onun kurtuldu─čunu bidiren ayettir. ÔÇťBug├╝n bununla biz seni kurtar─▒yoruz sahile ├ž─▒karmakla, ruhunu da ahirette kurtar─▒r─▒z. Ta ki senden sonra gelecek kavme, sen benim kudretime b├╝y├╝k bir tan─▒k olas─▒n ve hi├ž kimse rahmetimden ├╝midini kesmesinÔÇť diye s├Âz├╝ buraya getirdikten sonra ÔÇťHalk─▒n kendilerinde yerle┼čmi┼č olan isyanlar─▒ndan dolay─▒ bu i┼č AllahÔÇÖa kald─▒, bunda dayanacak bir kesin h├╝k├╝m, bir nass yokturÔÇŁ demi┼čtir.

 

Fusus ┼čarihi der ki: ┼×eyh, MuhammedÔÇÖin kamil ve m├╝kemmil varisidir. Kamil olan varisler ayetleri i┼čin ger├že─čine vard─▒ktan sonra delil olarak kullan─▒rlar. Nazar ve istidlal erbab─▒ ise nasslar ve delillerle bilgi elde ederler. Ve iddialar─▒na g├Âre nasslar getiriler. ─░┼čte ayetleri ├Âne s├╝rmek ve istidlal tek ┼čey olmad─▒─č─▒ndan kamil varisi m├╝cahid ve istidlalci zannederler. Bundan dolay─▒ ┼čarihlerin ┼×eyh memur ve mazurdur diye a├ž─▒klay─▒p, kimi bilginler de buras─▒ bir gizli oyundur ve bunu buraya bir Yahudi sokmu┼čtur diye iftira ettiler. K─▒sas─▒ halk bu konuda ┼×eyhÔÇÖi k─▒namak ve ona sata┼čmak yoluna d├╝┼č├╝p kar─▒nca ve ar─▒ gibi ba┼č─▒na ├╝┼č├╝┼čt├╝ler. Lakin ┼×eyhÔÇÖin dedi─či gibi kesip atacak ve bir ┼č├╝phe b─▒rakmayacak bir dayanak bulamad─▒lar. Ancak milletlerin aras─▒nda Firavunun me┼čhur olan k├Ât├╝l├╝─č├╝ne ve AllahÔÇÖa isyan─▒na dayanarak yaz─▒p ├žizdiler.

┼×eyh FususÔÇÖta kendi ke┼čfinin gerektirdi─čini yazd─▒. Nazar ve istidlal yolunun hakikat aray─▒c─▒lar─▒ndan Celal├╝ddin Devvani bu konuda ba┼čl─▒ ba┼č─▒na bir risale yaz─▒p usul kaidelerine g├Âre nasslardan istidlal ile ┼×eyhÔÇÖin iddias─▒n─▒ ispat eyledi.

Kimi red, kimi kabul edip bu zamana de─čin s├╝r├╝n├╝p geldi. Bu tart─▒┼čman─▒n sonucu budur ki: Bunun gibi davalarda nazar yolu ile, Tasfiye yolu aras─▒ ├Ânce ay─▒rd edilmek gerektir. Nazar yolu ak─▒l ve nakil delilleriyle istidlale dayan─▒r. Tasfiye yolu riyazat ve s├╝luk ile ke┼čf ve ┼čuhuda dayan─▒r. ─░kisinin de ba┼čka ─▒st─▒lahlar─▒ vard─▒r. Tart─▒┼čman─▒n asl─▒ bu yollardan birinin kaidesi ve ─▒st─▒lah─▒ ├╝zerine kurulup, sual ve cevapta, ├Âteki yolun kaidesi ve ─▒st─▒lah─▒ taraf─▒na bakmamak ve iltifat olunmamak gerek. Ta ki, meseleleri birbirine kar─▒┼čt─▒rmak ve delilleri karmakar─▒┼č─▒k etmek laz─▒m gelmesin. B├╝t├╝n bunun benzerleri tart─▒┼čmalarda kavgan─▒n ve ├žeki┼čmenin ba┼člang─▒c─▒ ve dedikodunun kayna─č─▒ bu maddedir. Nazar ve istidlal sahipleri, kendi kanunlar─▒ ├╝zere Tasfiye yolunu tutanlara kar─▒┼č─▒p, sata┼č─▒rlar. Onlar─▒n yolu ise nazar ve istidlal yolu de─čildir. Ke┼čf ve vicdana dayan─▒r. Ve ─▒st─▒lahlar─▒ ─░┼črak felsefesinden al─▒nma ba┼čka bir ─▒st─▒laht─▒r. Ke┼čf ve vicdan ┼čeriat├ža delil olup nazar ve istidlal yolunda bir dava ispat eylemezse de kendilerine h├╝ccet olur. Ermi┼člerin ke┼čf ve ilham─▒n─▒n kendilerine h├╝ccet olmas─▒ nazar yolunda bile kabul ve teslim edilmi┼čtir, onun gere─či ile amel ederler. ─░mdi, tasfiye yolunun kaidelerine g├Âre ileri s├╝r├╝len delil ve davaya nazar yolunun kaidesiyle kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒lmaz. ├ç─▒k─▒l─▒rsa yine o yolun kaide ve ─▒st─▒lahlar─▒yla ├ž─▒k─▒lmak gerektir. Bu konuda kar┼č─▒ ├ž─▒kanlar, hep nazar ve istidlal yoluyla itiraz ederler. Onun i├žin yeri yoktur ve kulak as─▒lmaz. Bununla birlikte bu maddede nasslar ┼×eyhÔÇÖin davas─▒n─▒ ispat eder.

Nitekim Molla Celal Devvani nazar yoluna g├Âre istidlal eylemi┼čtir. Bu basamaklar bilindikten sonra, bir kimse bu konuda kavga ederse ahmak de─čil midir? G├╝ya ki, Hak Teala Hazretlerinin rahmetini onun kullar─▒ndan esirger ve onu ├Ânler.

Firavunun iman─▒ndan ona ne zarar ve k├╝fr├╝nden ne yarar gelir? Hele Yahudiler bu davay─▒ etseler, ├Â├ž almak i├žin bir sebebi vard─▒r. ├ç├╝nk├╝ onlar─▒n babalar─▒ ve atalar─▒ Firavundan ├žok ├žekmi┼člerdir. Ama ba┼čka milletlerin onlara uymas─▒n─▒n sebebi nedir? ─░mdi ilim elde etmek isteyen ├Â─črencilerin kabiliyetli olanlar─▒na ye─čre─či budur ki, bu konuda Firavuna m├╝min demezlerse de diyenlere, hele Hz. ┼×eyhe sata┼čmas─▒nlar, ve orta yoldan ├ž─▒kmas─▒nlar.


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Muhammed Ender / 23.09.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...