f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Fihi Ma Fih

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Nuri ┼×im┼čekler Tasavvuf T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 123 Hit : 7803 Hata Bildirimi Tavsiye Et
Tan─▒t─▒lan Kitab─▒n Bilgileri
Kitap Ad─▒ Fi Hi Ma Fi H
 
Yazar─▒n─▒n Ad─▒ Muhammed Celaleddin ( Mevlana Celaleddin er Rumi )
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Mesnevii ┼×erif
2 Mektubat
3 Fihi Ma Fih
4 Divan─▒ Kebir

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Mevl├óna"n─▒n ├╝├ž mensur eserinden biridir.
Di─čer eserleri gibi bu kitap da Mevl├óna"n─▒n eliyle yaz─▒lmam─▒┼č; muhtelif konulardaki sohbetleri, yak─▒nlar─▒ ve m├╝ritleri taraf─▒ndan kaleme al─▒nm─▒┼č ve kitapla┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.

Mevl├óna"n─▒n d├Ânemine yak─▒n kaynaklardan Sipehs├ól├ór"─▒n ris├ólesinde ad─▒n─▒n ge├žmesi, eserin onun ├Âl├╝m├╝nden ├Ânce veya hemen sonra meydana getirilmi┼č olma ihtimalini do─čurmaktad─▒r.

Kitab─▒n ad─▒ da yine onu meydana getiren ki┼čiler taraf─▒ndan konmu┼č ÔÇťOnun ─░├žindeki ─░├žindedir, ─░├žinde ─░├žindekiler Vard─▒rÔÇŁ gibi m├ón├ólara gelir.
link how many women cheat on husbands why do wifes cheat
manufacturer coupon for bystolic open bystolic savings card

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Fihi Ma Fih 

Mevl├óna"n─▒n ├╝├ž mensur eserinden biridir. Di─čer eserleri gibi bu kitap da Mevl├óna"n─▒n eliyle yaz─▒lmam─▒┼č; muhtelif konulardaki sohbetleri, yak─▒nlar─▒ ve m├╝ritleri taraf─▒ndan kaleme al─▒nm─▒┼č ve kitapla┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.

Mevl├óna"n─▒n d├Ânemine yak─▒n kaynaklardan Sipehs├ól├ór"─▒n ris├ólesinde ad─▒n─▒n ge├žmesi, eserin onun ├Âl├╝m├╝nden ├Ânce veya hemen sonra meydana getirilmi┼č olma ihtimalini do─čurmaktad─▒r.

Kitab─▒n ad─▒ da yine onu meydana getiren ki┼čiler taraf─▒ndan konmu┼č ÔÇťOnun ─░├žindeki ─░├žindedir, ─░├žinde ─░├žindekiler Vard─▒rÔÇŁ gibi m├ón├ólara gelir.

F├«hi m├ó F├«h, baz─▒ yazma n├╝shalarda da Esr├ór├╝"l-Cel├óliyye, Ris├óle-i Sult├ón Veled gibi isimlerle ge├žer .

F├«hi m├ó F├«h"in T├╝rkiye ve di─čer ├╝lke (├Âzellikle ─░ran ve Hindistan) k├╝t├╝phanelerinde bir├žok yazmas─▒ olup; metni ilk kez 1333/1915 y─▒l─▒nda Tahran"da a├ž─▒klamalarla birlikte bas─▒lm─▒┼čt─▒r.

Hindistan"daki bask─▒s─▒ ise 1928 y─▒l─▒nda yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

┼×u ana kadar yap─▒lm─▒┼č en ├Ânemli ne┼čir ise; Tahran ├ťniversitesi profes├Ârlerinden Bedi├╝zzaman Fur├╗z├ónfer taraf─▒ndan be┼č ├Ânemli yazman─▒n kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒larak olu┼čturuldu─ču ve a├ž─▒klamalar─▒n eklendi─či bask─▒d─▒r. (Tahran,1330 h┼č./1951)

 

T├╝rk├že Terc├╝meleri     

F├«hi m├ó F├«h"i T├╝rk├že"ye ilk kez Ahmed Avni Konuk (├Â.1938) terc├╝me etmi┼č; fakat ne┼čretmeye muvaffak olamay─▒p terc├╝mesini Mevl├óna M├╝zesi"ne ba─č─▒┼člam─▒┼čt─▒r. 73 Fas─▒l olan bu terc├╝me uzun zaman sonra 1994 y─▒l─▒nda yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r.(Dr. Sel├žuk Erayd─▒n, ─░z Yay. XXIX+332+3s.)

Eserin ikinci terc├╝mesini ise Ankara ├ťniversitesi Dil ve Tarih Co─črafya Fak├╝ltesi ├Â─čretim ├╝yelerinden Prof.Dr.Meliha ├ť.Tar─▒k├óhya (Anbarc─▒o─člu) yapm─▒┼čt─▒r. Fur├╗z├ónfer"in ne┼čri esas al─▒narak yap─▒lan bu terc├╝me ├Ânemli a├ž─▒klamalarla birlikte 1954 y─▒l─▒nda Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒ Yay─▒nlar─▒ (Ma├órif Bas─▒mevi) aras─▒nda yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r. (LVI+403 s.)

F├«hi m├ó F├«h"in ├╝├ž├╝nc├╝ ve ┼ču ana kadar haz─▒rlanm─▒┼č son terc├╝mesi ise Abd├╝lbaki G├Âlp─▒narl─▒ taraf─▒ndan yap─▒lm─▒┼č ve bu terc├╝me de 1959 y─▒l─▒nda yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r. (─░st. Remzi Kitabevi, XXIII+299 s.)

 

Di─čer Dillerdeki Terc├╝meleri    

Eser, tan─▒nm─▒┼č Alman ┼čarkiyat├ž─▒lar─▒ndan Prof.Dr.Annemarie Schimmel taraf─▒ndan ┬źVon Allem und vom Einen┬╗ ad─▒yla Almanca"ya terc├╝me edilmi┼č ve yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r.(M├╝nchen, 1988, 382s.)

F├«hi m├ó F├«h"in tesbit edebildi─čimiz bir di─čer terc├╝mesi ise, Urduca"ya yap─▒lm─▒┼č ├ževirisidir. Abd├╝rre┼čid Tebess├╝m taraf─▒ndan yap─▒lan bu Urduca terc├╝me de 1965 y─▒l─▒nda Lahor"da bas─▒lm─▒┼čt─▒r.(Melf├╗z├ót-─▒ R├╗m├«, F├«hi m├ó F├«h, ? Bask─▒, 1991, 364 s.)

 

Dili, ├ťslubu ve Konular─▒   

Mevl├óna"n─▒n di─čer eserleri gibi Fars├ža olan bu kitab─▒n birka├ž b├Âl├╝m├╝ Arap├ža"d─▒r. Fars├ža"s─▒ ise sohbet konular─▒n─▒ i├žerdi─či i├žin konu┼čma diline olduk├ža yak─▒nd─▒r.

61 b├Âl├╝mden (Fas─▒l) olu┼čan eser ┬źMevl├óna diyor ki...┬╗, ┬źH├╝davendig├ór ┼č├Âyle buyurdu...┬╗ gibi konu ba┼čl─▒klar─▒yla Mevl├óna"n─▒n tasavvuf├« konulardaki sohbetlerini i├žermekle birlikte, Mesnev├«"de yer alan baz─▒ konular─▒n zikredilmesi ve bunlar─▒n a├ž─▒klanmas─▒ bak─▒m─▒ndan da Mesnev├«"nin ┼čerhi olarak da de─čerlendirilir. Yine; Mesnev├«"de vezin ve kafiye s├Âz konusu oldu─ču i├žin Mevl├óna orada istediklerini tam a├žamaz, oysa F├«hi m├ó F├«h mensur oldu─ču i├žin istenilen ┼čeyleri s├Âylemek daha kolayd─▒r.

Mevl├óna bu eserinde de di─čer eserlerinde oldu─ču gibi bahsetti─či konulara a├ž─▒kl─▒k getirmek i├žin ba┼čta ├éyet ve Hadisler olmak ├╝zere hikaye ve baz─▒ tarihi olaylara de─činir; bazen di─čer ┼čairlerden bazen de Mesnev├«"sinden ve ┼čiirlerinden beyitler nakleder.

Eserde, babas─▒ Sult├ón├╝"l-Ulem├ó Baha Veled, hocas─▒ Tirmiz├«, hem-h├óli ┼×ems, halifesi ve d├╝n├╝r├╝ Sel├óhaddin Zerk├╗b"un adlar─▒n─▒ da anan Mevl├óna, bazen bu ┼čah─▒slar─▒n s├Âzlerinden ve bunlar─▒n muhatap olduklar─▒ olaylardan nakillerde bulunur.

F├«hi m├ó F├«h"in baz─▒ b├Âl├╝mleri de ya m├╝ritlerden birinin sordu─ču soruya Mevl├óna"n─▒n cevab─▒n─▒ i├žerir; yada Mevl├óna"n─▒n huzuruna gelen bir cemaatle yap─▒lm─▒┼č sohbetleri kapsar.

 

F├ÄH─░ M├é F├ÄH"TEN SE├çMELER       

Namaz─▒n ruhu...

Biri: ┬źAllah"a namazdan daha yak─▒n olan bir ┼čey var m─▒d─▒r?┬╗ diye sordu.

Mevl├óna da ┼č├Âyle cevap verdi:

ÔÇťHem-namaz vard─▒r; ama namaz yaln─▒z bu s├╗retten, ┼čekilden ibaret de─čildir; bu, namaz─▒n kal─▒b─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝; bu namaz─▒n ba┼č─▒, sonu bellidir. Ba┼č─▒ ve sonu olan her ┼čey ise kal─▒pt─▒r. Tekbir namaz─▒n ba┼č─▒, sel├óm ise onun sonudur. Bunun gibi ┼čah├ódet de yaln─▒z dilleri ile s├Âyledikleri ┼čey de─čildir. Onun da ba┼č─▒ ve sonu vard─▒r. Sesle, s├Âzle s├Âylenebilir. Sonu ve ba┼č─▒ olan her ┼čey s├╗ret ve kal─▒ptan ibaret olur. Onun ruhu benzersiz ve sonsuzdur; ba┼č─▒ sonu yoktur. Bu namaz─▒ Neb├«ler bulmu┼člard─▒r ve bunu ortaya ├ž─▒karan Neb├« : ÔÇťBenim Allah ile baz─▒ vakitlerim olur ki o zaman, oraya ne bir Allah taraf─▒ndan g├Ânderilmi┼č Peygamber ve ne de Allah"a en yak─▒n bulunan bir melek s─▒─čar.ÔÇŁ (H.) buyuruyor. O halde namaz─▒n ruhunun (├Âz) sadece, bu g├Âr├╝n├╝┼č├╝nden, ┼čeklinden ibaret olmay─▒p; belki isti─črak, kendinden ge├ži┼č oldu─čunu, bilmi┼č olduk. ├ç├╝nk├╝ b├╝t├╝n s├╗retler d─▒┼čar─▒da kal─▒r, oraya s─▒─čmazlar. Kat─▒ks─▒z, s─▒rf m├ón├ó olan Cebr├óil bile oraya s─▒─čmaz.ÔÇŁ (s.19,20)         

    

Kur"ân"ı anlayarak okumak daha iyidir

Bu mukri(okuyucu), Kur"├ón"─▒ do─čru okuyor. Evet! Kur"an"─▒n s├╗retini do─čru okuyor. Fakat m├ón├ós─▒ndan haberi yok. Esasen onun ger├žek m├ón├ós─▒ kendisine anlat─▒lm─▒┼č olsa, kabul etmez ve yine k├Âr├╝k├Âr├╝ne okur. Bunun benzeri; mesel├ó, bir adam─▒n elinde kunduz olsa, ona elindekinden daha iyi bir kunduz getirdikleri zaman almak istemezse, kunduzu tan─▒mad─▒─č─▒, kunduzdan anlamad─▒─č─▒ ortaya ├ž─▒kar. ├ç├╝nk├╝ biri bunun kunduz oldu─čunu ona s├Âylemi┼č, o da bunu taklit ile eline alm─▒┼čt─▒r. Mesel├ó cevizlerle oynayan ├žocuklara ceviz i├ži veya ceviz ya─č─▒ verdi─činiz zaman almazlar. ├ç├╝nk├╝ onlara g├Âre ceviz, elinize ald─▒─č─▒n─▒z zaman h─▒┼č─▒r h─▒┼č─▒r ses ├ž─▒kar─▒r; halbuki bunlar─▒n ne sesi, ne de h─▒┼č─▒rt─▒s─▒ vard─▒r. Allah"─▒n hazineleri ve ilimleri ├žoktur. Mukri, Kur"an"─▒ bilerek okuyorsa Allah"─▒n di─čer kitab─▒n─▒, Kur"an"─▒n─▒ ni├žin kabul etmiyor? Kur"an okuyan birine anlatt─▒m ki: Kur"an, ┬źAllah"─▒n s├Âzleri i├žin deniz m├╝rekkep olsa, bir misli de ona il├óve edilse s├Âzler bitmeden denizler t├╝kenirdi.┬╗ buyuruyor. (Kur"an, S├╗re:18, ├éyet:109). Kur"an elli dirhem m├╝rekkeple yaz─▒labilir. Bu Allah"─▒n ilminden bir i┼čaret, bir par├žad─▒r ve onun b├╝t├╝n bilgisi bundan ibaret de─čildir. Bir attar bir k├ó─č─▒t par├žas─▒na il├ó├ž sarsa, sen ┬źB├╝t├╝n d├╝kkan bunun i├žinde┬╗ der misin? Bu aptall─▒k olur. Nihayet Musa, ─░sa ve daha ba┼čkalar─▒ zaman─▒nda da Kur"an vard─▒; Hak kel├óm─▒ mevcuttu. Fakat Arap├ža de─čildi. ─░┼čte bunu anlat─▒yordum. Bakt─▒m o okuyucuya tesir etmiyor, ben de yakas─▒n─▒ b─▒rakt─▒m.

Rivayet etmi┼člerdir ki: Peygamber (S.A.V.) zaman─▒nda esh├óbdan her kim, yar─▒m veya bir s├╗re ├Â─črense, ona b├╝y├╝k adam derler ve bir yahut yar─▒m s├╗reyi biliyor, diye parmakla g├Âsterirlerdi. ├ç├╝nk├╝ onlar Kur"an"─▒ adeta yerlerdi (iyice hazmederlerdi). Bir veya yar─▒m batman ekmek yemek hakikaten g├╝├ž bir i┼čtir. Fakat a─č─▒zlar─▒na al─▒p, ├ži─čneyip- ├ži─čneyip atarlarsa, bu ┼čekilde y├╝zbin merkep y├╝k├╝ ekmek yenebilir. Peygamber, ÔÇťNe kadar Kur"an okuyan vard─▒r ki Kur"an ona l├ónet eder.ÔÇŁ buyurmam─▒┼č m─▒d─▒r? ─░┼čte bu, Kur"an"─▒ okudu─ču halde, m├ón├ós─▒n─▒ bilmeyen kimse hakk─▒nda s├Âylenmi┼čtir. Fakat b├Âyle olmasa da yine iyidir. (s.128,129)

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 8.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...