E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Abdullah ├ľztemiz Hac─▒tahiro─člu

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Muhsin Macit T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒ T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 115 Hit : 10701 Hata Bildirimi Tavsiye Et
Tan─▒t─▒lan Yazar─▒n Bilgileri
Yazar Ad─▒ Abdullah ├ľztemiz Hac─▒tahiro─člu
 
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Abdullah ├ľztemiz Hac─▒tahiro─člu

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
husbands who cheat open dating for married men
cheats the unfaithful husband married woman looking to cheat
married men affairs why are women unfaithful my boyfriend cheated on me with a guy
metformin metformin metformin
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar Gelenekten Gelece─če
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih 1996
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi Akis
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Abdullah ├ľztemiz Hac─▒tahiro─člu

Aruz ├Âl├ž├╝s├╝n├╝n T├╝rk ┼čiir gelene─či i├žerisinde ge├žirdi─či evreleri, hece-ar├╗z tart─▒┼čmalar─▒n─▒ ve serbest ┼čiirin g├╝n├╝m├╝zde nas─▒l reva├ž buldu─čuna dair mal├╗mat─▒ burada tekrar etmeye gerek yok.
Herhalde ┼čiirde vezin zaruretinin ister aruz ister hece ├Âl├ž├╝s├╝ olsun savunuculu─čunu yapan ve bu do─črultuda ba┼čar─▒l─▒ ├╝r├╝nler veren ┼čairlerin eserleri ├╝zerinde durmak daha yerinde olur.
├ç├╝nk├╝, kal─▒c─▒ olan eserdir. Asl─▒nda ┼čiir, kelime savurganl─▒─č─▒m dizginleyerek dilin musikisini ├Âne ├ž─▒karmaya yarayan kafiye, redif ve vezin gibi unsurlar─▒n ├ťst├╝nde, ne bunlarla kay─▒tl─▒ ne de tamamen ba─č─▒ms─▒z, bir s├Âz sanat─▒d─▒r.
Klasik ┼čiirimize bak─▒ld─▒─č─▒nda kafiye, redif ve vezin gibi bi├žimsel unsurlar─▒n, usta ┼čairlere geni┼č imk├ónlar sa─člamalar─▒na kar┼č─▒n, m├╝te┼čairleri de taklit├žilik seviyesinden ileri ge├žilmeyen tuzaklar oldu─ču g├Âr├╝l├╝r. Bu balamdan "┼čiirde temel unsurun na─čme veya 'derun├« ahenk' oldu─čuna, nesirle sur yazdamayaca─č─▒na inanan Yahya Kemal, ┼čiirde yenili─či ┼čekil ve vas─▒ta de─či┼čikli─činde de─čil, ┼čahsiyette ve naz─▒m vas─▒talar─▒n─▒ ba┼čar─▒l─▒ bir ┼čekilde kullan─▒┼čta arar". ─░┼čte bu kullan─▒┼č tarz─▒, ┼čairin ├╝sl├╗bunu belirler.
G├╝n├╝m├╝zde divan ┼čiiri gelene─činin ses ve s├Âyleyi┼č imk├ónlar─▒n─▒, imaj d├╝nyas─▒n─▒ ve mazmunlar─▒n─▒, ifade bi├žimlerini yeniden yorumlayarak bir terkibe ula┼čan ┼čairlerin olu┼čturduklar─▒ "t├óli" bir ├žizgi var.
Ayr─▒ca, ge├žmi┼čten gelen birikimi devr alarak "tarz-─▒ kad├«m ├╝zre" ┼čiirler s├Âyleyen, aruz ├Âl├ž├╝s├╝n├╝ ustal─▒kla kullanan Talat S. Halman, Mehmet ├ç─▒narl─▒, Fuat Bayrarao─člu gibi ┼čairlerin eserlerini g├Âr├╝yoruz.
Son devir T├╝rk ┼čiirinde, "eski ┼čiirimizin ritmini hisseden" ve aruzu ba┼čar─▒yla kullanan ┼čairlerden biri de Abdullah ├ľztemiz Hac─▒tahiro─člu'dur.
Hac─▒tahiro─člu'nun ilk ve ┼čimdilik tek ┼čiir kitab─▒ Sessiz G├╝r├╝lt├╝'d├╝r. ┼×air, bu eserinin yay─▒nland─▒─č─▒ tarihten (1962) sonra yazd─▒─č─▒ ┼čiirlerini Dirili┼č, Hisar, T├╝rk Yurdu, Mill├« K├╝lt├╝r ve T├╝rk Edebiyat─▒ gibi k├╝lt├╝r-sanat dergilerinde yay─▒nlamaya devam eder. Aynca Mesnevi'nin 2112 beytinin kendi vezn─▒yle manzum terc├╝mes'ni yapar (1972). Bunlardan ba┼čka ┼čairin hi├ž bir yerde yay─▒nlanmam─▒┼č ┼čiirleri vard─▒r. H├ólen ┼čiir yazmaya devam etmektedir.
Hac─▒tahiro─člu, ┼čiirlerinin b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒n─▒ aruz, kalan─▒n─▒ ise hece ├Âl├ž├╝s├╝yle yazm─▒┼čt─▒r. Aruzun divan ┼čairleri taraf─▒ndan ├žok yayg─▒n olarak kullan─▒lmayan kal─▒plar─▒m da g├╝n├╝m├╝z T├╝rk├že'siyle bulu┼čturma hususunda ustad─▒r.
O, serbest ┼čiir yazdamayaca─č─▒na yahut yaz─▒lan─▒n ┼čiir olmayaca─č─▒na inan─▒r. Bi├žim m├╝kemmelli─čine ├Ânem verir ve belki de bu y├╝zden az yazar. ─░m├óle ve zihaflardan uzak, zorlama hissi hi├ž uyand─▒rmadan aruz ├Âl├ž├╝s├╝n├╝ kullanmas─▒, dilin musikisini yakalamaya y├Ânelik gayretlerinden dolay─▒ ula┼čt─▒─č─▒ rahat s├Âyleyi┼č tarz─▒ ┼čiirinin belirleyici vasf─▒d─▒r.
Bu bak─▒mdan "┼×iir Sanat─▒"nda dile getirdi─či ┼ču iddias─▒nda olduk├ža hakl─▒d─▒r:
Dayan─▒r m─▒ ├Âl├ž├╝ye her ozan Biner ├Âl├ž├╝ s─▒rt─▒na y├╝k gibi
Bile─čimde b├«r bilezik aruz Hece parma─č─▒mda y├╝z├╝k gibi
Sessiz G├╝r├╝lt├╝'de, ┼čairin ula┼čt─▒─č─▒ ┼čekil m├╝kemmelli─či dikkati ├žeker, Faruk K. Timurta┼č, "Ge├žmi┼či Bilmek" ba┼čl─▒kl─▒ bir yaz─▒s─▒nda. Abdullah ├ľztemiz'in g├╝zel ┼čiirler yazabilmesini "eski dili ve eski, edebiyat─▒" tan─▒mas─▒na ba─člar.
Nihat Sami Banarl─▒ da onu, "mill├« h├ót─▒ralara ba─čl─▒ bir ┼čiir anlay─▒┼č─▒n─▒ ya┼čatmak yolundaki gayretlerinden" ├Ât├╝r├╝ tebrik ve takdir eder. ┼×air, Sessiz G├╝r├╝lt├╝'de ula┼čt─▒─č─▒ ┼čekil m├╝kemmelli─čini ve s├Âyleyi┼č rahatl─▒─č─▒n─▒ Mesnevi Terc├╝mesi'nde de devam ettirir. Bu terc├╝me daha Bug├╝n Gazetesi'nde tefrika edilirken rahmetli  Banarl─▒'n─▒n h├╝sn-i tevecc├╝h├╝ne mazhar olur.
├ťst├ód Sezai Karako├ž da bu terc├╝meyi "yalan dirili┼čimizin, ayni kerametten f─▒┼čk─▒ran s─▒cak bir mu┼čtusu" olarak de─čerlendirir. ┼×u hususu belirtelim ki Abdullah ├Âztemiz'in ayn─▒ vezin ve lirik sesle" yapt─▒─č─▒ Mesnevi Terc├╝melideki ba┼čar─▒s─▒ ve Mevl├ón├ó'n─▒n milletimizin g├Ânl├╝nde olu┼ču─▒rdu─ču sevgi h├ólesi bir ├Âl├ž├╝de Sessiz G├╝r├╝lt├╝'y├╝ perdelemi┼čtir.
Aruz ve hece ├Âl├ž├╝s├╝yle yaz─▒lm─▒┼č toplam elli sekiz ┼čiirin yer ald─▒─č─▒ Sessiz G├╝r├╝lt├╝'de de─či┼čik konular i┼členmi┼č olmas─▒na ra─čmen belirginle┼čen temalar, karanl─▒k, a┼čk, ge├žmi┼če ├Âzlem ve ├žocuk sevgisid─▒r.
Gece ve karanl─▒k imaj─▒, T├╝rk ┼čiirinde Hac─▒tahiro─člu'ndan ├Ânce de pek ├žok ┼čair taraf─▒ndan i┼členmi┼čtir, ├Âzellikle Ahmet H├ó┼čim ve Necip Faz─▒l'─▒n ┼čiirlerinde g├Âr├╝len karanl─▒k ve gece imaj─▒, ya┼čanan hayattan ka├ž─▒┼č─▒ sembolize eder.
Fakat, Sessiz G├╝r├╝lt├╝'de bu anlamda psikolojik veya hakiki bir ├ómilden bahsetmek imk├óns─▒zd─▒r. Bu eserde yer alan ┼čiirlerde karanl─▒k, do─čal bir durum ve naif bir alg─▒lama bi├žimidir. Bir ka├ž─▒┼č, s─▒─č─▒nma vesilesi de─čildir. ┼×iirlerin ba┼čl─▒klar─▒na kadar yans─▒yan karanl─▒k imaj─▒. "Karanl─▒k D├╝nya" ba┼čl─▒kl─▒ ┼čiirdeki ┼ču m─▒s-ralarda klasik ┼čiirimizde "sa├ž" etraf─▒nda olu┼čan b├╝t├╝n birikimi, mecaz, istiare ve mazmunlar─▒ ├ža─čr─▒┼čt─▒rmaktad─▒r:
Bilirim sa├žlar─▒n─▒n g├Âlgesidir Bana d├╝nyay─▒ karanl─▒k b─▒rakan
Hac─▒tahiro─člu divan ┼čiirinin dayand─▒─č─▒ k├╝lt├╝rel zemini de─čerlendirebilecek ve divanlar─▒ asl─▒ndan okuyabilecek bilgi ve birikime sahiptir.
Divan ┼čairlerinden kimilerinin h├ól terc├╝melerini ve ba┼čka yerde yay─▒nlanmam─▒┼č ┼čiirlerini ilim ├ólemine tan─▒tan bir ┼čairdir. Bu birikimi rubai ve gazel┬╗ lerine de yans─▒m─▒┼čt─▒r. Sessiz G├╝r├╝lt├╝'de ┼čairin ├╝├ž rubaisi vard─▒r.
Bilindi─či gibi rubailerde bir d├╝┼č├╝nceyi, d├╝nya g├Âr├╝┼č├╝n├╝ k─▒sa ve ├Âzl├╝ olarak i┼člemek esast─▒r. ┼×airin, hayat maceram─▒z─▒ ├Âzetledi─či, ┼ču rubaisi yukar─▒daki tan─▒m─▒n mazmununa uygun d├╝┼čmektedir.
Bir g├╝n bu ├Âm├╝r son ya┼ča davet edilir. Y─▒llar dikilen bir ta┼ča davet edilir; Durgun g├Âr├╝len sular akar bozbulan─▒k, Varl─▒k sona, yokluk ba┼ča davet edilir.
G├╝n├╝m├╝zde de "┼či'r-i kad├«m" bir me┼č'ale gibi elden ele devredilmektedir. Abdullah ├ľzlemiz, "tarz-─▒ kadim ├ľzre" yazd─▒─č─▒ gazelleri, Mesnevi Terc├╝mesi ve bilhassa aruz ├Âl├ž├╝s├╝n├╝ kullanmadaki ustal─▒─č─▒yla me┼č'aleyi elinde tutan ┼čairlerdendir.

 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 8.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...