E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Kitap Arama

Konu Arama
Kitap T├╝rleri
   Yazma Eserler    Bask─▒ Eserler
   Tez Eserler    e-Kitap Eserler
   ├çeviri Kitaplar

Nadir Kitap
Riyadul Muhtar Mirat├╝l Mikat vel edvar maa Mecmuatil-e┼čkal
Gazi Ahmed Muhtar Pa┼ča
 Detay
Lezzetul Ay┼č bi Cemi Turuk Hadisi el Eimme min Kurey┼č
─░bn Hacer el Askalani
 Detay
Faslul H─▒tab fi ispati Tahrifi Kitabi Rabbil Erbab
el Mirza H├╝seyn en Nuri et Tabersi
 Detay
Gazalide Din Devlet ─░li┼čkisi
Nurullah Karaka┼č
 Detay
1 - 2 -

el Futuhatul Mekkiyye Fi Marifetil Esraril Malikiyye Vel Mulkiyye

ěž┘ä┘üě¬┘łěşěžě¬ ěž┘ä┘ů┘â┘Őěę ┘ü┘Ő ┘ůě╣ě▒┘üěę ěžěž┘äě│ě▒ěžě▒ ěž┘ä┘ůěž┘ä┘â┘Őěę ┘ł ěž┘ä┘ů┘ä┘â┘Őěę

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K- 778  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Kitap Dili Kitap Tipi
─░bn Arabi, Ebu Abdullah Muhammed b. Ali b. Muhammed Tasavvuf
Konusu Bu Kitab─▒n Sitemizde Kay─▒tl─▒ T├╝rleri
  Yazma - Bask─▒ - Tez - E-Kitap -  
Kitab─▒n Yay─▒nc─▒s─▒ ┼×erh Eden ─░htisar Eden(ler) Terc├╝me Eden Tahkik Eden
       
Kitap No: 778 Hit : 9144 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Kitaplar Hakk─▒ndaki Makaleler  
   Kitaba ait Terc├╝meler ┼×erhler Muhtasarlar Ha┼čiyeler Zeyller Ele┼čtiri Makaleleri

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 Terc├╝manul E┼čvak
2 Tacur Resail Ve Minhacul Vesail
3 Ruhul Kuds Fi Muhasebetin Nefs Kahire
4 Muhaderatul Ebrar Ve M├╝sameret├╝l Ahyar
5 Mevakiun N├╝cum
6 Kitabul Fena Fil M├╝┼čahede
7 Kitabul Esfar
8 Kelamul Abadile
9 Hilyetul Abdal
10 Fususul Hikem
11 Et Tenezzulatul Mevsiliya Fi Esrarit Taharat Ves Salavat Vel Eyyamil Asliyye
12 Et Tedbiratul ─░lahiyye Fi Islah─▒l Memleketil ─░nsaniyye
13 El ─░sra ─░la Makamil Esra
14 el Futuhatul Mekkiyye Fi Marifetil Esraril Malikiyye Vel Mulkiyye / ěž┘ä┘üě¬┘łěşěžě¬ ěž┘ä┘ů┘â┘Őěę ┘ü┘Ő ┘ůě╣ě▒┘üěę ěžěž┘äě│ě▒ěžě▒ ěž┘ä┘ůěž┘ä┘â┘Őěę ┘ł ěž┘ä┘ů┘ä┘â┘Őěę
15 Divan (─░bn Arabi)
16 Ankau Murib Fi Marifeti Hatmil Evliya Ve ┼×emsil Ma─črib

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 el Futuhatul Mekkiyye Fi Marifetil Esraril Malikiyye Vel Mulkiyye / ěž┘ä┘üě¬┘łěşěžě¬ ěž┘ä┘ů┘â┘Őěę ┘ü┘Ő ┘ůě╣ě▒┘üěę ěžěž┘äě│ě▒ěžě▒ ěž┘ä┘ůěž┘ä┘â┘Őěę ┘ł ěž┘ä┘ů┘ä┘â┘Őěę

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 ─░bn Arabinin Fusus el Hikem Adl─▒ Eserinden Firavunun ─░man─▒ Meselesi

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
1 T├╝rk Edebiyat─▒nda ─░bn├╝l Arabi Methiyeleri ├ťzerine Bir ─░nceleme
2 Muhyiddin ─░bn├╝l Arabiye G├Âre Dil Hakikat ─░li┼čkisi Marifetin ─░fadesi Sorunu
3 Muhyiddin ─░bn├╝l Arabinin Hayat─▒ ve Eserleri
4 Muhyiddin ─░bn Arabinin ─░tikad─▒
5 Kelamc─▒lar─▒n ─░bn Arabi D├╝┼č├╝ncesine Etkisi
6 ─░bn├╝l Arabinin Yorum Y├Ântemi ve Muhammed Fass─▒nda Bu Y├Ântemin Tatbiki Her Varl─▒k Bir Ayettir
7 ─░bn Arabiye G├Âre Hz. Ademde Temel ─░nsan Nitelikleri
8 ─░bn Arabide Mistik Sembolizm
9 ─░bn Arabide Marifetin ─░fadesi
10 ─░bn Arabi ─░le ─░lgili Ara┼čt─▒rma Ser├╝venim
11 Al─▒nt─▒lanabilirlik ve ┼×eyleri Yeniden Yaratma ─░bn Arabi Bilgeli─činden Derridaya Uzanan Yol

Kitaba ait Terc├╝meler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait ┼×erhler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Muhtasarlar
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ha┼čiyeler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Zeyller
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
1 el Futuhatul Mekkiyye / ěž┘ä┘üě¬┘łěşěžě¬ ěž┘ä┘ů┘â┘Őěę

├ľzeti

el-Futuh├ótuÔÇÖl-Mekkiyye f├« maÔÇÖrifetiÔÇÖl-esr├ór├«ÔÇÖl-M├ólikiyye veÔÇÖl-m├╝lkiyye
("Mülkiyet ve mâlikiyetin sırlarını bilme hususunda Mekke'de gelen ilhamlar."
Bu­lak, 1274, 1292, ist. 1309).

Futuh├ótÔÇÖ─▒n bir ├žok bas─▒mlar─▒ vard─▒r. Osman Yahya ve ─░brahim Medk├╗r taraf─▒ndan M─▒s─▒r'da yap─▒lan yeni tenkitli bas─▒m─▒ devam etmektedir.
H. 633, 636 tarihli müellif hattı ile olan nüshası Türk-İslâm Eserleri Müzesi'ndedir. (No: 1845-1881)
─░bn Arab├«'nin d├Ârt b├╝y├╝k cild halinde 598/1201'de Mekke'de yazmaya ba┼člad─▒─č─▒ bu eserini ne zaman tamamlad─▒─č─▒ belli de─čildir. 628/1230 senesinde d├Âr­d├╝nc├╝ cildini, 635/1237'de ├╝├ž├╝nc├╝ cildini yazmakta oldu─čuna dair kay─▒tlar─▒ vard─▒r (bk. Futuh├ót, IV, 105, III. 446, 895). Bunun anlam─▒ ┼čudur: ─░bn Arab├« Mekke'de yaz─▒m─▒na ba┼člad─▒─č─▒ bu eserinin yaz─▒m─▒na daha sonraki senelerde de devam etmi┼č, ├Ânce eserin m├╝sveddelerini haz─▒rlam─▒┼č, imk├ón bulduk├ža ve yeni malzeme temin ettik├že eserini geni┼čletmi┼č, ilaveler yapm─▒┼č, ese­rinin daha m├╝kemmel olmas─▒ i├žin ├Âmr├╝n├╝n son senelerine kadar ├žabalam─▒┼č, vefat─▒ndan k─▒sa bir zaman ├Ânce ona son ┼čeklini vermi┼čti. Futuh├ót─▒n baz─▒ n├╝shalar─▒nda g├Âr├╝len farklar da bunu g├Âstermektedir.

─░bn Arab├«'nin Futuh├ótÔÇÖ─▒ yazmaya te┼čebb├╝s etmesinin sebebi, bu eserin giri┼č b├Âl├╝m├╝nde de belirtildi─či ├╝zere (I, 12) Kud├╝s'├╝ ve Medine'yi ziyaret eden yazar─▒n bundan sonra ilk defa Mekke'ye var─▒p K├óbe'yi ziyaret etti─či s─▒rada kendisine gelen feyizleri ve ilhamlar─▒ (Futuh├ót) Tunus'taki dostu Ebu Muhammed Abd├╝laziz ile Ab­dullah Bedr el-Habe┼č├«ÔÇÖye a├žma ve anlatma arzusudur. Yine bu eserin ├Âns├Âz├╝nde belirtildi─či gibi ─░bn Arab├« Hz. Peygamber'i, ├Âb├╝r peygamberleri, melekleri, evliyalar─▒ ve alimleri bir gece r├╝yada g├Âr├╝r. Kendisine beyaz bir c├╝bbe (Hi'lat) giydiren Hz. Pey­gamber minbere ├ž─▒k─▒p bir hutbe okumas─▒n─▒ ister. Verilen g├Ârevi yerine getiren ─░bn Arab├«: "Ruhu'l-Kuds'ten gelen bir vahiy olan o hutbe futuh├ót─▒n ├Âns├Âz├╝d├╝r" der (Futuh├ót, III, 7).

Futuh├ót alt─▒ b├Âl├╝mden meydana gelir:
a) Marifetler, b) Muameleler, c) Halller, d) Menziller, e) Münâzeleler (mücaheedât) f) Makamlar.

Bu b├Âl├╝mler daha k─▒sa alt b├­l├╝mlere ayr─▒lm─▒┼č bunlara da b├ób (say─▒s─▒ 560) denilmi┼čtir. Bablar─▒n k─▒sa ve uzun olan─▒ vard─▒r. Her babtan evvel konuya ┼čiirle girilir. ─░bn Arab├« bablar─▒n ba┼č taraf─▒nda yer alan bu ┼čiirlerin o bablar─▒n ├Âzeti de─čil, a├ž─▒klamas─▒ oldu─čunu belirtir.

Tasavvuf yolunda n├óil oldu─ču feyz ve ilhamlar─▒n ├žok k─▒sa bir ├Âzeti oldu─čunu belirtti─či bu eseri hakk─▒nda: "Bu kitab─▒, halka faydal─▒ olsun diye yazd─▒k, daha do─črusu ben de─čil, Allah yazd─▒. Onun i├žin t├╝m├╝ de Allah'tan gelen feyz (feth)den ibarettir" diyor ─░bn Arab├« (Fu­tuh├ót, II, 93, IV, 502).

─░bn Arab├«, el-Futuh├ótu'l-Mediniyye ve et-Tenezzalatu'l-Musuliyye isimli eserlerine ad koyarken t─▒pk─▒ Futuh├ót gibi bunlar─▒n kendisine semadan geldi─čini ifade eden adlar koyar.

Futuh├ót'ta konular, meseleler ve b├Âl├╝mler aras─▒nda mant─▒k├« bir ba─člant─▒ ve d├╝zen her zaman g├Âr├╝lmez. Bazen birbiriyle ilgisi olmayan iki husus bir arada zikr edilir, bazen konudan birden uzakla┼č─▒larak araya yabanc─▒ meseleler konur, ─░bn Arab├« de bunun fark─▒nda olup: "Kur'├ón'da ├Âyledir," diye eserini savunmaktad─▒r. Asl─▒nda (bk. Futuh├ót 89. ve 348. bablar) bir ├žok tasavvuf kitab─▒nda rastlanan bu husus, biraz da ─░bn Arab├«'nin eserini uzun bir zaman aral─▒─č─▒ i├žinde yazm─▒┼č olmas─▒ndan kaynaklanmaktad─▒r.

─░bn Arab├« ba┼člang─▒├žta ayr─▒ birer eser ola­rak kaleme ald─▒─č─▒ kitap ve risalelerin bir k─▒sm─▒n─▒ da Futuh├ót─▒n giri┼č k─▒sm─▒na ekle­mi┼čtir: "Risaletul-Ma'lum min Akaidi Ehli'r-Rus├╗m (Akidetu'l-Av├óm,Akidetuu'n-N├ó┼čiye, Akidetu Ehli'l-─░htisas) ve el-Marifet gibi eserleri b├Âyledir. (Bk. Futuh├ót, 1,163,172, 186).

Futuh├ótÔÇÖ─▒n anla┼č─▒lmas─▒ g├╝├ž yerleri Abd├╝lkerim C├«l├« tarafindan ┼×erhu M├╝┼čkilati'l-Futuhat ad─▒yla ┼čerh edilmi┼čtir.
┼×a'r├ón├« de Futuh├ót─▒ Levakihu'l-Envari'l-Kudsiyye ad─▒yla ├Ânce k─▒saltm─▒┼č (ihtisar), sonra bu k─▒­saltmadan yapt─▒─č─▒ se├žmeleri de el-Kibritu'l-Ahmer isimli eserinde toplam─▒┼čt─▒r.

Onun el-Yevakit ve'l-Cevahir isimli eseri de Futuh├ót'─▒n hem ├Âzeti, hem ┼čerhi say─▒l─▒r.

Anla┼č─▒lmas─▒ kolay olmayan Futuh├ót ├╝zerinde yeterince ├žal─▒┼č─▒ld─▒─č─▒; ┼čerh ve talik yaz─▒ld─▒─č─▒ s├Âylenemez. Fusus'a y├╝zlerce ┼čerh yaz─▒ld─▒─č─▒ ve bir ├žok lisana terc├╝me edildi─či halde Futuh├ótÔÇÖ─▒n bu ilgiyi g├Ârmemi┼č olmas─▒ uzun ve hacimli olu┼ču, bir de bu eserin ve ─░bn Arab├«'nin fikirlerinin bir ├Âzeti ┼čeklinde g├Âr├╝len Fusus'un onun ┼č├Âhretini g├Âlgelemi┼č olu┼ču ile a├ž─▒klanabilir .

(Rivayete g├Âre ─░bn Arab├«, S├╗fi ┼×air ─░bn F├ór─▒z'dan tasavvuf konusundaki Hamriye kasidesini ┼čerh etmesini istemi┼č o da: "Buna ne l├╝zum var. Futuh├ót onun ┼čerhidir" demi┼čti. Bk, Makkar├«, II, 167.

Futuh├ót H├╝seyn Hamd├« Nak┼čbend├« taraf─▒ndan Safvetu'l-Futuh├óti'l-Mekkiyye fi BeyaniÔÇÖl-Hakikati'l-─░lahiyye ve'l-Kevniyye ad─▒yla k─▒salt─▒lm─▒┼čt─▒r.

Futuh├ótÔÇÖ─▒n sonunda yer alan el-Vasay├ó b├Âl├╝m├╝ de terc├╝me edilerek ta┼č basmas─▒yla bas─▒lm─▒┼č, daha sonra yeni harflere de ├ževrilerek "M├╝ridlere Tavsiyeler" ad─▒yla yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r.

Futuh├ót'─▒n ba┼č taraf─▒ da T├╝rk├že'ye terc├╝me edilerek ta┼č bas­mas─▒yla bas─▒lm─▒┼č, daha sonra bu terc├╝me yeni harflerle de yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r.

Futuh├ót'─▒n muhabbet b├Âl├╝m├╝ de Frans─▒zca'ya terc├╝me edilmi┼čtir. Mavrice Glaton. Traite de L'amour, Paris, 1986.
T├╝rk├že terc├╝mesi Mahmut Kan─▒k taraf─▒ndan yap─▒lm─▒┼čt─▒r, ─░lahi A┼čk, istanbul, 1988.
Marifet ve Hikmet bahsi de yay─▒nlanmak ├╝zeredir.
Futuh├ót konusunda daha geni┼č bilgi i├žin bk. T.D.V. ─░sl├óm Ansiklopedisi, Futuhad Maddesi.)

─░bn Arab├« Futuh├ótÔÇÖta her b├╝y├╝k d├╝┼č├╝n├╝r gibi b├╝t├╝n din├«, sosyal ve be┼čer├«, hatta tabi├« ve madd├« olaylar─▒n kendi fikir sistemi i├žinde bir a├ž─▒klamas─▒n─▒ yapm─▒┼č, ├žo─ču zaman meselelerin ├Ânce herkes ta­raf─▒ndan kabul edilen genel bir a├ž─▒klamas─▒n─▒ yapt─▒ktan sonra kendi sistemine g├Âre daha ├Âzel bir yorumunu vermi┼čtir.

Ayr─▒ca ba┼čka eserlerde g├Âr├╝lmeyecek, belki de bir mutasavv─▒ftan beklenmeyecek ┼čekilde h├╝k├╝mlerin hikmetleri, gayeleri ve sebepleri ├╝zerinde de geni┼č├že durmu┼č, b├Âylece eserini bir bilgi hazinesi, bir tasavvuf ansiklopedisi haline getirmeyi ba┼čarm─▒┼čt─▒r.

 


Bask─▒lar─▒

Yazmalar─▒

Tezler  

Kitaba ait Multi Medialar
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 3.12.2008



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...