f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Kitap Arama

Konu Arama
Kitap T├╝rleri
   Yazma Eserler    Bask─▒ Eserler
   Tez Eserler    e-Kitap Eserler
   ├çeviri Kitaplar

Nadir Kitap
Riyadul Muhtar Mirat├╝l Mikat vel edvar maa Mecmuatil-e┼čkal
Gazi Ahmed Muhtar Pa┼ča
 Detay
Lezzetul Ay┼č bi Cemi Turuk Hadisi el Eimme min Kurey┼č
─░bn Hacer el Askalani
 Detay
Faslul H─▒tab fi ispati Tahrifi Kitabi Rabbil Erbab
el Mirza H├╝seyn en Nuri et Tabersi
 Detay
Gazalide Din Devlet ─░li┼čkisi
Nurullah Karaka┼č
 Detay
1 - 2 -

Tanr─▒ Buyru─ču

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K- 1278  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Kitap Dili Kitap Tipi
├ľmer R─▒za Do─črul Tefsir
Konusu Bu Kitab─▒n Sitemizde Kay─▒tl─▒ T├╝rleri
  Bask─▒ -  
Kitab─▒n Yay─▒nc─▒s─▒ ┼×erh Eden ─░htisar Eden(ler) Terc├╝me Eden Tahkik Eden
       
Kitap No: 1278 Hit : 6021 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Kitaplar Hakk─▒ndaki Makaleler  
   Kitaba ait Terc├╝meler ┼×erhler Muhtasarlar Ha┼čiyeler Zeyller Ele┼čtiri Makaleleri

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 Tanr─▒ Buyru─ču

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
1 ├ľmer R─▒za Do─črulun Misyonerli─če Dair ─░ki Makalesi ├ťzerine
2 ├ľmer R─▒za Do─črul ve Tefsire Katk─▒s─▒

Kitaba ait Terc├╝meler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait ┼×erhler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Muhtasarlar
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ha┼čiyeler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Zeyller
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti

Tanr─▒ Buyru─ču
├ľmer R─▒za Do─črulun T├╝rk├že KurÔÇÖan terc├╝me ve tefsiri.

Tam ad─▒ Tanr─▒ Buyru─ču Kur'├ón-─▒ Ker├«m'in Terc├╝me ve Tefs├«r-i ┼×erifi olup Latin harfleriyle bas─▒lan ilk T├╝rk├že KurÔÇÖan terc├╝melerinden biridir.
├ľmer R─▒za, kendi d├Âneminde mevcut KurÔÇÖan terc├╝melerini as─▒l metnin ifade g├╝c├╝n├╝ yans─▒tamamas─▒, ilim, dil ve edebiyattan yoksun olmas─▒ gibi sebeplerle ele┼čtirir (KurÔÇÖ├ón Nedir, s. 93-96). KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ terc├╝me ve tefsir edebilmek i├žin ─░sl├óm ilimlerinde derinle┼čmenin, bunun i├žin de bir ├Âm├╝r harcaman─▒n gerekli oldu─čunu belirtir. Eserini haz─▒rlarken KurÔÇÖanÔÇÖla ilgili hemen her kayna─č─▒ ve eski mukaddes kitaplar─▒ inceledi─čini, ├žal─▒┼čmas─▒n─▒n k─▒rk y─▒ll─▒k birikim sonunda ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ s├Âyler (SR, 111/74 [1950], s. 376).

├ľmer R─▒za her s├╗renin ba┼č─▒nda o s├╗renin konusu ve tarihi hakk─▒nda k─▒sa bilgiler aktar─▒r, ├óyetler ve s├╗reler aras─▒ndaki m├╝nasebetlere dikkat ├žeker. S├╗releri b├Âl├╝mlere ay─▒r─▒r ve konular─▒na g├Âre bu b├Âl├╝mlere ba┼čl─▒klar koyar.
├éyetlerin me├ólleri verilirken k─▒sa il├óveler metinde parantez i├žinde g├Âsterilir, tefsir├« mahiyetteki a├ž─▒klamalara dipnotlarda yer verilir. M├╝tercim, bu a├ž─▒klamalarda temel tefsir kaynaklar─▒na at─▒fta bulundu─ču gibi ├ža─čda┼č Do─ču ve Bat─▒ ara┼čt─▒rmac─▒lar─▒n─▒n eserlerine de ba┼čvurur.
Muhammed Abduh, Seyyid Ahmed Han, Abd├╝laziz ├ç├óv├«┼č, Mevlev├« Muhammed Ali, Gul├óm Y├╗suf Ali, Singapur Kad─▒s─▒ Gul├óm Server, Mustafa Abd├╝rrezzak Pa┼ča, Rodwell-Burckhardt, George Sale ve William Muir eserlerine at─▒f yapt─▒─č─▒ ├ólimlerden baz─▒lar─▒d─▒r.
├ľmer R─▒za, ├Âzellikle Ehl-i kitab─▒n ve ge├žmi┼č toplumlar─▒n k─▒ssalar─▒yla ilgili ├óyetleri a├ž─▒klarken Kit├ób-─▒ MukaddesÔÇÖle mukayeseler yapar, onun tahrif edilen yerlerine dikkat ├žeker ve ┼čarkiyat├ž─▒lar─▒n KurÔÇÖanÔÇÖa y├Âneltti─či ele┼čtirilere cevap verir. Eserin dipnotlar─▒nda yer alan a├ž─▒klamalar bazan sayfalarca s├╝rer.
Terc├╝mede g├╝zel bir T├╝rk├že ve ak─▒c─▒ bir ├╝sl├╗p kullan─▒lm─▒┼č, Arap├ža tabirlere uygun kar┼č─▒l─▒klar bulmaya ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼čt─▒r. Mesel├ó KurÔÇÖanÔÇÖda ├žok├ža ge├žen amel-i s├ólih, ÔÇťyararl─▒ i┼člerÔÇŁ (el-Bakara 2/62), ÔÇťdo─čru d├╝r├╝st i┼člerÔÇŁ (el-─░sr├ó 17/9); s├╝bh├óneke, ÔÇťulusun, y├╝cesin, mukaddes ve m├╝nezzehsinÔÇŁ (elBakara 2/32); h├ó┼či├╗n, ÔÇťi├ži sayg─▒yla ├╝rperen kimselerÔÇŁ (el-Bakara 2/45); han├«f ÔÇťdosdo─čru yol ├╝zere olan kimseÔÇŁ (el-Bakara 2/ 135) ┼čeklinde terc├╝me edilir.
├ľmer R─▒za eserde yer yer bilimsel a├ž─▒klamalara yer verir. ÔÇťOnlar ki ayakta iken, otururken, yanlar─▒ ├╝zerine yatarken AllahÔÇÖ─▒ anarlar; g├Âklerle yerin yarat─▒l─▒┼č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝rler de Tanr─▒m─▒z, bunu bo┼č yere yaratmad─▒n! M├╝nezzehsin. Bizi ate┼č azab─▒ndan koru ... ÔÇŁ me├ólindeki ├óyeti a├ž─▒klarken (├él-i ─░mr├ón 3/191) g├Âklerle yerin yarat─▒l─▒┼č hikmetleri ├╝zerinde durarak g├Âklerdeki ve yerdeki e┼čsiz sistemden bilimsel ├Ârnekler verir (1, 147-148, 88 nolu dipnot).
Yer yer i┼č├ór├« yorumlar yapar. Mesel├ó Kehf s├╗resinde anlat─▒lan k─▒ssada herhangi bir ola─čan ├╝st├╝l├╝─č├╝n bulunmad─▒─č─▒n─▒ belirttikten sonra k─▒ssay─▒ H─▒ristiyanl─▒k tarihine uygular. Buna g├Âre Ash├ób-─▒ KehfÔÇÖin ma─čaraya s─▒─č─▒nmas─▒ H─▒risti-yanl─▒kÔÇÖtaki ruhbanl─▒─ča, onlar─▒n ma─čarada uykuya dalmas─▒ H─▒ristiyanl─▒─č─▒n duraklamas─▒na ... i┼čaret etmektedir (11, 477-481, 412 nolu dipnotlar).

├ľmer R─▒zaÔÇÖn─▒n dikkat ├žeken g├Âr├╝┼člerinden biri de KurÔÇÖan ├óyetleri aras─▒nda neshi kabul etmemesidir. Nitekim ├óyetler aras─▒nda ├želi┼čki olmad─▒─č─▒ ve herhangi bir ├óyetin neshedildi─čine dair tek bir hadisin bulunmad─▒─č─▒ kanaatindedir (Giri┼č, 1, 49-54; 1, 44-45, 99 nolu dipnot).

M├╝tercim T├╝rk├že Tanr─▒ kelimesinin Allah kelimesinin kar┼č─▒l─▒─č─▒ olamayaca─č─▒n─▒, Tanr─▒ kelimesinin m├óbud ve il├óh─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒ say─▒labilece─čini belirtmesine ra─čmen (1, 10, 2 nolu dipnot) eserine Tanr─▒ Buyru─ču ad─▒n─▒ verdi─či gibi me├ólinde ├Âzellikle rab, il├óh kelimelerinin, bazan da Allah kelimesinin yerine Tanr─▒ kelimesini kullan─▒r. ÔÇťSizin m├óbudunuz (il├óh├╝k├╝m) O yeg├óne Tanr─▒ÔÇÖd─▒r (il├óh) ki OÔÇÖndan ba┼čka Tanr─▒ (il├óh) yoktur; rahm├ón O, rah├«m OÔÇŁ (el-Bakara 2/163); ÔÇťBu, Tanr─▒ (Allah) nezdinde daha d├╝r├╝st, daha makbul ...ÔÇŁ (el-Bakara 2/282); ÔÇťG├Âklerin tanr─▒s─▒ (rab), arz─▒n tanr─▒s─▒, b├╝t├╝n ├ólemlerin tanr─▒s─▒ AllahÔÇÖa hamdolsunÔÇŁ (el-C├ósiye 45/36) ┼čeklindeki ├ževirileri buna ├Ârnek g├Âsterilebilir.

├ľmer R─▒za Do─črul masonlukla, Tanr─▒ Buyru─čuÔÇÖnu masonlu─čun tesiri alt─▒nda yazmakla ve Kadiy├ón├« mezhebine mensup oldu─ču ileri s├╝r├╝len Mevl├ón├ó Muhammed Ali L├óh├╗r├«ÔÇÖnin etkisinde kalmakla su├žlanm─▒┼čt─▒r. Bu t├╝r iddialar kar┼č─▒s─▒nda ├ľmer R─▒za, Muhammed AliÔÇÖnin Kadiy├ón├«li─či b─▒rakt─▒─č─▒n─▒ ve tamamen Ehl-i s├╝nnetÔÇÖi benimsedi─čini, onun Kadiy├ón├« olmad─▒─č─▒n─▒n bizzat Kadiy├ón├« ileri gelenleri taraf─▒ndan s├Âylendi─čini ve eserlerinde Kadiy├ón├«lik inanc─▒na ya da Ehl-i s├╝nnet ak├«desini zedeleyen g├Âr├╝┼člere rastlanmad─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒klad─▒ktan sonra kendisinin Muhammed AliÔÇÖnin etkisinde kalmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyler (SR, III/74 [1950], s. 374-378).

├ľmer R─▒zaÔÇÖn─▒n ├žal─▒┼čmalar─▒ndan ├Âvg├╝yle bahseden ve Tanr─▒ Buyru─čuÔÇÖnu ÔÇťmason kitab─▒ÔÇŁ diye nitelendirmenin do─čru olmayaca─č─▒n─▒ belirten M. R├óif Ogan (a.g.e., III/72 [1950], s. 339-341), Muhammed AliÔÇÖnin Kadiy├ón├«lerÔÇÖle m├╝nasebetinin bulunmad─▒─č─▒ fikrine kat─▒lmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyerek ├ľmer R─▒zaÔÇÖn─▒n, tefsirine Muhammed AliÔÇÖnin esasa dayanan baz─▒ ayk─▒r─▒ fikirlerini ald─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rer; Hz. ├Äs├óÔÇÖn─▒n do─čumu (babas─▒n─▒n Hz. Meryem'le evlenen Y├╗suf Necc├ór adl─▒ bir ki┼či oldu─ču iddias─▒) ve be┼čikte konu┼čmas─▒ gibi m├╗cizelere dair bu t├╝rden yorumlar─▒ ├Ârnek olarak g├Âsterir (a.g.e., III/75 [1950], s. 388-391).
Kadiy├ón├«lik tesirini dile getirenlerden biri olan Hasan Basri ├çantay da Tanr─▒ Buyru─čuÔÇÖnun LahorÔÇÖdaki Ahmediyye-Kadiy├óniyye mezhebi reisi Mevl├ón├ó Muhammed AliÔÇÖnin ─░ngilizce tefsirli KurÔÇÖan terc├╝mesinin bir kopyas─▒ oldu─čuna dair Ahmet Hamdi AksekiÔÇÖnin bir mektubunun elinde oldu─čunu s├Âyler (KurÔÇÖ├ón-─▒ Hak├«m veMe├ól-i Ker├«m, I, 7).
├çantayÔÇÖ─▒n bu iddias─▒n─▒n uzak bir ihtimal olup ispat edilmesi gerekti─čini s├Âyleyen Salih Akdemir, ├ľmer R─▒zaÔÇÖn─▒n terc├╝mesinin kendinden ├Ânceki terc├╝melere nisbetle b├╝y├╝k bir geli┼čme kaydetti─čini, ancak bir├žok ├óyetin terc├╝mesinde hataya d├╝┼čt├╝─č├╝n├╝ ileri s├╝rer ve terc├╝medeki baz─▒ yanl─▒┼člara dikkat ├žeker (bk. bibl ).
├ľmer R─▒zaÔÇÖn─▒n ├že┼čitli ele┼čtirilere hedef olmas─▒nda ve ├Âzellikle Tanr─▒ Buyru─čuÔÇÖnun geri plana at─▒lmas─▒nda MevL l├ón├ó Muhammed AliÔÇÖden bir ├Âl├ž├╝de faydalanmas─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra kendisinin politikaya  at─▒lmas─▒, bas─▒n yay─▒n i┼čleriyle u─čra┼čmas─▒, masonlu─čuna dair tart─▒┼čmalar, eserlerinde Do─ču ve Bat─▒ kaynaklar─▒ndan yararlanm─▒┼č olmas─▒ ve yer yer geleneksel s├Âyleme ayk─▒r─▒ bi├žimde ak─▒lc─▒ yakla┼č─▒mlarda bulunmas─▒ gibi sebeplerin de etkili oldu─ču s├Âylenebilir.

Tanr─▒ Buyru─čuÔÇÖnun ilk bask─▒s─▒ ─░stanbulÔÇÖda KurÔÇÖan metnine yer verilmeden yap─▒lm─▒┼čt─▒r (1934).
Mukaddimede KurÔÇÖanÔÇÖ─▒n tan─▒m─▒, taksim ve tertibi, isimleri, s├╗releri, ├óyetleriyle dinin esaslar─▒ hakk─▒nda k─▒sa bilgiler verilmi┼č, Hz. PeygamberÔÇÖin s├«retinin kronolojik tablosu kaydedilmi┼č, sonuna fihrist ve indeks eklenmi┼čtir. Eserin daha sonraki iki bask─▒s─▒nda KurÔÇÖan metnine de yer verilmi┼čtir (─░stanbul 1947, 1955).

KurÔÇÖan metninin bulunmad─▒─č─▒, Ahmet Muhtar B├╝y├╝k├ž─▒nar ve Mustafa Uzun taraf─▒ndan haz─▒rlanan d├Ârd├╝nc├╝ bask─▒da (─░stanbul 1980) baz─▒ yaz─▒m hatalar─▒n─▒n d├╝zeltilmesi yan─▒nda k─▒sm├« sadele┼čtirmelere gidilmi┼č ve Mevl├ón├ó Muhammed AliÔÇÖye ait oldu─ču ileri s├╝r├╝len baz─▒ yerler ├ž─▒kar─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu son bask─▒ eserin orijinali ├╝zerinde tahrifat yap─▒ld─▒─č─▒ gerek├žesiyle ele┼čtirilmi┼čtir (Karabulut, III/1 [2000], s. 185-204).

Tanr─▒ Buyru─čuÔÇÖnun mukaddimesi Kur'├ón ve ─░sl├óm ├ťzerine ad─▒yla kitap halinde de bas─▒lm─▒┼čt─▒r (─░stanbul 2006). Rukiye ├ľner (Kulo─člu)
├ľmer R─▒za Do─črul'un Hayat─▒, Eserleri ve "Tanr─▒ Buyru─ču" Adl─▒ Tefsiri ba┼čl─▒kl─▒ bir y├╝ksek lisans tezi haz─▒rlam─▒┼čt─▒r (2000, A├ť Sosyal Bilimler Enstit├╝s├╝).

 


Bask─▒lar─▒

Yazmalar─▒

Tezler  

Kitaba ait Multi Medialar
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 27.11.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...