E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Kitap Arama

Konu Arama
Kitap T├╝rleri
   Yazma Eserler    Bask─▒ Eserler
   Tez Eserler    e-Kitap Eserler
   ├çeviri Kitaplar

Nadir Kitap
Riyadul Muhtar Mirat├╝l Mikat vel edvar maa Mecmuatil-e┼čkal
Gazi Ahmed Muhtar Pa┼ča
 Detay
Lezzetul Ay┼č bi Cemi Turuk Hadisi el Eimme min Kurey┼č
─░bn Hacer el Askalani
 Detay
Faslul H─▒tab fi ispati Tahrifi Kitabi Rabbil Erbab
el Mirza H├╝seyn en Nuri et Tabersi
 Detay
Gazalide Din Devlet ─░li┼čkisi
Nurullah Karaka┼č
 Detay
1 - 2 -

el ─░hkam fi Usul el Ahkam

ěž┘äěžěş┘âěž┘ů ┘ü┘Ő ěžěÁ┘ł┘ä ěž┘äěžěş┘âěž┘ů

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K- 1237  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Kitap Dili Kitap Tipi
─░bn Hazm, Ali b. Ahmed b. Said F─▒k─▒h
Konusu Bu Kitab─▒n Sitemizde Kay─▒tl─▒ T├╝rleri
   
Kitab─▒n Yay─▒nc─▒s─▒ ┼×erh Eden ─░htisar Eden(ler) Terc├╝me Eden Tahkik Eden
       
Kitap No: 1237 Hit : 5189 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Kitaplar Hakk─▒ndaki Makaleler  
   Kitaba ait Terc├╝meler ┼×erhler Muhtasarlar Ha┼čiyeler Zeyller Ele┼čtiri Makaleleri

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 el Muhalla (el-Muhalla bil-asar fi ┼čerhil-M├╝cella bil-ihtisar) / ěž┘ä┘ůěş┘ä┘ë ěĘěž┘äěóěźěžě▒ ┘ü┘Ő ě┤ě▒ěş ěž┘ä┘ůěČ┘ä┘ë ěĘěž┘äěžě«ě¬ěÁěžě▒
2 el ─░hkam fi Usul el Ahkam / ěž┘äěžěş┘âěž┘ů ┘ü┘Ő ěžěÁ┘ł┘ä ěž┘äěžěş┘âěž┘ů
3 el Fasl - el-Fisal fi el Milel ve el Ehvai ve en Nihal / ěž┘ä┘üěÁ┘ä ┘ü┘Ő ěž┘ä┘ů┘ä┘ä ┘łěž┘äěú┘ç┘łěžěí ┘łěž┘ä┘ćěş┘ä
4 el Ahlak ve es Siyer fi Mudavat en Nufus / ěž┘äěžě«┘äěž┘é ┘łěž┘äě│┘Őě▒ ┘ü┘Ő ┘ůě»ěž┘łěžěę ěž┘ä┘ć┘ü┘łě│

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
1 ┼×air Kimli─čiyle ─░bn Hazm
2 ─░bn Hazmin Edebi Ki┼čili─či
3 ─░bn Hazm─▒n Ravi Tenkidinde Ele┼čtirilen Y├Ânlerinin Onun Tenkit├ži Kimli─čine Etkisi
4 ─░bn Hazm─▒n M├╝davat─▒nda Ahlaka ─░li┼čkin G├Âr├╝┼čleri
5 ─░bn Hazm─▒n Atomculu─ču Reddi
6 ─░bn Hazmda K├╝m├╝n ve Yaratma
7 ─░bn Hazm G├Âz├╝yle S├╝nnet (el ─░hkam ├ľzelinde)

Kitaba ait Terc├╝meler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait ┼×erhler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Muhtasarlar
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ha┼čiyeler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Zeyller
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti

el-İhkam fi Usulil Ahkâm
─░bn Hazm'─▒n (├Â. 456/1064) f─▒k─▒h usul├╝ne dair eseri.

Tam ad─▒ el-─░hk├óm f├« us├╗li'l-ahk├óm olan eser m├╝ellifin di─čer baz─▒ kitaplar─▒nda el-─░hk├óm li-us├╗li'l-ahk├óm ┼čeklinde de ge├žer.
Zahir├« mezhebinin ─░kinci kurucusu ve teorisyeni kabul edilen ─░bn Hazm'─▒n genel anlamda f─▒k─▒h usul├╝ alan─▒na giren bu temel eseri, z├óhirci d├╝┼č├╝ncenin ve literal anlamc─▒l─▒─č─▒n anlama ve ictihad metodolojisine dair g├╝n├╝m├╝ze ula┼čan ilk sistematik kitap olarak bilinmektedir. ┼×eriat─▒n usul ve f├╝r├╗ diye b├Âl├╝nemeyece─čini,┼čeriat─▒n tamam─▒n─▒n usul oldu─čunu ileri s├╝rmesi  ve eserinde "f─▒k─▒h usul├╝" tabirini kullanmamas─▒ ilk bak─▒┼čta ─░bn Hazm'─▒n amel├«, itikad├« ay─▒r─▒m─▒ yapmaks─▒z─▒n b├╝t├╝n ┼čer'├« h├╝k├╝mlerin ayn─▒ metodolojiyle ortaya konulabilece─či g├Âr├╝┼č├╝nde oldu─ču izlenimini vermekle birlikte el-─░hk├óm b├╝t├╝n├╝yle f─▒k─▒h usul├╝n├╝n konular─▒n─▒ i├žermektedir.

el-─░hk├óm'─▒n, et-Takr├«b li-haddi'l-mant─▒k ve el-Fasl'dan sonra yaz─▒ld─▒─č─▒ ve ─░bn Hazm'─▒n olgunluk d├Ânemi eseri oldu─ču bilinmekle birlikte hangi tarihte kaleme al─▒nd─▒─č─▒ tam olarak belli de─čildir. Ancak Berberilerin Kurtuba'da (Cordoba) y├Ânetimi ele ge├žirmesi s─▒ras─▒ndaki bir olaydan (III, 67) ve imam─▒n gaybetinin ├╝zerinden 170 y─▒l ge├žti─činden bahsedilmesi (I, 13) gibi ipu├žlar─▒ndan hareketle el-─░hk├óm'─▒n 430 (1039) y─▒l─▒ civar─▒nda yaz─▒ld─▒─č─▒ neticesine ula┼č─▒labilir.

─░bn Hazm'─▒n daha ├Ânce icm├ó meselesine, eski fakihlerin g├Âr├╝┼člerindeki ├želi┼čkilere, f─▒kh─▒n b├╝t├╝n konular─▒na ─░li┼čkin kitaplar yazm─▒┼č olmas─▒ el-─░hk├óm'daki fikirlerinin teorik d├╝zeyde kalmad─▒─č─▒n─▒, s├╝zge├žten ge├žirme ve test etme ├žabas─▒n─▒n sonucunda ortaya konuldu─čunu g├Âsterir.
Temel g├Âr├╝┼člerinin bulundu─ču ├╝├ž ├Ânemli eserinin yaz─▒l─▒┼č s─▒ras─▒n─▒ ve bunlar─▒n i├žeriklerini kendisi ┼č├Âyle a├ž─▒klamaktad─▒r:
"et-Takr├«b'de genel olarak istidlal keyfiyeti, ara┼čt─▒r─▒lan her konuda hakk─▒n b├ót─▒ldan ay─▒rt edilmesine yarayan burhan─▒n ├že┼čitleri ├╝zerinde durduk. Bu kitap hakk─▒n al├ómetlerini bilmek i├žin bir as─▒l mesabesindedir. el-Fasl'da ise insanlar─▒n benimsedi─či farkl─▒ din ve mezheplerin do─črusunu et-Takr├«b'de esaslar─▒n─▒ verdi─čimiz burhanlarla a├ž─▒klad─▒k. Daha sonra el-─░hk├óm yazd─▒k ve bunda da bizi m├╝kellef tuttu─ču ibadet ve insanlar aras─▒nda h├╝k├╝m verme gibi hususlarda Allah'─▒n murad─▒n─▒, yine et-Takr├«b de ortaya koydu─čumuz burhanlarla a├ž─▒klamay─▒ ama├žlad─▒k. Bu kitap, insanlar─▒n din├« ahk├óm─▒n esaslar─▒ konusundaki ─░htil├óflar─▒n─▒ i├žermektedir''.

─░bn Hazm, el-─░hk├óm'da kendi metodolojisini olu┼čturman─▒n yan─▒nda daha a─č─▒rl─▒kl─▒ olarak kendi zaman─▒na gelinceye kadar ortaya ├ž─▒km─▒┼č, sistemle┼čmi┼č ve yay─▒lm─▒┼č olan di─čer usul├« yakla┼č─▒m ve g├Âr├╝┼čleri ele┼čtirmeyi hedeflemi┼čtir. Bu sebeple eserin b├╝y├╝k bir b├Âl├╝m├╝ ├Ânceki ekollerin g├Âr├╝┼člerinin tenkidine dairdir.
Nitekim kitab─▒n ├Âzeti mahiyetinde olan. muhaliflerin tenkidine fazla yer vermeden sadece kendi g├Âr├╝┼člerini a├ž─▒klad─▒─č─▒ en-Nubzet├╝'l-k├ófiye adl─▒ eseri el-─░hk├óm'─▒n yakla┼č─▒k yirmide biri kadard─▒r. Tenkitleri daha ziyade M├ólik├«ler'le Hanef├«─░er'e y├Ânelik olmakla birlikte ┼×├ófi├«ler de bundan paylar─▒n─▒ alm─▒┼člard─▒r. Hanbel├«ler'e pek fazla ili┼čmemesi, Ahmed b. Hanbel'in ash├ób├╝'l-had├«sin ileri gelenlerinden say─▒lmas─▒, zay─▒f bile olsa hadisleri ├Ân plana ├ž─▒karmas─▒ ve zaruret bulunmad─▒k├ža k─▒yasa ba┼čvurmaktan ka├ž─▒nmas─▒ sebebiyle di─čer imamlara g├Âre zahir ehline daha yak─▒n g├Âr├╝lmesiyle ve biraz da Hanbel├«li─čin geli┼čiminin o d├Ânemde yeterince tamamlanmam─▒┼č olmas─▒yla a├ž─▒klanabilir.

─░bn Hazm, el-─░hk├óm'da kendinden ├Ânceki zahir ehlinin g├Âr├╝┼člerine de yervererek onlar─▒n di─čer mezheplere y├Âneltti─či ele┼čtirileri ve kendilerine y├Âneltilen ele┼čtirilere verdikleri cevaplan zikretmi┼čtir.
├ľte yandan D├óv├╗d ez-Z├óhir├«"ye nisbet edilen baz─▒ g├Âr├╝┼člerin asl─▒nda ona ait olmad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rm├╝┼č, zahir ehlinden bilinen bir k─▒s─▒m ├ólimin ger├žekte zahir ehli say─▒lamayaca─č─▒n─▒ belirtmi┼č, bir├žok yerde D├óv├╗d da dahil olmak ├╝zere ├Ânceki zahir ehlinin g├Âr├╝┼č ve yakla┼č─▒mlar─▒n─▒ tenkit etmekten geri kalmam─▒┼čt─▒r..
Kitab─▒n bir├žok yerinde bizzat kat─▒ld─▒─č─▒ tart─▒┼čmalara i┼čaret eden ─░bn Hazm di─čer bir├žok eserinde oldu─ču gibi cedelci ve polemik├ži bir ├╝sl├╗p kullanm─▒┼čt─▒r. ┼×├╝phesiz bunda M├ólik├«li─čin o d├Ânemde End├╝l├╝s'├╝n h├ókim mezhebi olu┼čunun, bu mezhep fakihleri taraf─▒ndan a─č─▒r bi├žimde ele┼čtirilmesinin ve d─▒┼članmas─▒n─▒n, hatta ya┼čad─▒─č─▒ d├Ânemde kitaplar─▒n─▒n yak─▒lm─▒┼č olmas─▒n─▒n izleri bulunur.
─░bn Hazm, ├Ânce tenkit edece─či g├Âr├╝┼č├╝ m├╝mk├╝n oldu─čunca gerek├želeriyle birlikte objektif ve do─čru olarak ortaya koyar ve ard─▒ndan bu g├Âr├╝┼č├╝n ge├žersizli─čini ispata giri┼čir.

Kar┼č─▒t g├Âr├╝┼čleri ele┼čtirirken sert ve ac─▒mas─▒z olmas─▒ yan─▒nda tenkit edece─či meseleyi bazan kasten veya iyi anlamad─▒─č─▒ i├žin do─čru vazetmedi─či de g├Âzlenmektedir. Mesel├ó Hanef├«ler'in. ┼čahitle birlikte yemine dayanarak h├╝kmetmenin Kur'an'a uymad─▒─č─▒ ┼čeklindeki yakla┼č─▒m─▒n─▒ s├Âz konusu ederek Hanef├«ler'in Peygamber'in h├╝km├╝n├╝n Kur'an'a ayk─▒r─▒ oldu─ču ┼čeklinde bir anlay─▒┼č─▒n i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝n├╝ iddia etmesi b├Âyledir. Halbuki Hanef├« fakihleri burada, hadisin h├╝km├╝n├╝n Kur'an'a ayk─▒r─▒ oldu─čunu de─čil Res├╗l-i Ekrem'e isnad edilen s├Âz├╝n Kur'an'a ayk─▒r─▒l─▒k gerek├žesiyle asl─▒nda ona ait olamayaca─č─▒n─▒ ileri s├╝rerler.

─░bn Hazm'─▒n tenkit oklar─▒na hedef te┼čkil edenler aras─▒nda Hall├óc-─▒ Mans├╗r'un da dahil oldu─ču bir ├žok s├╗f├«nin, Bi┼čr b. G─▒y├ós, Eb├╗ Bekir el-Esam ve B├ók─▒ll├ón├« gibi bir├žok kel├ómc─▒n─▒n bulunmas─▒, onun B├ót─▒n├«lik izleri ta┼č─▒yan tasavvuf ve ileri derecede teorik kel├óm tart─▒┼čmalar─▒ kar┼č─▒s─▒ndaki tavr─▒n─▒n da ipu├žlar─▒n─▒ vermektedir. Bi┼čr b. G─▒y├ós ve Eb├╗ Bekir el-Esamm'─▒ "g├Âr├╝┼člerinden y├╝z ├ževrilecek iki adam" diye anm─▒┼č m├╝tekellim metodunun babas─▒ say─▒lan B├ók─▒ll├ón├«'yi k─▒yas─▒ ve f─▒kh─▒ bilmemekle itham etmi┼čtir.

─░bn Hazm, hukuk├« anlay─▒┼č ve g├Âr├╝┼člerin kendisinden ├Ânceki olu┼čum ve geli┼čimine ili┼čkin geni┼č bir bilgiye sahip oldu─ču i├žin el-─░hk├óm sahabe, tabi├«n ve mezhep imamlar─▒n─▒n kanaatleri yan─▒nda ilk d├Ânemlerden kendi zaman─▒na kadarki me┼čhur fakihlerin g├Âr├╝┼člerini ve bunlar─▒n zahir├« bak─▒┼č a├ž─▒s─▒na g├Âre de─čerlendirmesini i├žermesi itibariyle de ayr─▒ bir ├Ânerne sahiptir. el-─░hk├óm'da, ilk d├Ânemlerin m├╝stakil m├╝ctehidlerinden f─▒k─▒h mezheplerinde doktrinin olu┼čumuna ├Ânemli katk─▒lar─▒ bulunan fakihlere kadar pek ├žok ├ólimin g├Âr├╝┼č├╝ne yer verilmesi, kitab─▒n olduk├ža zengin kaynaklan bulundu─ču ─░zlenimini vermekle birlikte ─░simleri an─▒lan eserlerin say─▒s─▒ son derece azd─▒r. Bunlar aras─▒nda ┼×afi├«'nin er-Ris├óle, K├ód├« Abd├╝lvehh├ób'm ─░bn Eb├╗ Zeyd el-Kayrev├ón├«'nin eserine yazd─▒─č─▒ ┼×erhu'r-Ris├óle, Muhammed b. Ahmed el-Utb├«'nin e├«-M├╝stahrece, Tah├óv├«'nin ─░htil├óf├╝'l-'ulem├ó, Eb├╗ Nasrel-Mervez├«'nin el-─░m├óm, Muhammed b. ─░smail el-Buh├ór├«'nin el-T├ór├«hu'1-evsal adl─▒ kitaplar─▒ say─▒labilir. ─░bn Hazm el-─░hk├óm'da kendisine ait baz─▒ eserlere de at─▒fta bulunur.

el-─░hk├óm, sonraki usulc├╝ler taraf─▒ndan zahir├« y├Ântemin en ├Ânemli kaynaklar─▒ndan biri say─▒lm─▒┼č ve ├Âzellikle k─▒yas bahislerinde red maksad─▒yla bu eserdeki g├Âr├╝┼člere yer verilmi┼čtir.
Zeheb├«'nin de belirtti─či gibi ─░bn Hazm'─▒n kitaplar─▒ ya benimsendi─či ya da sorgulanmak istendi─či i├žin sonraki ├ólimler taraf─▒ndan yayg─▒n olarak kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.
┼×afi├« usulc├╝lerinden Eb├╗ ┼×├óme el-Makdis├«, Hz. Peygamber'in fiillerinin de─čeri konusundaki el-Muhakkak adl─▒ eserinde el-─░hk├óm'm ilgili b├Âl├╝m├╝nden b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de istifade etmi┼č ve onun g├Âr├╝┼člerini benimsemi┼čtir.
Bedreddin ez-Zerke┼č├«'nin el-Bahr├╝'l-muh├«t'te ─░bn Hazm'a nisbet etti─či fikirler geni┼č bi├žimde el-─░hk├óm'dan al─▒nm─▒┼čt─▒r. el-─░hk├óm'a at─▒f yapanlar aras─▒nda ┼×├ót─▒b├« ve ─░bn Kayyim el-Cevziyye de an─▒labilir. ─░bn Kayyim ├Âzellikle fakih sah├ób├«lerin listesi, re'y ve taklid aleyhindeki hadis ve Selef ├ós├ór─▒ konusunda el-─░hkam'a dayanm─▒┼čt─▒r.

Bilgi teorisi ve y├Ântem a├ž─▒s─▒ndan el-─░hk├óm di─čer usul kitaplar─▒ndan farkl─▒d─▒r. ─░bn Hazm'a g├Âre h├╝k├╝mlerin kaynaklan naslar icm├ó ve delil olmak ├╝zere ├╝├žt├╝r. Delil, di─čer iki kayna─ča r├óci olup onlardan mant─▒k├« ├ž─▒kar─▒mda bulunma ameliyesidir. Delil kapsam─▒ i├žerisinde kesinlikle ta'l├«l, te┼čbih ve zann├« hami bulunmaz. Bu y├Ân├╝yle ─░bn Hazm, f─▒k─▒h usui├╝n├╝ ve f─▒kh─▒ di─čer ekollerde olan─▒n aksine zanniyy├ót ├╝zerine de─čil kafiyy├ót ├╝zerine temellendirmeye ├žal─▒┼č─▒r. Sonraki usulc├╝lerin zanla amelin me┼čruiyetini ispatlamaya ├Âzen g├Âstermeleri, sistemlerinin bir gere─či olmakla birlikte bir ├ľl├ž├╝de ─░bn Hazm'─▒n bu kesinci yakla┼č─▒m─▒na cevap verme amac─▒n─▒ g├╝tt├╝─č├╝ de s├Âylenebilir.

Eserde, f─▒k─▒h usul├╝nde tart─▒┼č─▒lan ana konular─▒ i├žermekle ve konulan aras─▒nda asl├« delillerden fer'├« delillere ve konulara giden bir s─▒ra izlenmekle birlikte di─čer usul kitaplar─▒n─▒n ├žo─čunda g├Âr├╝len yaz─▒m sistemati─činden farkl─▒ olarak usul konu ve tart─▒┼čmalar─▒ k─▒rk b├Âl├╝m (bab) halinde ele al─▒nm─▒┼čt─▒r.
Usul literat├╝r├╝ndeki bir├žok dil ve mant─▒k tart─▒┼čmas─▒ ba─č─▒ms─▒z birer b├Âl├╝m yap─▒ld─▒─č─▒ i├žin bu b├Âl├╝mlerin birka├ž sayfay─▒ a┼čmayacak ┼čekilde k─▒sa, klasik usul konular─▒n─▒n ise olduk├ža hacimli tutuldu─ču ve bir├žok alt ba┼čl─▒─ča ayr─▒larak incelendi─či g├Âr├╝l├╝r.
Birinci b├Âl├╝mde ─░bn Hazm kitab─▒n yaz─▒l─▒┼č amac─▒n─▒ ve konusunu a├ž─▒klamakta ve di─čer usul kitaplar─▒nda al─▒┼č─▒lmam─▒┼č olan bir bi├žimde g├Âr├╝┼člerini oturttu─ču teorik ├žer├ževeye temas etmektedir.
Eserin di─čer b├Âl├╝mlerinde akl├« deliller, dil, cedel, laf─▒z-m├óna ili┼čkisi, h├╝s├╝n ve kubuh, Kitap, S├╝nnet ve bu iki delille ilgili dil, mant─▒k ve usul kurallar─▒, icm├ó, istish├ób ve istihsan gibi fer'├« deliller, fetva ve m├╝ft├╝, taklid ve ictihad gibi konular kendi i├žinde tutarl─▒l─▒─č─▒n─▒ koruyan bir yakla┼č─▒mla ele al─▒n─▒r. Gerek el-─░hk├óm'da yer verilen konular gerekse di─čer fakihlerin g├Âr├╝┼člerini ele┼čtirirken girilen tart─▒┼čmalar, ─░bn Hazm'─▒n f─▒k─▒h ve usul├╝ d─▒┼č─▒nda di─čer akl├« ve din├« ilimlere ve bu konuda ─░sl├óm muhitindeki ilm├« birikime olan derin vukufunu g├Âstermesi bak─▒m─▒ndan ├Ânemlidir.
Ahmed Muhammed ┼×├ókir taraf─▒ndan sekiz c├╝z halinde ne┼čredilen el-─░hk├óm"i daha sonra Zekeriyy├ó Ali Y├╗suf bu ne┼čre dayanarak yeniden yay─▒mlam─▒┼čt─▒r.

Bask─▒lar─▒

Yazmalar─▒

Tezler  

Kitaba ait Multi Medialar
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 18.09.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...