E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

┼×irdar Medresesi

 E─čitim Kurumu Detay─▒ No : E- 2070  
Kurucusu Kurulu┼č Tarihi E─čitim Dili ┼×ehir / ├ťlke
Bo┼č /
├ľzellik T├╝r├╝
  Medreseler 
Adres Web
,
       
Kurum No: 2070 Hit : 4016 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Kuruma ait Dergileri K├╝t├╝phaneleri Fak├╝lteleri ├ťniversitesi ─░lgili Kurumlar Tezler


E─čitim Kurumuna ait Dergiler

E─čitim Kurumuna ait K├╝t├╝phaneler

E─čitim Kurumuna Ait Akademik Birimler

Universite 

ilgili kurumlar 

E─čitim Kurumuna ait Tezler

├ľzeti

Hakk─▒nda Bilgi
┼×irdar Medresesi

SemerkantÔÇÖta Timurlu tarz─▒n─▒ s├╝rd├╝ren medrese.
M├óver├ó├╝nnehir b├Âlgesi idaresinin ├ľzbek hanlar─▒n─▒n eline ge├žti─či d├Ânemin eserlerinden olan medrese, ge├ž tarihli olmakla birlikte Timurlu mimari ve s├╝sleme sanat─▒n─▒n ├Âzelliklerini s├╝rd├╝ren an─▒tsal ├Ârneklerinden biridir. Asker├« vali Yalangtu┼č Bahad─▒r taraf─▒ndan ─░mam Kul─▒ Han i├žin m├╝hendis-hakk├ók ─░┼čana ValiÔÇÖnin sorumlulu─čunda mimar Abd├╝lcebb├órÔÇÖa in┼ča ettirilmi┼čtir. Semerkant Registan─▒ÔÇÖndaki (registan: meydan) ├╝├ž ├Ânemli medresenin ba┼čl─▒cas─▒ olan ve ilham─▒n─▒ Hoca Ahmed Yesev├« K├╝lliyesiÔÇÖnden alan Ulu─č Bey MedresesiÔÇÖnin kar┼č─▒s─▒nda bulunan, XV. y├╝zy─▒lda yap─▒lm─▒┼č Ulu─č Bey Hankah─▒ÔÇÖn─▒n yerine in┼ča edilen medrese plan ve s├╝slemeleri a├ž─▒s─▒ndan ├Âzellikle bu yap─▒ ├Ârnek al─▒narak in┼ča edilmi┼čtir (1619-1636). Medreselerin ├╝├ž├╝nc├╝s├╝ ad─▒ ge├žen meydan─▒n yola bakan taraf─▒n─▒n aksi istikametinde yerle┼čtirilmi┼č ve bu k─▒sm─▒ kapatm─▒┼č olan yine Timurlu tarz─▒nda in┼ča edilmi┼č Till├ók├ór├« MedresesiÔÇÖdir (1646-1660). B├Âylece meydan─▒n etraf─▒ndaki yap─▒la┼čma XVII. y├╝zy─▒lda BuharaÔÇÖdaki Lebi-Havz Meydan─▒ÔÇÖna benzemi┼čtir. Yakla┼č─▒k 57 x 70 m. ├Âl├ž├╝lerinde ve dikine geli┼čen dikd├Ârtgen plan ┼čemas─▒nda olan medresenin h├╝creleri, fikrini kozmolojideki d├Ârt ana y├Ân tasavvurundan alan d├Ârt eyvanl─▒ avluya revaklarla a├ž─▒lmaktad─▒r. Revaklar eyvanlar─▒n aras─▒nda ├žift katl─▒ olarak d├╝zenlenmi┼čtir. Gerek giri┼čin iki yan─▒nda gerekse di─čer k├Â┼čelerdeki birer kubbeli ├žokgen mek├ón h├╝creler d─▒┼č─▒ndaki ├Âzel mek├ónlard─▒r. Bunlar dershane, ziyarethane, mescid (evvelce) ve ─░mam CaferÔÇÖin mezar─▒ olmal─▒d─▒r.
┼×├«rd├ór Medresesi in┼ča ve s├╝sleme y├Ân├╝nden Timurlu ├Âzelliklerini s├╝rd├╝rd├╝─č├╝ gibi TimurlularÔÇÖ─▒n, h├╝k├╝mdar─▒n ve devletin azametini boyut ve sembolizm a├ž─▒s─▒ndan vurgulama fikrini de bulundu─ču devir i├žin yans─▒tmak iddias─▒ndad─▒r. B├╝y├╝k boyutlu yap─▒ ayn─▒ zamanda ta├žkap─▒s─▒ndaki ├žini kompozisyonuyla h├╝k├╝mdar─▒n g├╝c├╝n├╝ ve h├ókimiyetini vurgulamaktad─▒r. Ulu─č Bey MedresesiÔÇÖnin giri┼č cephesine benzer ┼čekilde ele al─▒nm─▒┼č olan ana cephede, mozaik ├žini s├╝slemeli ta├žkap─▒ ile iki k├Â┼čedeki minareler (arka k├Â┼čelerde g├╝d├╝k kuleler ┼čeklinde tekrarlanm─▒┼č) ve G├╗r-─▒ Em├«rÔÇÖin (1405) dilimli kubbesini and─▒ran y├╝ksek kasnakl─▒ mozaik ├žini ile kapl─▒ iki kubbe dikkati ├žekmektedir. G├╝ney T├╝rkmenistanÔÇÖda AnavÔÇÖda in┼ča edilmi┼č, harabe halindeki Timurlu devrine ait 860-861 (1456-1457) tarihli caminin ta├žkap─▒ kemerinin iki yan─▒ndaki ejder tasvirleri bu t├╝r ├žini d├╝zenlemelerinin ├Ânc├╝ ├Ârneklerindendir. BuharaÔÇÖda yapt─▒r─▒lan N├ódir Divan Beyi MedresesiÔÇÖnde (1031/1622) ta├žkap─▒daki bir kemer al─▒nl─▒─č─▒na yerle┼čtirilmi┼č mozaik ├žini tasvirlerde de benzer bir pano g├Âr├╝lmektedir. Burada bitkisel k─▒vr─▒mlarla doldurulan l├ócivert bir zemin ├╝zerine insan y├╝z├╝ ┼čeklinde tasvir edilmi┼č bir g├╝ne┼č ve ona do─čru y├Ânelen, pen├želerine ald─▒─č─▒ hayvan─▒ g├Ât├╝ren iki s├«murg tasviri yer almaktad─▒r. ┼×├«rd├ór MedresesiÔÇÖnde benzeri kompozisyon kaplanla tekrarlanmaktad─▒r. Kompozisyonda de─či┼čiklikler olmakla birlikte sembolik ifade ayn─▒d─▒r. Ta├žkap─▒ kemer kavisinin iki yan─▒ndaki al─▒nl─▒─č─▒ dolduran, l├ócivert zemin ├╝zerine yap─▒lm─▒┼č beyaz ├ži├žekler ve k─▒vr─▒m dallar aras─▒nda simetrik olarak yerle┼čtirilmi┼č iki adet sar─▒ kaplan ve g├╝ne┼č (insan y├╝z├╝ ┼čeklinde) tasviri g├Âr├╝lmektedir. Bu tasvir aslan-g├╝ne┼č kompozisyonunun bir ├že┼čitlemesi bi├žiminde d├╝┼č├╝n├╝lebilir. Medreseye s─▒rf bu tasvirden dolay─▒ ÔÇť┼×├«r-d├órÔÇŁ (aslanl─▒ kap─▒s─▒ olan) denilmi┼čtir ve burada ilk anlam olarak g├╝ne┼čin s├Âz konusu burca girmesi kastedilmektedir (ayn─▒ ┼čekilde kaplan da bir y─▒ld─▒z grubunun simgesiydi); bununla birlikte h├╝k├╝mdarl─▒k sembolizmine de at─▒fta bulunulmaktad─▒r. Nitekim eski g├╝ne┼č k├╝ltlerinin etkisiyle h├╝k├╝mdar g├╝ne┼če benzetilirdi ve bu sebeple g├╝ne┼č ve aslan TimurÔÇÖun armalar─▒ndan biri olmu┼čtu. Genel anlamda bak─▒ld─▒─č─▒nda burada bir av ve m├╝cadele sahnesi s├Âz konusudur. B├Âylece bu ├žini kompozisyonun em├«rin, y├Âneticinin g├╝c├╝n├╝ ve zaferlerini ima etti─či anla┼č─▒lmaktad─▒r. Burada aslan yerine kaplan kullan─▒lm─▒┼č olmas─▒n─▒n sebebi, T├╝rklerÔÇÖde ve di─čer baz─▒ bozk─▒r topluluklar─▒nda aslanla kaplan aras─▒nda inan─▒┼člar ve sembolizm a├ž─▒s─▒ndan bir fark g├Âr├╝lmemesinden kaynaklanmaktad─▒r.
Mimari eserin gerek cephesinin di─čer in┼ča├« ve s├╝sleme ├Âzellikleri gerekse yan duvarlar, arka cephe ve ├žat─▒ ├Ârt├╝s├╝nde uygulanan sistemler ve s├╝slemeler de genelde Timurlu mimarisinin ve ├Âzelde Ulu─č Bey MedresesiÔÇÖnin niteliklerini aksettirir. B├╝t├╝n y├╝zeyler s─▒r alt─▒na renkli s─▒rla uygulanm─▒┼č, kompozisyonlar olu┼čturan par├žalardan ibaret mozaik ├žini ve s─▒rl─▒ tu─čla ile kaplanm─▒┼čt─▒r. Geometrik ve tipik bitkisel karakterli kompozisyonlar─▒n yan─▒nda yaz─▒ da (hat) b├╝y├╝k yer tutar ve en ├žok f├«r├╗ze s─▒rl─▒ tu─člalarla olu┼čturulan k├╗f├« yaz─▒lar g├Âr├╝lmektedir. Bunlarda ÔÇť(Y├ó) AllahÔÇŁ, ÔÇťMuhammedÔÇŁ, ÔÇťAllah├╝ekberÔÇŁ gibi tekrarlanabilir ibareler s├Âz konusudur. Muhtelif yerlerde ┼čeritler halinde daha ├žok s├╝l├╝s tarz─▒nda s├╗re ve ├óyetler de yer almaktad─▒r. Bu program benzeri ┼čekilde i├žeride de mevcuttur. B├╝t├╝n avlu revaklar─▒n─▒n cepheleri ve eyvanlar─▒n i├žleri ├žini ve s─▒rl─▒ tu─člalarla bezenmi┼čtir. Bitkisel ├žini kompozisyonlar─▒nda daha ├žok r├╗m├«, palmet veya lotus kompozisyonlar─▒, ┼čemse ┼čekilleri vb. bulunmakta iken geometrik kompozisyonlar, baz─▒lar─▒ yaz─▒lara ├žer├ževe te┼čkil eden y─▒ld─▒zlar veya ┼čeritler olu┼čturan s├╝slemelerden meydana gelir. Bazan birbirine ba─članan geometrik ┼čekillerden te┼čekk├╝l eden de─či┼čik kompozisyonlar y├╝zeysel ni┼čleri ve y├╝zeyleri doldurur. ├çinilerde sar─▒, l├ócivert, beyaz, T├╝rk mavisi en ├žok kullan─▒lan renklerdir.

Kadrosu

Mezunlar─▒

Fihrist 
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 4.12.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...