E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Sanayi i Nefise Mektebi

 E─čitim Kurumu Detay─▒ No : E- 2026  
Kurucusu Kurulu┼č Tarihi E─čitim Dili ┼×ehir / ├ťlke
1883 ─░stanbul /
├ľzellik T├╝r├╝
G├╝zel Sanatlar  Mektepler 
Adres Web
,
       
Kurum No: 2026 Hit : 5424 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Kuruma ait Dergileri K├╝t├╝phaneleri Fak├╝lteleri ├ťniversitesi ─░lgili Kurumlar Tezler


E─čitim Kurumuna ait Dergiler

E─čitim Kurumuna ait K├╝t├╝phaneler

E─čitim Kurumuna Ait Akademik Birimler

Universite 

ilgili kurumlar 

E─čitim Kurumuna ait Tezler

├ľzeti

Hakk─▒nda Bilgi

Sanâyi-İ Nefîse Mektebi

1883ÔÇÖte ─░stanbulÔÇÖda a├ž─▒lan g├╝zel sanatlar ├Â─čretim kurumu.
Mektebin kurulu┼čunda Tanzimat devrinde e─čitim alan─▒nda ger├žekle┼čtirilen faaliyetlerin etkisi b├╝y├╝kt├╝r. Bu d├Ânemde a├ž─▒lan pek ├žok modern ├Â─čretim kurumunun yan─▒nda g├╝zel sanatlar alan─▒nda da baz─▒ geli┼čmeler kaydedildi. Resim sanat─▒n─▒n geli┼čtirilmesinde Do─čuÔÇÖdan ziyade Bat─▒ÔÇÖn─▒n telkinlerine bir y├Âneli┼č oldu─ču, bir├žok sanatk├ór─▒n te┼čvik ve himaye g├Ârd├╝─č├╝ dikkati ├žekmektedir. AvrupaÔÇÖdan me┼čhur ressam ve mimarlar davet edilerek istihdam edildi─či gibi ihtisas amac─▒yla Avrupa'ya asker├« okullardan mezun ressamlar g├Ânderilmi┼čti. Bunlardan S├╝leyman Seyyid Bey ve ┼×eker Ahmed Pa┼ča, Sultan Abd├╝laziz'in himayesiyle AvrupaÔÇÖya giden ilk res-samlardand─▒r. Anla┼č─▒ld─▒─č─▒ kadar─▒yla o d├Ânemlerde resim tahsili i├žin ├╝lkede M├╝hendish├óne ve Harbiye gibi okullardan ba┼čka bir ├Â─čretim kurumu bulunmamakta ve resm├« dairelerde ├žal─▒┼čt─▒r─▒lan ressamlar─▒n ├žo─čunu yabanc─▒lar olu┼čturmaktayd─▒. Sultan Abd├╝lazizÔÇÖin resim sanat─▒ ile yak─▒ndan ilgilenmesi ve bizzat resim yapmas─▒, bu sanat─▒n ba─č─▒ms─▒z bir e─čitim kurumu b├╝n-yesinde ├Â─čretilmesi ve geli┼čtirilmesi i├žin ├Ânemli ad─▒mlar─▒n at─▒lmas─▒n─▒ sa─člad─▒. 1870ÔÇÖ- lerden itibaren orta dereceli okullar─▒n programlar─▒na resim dersinin konulmas─▒ bu alanda ├Â─čretmen ihtiyac─▒ ve ├Â─čretmen yeti┼čtirilmesi meselesini g├╝ndeme getirdi. Di─čer taraftan AvrupaÔÇÖda tahsilini tamamlad─▒ktan sonra ├╝lkeye d├Ânen sanatk├órlar─▒n faaliyetleri ve ├Âzellikle ┼×eker Ahmed Pa┼ča gibi ba┼čar─▒l─▒ bir ressam─▒n gayretleriyle 1873ÔÇÖte d├╝zenlenen resim sergisi b├╝y├╝k yank─▒ uyand─▒rd─▒. Bu hususta gazetelerde yay─▒mlanan haber ve de─čerlendirmeler kamuoyunun dikkatini ├žekti. Muhtelif cemiyetler taraf─▒ndan yerli ve yabanc─▒ sanatk├órlar─▒n eserlerinden olu┼čan sergilerin d├╝zenlenmesine devam edildi.
Sultan Abd├╝laziz taraf─▒ndan daha ├Ânce ─░stanbulÔÇÖa getirtilen Frans─▒z ressam─▒ Guillemet, resim ve mimarl─▒k alan─▒nda ├Â─čretim yapacak bir mektebin kurulmas─▒ i├žin h├╝k├╝met nezdinde te┼čebb├╝ste bulunmas─▒na ra─čmen (1873) resm├« makamlardan bir cevap alamad─▒. Bunun ├╝zerine ─░stanbul Beyo─čluÔÇÖnda Desen ve Resim Akademisi ad─▒yla ├Âzel bir e─čitim kurumu a├žt─▒ (1874). Guillemet bu akademiyi kendisi gibi ressam olan han─▒m─▒yla birlikte y├Ânetmekteydi. ├ço─čunlu─čunu Ermeni ├žocuklar─▒n─▒n olu┼čturdu─ču ├Â─črencilerin aras─▒nda T├╝rkler de vard─▒. ├ľ─črencilerin iki y─▒ll─▒k ├žal─▒┼čmas─▒ndan olu┼čan bir sergi d├╝zenleyen akademi (Haziran 1876) fazla uzun ├Âm├╝rl├╝ olmad─▒. Gu- illemetÔÇÖnin teklif etti─či resm├« okul a├žma meselesi Maarif N├óz─▒n M├╝nif Mehmed Pa┼ča taraf─▒ndan 1877de ele al─▒nd─▒. M├╝nif Pa┼ča'n─▒n ┼×├╗r├óy─▒ DevletÔÇÖe g├Ânderdi─či tezkirede resim tekni─činin b├╝t├╝n sanatlar─▒n esas─▒ oldu─ču, ancak bunun geli┼čme imk├ón─▒na kavu┼čturulmad─▒─č─▒, mimarl─▒k tekni─činin de usul├╝ne uygun bi├žimde ├Â─čretilmedi─či ve ehliyetsiz kimselerin elinde kald─▒─č─▒ belirtilmektedir. M├╝nif Pa┼ča ba┼člang─▒├žta resim ve mimarl─▒k tekni─čine mahsus bir g├╝zel sanatlar okulu a├ž─▒lmas─▒n─▒, m├╝d├╝rl├╝─č├╝ ile resim ├Â─čretmenli─čine GuillemetÔÇÖnin, mimarl─▒k ├Â─čretmenli─čine ChinkiriaÔÇÖn─▒n tayin edilmesini ├Âneriyordu. Kurulmas─▒ hususunda II. Abd├╝lhamidÔÇÖin iradesi ├ž─▒kan bu okulda derslerin T├╝rk├že yap─▒lmas─▒ ┼čart ko┼čuluyordu. Mekteb-i San├óyi-i Nef├«se-i ┼×├óh├óne (Mekteb-i San├óyi-i ┼×├óh├óne) ad─▒yla an─▒lan, fakat binas─▒n─▒n nerede oldu─čuna dair bilgi verilmeyen bu okula din ve cinsiyet fark─▒ g├Âzetilmeden on ├╝├ž ya┼č─▒n─▒ dolduran talebelerin al─▒naca─č─▒ il├ón edilmekteydi. ├ľ─črenci kayd─▒na ba┼član─▒ld─▒─č─▒ halde Osmanl─▒-Rus sava┼č─▒n─▒n ├žok tehlikeli boyutlara ula┼čt─▒─č─▒ bir zamana rastlamas─▒ ve GuillemetÔÇÖnin bu esnada g├Â├žmenlere yard─▒m ederken tifo hastal─▒─č─▒na yakalan─▒p ├Âlmesi y├╝z├╝nden bu ilk te┼čebb├╝s sonu├žsuz kald─▒.
1880 y─▒l─▒nda San├óyi-i Hasene ve F├╝n├╗n-─▒ ├éliye Mektebi ad─▒yla daha geni┼č kapsaml─▒ ├Â─čretim yapacak bir y├╝ksek okulun a├ž─▒lmas─▒yla ilgili ├žal─▒┼čmalar ba┼člat─▒ld─▒. 14 Mart 1881 tarihinde padi┼čah─▒n himayesinde olmak ├╝zere g├╝zel sanatlar ve y├╝ksek fen- lerin ├Â─čretimine mahsus bir okulun niz├ómn├ómesi ve ders program─▒ Ba┼čmimar Sarkis BeyÔÇÖe haz─▒rlat─▒ld─▒. Bu programda mimarl─▒k ├Â─čretimi daha a─č─▒rl─▒kl─▒ bi├žimde yer almaktayd─▒. Haz─▒rlanan niz├ómn├óme ve ders program─▒ tasar─▒s─▒yla ilgili gerekli d├╝zeltmelerin yap─▒lmas─▒ hususunda ├ž─▒kan irade ├╝zerine tasar─▒ baz─▒ k├╝├ž├╝k de─či┼čikliklerle kabul edildi. Mimarl─▒k, madencilik, in┼čaat m├╝hendisli─či ve kimya dallar─▒nda d├Ârt s─▒n─▒ftan ibaret olan okulda ├Â─čretim ilk iki y─▒l id├ód├« ve d├Ârt y─▒l d├ór├╝lf├╝nun k─▒sm─▒ olmak ├╝zere alt─▒ y─▒ld─▒. ─░d├ód├«ye on ├╝├ž-on alt─▒ ya┼č aras─▒ndaki ├Â─črenciler al─▒nacakt─▒. ─░d├ód├« k─▒sm─▒ yat─▒l─▒ ├Â─črencileri 45, g├╝nd├╝zl├╝ olanlar 25, d├ór├╝lf├╝nun yat─▒l─▒ ├Â─črencileri 60, g├╝nd├╝zl├╝ ├Â─črencileri 40 Osmanl─▒ liras─▒ ├╝cret ├Âdeyecekti. Fakat 4 Ocak 1881 ÔÇÖde Sadrazam (K├╝├ž├╝k) Said Pa┼čaÔÇÖn─▒n tezkiresiyle padi┼čah─▒n onay─▒na sunulan tasar─▒ bilinmeyen baz─▒ sebeplerle icraata konulamad─▒.
Daha sonra bu konu M├╝ze-i H├╝m├óyun M├╝d├╝r├╝ Ressam Osman Hamdi Bey taraf─▒ndan ele al─▒nd─▒. Onun h├╝k├╝met nezdinde yapt─▒─č─▒ te┼čebb├╝sler neticesinde padi┼čah─▒n iradesiyle ├Âncekinden ├žok farkl─▒ yeni bir niz├ómn├óme ve ders program─▒ haz─▒rlanarak y├╝ksek dereceli bir e─čitim kurumu a├ž─▒ld─▒ (1 Ocak 1882). Resm├« ad─▒ Mekteb-i San├óyi-i Nef├«se-i ┼×├óh├óne olmakla birlikte daha ├žok San├óyi-i Nef├«se Mekteb-i ├él├«si diye an─▒lan bu okulda resim, heykel, mimarl─▒k ve hakk├ókl─▒k olmak ├╝zere d├Ârt sanat dal─▒nda ├Â─čretim yap─▒lacakt─▒. Hamdi Bey okulun m├╝d├╝rl├╝─č├╝ne tayin edildi ve ├Âl├╝m├╝ne kadar m├╝ze ile okulun idaresini bir arada y├╝r├╝tt├╝. Mektebin ilk binas─▒ ─░stanbul Arkeoloji M├╝zesi kar┼č─▒s─▒nda bulunan, g├╝n├╝m├╝zde Eski ┼×ark Eserleri M├╝zesi ve idare k─▒sm─▒ olarak kullan─▒lan yap─▒d─▒r. 1882'de ba┼član─▒p on ay i├žinde tamamlanan okul binas─▒ Ticaret N├óz─▒n Subhi Pa┼ča ile baz─▒ devlet erk├ón─▒ taraf─▒ndan 3 Mart 1883'te resmen a├ž─▒ld─▒.
 
Okul i├žin haz─▒rlanan t├ólimatn├ómeye g├Âre yaln─▒z g├╝nd├╝zl├╝ talebe kabul edilecek, kay─▒t yapt─▒rmak isteyenler on be┼č-yirmi be┼č ya┼č aras─▒nda olacakt─▒. Ayr─▒ca bunlar─▒n id├ód├« mezunu olmas─▒ veya bir heyet huzurunda bu derecedeki bir okul program─▒ndan imtihan vermesi gerekmekteydi. Okulda dersler teorik ve uygulamal─▒ olarak yap─▒lacakt─▒. Resim b├Âl├╝m├╝n├╝n ├Â─čre-tim m├╝ddeti be┼č, mimarl─▒k ve heykelt─▒ra┼čl─▒k b├Âl├╝mlerinin d├Ârder, hakk├ókl─▒k b├Âl├╝m├╝n├╝n ├╝├ž y─▒ld─▒. ├ľ─črencilerin ayr─▒ca bir y─▒ll─▒k haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒na devam etmesi ┼čartt─▒. Teorik derslerden tarih, ├ós├ór-─▒ at├«ka, fenn-i tezy├«nat b├╝t├╝n ├Â─črenciler i├žin mecburiydi. Ressam, heykelt─▒ra┼č, mimar ve hakk├óklar aras─▒ndan se├žilen baz─▒ ├Â─čretim g├Ârevlilerinden olu┼čan kurul ├Â─čretim i┼člerinin y├╝r├╝t├╝lmesinden sorumlu idi. Bu kurulun ├žal─▒┼čmalar─▒ ile her y─▒l g├╝zel sanatlar sergisi d├╝zenlenecekti. Okulun idare kadrosu m├╝d├╝r, m├╝d├╝r yard─▒mc─▒s─▒, k├ótip, muhasebe memuru ve k├╝t├╝phane memurundan olu┼čmaktayd─▒. Bu arada okul Said Pa┼čaÔÇÖn─▒n teklifiyle Maarif Nez├ó- reti'ne ba─čland─▒ (15 Aral─▒k 1886). ─░stihdam edilecek uzmanlar─▒n bulunamamas─▒ y├╝z├╝nden hakk├ókl─▒k b├Âl├╝m├╝ uzun s├╝re a├ž─▒lamad─▒. Nihayet 1892'de Fransa'dan hak- k├ók S. Arthur Napier getirtilerek bu b├Âl├╝m faaliyete ge├žirildi. NapierÔÇÖin 1896ÔÇÖda g├Ârevden ayr─▒lmas─▒ndan sonra LeipzigÔÇÖ- den hakk├ók D├╝lger davet edildi ve ikinci ├Â─čretmen olarak Nesim Efendi tayin edildi.
1889'dan itibaren her y─▒l mektep ├Â─črencileri aras─▒ndan ba┼čar─▒l─▒ ├╝├ž ki┼činin burslu olarak Avrupa'ya g├Ânderilmeleri kararla┼čt─▒r─▒ld─▒. AvrupaÔÇÖda tahsilini tamamlayan ├Â─črencilerin ├žo─ču San├óyi-i Nefise Mektebi kadrosunda yer ald─▒. 1908ÔÇÖde II. Me┼čruti- yetÔÇÖin il├ón─▒ndan sonra daha fazla say─▒da ├Â─črenci ihtisas i├žin Avrupa'ya yolland─▒. Bunlardan R├╗h├«, ─░br├óhim ├çall─▒ ve Hikmet beyler devlet burslusu olarak, ressam Av- ni Lifij, Feyhaman Duran, N├óm─▒k ─░smail, S├ómi Bey, Ali S├ómi Bey ve Nazmi Ziya Bey kendi imk├ónlar─▒ ile ParisÔÇÖe gittiler. Ba┼člang─▒├žta yaln─▒z erkek ├Â─črencilerin kabul edildi─či mektebe gayri m├╝slim ├Â─črenciler de ra─čbet etmekte ve ├Â─črenci mevcudunda her ge├žen y─▒l bir art─▒┼č─▒n oldu─ču g├Âr├╝lmektedir. Yirmi ├Â─črenci ile ├Â─čretime ba┼članan mektebin mevcudu iki y─▒l sonra altm─▒┼ča ula┼čt─▒. 1893-1894 ├Â─čretim y─▒l─▒nda bu say─▒ 120, 1894-1895 senesinde 195 civar─▒nda idi. 1897-1898 ve 1898-1899 y─▒llar─▒nda talebe mevcudu yetmi┼či gayri m├╝slim olmak ├╝zere 177 idi.
Mektebin ders programlar─▒n─▒n zamanla geli┼čtirildi─či ve baz─▒ yeni b├Âl├╝mlerin eklendi─či, b├Âylece mimarl─▒k ve resim alan─▒nda memleketin en ├Ânemli sanat merkezi haline geldi─či anla┼č─▒lmaktad─▒r. Mesel├ó 1895'te okulun ders programlar─▒nda bir d├╝zenlemeye gidildi. Osmanl─▒ mimarisinin canland─▒r─▒lmas─▒ amac─▒yla mimarl─▒k b├Âl├╝m├╝ne Osmanl─▒ mimari tarz─▒ hakk─▒nda bir s─▒n─▒f il├óve edildi, bu alanda ihtisas yapmas─▒ i├žin iki ├Â─črenci Kahire'ye g├Ânderildi. 1906ÔÇÖda Hamdi BeyÔÇÖin teklifiyle m├╗siki s─▒n─▒f─▒ a├ž─▒ld─▒. Bu s─▒n─▒fta nota usulleriyle ├óhenk dersleri, keman ve piyano ├Â─čretilmesi ama├žlanmaktayd─▒. Ancak m├╝zik alet ve edevat─▒n─▒n temin edilmesi, dershanenin d├╝zenlenmesi ve istihdam edilecek ├Â─čretmenlerinin maa┼člar─▒n─▒n kar┼č─▒lanmas─▒ gibi meselelere mal├« s─▒k─▒nt─▒ y├╝z├╝nden ├ž├Âz├╝m bulunamay─▒nca bu b├Âl├╝m├╝n bir y─▒l sonra faaliyete ge├žirilmesi kararla┼čt─▒r─▒ld─▒.
Okulun geni┼čletilmesi i├žin 1892ÔÇÖde k├ó- gir binan─▒n in┼čaat─▒na ba┼čland─▒. Haz─▒rl─▒k s─▒-n─▒flar─▒na at├Âlye, sergilere mahsus b├╝y├╝k bir salon, biri hakk├ókl─▒k, di─čeri heykel b├Âl├╝mleri i├žin iki at├Âlye yap─▒ld─▒ (1895). Bir s├╝re sonra bu k─▒s─▒mlar da ihtiyac─▒ kar┼č─▒lamad─▒─č─▒ndan okul binas─▒ ile yeni salon k─▒sm─▒n─▒n aras─▒nda kalan a├ž─▒kl─▒─ča iki oda il├óve edildi (1911). 1908ÔÇÖde ├Â─čretim seviyesinin y├╝kseltilmesi i├žin yeni bir t├ólimatn├óme ve ders program─▒ haz─▒rland─▒, baz─▒ dersler eklendi ve yeni ├Â─čretmenler tayin edildi. ├ľ─čretmen ve personelin maa┼člar─▒nda iyile┼č-tirme yap─▒ld─▒.
Osman Hamdi BeyÔÇÖin ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine (24 ┼×ubat 1910) yerine 1892 y─▒l─▒ndan beri ├és├ór-─▒ At├«ka M├╝zesi m├╝d├╝r muavini olan karde┼či Halil Ethem (Eldem) Bey tayin edildi. Halil Ethem BeyÔÇÖin m├╝d├╝rl├╝─č├╝nde (25 ┼×ubat 1910-25 Nisan 1917) okulun yap─▒s─▒nda, idare ve te┼čkil├ót─▒nda ├Ânemli de─či┼čiklikler oldu. 1911'de okul i├žinde bir resim m├╝zesinin olu┼čturulmas─▒ amac─▒yla yurt 1906 y─▒l─▒nda San├óyi-i Nef├«se Mektebi ├Â─čretim kadrosu ve ├Â─črencileri (─░stanbul Arkeoloji M├╝zesi Foto─čraf Ar┼čivi)
i├žinden ve yurt d─▒┼č─▒ndan baz─▒ de─čerli tablolar─▒n a┼č─▒tlar─▒ veya kopyalar─▒n─▒n sat─▒n al─▒nmas─▒na ba┼čland─▒. Sonradan ├és├ór-─▒ Nak┼čiyye M├╝zesi olarak an─▒lan bu m├╝ze i├žin haz─▒rlanan niz├ómn├óme y├╝r├╝rl├╝─če girdi (25 Haziran 1917) Zamanla gerek sat─▒n alma gerekse hediye yoluyla zenginle┼čen koleksiyon g├╝n├╝m├╝zde Resim ve Heykel M├╝zesi diye bilinen m├╝zenin temelini te┼čkil etti.
1911 ÔÇÖde mektebin te┼čkil├ót─▒ ve program─▒yla ilgili yeni bir t├ólimatn├óme haz─▒rland─▒. T├ólimatn├ómede ├Â─čretime 1 EkimÔÇÖde ba┼članaca─č─▒ ve 1 May─▒sÔÇÖta derslerin kesilece─či, at├Âlye ├žal─▒┼čmalar─▒nda canl─▒ modellerin kullan─▒laca─č─▒ belirtilmektedir. Bu d├Ânemde Maarif Nez├óretiÔÇÖnce okul binalar─▒n─▒n ├Â─črencilerin geli┼čmesinde etkisi ├╝zerinde duruldu ve ├╝lkenin her yerinde Avrupa'daki okul binalar─▒ gibi binalar yap─▒lmas─▒ i├žin harekete ge├žildi. San├óyi-i Nef├«se MektebiÔÇÖnin Mimarl─▒k B├Âl├╝m├╝ mezunlar─▒ aras─▒ndan en ba┼čar─▒l─▒ ├╝├ž ki┼čiden birinin Av-rupa'ya g├Ânderilmesine ve d├Ân├╝┼č├╝nde Maarif Nez├óreti b├╝nyesinde istihdam edilmesine karar verildi. 1911 ÔÇÖde birincilikle mezun olan Mukbil Kemal, AlmanyaÔÇÖya g├Ânderildi. San├óyi-i Nef├«se MektebiÔÇÖnin te┼čkil├ót ve kadrosunda 1914ÔÇÖten sonra baz─▒ de─či┼čikliklere gidildi. AvrupaÔÇÖda tahsilini tamamlayan tecr├╝beli mektep mezunlar─▒ndan bir├žo─ču ├Â─čretim kadrosuna al─▒nd─▒.
11. Me┼črutiyetÔÇÖin il├ón─▒ndan sonra k─▒zlar─▒n da y├╝ksek tahsil g├Ârmesi y├Ân├╝nde fikirler ortaya at─▒ld─▒. A├ž─▒lan k─▒z liselerinde resim dersleri i├žin kad─▒n ├Â─čretmenlere ihtiya├ž duyulmaya ba┼čland─▒. Bunun ├╝zerine ─░n├ós San├óyi-i Nef├«se Mektebi ad─▒yla ayn─▒ binada k─▒zlar ┼čubesi a├ž─▒ld─▒ ve ayr─▒ bir y├Ânetmeli─či haz─▒rland─▒ (13 Ekim 1914) Ard─▒ndan heykel b├Âl├╝m├╝ faaliyete ge├žirildi. ├ť├ž├╝nc├╝ ├Â─čretim y─▒l─▒nda ├Â─črencilerin say─▒s─▒ doksan civar─▒nda idi. Bu say─▒ zamanla 100ÔÇÖe ula┼čt─▒. ─░n├ós San├óyi-i Nef├«se Mektebi ilk a├ž─▒ld─▒─č─▒nda Beyaz─▒tÔÇÖta D├ór├╝lf├╝nun binas─▒n─▒n iki odas─▒nda faaliyete ba┼člam─▒┼čt─▒. ─░kinci ├Â─čretim y─▒l─▒nda Bezmi├ólem Valide Sultan Mektebi diye bilinen binan─▒n bir k─▒sm─▒nda devam edildi. Birka├ž y─▒l sonra Gedikpa┼čaÔÇÖda S─▒byan Mektebi olarak in┼ča edilen binaya ge├žildi.
1916 y─▒l─▒nda baz─▒ ressamlar, San├óyi-i Nefise Mektebi binas─▒n─▒n eskili─činden ve at├Âlyeler i├žin ─▒┼č─▒─č─▒n yeterli olmamas─▒ndan dolay─▒ Maarif Nez├óretiÔÇÖne ┼čik├óyette bulunarak yeni bina yap─▒lmas─▒n─▒, ayr─▒ca okulun ba─čl─▒ oldu─ču m├╝ze idaresinden ayr─▒l─▒p m├╝stakil olmas─▒n─▒ talep etti. O d├Ânemde I. D├╝nya Sava┼č─▒ dolay─▒s─▒yla eski binay─▒ bile tamir etmek imk├óns─▒zd─▒. Ard─▒ndan okul resim koleksiyonuyla birlikte Ca─čalo─čluÔÇÖnda bulunan ve nisbeten daha b├╝y├╝k olan, Lisan Mektebi diye bilinen k├ógir binaya ta┼č─▒nd─▒ (Ekim 1916). M├╝ze-i H├╝m├óyun M├╝d├╝riyeti ile ortak idareye son verilerek m├╝stakil m├╝d├╝riyete ge├žildi ve m├╝d├╝rl├╝─č├╝ne Ressam Halil Pa┼ča tayin edildi (Nisan 1917 ÔÇö Aral─▒k 1918).
1. D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖn─▒n ard─▒ndan okul ve resim koleksiyonu i├žin s─▒k─▒nt─▒l─▒ bir d├Ânem ba┼člad─▒. ├ç├╝nk├╝ sava┼č s─▒ras─▒nda baz─▒ okullar─▒n ├ócilen tahliyesi gerekiyordu. Bu y├╝zden pek ├žok okula yer bulunamaz oldu. Bu s─▒rada San├óyi-i Nefise Mektebi de ┼×ehza- deba┼č─▒ÔÇÖnda okul i├žin elveri┼čli olmayan alt─▒ odal─▒ k├╝├ž├╝k bir eve nakledildi (1919). Resim koleksiyonu ve al├ž─▒ modeller M├╝ze-i H├╝m├óyunÔÇÖda korumaya al─▒nd─▒. 1920-1926 y─▒llar─▒ aras─▒nda ├Â─čretim i├žin uygun olmayan yap─▒larda ├Â─čretim yap─▒ld─▒. Bu nakiller s─▒ras─▒nda ├Â─čretim malzemeleri zarar g├Ârd├╝, k─▒ymetli resim koleksiyonlar─▒ ├╝st ├╝ste y─▒─č─▒lm─▒┼č halde depolarda kald─▒, al├ž─▒ modeller k─▒r─▒ld─▒.
CumhuriyetÔÇÖin ilk y─▒llar─▒ndan itibaren okul yeni bir ├žizgide geli┼čmeye ba┼člad─▒. Mehmed Cemil BeyÔÇÖin m├╝d├╝rl├╝─č├╝ zaman─▒nda (Eyl├╝l 1921 - Mart 1925) okulun k─▒zlar k─▒sm─▒ ile erkekler k─▒sm─▒ birle┼čtirildi. Yabanc─▒ ├Â─čretmenlerin yerini T├╝rk ├Â─čretmenleri ald─▒ ve a─č─▒rl─▒kl─▒ olarak T├╝rk sanat─▒ ├Â─čretilmeye ba┼čland─▒. 1924ÔÇÖte yeni bir y├Ânetmelik haz─▒rland─▒. 1934 y─▒l─▒na kadar uygulanan bu y├Ânetmeli─če g├Âre okula tezyinatla resim ├Â─čretmenli─či b├Âl├╝mleri il├óve edildi. Y├Â-netmeli─čin 1. maddesinde yer alan, ÔÇťSan├óyi-i Nefise Mekteb-i ├él├«si mimarl─▒k, resim, heykelt─▒ra┼čl─▒k, resim d├ór├╝lmualliminli─či ve tezyin├« sanatlar ┼čubelerini h├óvi bir y├╝ksek mekteptirÔÇŁ h├╝km├╝ yer almas─▒na ra─čmen mimarl─▒k d─▒┼č─▒nda resim, heykel ve tezyin├« sanatlar b├Âl├╝mlerine girecek ├Â─črencilerin lise mezunu olmas─▒ ┼čart─▒ yoktu; ortaokul mezunlar─▒ndan se├žme imtihan─▒n─▒ kazananlar ├Â─črenci kabul edilecekti. Tezyin├« sanatlar b├Âl├╝m├╝nde ├Â─čretim s├╝resi be┼č y─▒ld─▒. Resim ve heykel b├Âl├╝mleri s─▒n─▒f usul├╝ olmay─▒p aday ├Â─črencilik, ge├žici ├Â─črencilik ve asl├« ├Â─črencilik olmak ├╝zere ├╝├ž kademeli idi. ├ľ─črencilerin bir kademeden di─čerine ge├žmeleri i├žin her y─▒l a├ž─▒lan s─▒navlar─▒ ba┼čarmalar─▒ gerekiyordu.
1926'da g├╝n├╝m├╝zdeki binas─▒ olan F─▒n- d─▒kl─▒ÔÇÖda eski Meclis-i MebÔÇÖ├╗san binas─▒na ta┼č─▒nan okul s─▒n─▒f ve at├Âlyeleriyle, k├╝t├╝phane ve konferans salonlar─▒yla rahat bir bir yap─▒ya kavu┼čtu. Sanat dallar─▒n─▒n programlar─▒ ve e─čitim sistemlerinde birtak─▒m de─či┼čiklikler yap─▒ld─▒. Ayr─▒ca asl├« ├Â─črenci olmay─▒p devam etmek isteyenler i├žin ak┼čam kurslar─▒ ┼čeklinde serbest bir s─▒n─▒f a├ž─▒ld─▒. 1927ÔÇÖde Ressam N├óm─▒k ─░smailÔÇÖin m├╝d├╝rl├╝─č├╝nde (1927-1935) yeni te┼čkil├óta kavu┼čturuldu ve okulun ad─▒ San├óyi-i Nefise Aka- demisi'ne ├ževrildi (1927). Zamanla G├╝zel Sanatlar Akademisi ad─▒ yerle┼čti. AvrupaÔÇÖdan yeni uzmanlar getirtildi. Resim, mimarl─▒k ve heykelt─▒ra┼čl─▒k b├Âl├╝mlerinin yeniden d├╝zenlenmesine ve geli┼čtirilmesine ├žal─▒┼č─▒ld─▒. ├ľ─čretim s├╝resi be┼č y─▒l olan mimarl─▒k b├Âl├╝m├╝nde tahsil i├žin ─░stanbul d─▒┼č─▒ndan geleceklere imk├ón tan─▒nd─▒ ve bunun i├žin akademi b├╝t├žesinden tahsisat ayr─▒ld─▒. B├Âylece akademi b├╝t├╝n ├╝lkeye hitap eden bir kurum haline gelmi┼č oldu. Ayr─▒ca giri┼čte hi├žbir ├Â─črenciden ├╝cret al─▒nmaya-cakt─▒. Bu arada diplomas─▒z mimar ve m├╝hendislerin faaliyetlerine engel olunmaya ├žal─▒┼č─▒ld─▒, 1928'de diplomas─▒z mimarlar i├žin imtihan yap─▒larak ba┼čar─▒l─▒ olanlara diploma verildi. 1930ÔÇÖda h├╝k├╝met taraf─▒ndan ─░svi├žreÔÇÖden getirtilen mimar Ernst Amold Egli d├╝┼č├╝nceleriyle mimarl─▒k ├Â─čretimine modern anlay─▒┼č─▒n girmesini sa─člad─▒.
1933 ├╝niversite reformundan sonra akademide baz─▒ de─či┼čiklikler yap─▒ld─▒. 1934ÔÇÖte haz─▒rlanan y├Ânetmeli─če g├Âre tezyin├« sanatlar b├Âl├╝m├╝n├╝n ├Â─črenim s├╝resi ilk y─▒l─▒ haz─▒rl─▒k, ├╝├ž y─▒l─▒ ihtisas at├Âlyeleri mesaisi olmak ├╝zere d├Ârt y─▒l oldu. ─░htisas at├Âlyeleri umumi tezyinat, grafik, ├žinicilik ve d├óhil├« tezyinat adlar─▒n─▒ ta┼č─▒maktayd─▒. Bu b├Âl├╝me ortaokul ve sanat okullar─▒ mezunlar─▒ndan yetenek s─▒nav─▒n─▒ kazananlar girebiliyordu. 1934 tarihli y├Ânetmelikte mimarl─▒kla ilgili esaslar mimarl─▒k e─čitiminde bir d├Ân├╝m noktas─▒ olu┼čturdu. B├Âl├╝m y├╝ksek mimarl─▒k b├Âl├╝m├╝ ad─▒n─▒ ald─▒ ve ├Â─čretim s├╝resi bir y─▒l artt─▒. Programa yeni dersler konuldu, proje ├žal─▒┼čmalar─▒na a─č─▒rl─▒k verildi ve ├Â─čretim devrelere ayr─▒ld─▒. Y├Ânetmeli─če g├Âre mimarl─▒k b├Âl├╝m├╝ mezunlar─▒na y├╝ksek mimar unvan─▒ verildi. Ayr─▒ca ba┼čar─▒l─▒ ├Â─črencilere tahsilleri boyunca her y─▒l h├╝k├╝met taraf─▒ndan 300 liral─▒k burs verilmeye ba┼čland─▒.
1936-1937 y─▒llar─▒ akademi i├žin bir reform d├Ânemi oldu. Burhan Toprak'─▒n m├╝d├╝rl├╝─č├╝nde (1936-1948) ├žok say─▒da yabanc─▒ ├Â─čretim eleman─▒ ├žal─▒┼čt─▒r─▒ld─▒. 1937'de heykel b├Âl├╝m├╝ ba┼čkanl─▒─č─▒na AlmanyaÔÇÖdan heykelt─▒ra┼č Rudolf Belling tayin edildi, resim b├Âl├╝m├╝n├╝n ba┼č─▒na FransaÔÇÖdan ressam Leopold-Levy getirildi. Levy 1937-1954 y─▒llar─▒nda hizmette bulundu ve b├Âl├╝m├╝ canland─▒rd─▒. Mimarl─▒k b├Âl├╝m├╝ ba┼čkanl─▒─č─▒na Bruno Taut tayin edildi. 1938'de ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine yine bir Alman olan Robert Vor- h├Âzer getirildi (1939-1941).
1936ÔÇÖda akademiye T├╝rk tezyin├« sanatlar b├Âl├╝m├╝ eklendi. Bu b├Âl├╝me ortaokul mezunu ├Â─črenciler imtihanla al─▒nacak, e─čitim s├╝resi ├Â─črencinin yetene─čine ba─čl─▒ olacakt─▒. B├Âl├╝m├╝n ihtiva etti─či k─▒s─▒mlar tezhip, tezyin├« Arap yaz─▒s─▒, ebru ve ├óhar. T├╝rk cilt├žili─či. T├╝rk cilt kal─▒plar─▒, alt─▒n varak, T├╝rk minyat├╝r├╝, T├╝rk ├žini nak─▒┼člar─▒, hal─▒ nak─▒┼člar─▒ idi. Bu b├Âl├╝m 1950'lerden sonra T├╝rk dekoratif sanatlar b├Âl├╝m├╝ i├žinde tezhip ve minyat├╝r ve ├žini at├Âlyesi ┼čeklinde yer ald─▒.
1938-1939 ├Â─čretim y─▒l─▒nda vitrin ve tiyatro at├Âlyesiyle foto─čraf at├Âlyesi il├óve edilen akademide 1948'de meydana gelen yang─▒nda k├╝t├╝phanedeki kitaplar, ├Â─črenci kay─▒tlar─▒na ait dosyalar, bir├žok de─čerli tablo, e┼čya ve ders malzemesi yand─▒. Bundan dolay─▒ mimarl─▒k b├Âl├╝m├╝ o ders y─▒l─▒n─▒ F─▒nd─▒kl─▒ÔÇÖdaki ilkokul binas─▒nda tamamlad─▒ ve ikinci y─▒ldan itibaren Y─▒ld─▒zÔÇÖda Sa─č─▒r ve Dilsizler OkuluÔÇÖna ta┼č─▒nd─▒. Di─čer k─▒s─▒mlar ise akademinin bah├žesindeki sa─člam bi-nalara yerle┼čtirildi. Yanan binan─▒n tamiri ├Â─čretim mensuplar─▒n─▒n da katk─▒lar─▒yla ancak 1953'te tamamlanabildi. 1951 'de T├╝rk Sanat─▒ T├órihi Enstit├╝s├╝ kuruldu.
1969ÔÇÖda akademiye 1172 say─▒l─▒ Devlet G├╝zel Sanatlar Akademileri Kanunu'nun kabul edilmesiyle yeni bir stat├╝ getirildi ve kurum bilimsel ├Âzerkli─če kavu┼čturuldu. 4 L Kas─▒m 1981ÔÇÖde kabul edilen 2547 say─▒l─▒ kanun ve 20 Temmuz 1982'de ├ž─▒kar─▒lan 41 r say─▒l─▒ kanun h├╝km├╝ndeki kararn├óme ile ├╝niversiteye d├Ân├╝┼čerek Mimar Sinan ├ťniversitesi ad─▒n─▒ ald─▒. Mimarl─▒k, g├╝zel sanatlar, fen-edebiyat fak├╝lteleri, fen ve sosyal bilimler enstit├╝leri, konservatuvar, sinema-televizyon birimiyle Resim ve Heykel M├╝zesi gibi kurulu┼člardan olu┼čan ├╝niversite 29 Ocak 2004 tarihinden itibaren Mimar Sinan G├╝zel Sanatlar ├ťniversitesi ad─▒yla hizmet vermektedir.

 


Kadrosu

Mezunlar─▒

Fihrist 
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 17.11.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...