E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Darul Hadis el Urviyye

ě»ěžě▒ ěž┘äěşě»┘Őěź ěž┘äě╣ě▒┘ł┘Őěę

 E─čitim Kurumu Detay─▒ No : E- 1870  
Kurucusu Kurulu┼č Tarihi E─čitim Dili ┼×ehir / ├ťlke
Muhammed b. Urve ┼×erefuddin el Mavs─▒li Arab├ža ┼×am (D─▒me┼čk) /
├ľzellik T├╝r├╝
  Darul Hadis 
Adres Web
       
Kurum No: 1870 Hit : 4800 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Kuruma ait Dergileri K├╝t├╝phaneleri Fak├╝lteleri ├ťniversitesi ─░lgili Kurumlar Tezler


E─čitim Kurumuna ait Dergiler

E─čitim Kurumuna ait K├╝t├╝phaneler

E─čitim Kurumuna Ait Akademik Birimler

Universite 

ilgili kurumlar 

E─čitim Kurumuna ait Tezler

├ľzeti

Hakk─▒nda Bilgi

Dâru'l-Hadis El-Urviyye (617/1220):

 

Muhammed b.Urve ┼×eref├╝ddin el-Mevs─▒l├«'nin Emev├« Camii'ndeki me┼čhedidir[1]. Kaynaklarda, yeri ile ilgili ihtil├óf v├ók├« olmu┼čtur.

Nuaym├« onun, Emev├« Camii'nin do─ču taraf─▒nda, el-Halebiyye'nin kar┼č─▒s─▒nda, eskiden Ali Me┼čhedi olarak bilinen Urve Me┼čhedi'nde oldu─čunu s├Âylerken[2], T├óciyye Medresesi i├žin de"camiinin do─ču taraf─▒nda, D├óru'l-had├«s el-Urviyye'nin bat─▒s─▒nda kal─▒r" demektedir[3].

Ulmev├« de Nuaymi'nin eserine yapt─▒─č─▒ ihtisarda ona uyarak ayn─▒ bilgileri vermektedir[4].

Gazz├«, el-Kev├ókibu's-s├óire 'de[5], K├╝rd Ali H─▒tat'ta[6], Tak─▒yy├╝ddin M├╝ntehab├ót├╝'t-tev├órih'te[7], Ulmev├«'den aynen nakil yaparlar. Oysa Nuaym├« hata yapm─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ Nuaym├«'den ├Ânceki kaynaklar, onun dediklerine tamamen muhalif bilgiler vermektedirler.

VIII.hicri as─▒rda ─░bn Fazlullah el-├ľmer├« (├ľ.749/1348), Emev├« Camii'nin me┼čhedlerini zikrederken " K─▒blenin bat─▒s─▒, me┼čhed├╝ ├ľmer ismini ta┼č─▒r. ┼×imdi ise Me┼čhed├╝ Urve olarak biliniyor. Orada hadis ┼čeyhi ve ulemadan bir cemaat toplan─▒p hadis m├╝zakere ederler. M├╝stakil vakf─▒ vard─▒r. Ona vakfedilmi┼č k├╝kt├╝phaneler mevcuttur" demektedir[8].

Dikkat edilecek olursa, ├ľmer├«'nin s├Âz├╝, Nuaymi'nin verdi─či bilgiyi nakzetmektedir. ├ľmer├« me┼čhedin ismini ├ľmer olarak verirken Nuaym├« Ali olarak veriyor. ├ľmer├« onun bat─▒da oldu─čunu s├Âylerken Nuaym├« ,do─čuda oldu─čunu s├Âyl├╝yor. Vll.hicr├« as─▒r kaynaklar─▒na m├╝racaat etti─čimizde Eb├╗ ┼×├óme'nin bu zaviyeyi caminin bat─▒s─▒nda zikrederken g├Âr├╝r├╝z[9]. Bu iki kaynak, bu konudaki ┼č├╝phemizi iz├óle etmektedir. Sonra Eb├╗ ┼×├óme buras─▒ yap─▒l─▒rken orada bulunuyordu.

Yine Z├óhiriyye K├╝t├╝phanesinde mevcut olan, bu me┼čhedde yaz─▒lm─▒┼č mesm├╗ata bakt─▒─č─▒m─▒zda yerini kesin bir bi├žimde belirleyebiliriz. Bunlardan birincisi, 622/1225 tarihli, ─░bn Urve'nin vefat─▒ndan iki sene sonra burada, muhaddisin huzurunda okunmu┼č sema'd─▒r[10].

Sema' kayd─▒nda "14 Rab├«ul├óh─▒r 622 (25 Nisan 1225 cuma) D─▒ma┼čk Camii bat─▒s─▒nda e┼č-┼×eref b.Urve Zaviyesi'nde yaz─▒ld─▒" denmektedir.

─░kinci sema'[11] ise 9 Rab├«ul├óh─▒r 686 (26 May─▒s 1287) cuma tarihini ta┼č─▒yor. Sonunda ise "D─▒ma┼čk Camii'nin bat─▒s─▒ndaki Me┼čhed-i Urve'de yaz─▒ld─▒" kayd─▒na rastlanmaktad─▒r.

Bu iki sema' kayd─▒ndan da D├óru'l-had├«s el-Urviyye'nin, Nuym├«'nin dedi─či gibi caminin do─čusunda de─čil bil├ókis bat─▒s─▒nda oldu─ču anla┼č─▒lmaktad─▒r51-.

Birbirine tamamen z─▒t yap─▒lan bu iki gurup tariften, farkl─▒ mek├ónlar─▒n anlat─▒ld─▒─č─▒ dikkat ├žekmektedir. Bunda da, D├óru'l-had├«s el-Urviyye'nin yerinin sonradan gelenlerce tam olarak anla┼č─▒lamad─▒─č─▒n─▒n tesiri vard─▒r denebilir.

Buras─▒ ├Ânceleri camiye ait ├ólet ve edevat─▒n konuldu─ču depo olarak kullan─▒l─▒rken, ─░bn Urve oras─▒n─▒ temizlemi┼č, bir havuz ili bir mihrap ve k├╝t├╝phane i├žin iki mahzen yapt─▒rm─▒┼č ve i├žini g├╝zelce boyatarak hadis dersleri okutulmak ├╝zere vakfetmi┼čti[12]. Ayn─▒ zamanda b├╝y├╝k bir k├╝t├╝phane olan hus├╗s├« k├╝t├╝phanesini de oraya vakfetti─čini ├Â─čreniyoruz[13].

Yap─▒l─▒┼č tarihi olarak kesin bir mal├╗mat olmamakla beraber, ─░bn Urve'nin 617/1220'de Kud├╝s'ten D─▒ma┼čk'a geli┼činden bir sene sonras─▒n─▒ almak yerinde olacakt─▒r[14].  ─░bn Urve Kud├╝s'te otururken surlar─▒n tahrip edilmesi ├╝zerine D─▒ma┼čk'a gelmi┼č ve 620/1223 y─▒l─▒nda vefat─▒na kadar burada kalm─▒┼čt─▒.  B├óbu'l-Musall├ó Kabristan─▒'nda Tu─čtekin Kubbeleri'nin yanma defnedilmi┼čti[15].

D├óru'l-had├«s el-Urviyye g├╝n├╝m├╝zde Nak┼čibend├« tarikatine ait bir tekke olarak kullan─▒lmaktad─▒r[16].



[1] Safadî,Vâfî.rV,94; Yusuf b.AbdiIhâdî,SimâruT-mekâsıd,s.239; Nuaymî,Dâris,I.82; Ulmevî. Tenbihu't-Tâlib, s.15; Bedrân. Münâdeme, s.47; Edib el-Hısnî. Mentehabât, s.940; Muhattatu'l-Müneccid, nr. 21; Kürd Ali, Hıtat. V1.73; Ulebî, Hıtat,s.82.

[2] Nuaymî,a.g.e.,I,82.

[3] Nuaymî.a.g.e.,1.483.

[4] U1mevî.a.g.e..s.l5.

[5] 1.257.

[6] VI.73.

[7] s.940.

[8] Mesâlikü'l-ebsûr ,1.145.

[9] Zeylu'r-Ravzateyn.s.136.

[10] Cüz'ün mine'l-fevâidi'l-müntekât an Ebfl-Abbas Muhammed b.Ya'kub el-Esam, Zâhiriyye Kütüphanesi. Mecmu' 28.

[11] Fevâid müntekât.Zâhiriyye Kütüphanesi.Mecmu' 18.

[12] Safadî, a.g.e., IV.94; İbn Kesîr, Bidâye. XIII,109-110; Ulmevî. a.g.e.. s.15; Kürd Ali. a.g.e., VI.73; Ulebî. a.g.e.. s.82.

[13] Safad├«.a.g.e.JV.94;   ─░bn Kes├«r.a.g.e.,XIII,110; Emine Baytar,"et-Ta'l├«m r├« Dima┼čk'Mbn Asak├«r.s.293.

[14] Ulebî,Hıtat.,s.83.

[15] Safadî,Vâfî.,IV,94; İbn Kesîr,Bidaye..XIıU10; Bedrân,Münâdeme,s.48.

[16] Hısnî,Müntehabât,s.940.

 

(D├óru'l-Hadis M├╝essesesinin Ortaya ├ç─▒k─▒┼č─▒   Ve ─░lk D├Ânem  D─▒ma┼čk D├óru'l Hadisleri    (Y├╝ksek Lisans Tezi) Abdullah Hikmet Atan)isimli eserden al─▒nt─▒d─▒r.)


Kadrosu

Mezunlar─▒

Fihrist 
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Muhammed Ender / 23.08.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...