Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Aile Hayatında Kadının Konumu

 Kitap Detayı Kitap No : F-1116  
Aile Hayatında Kadının Konumu Erkeğin Yardımcılığıdır. Aile Reisliği Ve Aile İdaresi Erkeğe Allah Tarafından Verilmiş Bir Yetkidir.

Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Bir Katılımcının Sorusu Önder Nar  
       
Fetva No: F-1116 Hit : 1858 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

 

Aile Hayatında Kadının Konumu Erkeğin Yardımcılığıdır. Aile Reisliği Ve Aile İdaresi Erkeğe Allah Tarafından Verilmiş Bir Yetkidir.

Abdullah (ra) dan:
''Hepiniz yöneticisiniz. Ve hepiniz yönettiklerinizden Allaha karşı sorumlusunuz. İnsanların yöneticisi olan başkan onları yönetmekten sorumludur. Erkek aile fertlerinden sorumludur. Onlarla alakalı sorumluluklarından hesaba çekilecektir. Kadın (eş) eşinin evinden ve çocuklarından eşine karşı sorumludur. Onlarla alakalı sorumlulukları sebebiyle hesaba çekilecektir... dikkat edin. Hepinizin sorumlulukları vardır ve sorumluluklarından herkes hesaba çekilecektir.''[1]

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " كُلُّكُمْ رَاعٍ فَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ ، فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ ، وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ بَعْلِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ ، وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ ، أَلَا فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ " .

Ek; diğer rivayet Bk.[2]

كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته الأمير راع الرجل راع على أهل بيته المرأة راعية على بيت زوجها وولده

Ek; diğer rivayet: Bk.[3]

كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته الإمام الذي على الناس راع وهو مسئول عن رعيته الرجل راع على أهل بيته وهو مسئول عن رعيته المرأة راعية على أهل بيت زوجها وولده وهي مسئولة عنهم عبد الرجل راع على مال سيده وهو مسئول عنه كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته

Bu Hadisin Delil Olma Açısı: 
Bu hadis erkeklerin eşleri üzerinde kendilerine taat hakları olduğuna ve kullandıkları bu yetkinin Allah tarafından kendilerine verildiğine ve bu yetkiyi kullanmakta Allah’ın emrettiği çerçevede görev ve sorumluluklarını yerine getirmekten ahiret günü hesaba çekileceklerine delildir. 
Yine bu hadisi şerif kadınların eşlerine karşı onların evlerinden ve sahip oldukları mallardan ve çocuklarından ve onlara bakmaktan sorumlu olduklarına ve bu sorumluluklarını yapıp yapmadıklarından dolayı ahiret günü hesaba çekileceklerine delildir.

Mülahaza: Nazmi Sertkaya 
Ama maalesef kadınlar buna uymuyor.

el Cevab: Nazmi Sertkaya 
Biz bilgilendirme yapıyoruz. Selam hidayete tabi olana…
Kitaba ve sünnete tabi olanlarla evlenin gerisini hicr edin . 

Mülahaza: Abdülşükür Yarkın 
Rasulullah (sav) buyurduğu üzere kadınlar emanettirler. Sözüm ona; Allah kendine ilim bahsetmistir. Fakat ilmiyle nefsine göre amel eder ve pasif erkekleri ellerinde oynatırlar. Bu paylaşımdaki reislik o ailede tersinedir. Güzel paylaşım. Allah yararlı ilim versin. Kibirden muhafaza buyursun.

el Cevab: Abdülşükür Yarkın
Hocalık bilgi birikim statüsünü erkeklerini yönetme de kullanan çok Müslüman hanım duydum gördüm. 
Kızlarımızı MEB kültürü besliyor. Camilerde hocalar üniversitelerde akademisyenler medeni görüntü verme derdindeler. 
Efendimizi ev işlerinde hanımlarına yardım ederdi diyen insanlar türedi ne hazin.

Mülahaza: Abdülşükür Yarkın 
İlim konusunda yönetmesi yanlışa sürüklemezse öyle hanıma can feda. (Kibirlenip de erkeğe bir üstünlük göstermemesi şartıyla huyuna dokunur falan) Aile islerine yardımcı olmamak gibi bir lüksü var mı erkeğin. Hani hanim zor durumda, işler karışık yoğun vs. Peki varsa admin buna dair zayıfta olsa bir rivayet var mı?

el Cevab: 
Ev İşlerini Görme Kadının Görevidir. 
Müslüman bir ev hanımının ev işlerini kendisinin görmesi, efendimizin ‘’hizmetçi edinmekten daha hayırlıdır’’ dediği, bir sünnetidir. 
Kızı cennet kadınlarının nuru Fatıma (ra) ya bunu tavsiye etmiştir. 
 
Hz. Fatıma (ra) evinin işini görür, eşine ve çocuklarına hizmet ederdi. Ev işlerinin idaresiyle de meşgul olurdu. 
Çoğu zaman ev işlerinden yorgun düşerdi... Evini süpürürdü. O derece ki; üstü başı toz toprak olurdu. Ocağı yakar, elbiseleri is olurdu. Bu durumdan sıkılır dertlenirdi de. Babası Allah Rasulu (sas)’e gidip durumu şikayet edip bir hizmetçi vermesini istemeyi düşündü, ama bundan utandı. Durumu eşi Ali b. Ebu Talib (ra) vasıtasıyla efendimize haber verdiler. 
Efendimiz latif ve hassas bir üslupla onları dinledi ve ‘’size hizmetçi den daha güzel bir şey söylesem ister misiniz; Yatağınıza girip istirahata çekilmeden evvel ikiniz de 34 defa Tekbir (Allahu Ekber), 33 defa Subhanallah, 33 defa da Elhamdulillah deyin bu size hizmetçiden daha hayırlıdır, buyurdular. [4]
Sallallahu aleyhi vesellem. 

أن فاطمة عليهما السلام أتت النبي صلى الله عليه وسلم تشكو إليه ما تلقى في يدها من الرحى وبلغها أنه جاءه رقيق فلم تصادفه فذكرت ذلك لعائشة فلما جاء أخبرته عائشة قال فجاءنا وقد أخذنا مضاجعنا فذهبنا نقوم فقال على مكانكما فجاء فقعد بيني وبينها حتى وجدت برد قدميه على بطني فقال ألا أدلكما على خير مما سألتما إذا أخذتما مضاجعكما أو أويتما إلى فراشكما فسبحا ثلاثا وثلاثين واحمدا ثلاثا وثلاثين وكبرا أربعا وثلاثين فهو خير لكما من خادم 

Bu rivayeti dikkatle incelerseniz ev işlerini peygamber (sas)ın kızının bizzat kendisinin yaptığını ve efendimizin de buna muvafakat edip hizmetçi almalarına izin de vermeyip evinin ve kocasının ve çocuklarının hizmetlerini bizzat kendisinin görmesini teşvik ettiğini göreceksiniz.

Mülahaza: Harun Bölükbaşı 
Bu hadis-i şerifi biz zengin Müslümanlar gibi olamıyoruz. Çünkü onlar hem ibadetlerini yapıyor hem de fakirlere sadaka vs. yardım yapıyorlar diyen bir sahabinin Efendimize sorduğu ve Efendimizin bu hadisi şerifi zikrettiğini okumuştum.

Mülahaza: Hümeyra Çelik 
Ben de o şekilde okumuştum hatta zenginler de yine bu zikirler yapıyorlardı buna da bir şey diyorlardı.

el Cevab: Kişinin evinin hizmetini kendisinin yapmasının zenginlerin ecri gibi ecir kazanmasıyla ne alakası var. 
Örnekleme yapan ya anlamamış ya da yanlış anlamış.
Hz. Fatıma’yı eli yüzü ocak yakmaktan küllenmiş, avuç derileri sertleşmiş dış yüzeyleri kavlamış, üstü elbisesi tozlanmış, elleri hamurlu ya da isli görenler ona babana söylesen sana bir cariye ayırsa da ev işlerini yapmasan, sen bir peygamber kızısın dediler. O da etkilenip kocasına söyledi ama ikisi de bundan uzun müddet hayâ edip efendimize açamadılar. Durumu en son Aişe validemize ilettiler o açtı. Efendimiz de Fatıma ve Ali efendilerimize bu virdleri verdi ve özellikle Fatıma efendimize evinin işini kendisinin yapmasını salık verdi.
Hz. Ali bu virdlerin üzerine titrermiş. Demiş ki hiç bırakmadım. Efendimiz öğrettiği günden itibaren hiç terketmedim.
Birisi sıffın günü de mi demiş. Ali (ra) evet sıffın günü de bırakmadım demiş. Bkz. [5]

وزاد في الحديث قال علي ما تركته منذ سمعته من النبي صلى الله عليه وسلم قيل له ولا ليلة صفين قال ولا ليلة صفين وفي حديث عطاء عن مجاهد عن ابن أبي ليلى قال قلت له ولا ليلة صفين

Bkz. [6]
 


حدثنا مسدد، حدثنا يحيى، عن شعبة قال: حدثني الحكم، عن ابن أبي ليلى، حدثنا علي أن فاطمة - عليها السلام - أتت النبي - صلى الله عليه وسلم - تشكو إليه ما تلقى في يدها من الرحى، وبلغها أنه جاءه رقيق، فلم تصادفه، فذكرت ذلك لعائشة، قال: فلما جاء أخبرته عائشة، قال: فجاءنا وقد أخذنا مضاجعنا، فذهبنا نقوم، فقال: على مكانكما، فجاء فقعد بيني وبينها حتى وجدت برد قدميه على بطني، فقال: ألا أدلكما على خير مما سألتما، إذا أخذتما مضاجعكما أو أويتما إلى فراشكما، فسبحا ثلاثا وثلاثين، واحمدا ثلاثا وثلاثين، وكبرا أربعا وثلاثين، فهو خير لكما من خادم. 

الحاشية رقم: 1
مطابقته للترجمة تؤخذ من قوله: "تشكو إليه ما تلقى في يدها من الرحى" وهذا يدل على أن فاطمة - رضي الله تعالى عنها - كانت تطحن، والتي تطحن تعجن وتخبز، وهذا من جملة عمل المرأة في بيت زوجها. 

ويحيى هو ابن سعيد القطان، والحكم بفتحتين هو ابن عتيبة -مصغر عتبة الدار- وابن أبي ليلى هو عبد الرحمن، واسم أبي ليلى يسار، ضد اليمين. 

والحديث مضى في الخمس عن بدل بن المحبر، وفي فضل علي - رضي الله تعالى عنه - عن بندار، وسيأتي في الدعوات عن سليمان بن حرب، ومضى الكلام فيه هناك. 

قوله: "تشكو إليه" حال. 

قوله: "ما تلقى في يدها من المجل" بالجيم، وهو ثخانة جلد اليد وظهور ما يشبه البثر فيها من العمل بالأشياء الصلبة الخشنة. 

قوله: "من الرحى" أي: من إدارة رحى اليد. 

قوله: "وبلغها" أي: بلغ فاطمة أنه جاءه رقيق من السبي. 

قوله: "فلم تصادفه" بالفاء، أي: لم تره حتى تلتمس منه خادما. 

قوله: "فذكرت ذلك" أي: فذكرت فاطمة ما تشكوه لعائشة - رضي الله عنها -. 

قوله: " فلما جاء" أي: النبي - صلى الله تعالى عليه وسلم - أخبرته، أي: أخبرت النبي - صلى الله تعالى عليه وآله وسلم - عائشة بأمر فاطمة - رضي الله تعالى عنها -. 

قوله: " قال" أي: قال علي - رضي الله تعالى عنه - قوله: " فجاءنا" أي: النبي - صلى الله تعالى عليه وسلم - قوله: "وقد أخذنا" الواو فيه للحال، والمضاجع جمع مضجع وهو المرقد. 

قوله: "على مكانكما" القائل هو النبي - صلى الله تعالى عليه وسلم - لعلي وفاطمة، أي: الزما مكانكما ولا تتحركا منه. 

قوله: "قدميه" ويروى "قدمه". 

قوله: "خير" قيل: لا شك أن للتسبيح ونحوه ثوابا عظيما، لكن كيف يكون خيرا بالنسبة إلى مطلوبها وهو الاستخدام، وأجيب: لعل الله تعالى يعطي للمسبح قوة يقدر بها على الخدمة أكثر مما يقدر الخادم عليه، أو يسهل الأمور عليه، بحيث يكون فعل ذلك بنفسه أسهل عليه من أمر الخادم بذلك، أو أن معناه أن نفع التسبيح في الآخرة ونفع الخادم في الدنيا، والآخرة خير وأبقى.
 

 


[1]   el Buhari, es Sahih, H. No: 2380;  Muslim, es Sahih, H. No: 3414; Ebu Davud, es Sünen, H. No: 2542; Ahmed b Hanbel, el Müsned, H. No: 5021; et Tabarani, Müsnedu'ş -Şamiyyin, H. No:2883.
[2]   el Buhari, es Sahih, H. No: 4826
[3]   el Buhari, es Sahih, H. No: 6632
[4]   Buhari, es Sahih, H. No: 5046 
[5]   Müslim es Sahih H. No: 4906
[6]   Ali el Kari, Umdetul Kari Şerh Sahih el Buhari H. No: 5046

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 22.3.2020



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...