Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Çıplak Ayakla Namaz Kılmanın Hükmü Nedir?

 Kitap Detayı Kitap No : F-25  
Hanefi mezhebine göre bayanlar ayakları açık çorap giymeden namaz kılabilir mi? Etek ayakları örtse de namaz kılarken eğilip kalkarken ayaklar kendiliğinden açılıyor.Bu durum Namaza zarar verir mi? Kadının Çıplak Ayakla Namaz Kılması Mekruh mudur?

Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh Namaz,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Selver Kaya,Şems-i Kimyâ Muhammed Önder  
       
Fetva No: F-25 Hit : 4874 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Halifeler Kureyşten olacaktır Hadisi Şerifi ve Rivayet Senedleri / ترجمة جزء لذة العيش بجمع طرق حديث الأئمة من قريش

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 حول رسالة لذة العيش بجمع طرق حديث الأئمة من قريش
2 Vekaletle Kurban Kestirmenin Hükmü ve Mahiyeti Hakkında Bir Hatırlatma
3 Organ Naklinin Haram Oluşunun Delilleri
4 Organ Naklinin Cevazına Dair Öne Sürülen Deliller
5 İslamda İlk Siyasi Kavmiyetçilik Hilafetin Kureyşiliği / قرشية الخليفة في الاسلام
6 İmam Ebu Hanifenin Siyasi Mezhebi Üzerine Ebu Zehranın Tespitleri ve Bunların Değeri
7 İbn Hacer el Askalaninin Allahın İsim ve Sıfatlarının Tevkifiliği ve Manalandırılması
8 Hilafetin Kureyşiliği Makalesinde Öne Sürülen İddialar ve İlmi Değerleri
9 Halifede Aranan Şartlar / الشروط التي تجب توافرها في الخليفة
10 Ehli Sünnet vel Cemaat Mezhebinin Kureyşilik Şartının Sıhhatine Dair Delilleri
11 Cevşen Dua Mecmuası İle İlgili Mülahazalarım (YENİ)
12 Cemaleddin el Efgani nin Kuranın Tahrifiyle Alakalı Görüşlerinin Tesbiti
13 Bilimsel Delillendirme Metodları ve Din
14 Ay takvimine bağlı ibadetlerde ictihad; ya da ibadetlerde ictihad olmaz, ölçüsü der beyanındadır
15 Ahi Evren İsminin Kökeni ve Manası / منشئ التسمية ب اخي اورن و معني هذه التسمية

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

Soru: çıplak ayakla namaz kılmanın hükmü nedir?

el Cevab: Ayakların çıplak olması namaza mani değildir. Bu konuda farklı fetvalar varsa da racih görüş budur.

Mülahaza: şems-i kimyâ
Kadının çıplak ayakla namaz kılması mekruh mudur?

el Cevab: Kerahat için bir vecih yok. Caizdir. 

Hanefi mezhebinde ayakların avret olmaması meselesi İbn Nuceym'in konuyu özetlemesi aşağıdaki gibidir;

''Ayakların avret olup olmaması nda ihtilaf edilmiştir. Kenz sahibi, fakirlerin örtecek şey konusundaki zorluklarını ve ayakların günlük hayattaki ihtiyaca binaen sık sık kullanılmak durumunu dikkate alarak ayakların avret olmadığını fetvaya bağlamıştır. İmam Ebu Hanife’den ve mezheb imamlarımızdan ayaklar hakkında farklı rivayetler vardır.
Hidaye'de ve şerh el Camiu’s-sağir’de ayakların avret olmadığı fetvaya bağlanmıştır. Muhit’te de yine ayakların avret olmadığı tercih edilmiştir.'' [1]
İbn Nuceym ayakları avret olarak gören fukahayı da zikrettikten sonra el Mavsili’nin, ‘’namazda avret değildir, ama namaz dışında avrettir’’ tercihinde bulunduğunu kaydeder.[2]
Bu konuyla ilgili olarak şunlar da akılda tutulmalıdır.
- Ayeti kerimede, ‘’ görünenler müstesna’’dır, ifadesinden el, ayaklar ve yüz kasdedilmiştir. Hanefi mezhebinde esas olan anlayış budur.
- Kadının yüzünün ve ellerinin görenleri etkileyecek derece güzel olması durumunda yabancıların bulunduğu ortamlarda bu bölgelerin de kapatılması gerekir. Bu bir şeydir. Eller ayaklar ve yüzün açık olması durumunda namazın sahih olup olmaması başka birşeydir.
Konu hakkında ayrıca İbn el Humam, fethu’l kadir, I.258; İbn Nuceym, el Bahr er Raik, I.284; el Kasani, Bedaiu’s Sanai, V. 121’e bakılmalıdır.

Aşağıda ki bu arapça metin el Bahr er Raik’in metnidir.

-واستثنى المصنف القدم للابتلاء في إبدائه خصوصا الفقيرات وفيه اختلاف الرواية عن أبي حنيفة والمشايخ، 
فصحح في الهداية وشرح الجامع الصغير لقاضيخان أنه ليس بعورة واختاره في المحيط،

وصحح الاقطع وقاضيخان في فتاواه على أنه عورة، واختاره الاسبيجابي والمرغياني.
وصحح صاحب الاختيار أنه ليس بعورة في الصلاة وعورة خارجها

 


[1] İbn Nuceym, el Bahru’r Raik şerh Kenz ed Dekaik, ı. 470 vd.
[2] İbn Nuceym, el Bahru’r Raik şerh Kenz ed Dekaik, I. 470 vd; ayrıca bakınız. el Mavsili, el İhtiyar, I.46

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 17.5.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...