Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Ortak Kurbanda Hisse Paylaşımı Nasıl Olmalı

 Kitap Detayı Kitap No : F-242  
Bir tane büyük baş hayvanın yarısına 2 hisse diğer yarısına 5 hisse giriliyor. Kurban ortadan ikiye ayırdığımız da kurbanımız kabul olur mu?

Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh Kurban,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Vildan Armağan, Adem Araz Önder Nar  
       
Fetva No: F-242 Hit : 4018 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

Soru: Bir tane büyük baş hayvanın yarısına 2 hisse diğer yarısına 5 hisse giriliyor. Kurban ortadan ikiye ayırdığımız da kurbanımız kabul olur mu? 

el Cevab:  Meşru olan hisse adedi en fazla 7 dir. 
Hisselerin paylarının aralarında taksim edilmesi ölçüsüne göre eşit dağıtılması gerekir. 
- Ücretlerin de kiloların da eşit olması gerekir. 
- Bunlara göre bir büyükbaş hayvanın yarısının iki hisse diğer yarısının 5 hisse olarak taksim edilmesi fiili hadis metinlerinde ve müracaat ettiğim fıkıh metinlerinde örneğini görmediğim bir hisse taksimidir. Bir büyük baş hayvanın 7 hisse olarak kesilmesi açısından caiz, hisselerin eşit olmaması açısından sünnete uymayan, hisselerde bazılarının bazılarından fiyat farkı olması sebebiyle de örneği olmayan bir durum olur. Böyle bir şeyi eğer yaptıysanız kurbanınız sahihtir ama bir daha yapmayın derim. 
- Tekrar aynı durumda kalırsanız, hayvanın yarısını iki hisse saymak yerine 7 hisseden 4 hisseyi hayvanın yarısının almak isteyenler alır kalan 3 hisse de diğerlerinin olur.

Aşağıda el Kasani’nin Bedaius Sanai VI. 304 ve VI. 292 de bu konuya emsal olabilecek fetvasını alıntıladım.

قال: و سألت أبا يوسف رحمه الله عن البقرة إذا ذبحها سبعة في الأضحية أيقتسمون لحمها جزافا أو وزنا قال : بل وزنا قال : قلت :
فإن اقتسموها مجازفة و حلل بعضهم بعضا قال : أكره ذلك قال : قلت : فما تقول في رجل باع درهما بدرهم فرجح أحدهما فحلل صاحبه الرجحان قال : هذا جائز لأنه لا يقسم معناه أنه هبة المشاع فيما لا يحتمل القسمة و هو الدرهم الصحيح

أما عدم جواز القسمة مجازفة فلأن فيها معنى التملك و اللحم من الأموال الربوية فلا يجوز تمليكه مجازفة كسائر الأموال الربوية
و أما عدم جواز التحليل فلأن الربوي لا يحتمل الحل بالتحليل و لأنه في معنى الهبة و هبة المشاع فيما يحتمل القسمة لا تصح بخلاف ما إذا رجح الوزن و منها أنها تقضى إذا فاتت عن وقتها و الكلام فيه من موضعين :
أحدهما: في بيان مضمونة بالقضاء في الجملة

و الثاني: في بيان ما تقضى به

أما الأول: فلأن وجوبها في الوقت إما لحق العبودية أو لحق شكر النعمة أو لتكفير الخطايا لأن العبادات و القربات إنما تجب لهذه المعاني و هذا لا يوجب الاختصاص بوقت دون وقت فكان الأصل فيها أن تكون واجبة في جميع الأوقات و على الدوام بالقدر الممكن إلا أن الأداء في السنة مرة واحدة في وقت مخصوص أقيم مقام الأداء في جميع السنة تيسيرا على العباد فضلا من الله عز و جل و رحمة كما أقيم صوم شهر في السنة مقام جميع السنة و أقيم خمس صلوات في يوم و ليلة مقام الصلاة آناء الليل و أطراف النهار فإذا لم يؤد في الوقت بقي الوجوب في غيره لقام المعنى الذي له وجبت في الوقت

و أما الثاني: فنقول إنها لا تقضى بالإراقة لأن الإراقة لا تعقل قربة و إنما جعلت قربة بالشرع في وقت مخصوص فاقتصر كونها قربة على الوقت المخصوص فلا تقضى بعد خروج الوقت ثم قضاؤها قد يكون بالتصدق بعين الشاة حية و قد يكون بالتصدق بقيمة الشاة فإن كان أوجب التضحية على نفسه بشاة بعينها فلم يضحها حتى مضت أيام النحر يتصدق بعينها حية لأن الأصل في الأموال التقرب بالتصدق بها لا بالإتلاف و هو الإراقة إلا أنه نقل إلى الإراقة مقيدا في وقت مخصوص حتى يحل تناول لحمه للمالك و الأجنبي و الغني و الفقير لكون الناس أضياف الله عز شأنه في هذا الوقت فإذا مضى الوقت عاد الحكم إلى الأصل و هو التصدق بعين الشاة سواء كان موسرا أو معسرا لما قلنا

و كذلك المعسر إذا اشترى شاة ليضحي بها فلم يضح حتى مضى الوقت لأن الشراء للأضحية من الفقير كالنذر بالتضحية و أما الموسر إذا اشترى شاة للأضحية فكذلك الجواب

و من المشايخ من قال : هذا الجواب في المعسر لأن الشاة المشتراة للأضحية من المعسر تتعين للأضحية فأما من الموسر فلا تتعين بدليل أنه يجوز له التضحية بشاة أخرى في الوقت مع بقاء الأولى و تسقط عنه الأضحية و الصحيح أنها تتعين من الموسر أيضا بلا خلاف بين أصحابنا فإن محمدا رحمه الله ذكر عقيب جواب المسألة و هذا قول أبي حنيفة و أبي يوسف رحمهما الله و قولنا

و وجهه: أن نية التعيين قارنت الفعل و هو الشراء فأوجبت تعيين المشتري للأضحية إلا أن تعيينه للأضحية لا يمنع جواز التضحية بغيرها كتعيين النصاب لأداء الزكاة منه لا يمنع جواز الأداء بغيره و تسقط عنه الزكاة و هذا لأن المتعين لا يزاحمه غيره فإذا ضحى بغيره أو أدى الزكاة من غير النصاب لم يبق الأول متعينا فكانت الشاة متعينة للتضحية ما لم يضح بغيرها كالزكاة و إن لم يوجب على نفسه و لا اشترى و هو موسر حتى مضت أيام النحر تصدق بقيمة شاة تجوز في الأضحية لأنه إذا لم يوجب و لم يشتر لم يتعين شيء للأضحية و إنما الواجب عليه إراقة دم شاة فإذا مضى الوقت قبل أن يذبح و لا سبيل إلى التقرب بالإراقة بعد خروج الوقت لما قلنا انتقل الواجب من الإراقة و العين أيضا لعدم التعيين إلى القيمة و هو قيمة شاة يجوز ذبحها في الضحية

 

Soru Sahibi: Adem Araz
Soru: 9 kişi 2 hayvan alıp eşit para verildiği için etler karıştırılıp o şekilde pay edilir mi? (29.9.2014)

el Cevab: Büyükbaş hayvanlarda ortaklık en fazla 7 kişi olabilir. 
Bazı fakihler inek ve akranı hayvanlarda üst sınır 7 kişinin ortak olabilmesidir.
İri develerde 9 kişi de ortak girebilir fetvasını vermişlerdir. Hatta iri develerde bu sayıyı 11 ortağa kadar çıkaran fakihler vardır.

9 kişi 2 hayvanı ortak alamazlar.
Ama 2 hayvana 5 kişi ve 4 kişi girebilirler. 

Kurbanların etlerini karıştırıp sonra ortak pay etmeleri caiz değildir. 
Ama kurbanların etlerinin bir şekilde karışması durumunda önemli olan kurban kesilmesi olduğundan birbirlerinin etinden yemeleri caiz olduğu için etten yemeleri caizdir. 
Aynı şekilde etler kesim esnasında karışmasa ama torbalar karışsa bu etleri de tarafların yemesi caizdir.

Kurban için alınan hayvan kesimden önce doğursa ve anne ve yavrusu da kesilse etlerinden eşit olarak dağıtılması caiz olur. Ama 9 kişi için ancak büyük deve de bu caiz olabilir. İnek ve akranlarında ise anne kurban olarak kabul edilip yavru et olarak dağıtılır.

 

Soru Sahibi: Ü. Yldz
Soru: Büyük baş hayvana 1 kişiden 7 kişiye kadar ortak olunabiliyor.  Şimdi büyük baş hayvan yedi kurban mı sayılır yoksa tek bir kurban mı sayılıyor. Yani mesela nasıl ki küçük baş kesilince tek bir kurban oluyorsa, kişi büyük baş hayvanı1 kişi tek başına kestiğinde buda mı bir kurban oluyor.? Yoksa bir kişi tek keserse yedi kurban mı oluyor. Şayet öyle oluyorsa ortak kesilen büyük baş hayvan tam 7 kişi değil de işte örneğin (2, 3, 4, 5)  Kişi keserse mesele 5 kişi kesti her biri bir kurban sahibi oldu geriye o iki kurban payı kalıyor mu kalıyorsa nasıl olacak? (Mayıs 2020)

el Cevab: Bir kurban 1 hisseli ise küçük baş hayvan ise 1 kişiye yeter.
Büyük baş hayvan ise 7 kişi girebilir.
Büyük deve ise bu kurbana 11 kişi kadar girebilir.
Büyük baş hayvanı 7 hisse olarak keserseniz 7 kurban kesmiş olursunuz.
1 hisse olarak keserseniz bir kurban kesmiş olursunuz.
5 kişi keserseniz 5 kurban kesmiş olursunuz.

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 29.5.2020



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...